Τον Νοέμβριο, η Σουηδία επιβεβαίωσε ότι δεν θα συμμετάσχει στο Παγκόσμιο Αεροπορικό Πρόγραμμα Μάχης [GCAP], στο οποίο είχε γίνει δεκτή ως παρατηρητής.
Πιο συγκεκριμένα, υπέγραψε μνημόνιο συνεννόησης με το Ηνωμένο Βασίλειο το 2019, με στόχο τότε να εξετάσει τις «δυνατότητες κοινής ανάπτυξης» στην πολεμική αεροπορία.
Εκείνη την εποχή, το Λονδίνο επιδίωκε να συγκεντρώσει εταίρους γύρω από το πρόγραμμα μάχης αεροσκαφών «Tempest» έκτης γενιάς, που είχε αποκαλυφθεί ένα χρόνο νωρίτερα.
Έκτοτε, σε αυτό το έργο προστέθηκαν η Ιταλία και η Ιαπωνία.
Η σουηδική απόφαση συνδέεται αναμφίβολα με βιομηχανικά ζητήματα. «Η εμπλοκή μας δεν ήταν τόσο έντονη όσο νομίζαμε στην αρχή», δήλωσε ο Micael Johansson, Διευθύνων Σύμβουλος της Saab, τον Αύγουστο του 2022.
Μετά την εγκατάλειψη του GCAP, θα μπορούσε η Σουηδία να ενταχθεί στο SCAF [Future Air Combat System], ένα πρόγραμμα που διοικείται από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία;
Η Σουηδία θα προχωρήσει μόνη της
Αυτή η υπόθεση θα μπορούσε να είχε διατυπωθεί… χωρίς να υποστηριχθεί από το παραμικρό συγκεκριμένο στοιχείο. Και για καλό λόγο: η Στοκχόλμη προφανώς σκοπεύει να προχωρήσει μόνη της.
Ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus, Guillaume Faury, τάχθηκε πρόσφατα υπέρ της συγχώνευσης των προγραμμάτων SCAF και GCAP προκειμένου «να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος» όταν «οι πόροι διανεμήθηκαν μεταξύ τριών ανταγωνιστικών αεροσκαφών» [Rafale, Gripen, Eurofighter], η Σουηδική Υπηρεσία Άμυνας Υλικού [FMV] μόλις ανέθεσε συμβάσεις στη Saab και τη βρετανική εταιρεία κατασκευής εξοπλισμού GKN Aerospace για τη διεξαγωγή «εννοιολογικών» μελετών με σκοπό την ανάπτυξη ενός νέου μαχητικού αεροσκάφους.
«Ο στόχος είναι να παρασχεθεί μια βάση για μια απόφαση σχετικά με το μέλλον της πολεμικής αεροπορίας μετά το 2040», ανέφερε το FMV, μέσω δελτίου τύπου που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 22 Μαρτίου.
Από την πλευρά της, η Saab διευκρίνισε ότι θα διεξάγει «εννοιολογικές μελέτες πιλοτικών και μη πιλοτικών λύσεων από μια προοπτική συστήματος συστημάτων».
Σε αυτόν τον τομέα, η Σουηδία δεν ξεκινά από ένα λευκό φύλλο: εκτός από την εμπειρία που απέκτησε με το JAS-39 Gripen, η Saab συμμετείχε στο πρόγραμμα μάχης drone nEUROn, που σχεδιάστηκε υπό την επίβλεψη της Dassault Aviation.
Χωρίς αμφιβολία, αυτό θα καταστήσει δυνατή τη δημιουργία μιας γέφυρας με το SCAF, εάν η Στοκχόλμη αποφασίσει να ξεκινήσει το δικό της έργο μάχης 6ης γενιάς.
«Η Saab βρίσκεται σε ισχυρή θέση και, έχοντας πρόσφατα αναπτύξει το Gripen E και το GlobalEye, έχουμε την τεχνολογία αιχμής και τη μηχανική τεχνογνωσία που απαιτούνται για να προωθήσουμε την ιδέα του μελλοντικού μαχητικού αεροσκάφους», υποστήριξε επίσης ο Lars Tossman, διευθυντής του αεροναυτικού κλάδου του σουηδικού ομίλου.
Επιπλέον, η Saab σκοπεύει να αναπτύξει συνεργασίες γύρω από «αναδυόμενες και αποδιοργανωτικές τεχνολογίες που θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στα μελλοντικά συστήματα πολεμικών αεροσκαφών».
Για να γίνει αυτό, σκοπεύει να βασιστεί στην «Πρωτοβουλία αμυντικής καινοτομίας της σουηδικής κυβέρνησης» καθώς και στον «επιταχυντή αμυντικής καινοτομίας του ΝΑΤΟ».
Zone Militaire
—