Οταν η Ελλάδα έστελνε αριστουργήματα στην Eurovision

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το 1976 η Ελλάδα εστειλε στην Eurovision το τραγούδι “Παναγιά Μου, Παναγιά Μου” σε στίχους Μιχάλη Φωτιάδη, μουσική Μαριζας Κωχ, ερμηνευμένο από τη Μαρίζα Κωχ. Το τραγούδι ήταν κατακραυγή για την εισβολή των Τούρκων στην Κύπρο. Ο Μιχάλης Ροζάκης διηύθυνε την ορχήστρα. Η Ελλάδα δεν συμμετείχε το 1975 ως ένδειξη διαμαρτυρίας στο ντεμπούτο της Τουρκίας στον Διαγωνισμό το ίδιο έτος λόγω της εισβολής της στην Κύπρο τον Ιούλιο του 1974. Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι δημοσιογράφοι δεν αναφέρθηκαν στους στίχους του.

Η τουρκική τηλεόραση εξέπεμψε τον τελικό, αλλά όχι την ελληνική συμμετοχή, βάζοντας στη θέση της ελληνικής συμμετοχής ένα εθνικιστικό τραγούδι.
Η Κωχ φόρεσε μαύρο φόρεμα ως ένδειξη πένθους για την εισβολή μετά από προτροπή του Μάνου Χατζηδακι

Οι υπεύθυνοι του διαγωνισμού τη συμβουλεύσαν να αποσύρει τη συμμετοχή της διότι υπήρξαν απειλές κατά της ζωής της από τους Τούρκους και εμφανίστηκε στη σκηνή φορώντας αλεξίσφαιρο γιλέκο κάτω από το φόρεμα της

Κάμποσ γεμάτοσ πορτοκάλια όι όι μάνα μου
Που πέρα ωσ πέρα απλώνετ’ η ελιά
Γύρω χρυσίζουν τ’ ακρογιάλια όι όι μάνα μου
Και σε θαμπώνει θαμπώνει η αντηλιά
Στον τόπο αυτό όταν θα πάτε όι όι μάνα μου
Σκηνέσ αν δείτε αν δείτε στη σειρά
Δε θα ‘ναι κάμπινγκ για τουρίστεσ όι όι μάνα μου
Θα ‘ναι μονάχα μονάχα προσφυγιά
Παναγιά μου παναγιά μου παρηγόρα την καρδιά μου
Παναγιά μου παναγιά μου παρηγόρα την καρδιά μου
Κι αν δείτε ερείπια γκρεμισμένα όι όι μάνα μου
Δε θα ‘ναι απ’ άλλεσ απ’ άλλεσ εποχέσ
Από ναπάλμ θα ‘ναι καμένα όι όι μάνα μου
Θα ‘ναι τα μύρια χαλάσματα του χτεσ
Κι αν δείτε γη φρεσκοσκαμμένη όι όι μάνα μου
Δε θα ‘ναι κάμποσ ‘ναι κάμποσ καρπερόσ
Σταυροί θα είναι φυτεμένοι όι όι μάνα μου
Που τουσ σαπίζει σαπίζει ο καιρόσ
Παναγιά μου παναγιά μου παρηγόρα την καρδιά μου
Παναγιά μου παναγιά μου παρηγόρα την καρδιά μου
Η Κύπρος είναι Γη Ελλήνων

https://twitter.com/electra306/status/1789272018291994830?s=61&t=69qM24fvfz5o3nkoW_wjtw

Το 1976 η Ελλάδα έστειλε στη Eurovision το τραγούδι «Παναγιά μου, Παναγιά μου», ένα μοιρολόι για την τουρκική θηριωδία στην Κύπρο, σε στίχους του Μιχάλη Φωτιάδη και μουσική της Μαρίζας Κωχ, η οποία το απογείωσε και ερμηνευτικά.

Πως το 1976 στην Eurovision έστησαν στον τοίχο τη Μαρίζα Κωχ για την τουρκική εισβολή ενώ το 2022 αποθέωσαν την Ουκρανια

Eurovision 1975, η Ελλάδα αποχωρεί απο την Eurovision εκείνης της χρονιάς με ψηλα το κεφάλι καθως οι Ευρωπαίοι επιτρέπουν την συμμετοχή της Τουρκίας που έπαιρνε μέρος στον διαγωνισμό για πρώτη φορά.

