Πηγές ασφαλείας αναφέρουν ότι οι Χούτι (ή Χούθι) στην Υεμένη κατορθώνουν να λαμβάνουν πληροφορίες από ανοιχτές πηγές ασφαλείας, με τη βοήθεια του Ιράν, για τον προσδιορισμό και τη στόχευση της ναυτιλιακής κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα, γράφει ιστοσελίδα Υεμένης (όχι των Χούτι).
Το δημοσίευμα επικαλείται άρθρο του Βρετανού Σον Μάθιους που γράφει ότι οι Χούτι στην Υεμένη χρησιμοποιούν μια δεξαμενή διαθέσιμων πληροφοριών ασφαλείας σχετικά με την εμπορική ναυσιπλοΐα και πραγματοποιούν επιθέσεις εναντίον σκαφών και πλοίων που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα.
Πρώην και νυν δυτικοί αξιωματούχοι και ειδικοί στη ναυτιλία λένε ότι η χρήση των διαθέσιμων πληροφοριών και δεδομένων που σχετίζονται με την κίνηση των πλοίων από τους Χούτι μπορεί να ληφθεί με την εγγραφή σε ασφαλείς τοποθεσίες θαλάσσιας ναυσιπλοΐας.
Είναι ένα άγνωστο προηγούμενο με μια φιλοϊρανική ομάδα και τη χρήση πληροφοριών που είναι διαθέσιμες μόνο στη Δύση, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους συμμάχους της.
Οι Χούτι, κάποτε αντάρτες στο βουνό και περιφρονούμενοι από τους Αμερικανούς νομοθέτες ως «βοσκοί βοοειδών», έχουν γίνει το κέντρο της παγκόσμιας προσοχής για τη στόχευση πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ένας δυτικός αξιωματούχος που είναι εξειδικευμένος στη ναυσιπλοΐα είπε ότι το Ιράν είναι χαρούμενο που οι σύμμαχοί του επέβαλαν μποϊκοτάζ σε πλοία και επέτρεψαν σε άλλα να περάσουν.
Το Ιράν θέλει να εμποδίσει τη διέλευση πετρελαιοφόρων, προκειμένου να πουλήσει το πετρέλαιο του, στο οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει κυρώσεις.
Ο ιστότοπος επικαλείται τον Κόρεϊ Ράνσλεμ, διευθυντή του «Dread Global Maritime Risk Assessment Group», που είπε: «Οι Χούθι αποκάλυψαν ότι είχαν πρόσβαση σε δεδομένα διαθέσιμα στον χώρο πλοήγησης χρησιμοποιώντας έναν υπολογιστή και μια θύρα Διαδικτύου και ίσως με τη βοήθεια ενός εικονικού ιδιωτικού δικτύου».
Οι Χούτι λένε ότι πραγματοποιούν τις επιθέσεις για να υποστηρίξουν τους Παλαιστινίους στη Γάζα. Οι επιθέσεις ανάγκασαν τα εμπορικά πλοία να αποφύγουν το στενό Μπάμπ ελ Μαντέμπ και να αναζητήσουν άλλες διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική, και αυτό επηρέασε τους πόρους της Διώρυγας του Σουέζ, μέσω της οποίας διέρχεται μεγάλο μέρος του διεθνούς εμπορίου.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Βρετανία εξαπέλυσαν αεροπορικές επιδρομές εναντίον θέσεων των Χούτι στην Υεμένη, αλλά δεν κατάφεραν να τους αποτρέψουν.
Δυτικοί αμυντικοί αξιωματούχοι και εμπειρογνώμονες λένε ότι το σημείο εκκίνησης για τις επιθέσεις των Χούτι είναι ο εντοπισμός του πλοίου και των δεδομένων της θαλάσσιας κίνησης του, στα οποία βασίζονται οι χρήστες των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης, οι δημοσιογράφοι κατασκόπων και οι ισχυρές ναυτικές δυνάμεις που παρακολουθούν την κίνηση των πλοίων.
Τα πλοία καθορίζουν τις τοποθεσίες τους αυτόματα μέσω πομπών και δεκτών γνωστών ως Automatic Identification Systems ή AIS. Μέσω ενός σήματος μέσω αυτού του συστήματος, μπορεί να προσδιοριστεί η θέση του πλοίου.
Ιστότοποι όπως το Marine Traffic παρέχουν αυτά τα δεδομένα σε συστήματα αυτόματης αναγνώρισης και μπορούν να ληφθούν μέσω ενός οικιακού δέκτη, λέει ο Ράνσλεμ.
