Το κύμα ακρίβειας αύξησε τον τζίρο των σούπερ μάρκετ, μείωσε τον οικογενειακό προϋπολογισμό
Πάνω από 1 δισ. ευρώ επιπλέον στοίχισαν στους Έλληνες καταναλωτές οι αγορές από το σούπερ μάρκετ τη περασμένη χρονιά κυρίως λόγω των ανατιμήσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα εμφανίζει τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης στις τιμές τροφίμων συγκριτικά με τον μέσο όρο της ευρωζώνης. Ειδικότερα, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα τον Ιανουάριο έφθασε το 7,1%, την ώρα που ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 5,7%.
Πάνω από ένας στους δύο καταναλωτές (55%) δηλώνει πως έχει περιορίσει τις αγορές σε τρόφιμα και είδη παντοπωλείου, ενώ στη συντριπτική πλειονότητά τους, όπως προκύπτει από τις έρευνες αγοράς, οι καταναλωτές αναζητούν διέξοδο σε φθηνότερα προϊόντα και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Ωστόσο και πάλι οι τιμές προκαλούν ασφυξία στα νοικοκυριά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI) πέρυσι η αξία των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ ξεπέρασε τα 11,794 δισ. ευρώ, από 10,717 δισ. ευρώ που ήταν το 2022 και 9,934 δισ. ευρώ το 2021.
Σε βάθος διετίας το επιπλέον κόστος άγγιξε το 1,86 δισ. ευρώ
Από τα στοιχεία της Circana, οι πωλήσεις snacks ενισχύθηκαν 13,1% σε αξία και 4,7% σε όγκο, των γαλακτοκομικών 10,4% σε αξία και 3,4% σε όγκο, των αναψυκτικών 11,5% σε αξία και 4,9% σε όγκο, ενώ κατά 4,8% αυξήθηκε η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, η αξία πωλήσεων της οποίας ενισχύθηκε κατά 8,2%.
Το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2023, οι τιμές στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 7,2%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφονται στα καθαριστικά (9,1%), ενώ στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας η αύξηση μεσοσταθμικά ήταν 7,2% και στα τρόφιμα 7,1%.
Αξίζει να σημειωθεί πως ανατιμήσεις καταγράφονται και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία στρέφονται ολοένα και περισσότερο οι καταναλωτές. Το μερίδιο των εν λόγω προϊόντων στην αγορά ανήλθε στο 26,3% από 25,8% το 2022 και 23,6% το 2021.
Η μεγαλύτερη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας καταγράφεται στα τρόφιμα, όπου το μερίδιό τους είναι 26,7%. Το αντίστοιχο ποσοστό στα προϊόντα για το σπίτι είναι 25,7% ενώ στην κατηγορία των προϊόντων προσωπικής φροντίδας είναι 20,9% και στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού φτάνει το 25,6%.
Αγανακτισμένοι οι καταναλωτές από την ακρίβεια
Oι συνεχείς αυξήσεις σε βασικά προϊόντα που όλοι έχουμε ανάγκη φέρνει τους καταναλωτές σε αδιέξοδο.
Πολλοί καταναλωτές ψωνίζουν όλο και λιγότερα για να βγάλουν το μήνα, ενώ η έρευνα αγοράς είναι απαραίτητη καθώς τα πορτοφόλια έχουν αδειάσει από τις πρώτες κιόλας ημέρες του μήνα.
«Οι τιμές δεν πέφτουν με τίποτα, κάθε μέρα ανεβαίνουν, λένε ότι θα πέσουν και φως δεν φαίνεται πουθενά».
Μέσα σε ένα χρόνο σημαντικές αυξήσεις καταγράφτηκαν και στα γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά με αύξηση 14%, το ρύζι αυξήθηκε κατά 12,8% ενώ τα λαχανικά κατά 12%.
Kαθόλη τη διάρκεια του τελευταίου έτους οι τιμές σε βασικά είδη τροφίμων εκτοξεύτηκαν. Πρωταθλητής αυξήσεων είναι το ελαιόλαδο όπου η τιμή του αυξήθηκε κατά 30,1%, η ζάχαρη πήρε και αυτή την ανιούσα με αύξηση 25,1%, και τέλος το χοιρινό κρέας όπου μέχρι πρότινος θεωρούνταν από τα πιο οικονομικά κρέατα η τιμή του αυξήθηκε κατά 15.5%.
Τα νοικοκυριά βλέποντας τον οικογενειακό προϋπολογισμό να συρρικνώνεται επιδίδονται σε σαφάρι προσφορών και τις ψάχνουν σε κάθε σούπερ μάρκετ.
Όπως λένε οικογένειες με παιδιά, ένας ολόκληρος μισθός πηγαίνει μόνο στα απαραίτητα για το καθημερνό τραπέζι και τις ανάγκες του σπιτιού.
«Παίρνω τα ίδια πράγματα κάθε φορά, πέρσι τέτοια περίοδο έδινα 80 ευρώ, σήμερα έδωσα 120».
Το ανοδικό ράλι τιμών, εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.
Καλπάζει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα
Το σπανάκι κόστιζε την προηγούμενη βδομάδα 1μιση ευρώ, σήμερα το βρίσκει κάποιος στη λαϊκή 2 ευρώ. Τα πολύπαθα ελληνικά μήλα κόστιζαν την προηγούμενη βδομάδα 1,10, σήμερα η τιμή τους έφτασε 1,50 ευρώ. Κατά 20 λεπτά αυξήθηκαν οι ντομάτες όπου την προηγούμενη εβδομάδα η μέση τιμή ήταν στο 1,30, ενώ σήμερα στο 1,50.
Σύμφωνα με την Eurostat, ο πληθωρισμός στα τρόφιμα συνεχίζει να καλπάζει στη χώρα μας με ποσοστό 7,1% για τον Ιανουάριο, ποσοστό μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι στο 5,7%.
Πηγές: ieidiseis.gr | megatv.gr