Λίγους μόνο μήνες μετα το καλοκαίρι του 1974 και την αιματοβαμμένη εισβολή του Αττιλα στην Κυπρο η Ευρώπη υποδέχεται στα σαλόνια της τους Τούρκους φονιάδες χωρίς καν να τηρεί τα προσχήματα.

Eurovision 2022, η Ευρώπη κανει αυτο που δεν έκανε το 1975 και πετάει την Ρωσια εκτός του διαγωνισμού.

Η ιστορική Eurovision του 1976 με την συμμετοχή καταγγελία της Μαρίζας Κωχ

Το 1976 ο Μάνος Χατζιδάκις, τότε διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, θεώρησε ότι η Ελλάδα έπρεπε να χρησιμοποιήσει τον διαγωνισμό για να διαμαρτυρηθεί σε διεθνές επίπεδο για την εισβολή της Τουρκίας.

Επέλεξε γι’ αυτό το σκοπό τη Μαρίζα Κωχ, μαλσιτα της τηλεφώνησε ξαφνικά ζητώντας να του φέρει το επόμενο πρωί στις 10 ένα τραγούδι – διαμαρτυρία για την Κύπρο, για να λάβουν μέρος στη Eurovision μ’ αυτό.

H Μαρίζα χάρηκε τόσο, που δεν έφερε καμιά αντίρρηση. Καθώς το τραγούδι θα ήταν θρήνος για την Κύπρο, και είχε γνώσεις πάνω στα παραδοσιακά μας τραγούδια, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τους στίχους από ηπειρώτικο τραγούδι «Παναγιά μου, Παναγιά μου, παρηγόρα την καρδιά μου». Μ’ αυτή την ιδέα, τηλεφώνησε στο στιχουργό Μιχάλη Φωτιάδη που βρισκόταν στη Θεσσαλονίκη, κι όλη νύχτα έγραφαν το τραγούδι διά τηλεφώνου.

Φταιχτηκε ένα βίντεο με το τραγούδι που οταν παίχτηκε στο εξωτερικό, άρχισαν να αντιδρούν για τους στίχους στην Τουρκία οι Γκρίζοι Λύκοι και στην Ευρώπη, οι Τούρκοι μετανάστες που εργάζονταν εκεί. Η Τουρκία αρνήθηκε να συμμετέχει στη Eurovision, σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Οι αντιδράσεις των Τούρκων της Ευρώπης κορυφώθηκαν με μια διαδήλωση έξω από το χώρο διεξαγωγής του φεστιβάλ, όπου σύμφωνα με τον Τύπο συμμετείχαν 60.000 άνθρωποι! Παράλληλα, η ασφάλεια του θεάτρου πληροφόρησε τα μέλη της ελληνικής αποστολής ότι λόγω της τεταμένης ατμόσφαιρας έξω και τον εντοπισμό ενός ελεύθερου σκοπευτή, που θα πυροβολούσε την ερμηνεύτρια, αν τραγουδούσε αυτούς τους στίχους στη σκηνή, δεν μπορούσαν να εγγυηθούν την ασφάλειά της…

Η ελληνική συμμετοχή πήρε τη 13η θέση το διαγωνισμό, με 20 βαθμούς, θέση χαμηλότερη από την 11η της Μαρινέλλας το 1974. Οκτώ βαθμοί δόθηκαν από τη Γαλλία, που είχε κατοχυρώσει τη συμμετοχή της Ελλάδας στο διαγωνισμό. Άλλοι πέντε βαθμοί δόθηκαν από τη γείτονα Ιταλία, τέσσερις από την Ισλανδία, δύο από το Βέλγιο κι ένας από την Πορτογαλία.

Η τουρκική τηλεόραση που μετέδωσε κανονικά τον διαγωνισμό, την ώρα της ελληνικής συμμετοχής διέκοψε και μετέδωσε άλλο πρόγραμμα, με εθνικιστικά τουρκικά άσματα που ακούγονταν τον καιρό της εισβολής. Ακολούθησε απαγόρευση συμμετοχής της χώρας στο διαγωνισμό μέχρι το 1978.

  1. Έχω έναν χαρακτηρισμό για την τουρκία, αλλά κωλύομαι λόγω του γεγονότος ότι η ιστοσελίδα έχει πολύ καλό επίπεδο και δεν μετέρχεται υβριστικό λεξιλόγιο, οπότε θα προτιμήσω να σωπάσω παρά να παρεκτραπώ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