Τα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα επικοινωνούν απευθείας με τους Χούτι, καθορίζουν τις τοποθεσίες τους μέσω συστημάτων αυτόματης αναγνώρισης και τα χρησιμοποιούν για να πουν στους Χούτι ότι το πλήρωμα του πλοίου είναι Κινέζοι ή Τούρκοι για να πείσουν τους Χούτι να μην τους επιτεθούν.
Άλλα πλοία λένε ότι δεν έχουν καμία σχέση με το Ισραήλ για να μην στοχοποιηθούν. Πέρυσι, όταν οι Χούτι επιτέθηκαν σε ένα δεξαμενόπλοιο χημικών, ο ιδιοκτήτης του κατηγόρησε τη Marine Traffic επειδή αναγνώρισε εσφαλμένα την οντότητα που το διαχειριζόταν ως Ισραηλινό.
«Οι Χούθι, φυσικά, έχουν δείξει ότι είναι σε θέση να χρησιμοποιούν βασικές, δημόσιες θαλάσσιες πληροφορίες, όπως η EAS», λέει ο Νίκος Γεωργιόπουλος, πρώην αξιωματικός των ειδικών δυνάμεων της Ελλάδας και εμπειρογνώμονας στη θάλασσα στο Diapolis. «Αυτό που έχουν είναι πρόσβαση σε μη διαβαθμισμένες πληροφορίες , αλλά από είναι δύσκολο να το αποκτήσεις, και πρέπει να έχεις εφόδια ή ευφυΐα για να το μάθεις, και δεν θα το αποκτήσεις στην έρημο της Υεμένης».
Αν και το σημείο εκκίνησης των Χούτι είναι τα συστήματα EAS, οι ανοιχτές τοποθεσίες, όπως το Marine Traffic, δεν παρέχουν την κίνηση που παρέχουν οι δορυφόροι, λέει η Michelle Weese-Bockman, αναλύτρια της «Lloyd’s List Intelligence».
Οι Χούτι λαμβάνουν απαραίτητα πληροφορίες πλοήγησης από το Ιράν, όπως λένε οι Ηνωμένες Πολιτείες. Εκτός από το ότι τους βοηθά με βαλλιστικούς πυραύλους και εξαρτήματα πυραύλων κρουζ, η Τεχεράνη τους παρέχει πραγματικές πληροφορίες και τεχνογνωσία για να εξαπολύσουν τις επιθέσεις τους εναντίον πλοίων.
Θεωρήθηκε, για μικρό χρονικό διάστημα, ότι το Ιράν είχε ένα κατασκοπευτικό πλοίο στα νερά της Ερυθράς Θάλασσας για να βοηθήσει τους Χούτι να εντοπίσουν τα πλοία, αλλά έφυγε στα μέσα Ιανουαρίου και επέστρεψε στο λιμάνι του Μπαντάρ Αμπάς.
Το ερώτημα πώς οι Χούτι στόχευσαν τα πλοία παραμένει ασαφές και αντικείμενο συζήτησης στους αμυντικούς κύκλους.
Ένας δυτικός αμυντικός αξιωματούχος με μακρά εμπειρία στη θαλάσσια ναυσιπλοΐα είπε ότι το Ιράν είναι χαρούμενο που οι σύμμαχοί του επιβάλλουν μποϊκοτάζ σε πλοία και επιτρέπουν σε άλλους να περάσουν. Το Ιράν θέλει να εμποδίσει τη διέλευση πετρελαιοφόρων, προκειμένου να πουλήσει το πετρέλαιο του, στο οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επιβάλει κυρώσεις.
Ο αξιωματούχος είπε: «Είναι σημαντικό για τους Ιρανούς οι Χούτι να στοχεύουν συγκεκριμένα πλοία και να μην στοχεύουν λάθος πλοία».
Κανείς στη δυτική υπηρεσία πληροφοριών δεν γνωρίζει πώς οι Χούτι στοχεύουν πλοία, και χωρίς πληροφορίες, οι αξιωματούχοι πιστεύουν ότι οι Χούθι συλλέγουν πληροφορίες από ανοιχτές πηγές, αλλά το Ιράν τους παρέχει «έλεγχο μετά από έλεγχο».
Στις επιδρομές τους, οι Ηνωμένες Πολιτείες εστίασαν σε χώρους ραντάρ και μη επανδρωμένα αεροσκάφη των Χούτι, αλλά οι Χούτι χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό τους ευκίνητα και έχουν υπομείνει χρόνια σε αεροπορικούς βομβαρδισμούς υπό την ηγεσία του συνασπισμού, όπως αποκάλυψε έκθεση του Αντιτρομοκρατικού Κέντρου στην Ακαδημία «West Point».
Aden Gad
—