Η ελληνοτουρκική… φιλία της κυβέρνησης Μητσοτάκη έχει υπερβεί κάθε όριο. Μετά την μετατροπή της Μονής της Χώρας σε τζαμί παραμονές της επίσκεψης του πρωθυπουργού στην γείτονα, την κοσμοσυρροή στα νησιά μας Τούρκων με την βίζα Καιρίδη, από την Άγκυρα εγείρεται πλέον θέμα αποκατάστασης των τζαμιών που βρίσκονται στην Ελλάδα. Η απαίτηση, μάλιστα, ξεκινά με εκείνα που βρίσκονται στην Λέσβο, η οποία βουλιάζει κυριολεκτικά από τους Τούρκους τουρίστες.
Το κρατικό πρακτορείο Anadolu δημοσίευσε την Τρίτη άρθρο καταγγελία για τις υποχρεώσεις της Αθήνας απέναντι στους λατρευτικούς χώρους, στο οποίο επισημαίνεται μεταξύ άλλων: «Η Ελλάδα δεν αποκαθιστά ούτε βρύση!».
Όπως αναφέρει το ethnos.gr, παρά τις διμερείς συμφωνίες και τις δεσμεύσεις της Τουρκίας να αποκαθιστά τις εκκλησίες, η Ελλάδα δεν ανταποκρίνεται και αφήνει τα τζαμιά παραμελημένα. Η διαμάχη μεταφέρεται τώρα στην πολιτιστική κληρονομιά και τα θρησκευτικά δικαιώματα.
Στο άρθρο του Anadolu αναφέρεται συγκεκριμένα: «Η Τουρκία έχει αποκαταστήσει περισσότερες από 80 εκκλησίες και τις ανοίγει για λειτουργία σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, παρά το γεγονός ότι στις περιοχές όπου βρίσκονται δεν υπάρχουν πλέον “πιστοί”. Παρ’ όλα αυτά, η Ελλάδα δεν αποκαθιστά ούτε βρύση!».
Ο Λέκτορας του Πανεπιστημίου του Μαρμαρά Νεβάλ Κονούκ μίλησε στον ανταποκριτή του τουρκικού πρακτορείου για την κατάσταση των ιστορικών τζαμιών στο νησί της Λέσβου. Όπως υποστήριξε, το 2010 επιτεύχθηκε συμφωνία μεταξύ του Αήμου του Αϊβαλί και του νησιού της Λέσβου για την αποκατάσταση 3 τζαμιών στο νησί ως ανταπόδοση για την αποκατάσταση της Εκκλησίας του Ταξιάρχη, της Εκκλησίας του Αγίου Ιωάννη και της Εκκλησίας του Αγιάσματος.
«Στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας ο Δήμος του Αϊβαλί ολοκλήρωσε την αποκατάσταση των τριών εκκλησιών, ενώ η Ελλάδα, παρά την πάροδο σχεδόν 14 ετών, δεν έχει ακόμα αποκαταστήσει τα τζαμιά» πρόσθεσε.
«Υπάρχουν πολλά οθωμανικά τεχνουργήματα στο νησί, ιδίως σελατινικά τζαμιά (σ.σ. της οθωμανικής περιόδου), το κυβερνείο, τα λουτρά, το σχολείο θηλέων και τα κρατητήρια (karakol) που χτίστηκαν από μέλη της οθωμανικής δυναστείας. Ωστόσο, δεν έχει καταγραφεί κανένα από τα μνημεία που χτίστηκαν μετά το 1821 ημερομηνία της ελληνικής ανεξαρτησίας, ως οθωμανικά. Τα έργα που έγιναν πριν από αυτή την ημερομηνία καταγράφονται ως μεταβυζαντινά, ενώ τα οθωμανικά αρχιτεκτονικά έργα αντιμετωπίζονται προκατειλημμένα και παραμελούνται» συνέχισε ο Τούρκος καθηγητής.