Την ώρα που η Ελλάδα επιμένει στην πολιτική του κατευνασμού και των «ήρεμων νερών» στο Αιγαίο, η Άγκυρα επιχειρεί υπογείως να επιβάλει τετελεσμένα με την δήθεν «τουρκική» μειονότητα όχι μόνο στην Δυτική Θράκη αλλά και στην Θεσσαλονίκη!
Από τη Μύρνα Νικολαΐδου
Αυτή την φορά επέλεξε τους εορτασμούς του Έιντ αλ-φιτρ, του τέλος του Ραμαζανιού, προκειμένου να διαμαρτυρηθεί για τα δήθεν δικαιώματα των Τούρκων της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με ρεπορτάζ που φιλοξενήθηκε στο τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων «Ανατολή» (Anadolu) στις 30 Μαρτίου, «η τουρκική κοινότητα που ζει στην Θεσσαλονίκη… απαιτεί να λυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει όσον αφορά τις θρησκευτικές της ανάγκες, όπως τζαμιά και νεκροταφεία».
Μάλιστα παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων παραχώρησε το Γενί Τζαμί για την προσευχή κατά την εορτή της λύσης της νηστείας του Ραμαζανίου, την 10η Απριλίου, οι Τούρκοι ζητούν να την τελέσει δικός τους ιμάμης, αμφισβητώντας για μια ακόμη φορά τους νόμους του ελληνικού κράτους, που προβλέπουν ότι ο ιμάμης διορίζεται από τον διορισμένο από την ελληνική κυβέρνηση μούφτη.
Ο Μεχμέτ Σουλεϊμάνογλου, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαίδευσης και Πολιτισμού Μουσουλμάνων Μακεδονίας – Θράκης τόνισε στο πρακτορείο «Ανατολή» ότι αν και στην Θεσσαλονίκη ζουν περίπου 6.000 «ομογενείς», δεν υπάρχει ακόμα τζάμι και νεκροταφείο ανοιχτό για λατρεία. Αναφερόμενος δε στην ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων ότι το Γενί Τζαμί θα παραχωρηθεί για τις προσευχές του Έιντ στις 10 Απριλίου, ο Σουλεϊμάνογλου δήλωσε: «Φέτος το ελληνικό κράτος διέθεσε το Γενί Τζαμί, ένα από τα οθωμανικά μνημεία της πόλης, και τις προσευχές του Έιντ. Ωστόσο, υπάρχει ένα ζήτημα. Δεν θα στοιχηθούμε πίσω από τον ιμάμη που όρισε το ελληνικό κράτος, όπως έγινε το 2013 και το 2014. Όπως και το 2018, θέλουμε ο ιμάμης που έχουμε επιλέξει ίδιοι να διεξάγει την προσευχή του Έιντ».
Μάλιστα το δημοσίευμα στο τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων, αναφέρει επικριτικώς ότι το «Γενί Τζαμί είχε παραχωρηθεί για τις προσευχές Έιντ και το 2013 και 2014, αλλά δεν είχε επιτραπεί στον εκλεγμένο από τους “ομογενείς” Δυτικοθρακιώτες μούφτη να διορίσει ιμάμη!» Και πάλι οι ίδιοι διαμαρτυρήθηκαν, μη στοιχιζόμενοι πίσω από τον ιμάμη που είχε διορίσει η ελληνική κυβέρνηση. Κοντολογίς, αρνούνται κατ επανάληψη να σεβαστούν τους νόμους του ελληνικού κράτους.
Η ιστορία αυτή δεν είναι καινούρια. Τούρκοι αξιωματούχοι έχουν επανειλημμένα ασκήσει κριτική στη χώρα μας περί δήθεν παραβιάσεως των θρησκευτικών δικαιωμάτων της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη, ζητώντας την εκλογή των μουφτήδων και όχι τον διορισμό τους, όπως ισχύει μέχρι σήμερα. Αυτό όμως που αποσιωπάται επιμελώς από την τουρκική πλευρά είναι ότι η ίδια πρακτική, δηλαδή ο διορισμός μουφτήδων, ακολουθείται και στην Τουρκία. Στην Τουρκία οι μουφτήδες είναι δημόσιοι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Θρησκευτικών Υποθέσεων (Diyanet), η οποία είναι κρατική υπηρεσία.
