Ερυθρα θάλασσα: Αποτυχημένη επίθεση των ανταρτών με πλοιο-drone γεμάτο εκρηκτικά

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Με ένα τηλεκατευθυνόμενο μη επανδρωμένο (drone) πλωτό σκάφος γεμάτο εκρηκτικά επιτέθηκαν σήμερα, Πέμπτη 4/1, οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης κατά πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, ωστόσο αυτό εξερράγη σε σημαντική απόσταση από αυτά, χωρίς να προκαλέσει την παραμικρή ζημιά.

Ο υποναύαρχος Μπραντ Κούπερ, διοικητής του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, έκανε λόγο για «αποτυχημένη επίθεση» των ανταρτών και τόνισε ότι πλέον έχουν καταγραφεί 25 επιθέσεις από τους Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων που διαπλέουν τη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον κόλπο του Άντεν. «Δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η ανεύθυνη συμπεριφορά τους μετριάζεται», πρόσθεσε ο επικεφαλής των ναυτικών δυνάμεων των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή.

(Η επίθεση) σημειώθηκε σε απόσταση περίπου δύο μιλίων από τα πλοία που βρίσκονταν στην περιοχή –εμπορικά και πλοία του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ–και όλοι το είδαμε όταν εξερράγη», ανέφερε επίσης, με το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ να διαβεβαιώνει σε ανακοίνωσή του ότι δεν έχουν αναπτυχθεί Αμερικανοί πεζοναύτες πάνω σε εμπορικά πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα για την ασφάλειά τους.

«Άλμα» 173% στις τιμές spot για τα κοντέινερ

Στο μεταξύ, λόγω της μειωμένης χωρητικότητας που προκαλείται από τις απειλές των Χούθι προς τα πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα, οι βραχυπρόθεσμες τιμές για τη μεταφορά κοντέινερ μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και ΗΠΑ έχουν «εκτοξευτεί», με την τιμή spot για τη μεταφορά εμπορευμάτων σε εμπορευματοκιβώτιο (container) 40 ποδιών από την Ασία στη βόρεια Ευρώπη να ξεπερνά, πλέον, τα 4.000 δολάρια.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε η Freightos, γνωστή πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών φορτίων για διεθνείς μεταφορές, η συγκεκριμένη τιμή συνιστά ποσοστό ανόδου 173% σε σχέση με λίγο πριν από την έναρξη των εκτροπών, στα μέσα Δεκεμβρίου. Η πλατφόρμα σημείωσε, επίσης, πως το κόστος για τα εμπορεύματα από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκε στα 5.175 δολάρια, επισημαίνοντας ότι ορισμένοι μεταφορείς έχουν ανακοινώσει τιμές άνω των 6.000 δολαρίων για τη συγκεκριμένη διαδρομή από τα μέσα Ιανουαρίου. Παράλληλα, οι τιμές από την Ασία προς την Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής αυξήθηκαν κατά 55%, στα 3.900 δολάρια, για ένα κοντέινερ 40 ποδιών.

Όπως δήλωσε ο Judah Levine, επικεφαλής έρευνας της Freightos, οι υπηρεσίες από την Ασία προς τη βόρεια Ευρώπη και προς τη Μεσόγειο κοστίζουν υπερδιπλάσια σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2019, εξακολουθούν, πάντως, να βρίσκονται πολύ χαμηλότερα από τις μέγιστες τιμές τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.

Η συγκεκριμένη αύξηση των τιμών αποτελεί μέρος των συνεπειών της επιβράδυνσης της κυκλοφορίας στη διώρυγα του Σουέζ, η οποία έχει μειωθεί κατά περισσότερο από το ένα τέταρτο τις τελευταίες ημέρες, καθώς τα πλοία ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές για να αποφύγουν τα πυραυλικά πλήγματα από τους -υποστηριζόμενους από το Ιράν- μαχητές Χούθι, οι οποίοι έχουν δηλώσει ότι «κυνηγούν» κάθε πλοίο που έχει σχέση με το Ισραήλ, αν και οι υποτιθέμενοι αυτοί «δεσμοί» φαίνονται όλο και πιο αδύναμοι. Ως εκ τούτου, κανένα πλοίο δεν μπορεί να θεωρεί πως είναι ασφαλές να διέλθει από την συγκεκριμένη δίοδο.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