Του Βασίλη Βιλιάρδου
Φορολογική παράνοια
Η πρόταση του προέδρου της ΕΛ, σύμφωνα με την οποία αντί να δίνονται 2.000 € για τη γέννηση ενός παιδιού και 8.000 € για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου να συμβαίνει το αντίθετο, δηλαδή να δίνονται 8.000 € για τη γέννηση παιδιού και 2.000 € για το αυτοκίνητο, είναι προφανώς σωστή – όπως επίσης το να ενισχύεται η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου από τους ταξιτζήδες για περιβαλλοντικούς λόγους και όχι από τους πλουσίους που δεν έχουν ανάγκη την επιδότηση για να το αγοράσουν.
Το κατωτέρω όμως κείμενο της Ν έχει ένα άλλο νόημα – το οποίο αξίζει να σκεφθεί κανείς:
«Η εφαρμογή των (σ.σ. απαράδεκτων) τεκμηρίων διαβίωσης αποσκοπεί στην πληρωμή ενός ελάχιστου φόρου εισοδήματος για την ενδεχόμενη φοροδιαφυγή που διαπράττει ο φορολογούμενος – ο οποίος δηλώνει χαμηλότερα πραγματικά εισοδήματα.
Δηλαδή, ο Χ φορολογούμενος δηλώνει εισόδημα 15.000 €, αλλά η εφορία του αθροίζει την προσωπική τεκμαρτή δαπάνη 3.000 ή 5.000 € για το ζευγάρι – συν το τεκμαρτό βάρος των κατοικιών, των αυτοκινήτων, των σκαφών κλπ. Εάν λοιπόν το άθροισμα είναι για παράδειγμα 20.000 €, θα φορολογηθεί για 20.000 € – όχι για 15.000 € που είναι το δηλωθέν εισόδημα (σσ. κάτι σχετικά ανάλογο ισχύει για τα νέα τεκμήρια κερδοφορίας των ελευθέρων επαγγελματιών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων που θεωρούνται de facto φοροφυγάδες και απατεώνες – ενώ έτσι στραγγαλίζονται από την κυβέρνηση).
Εάν τώρα ο εν λόγω φορολογούμενος είχε αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δεν θα ίσχυαν οι κατηγορίες ή οι υποψίες περί φοροδιαφυγής – αφού, σύμφωνα με τη νομοθεσία, από το τεκμήριο διαβίωσης εξαιρούνται ηλεκτρικά οχήματα αξίας έως 50.000 € λιανικής τιμής προ φόρων. Για τα ηλεκτρικά οχήματα δε αξίας άνω των 50.000 €, ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 € – δηλαδή με το ποσόν που επιβαρύνεται ένα ΙΧ 1.200 κ.ε. που είναι πολύ φθηνότερο από ένα ηλεκτρικό!
Η απορία εδώ είναι η εξής: Εφόσον η επιβολή των τεκμηρίων αποσκοπεί πράγματι στην τιμωρία όσων φοροδιαφεύγουν αποκρύπτοντας τα πραγματικά τους εισοδήματα, γιατί το κράτος επιτρέπει τη φοροδιαφυγή όσων αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορολογεί όσους αγοράζουν φθηνότερα συμβατικά; Προφανώς δεν έχει καμία λογική – σημειώνοντας ότι, πρόσφατα αυξήθηκαν οι επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων».
Εν προκειμένω, θεωρείται πως η λογική είναι η προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων – στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης. Ποιος όμως επωφελείται από αυτές τις πωλήσεις;
Προφανώς χώρες όπως η Γερμανία που παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και θέλουν να τα πουλήσουν με ακριβές τιμές – ενώ η επιδότηση αναλαμβάνεται από τα συνήθη φορολογικά υποζύγια και από τις οικονομικά εξαρτώμενες χώρες, όπως η Ελλάδα, εις βάρος του προϋπολογισμού τους, του εμπορικού τους ελλείμματος κλπ.
Στην ουσία λοιπόν πρόκειται για φόρους, όσον αφορά τους Πολίτες – με τους οποίους στηρίζουν τις εξαγωγές και τις θέσεις εργασίας χωρών όπως η Γερμανία. Εάν πάντως η κυβέρνηση θέλει και μπορεί να επιδοτήσει κάτι, τότε θα έπρεπε την κατασκευή αυτοκινήτων στην Ελλάδα – αφού είμαστε σχεδόν η μοναδική χώρα στην ΕΕ που δεν έχει μία τέτοια βιομηχανία. Άλλωστε, όσο η οικονομία μας στηρίζεται όλο και περισσότερο στην κατανάλωση, καθώς επίσης στη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού, δεν υπάρχει μέλλον.
Φορολογική παράνοια
Η πρόταση του προέδρου της ΕΛ, σύμφωνα με την οποία αντί να δίνονται 2.000 € για τη γέννηση ενός παιδιού και 8.000 € για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου να συμβαίνει το αντίθετο, δηλαδή να δίνονται 8.000 € για τη γέννηση παιδιού και 2.000 € για το… pic.twitter.com/Ncj7SznjLL
— Βασίλης Βιλιάρδος (@ViliardosV) June 6, 2024