Το εν λόγω θέμα αναπαράχθηκε ευρέως από τον τουρκικό φιλοκυβερνητικό Τύπο. «Οι Θεσσαλονικείς “ομογενείς” ζητούν τζαμί» ανέφερε η Turkiye. «Οθωμανικά τζαμιά κάτω από τα δεσμά» γράφει η Milat, ενώ η Dirilis Postasi επεσήμανε ότι «οι Τούρκοι στην Θεσσαλονίκη περιμένουν λύση».
Οι πιέσεις για την αναγνώριση «τουρκικής» μειονότητος στη Θράκη έχουν ενταθεί τους τελευταίους μήνες
Όπως έχει γράψει επανειλημμένως η «ΕτΚ», οι πιέσεις που ασκούνται για την αναγνώριση «τουρκικής μειονότητας» στη Θράκη έχουν ενταθεί τους τελευταίους μήνες. Υπενθυμίζεται ότι θέμα «τουρκικής μειονότητας» στη Θράκη έθιξε και πάλι ο Τούρκος Πρόεδρος κατά τις κοινές δηλώσεις του με τον Έλληνα Πρωθυπουργό στην Αθήνα, τον περασμένο Δεκέμβριο.
Τότε ο κ. Μητσοτάκης του είχε απαντήσει ότι «ο πρσδιορισμός της μειονότητας στη Θράκη ως μουσουλμανικής προσδιορίζεται από τη συνθήκη της Λωζάνης» και δεν εδόθη περαιτέρω συνέχεια. Εκείνη την στιγμή. Γιατί ένα μήνα αργότερα, τα Υπουργεία Αμύνης και Εξωτερικών της γείτονος με αφορμή την 29η Ιανουαρίου, την οποία οι Τούρκοι έχουν ονομάσει «Ημέρα Εθνικής Αντίστασης και Αλληλεγγύης», έκαναν λόγο για «τουρκική μειονότητα» στη Δυτική Θράκη, με το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών μάλιστα να διαμηνύει ότι θα συνεχίσει να συμπαρίσταται στον αγώνα για την αναγνώριση της «τουρκικής εθνικής ταυτότητας».
Στις 31 Μαρτίου η φιλοκυβερνητική εφημερίδα «Yeni Akit» σε ρεπορτάζ με τίτλο «ο Έλληνας δεν άφησε τζαμί στην Θεσσαλονίκη», ανέφερε σκωπτικά ότι «οι Έλληνες πρόγονοι της δήθεν πολιτισμένης και κοσμικής Δύσης, δεν επιτρέπουν καν στους Τούρκους τα τζαμιά τους και τις λατρευτικές τελετές τους», ενώ εγκαλεί την ελληνική κυβέρνηση ότι έχει μετατρέψει τα τζαμιά σε μουσεία. Είναι όμως οι Τούρκοι που με εντολή του ιδίου του Προέδρου τους, μετέτρεψαν την Αγία Σοφία, αυτό το αξεπέραστο σύμβολο της ορθοδοξίας, σε τζαμί.
Μάλιστα ο Ερντογάν δεν έχει κρύψει την υπερηφάνεια του για την βάρβαρη αυτή βεβήλωση του ιστορικού αυτού μνημείου. Τον περασμένο Δεκέμβριο είχε δηλώσει ότι είναι «η μεγαλύτερη τιμή στον κόσμο» να τον μνημονεύουν ως τον πρόεδρο που μετέτρεψε την Αγία Σοφιά σε τζαμί.
Ενώ στις 24 Μαρτίου κατά την βασική προεκλογική του ομιλία στην Κωνσταντινούπολη είχε αναφέρει: «Πραγματοποιήσαμε το επί 80 χρόνια όνειρο του έθνους μας και ξανανοίξαμε την Αγιά Σοφιά για λατρεία, δόξα στον Αλλάχ. Σήμερα, σύμφωνα με τη θέληση του σουλτάνου Μωάμεθ, το κάλεσμα για προσευχή ακούγεται πέντε φορές την ημέρα από τους μιναρέδες του τζαμιού της Αγιάς Σοφιάς και χαντίθ, τακμπίρ, σαλαβάτ και απαγγελίες του Κορανίου κοσμούν τους θόλους του». Προκαλώντας την δικαιολογημένη οργή κάθε Έλληνα, κάθε Χριστιανού.