Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Παύλος Γερουλάνος μίλησε με στοιχεία και προτάσεις, για την ακρίβεια, τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών, αλλά και για τη δυσκολία συντονισμού μεταξύ Αστυνομίας και Δημοτικής Αστυνομίας, στην Αθήνα.
Εξαπέλυσε επίθεση στην Κυβέρνηση Μητσοτάκη και στην αδυναμία/ανυπαρξία της, σε κομβικούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας.
«Χρειάζεται εθνική στρατηγική για την ακρίβεια»
Το συναίσθημα το οποίο κυριαρχεί στην ελληνική κοινωνία, είναι ο φόβος. Αυτός ο φόβος δημιουργεί προβλήματα και σε ό,τι αφορά το δημογραφικό, όπως αναφέρθηκε και από πολίτη στην εκπομπή του κ. Χατζηνικολάου: «άργησα να κάνω παιδί, λόγω της ακρίβειας» αλλά και σε ό,τι αφορά την οικονομία. Όταν κάποιος φοβάται, μένει οικονομικά αδρανής, με αποτέλεσμα η οικονομία να καθυστερεί να πάρει τα πάνω της. Είναι ένα συναίσθημα το οποίο, πλέον, οφείλει να αντιμετωπίσει η Πολιτεία.
Χάθηκε πολύτιμος χρόνος το πρώτο έτος της ακρίβειας, διότι δεν έγιναν έλεγχοι. Οι έλεγχοι βοηθούν στη βραδύτερη άνοδο των τιμών και στην ταχύτερη πτώση τους. Εάν δεν γίνουν έλεγχοι, τότε αυτό το πλεονέκτημα χάνεται. Η ακρίβεια είναι ένα θέμα για το οποίο δεν μπορούν να δοθούν εύκολα 3 πολιτικές, θεωρώντας πως έτσι απλά θα λυθεί το πρόβλημα. Σήμερα, η ακρίβεια χρειάζεται διαφορετικές πολιτικές στα τρόφιμα, στην ενέργεια, στις κοινωνικές υπηρεσίες και στη στέγαση.
Χρειαζόμαστε μία εθνική στρατηγική αντιμετώπισης της ακρίβειας, όπου όλοι οι φορείς θα βρεθούν γύρω από το ίδιο τραπέζι και όλοι μαζί θα θέσουν προτεραιότητες. Η καθυστέρηση ελέγχων δημιούργησε προβλήματα στην αγορά από τότε που γέμισαν οι εφοδιαστικές αλυσίδες. Έπρεπε, ήδη από τότε, να ξεκινήσουν οι έλεγχοι, όχι μόνο στο ράφι αλλά και στις πρώτες ύλες που οδηγούσαν στο ράφι και της ενέργειας που οδηγούσε στο ράφι. Η Κυβέρνηση έλεγε: «μη σας νοιάζει, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, θα πέσουν οι τιμές». Μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας, άρχισε να συζητά σοβαρά και τα πρώτα μέτρα μπήκαν έναν χρόνο μετά, τον Σεπτέμβριο.
-Η Κυβέρνηση, επιμένει στα pass τα οποία αποτελούν ένα «δώρο», αντί να προβεί στη μείωση του ΦΠΑ. Η διαφορά ανάμεσα στα δύο είναι πως, πρώτον, όπου υπάρχει πληθωρισμός στην Ελλάδα, συνάδει με τα pass. Μήπως τα Pass συμβάλλουν στον πληθωρισμό, όσο θα μπορούσε να συμβάλλει η μείωση του ΦΠΑ; Το pass σε κάνει να νιώθεις ότι δεν μπορείς, ότι παλεύεις και δεν τα καταφέρνεις, αλλά ευτυχώς υπάρχει ο «πατερούλης», η Κυβέρνηση που έρχεται και σε σώζει. Αντίθετα, η μείωση του ΦΠΑ κάνει τον πολίτη να νιώθει πως μπορεί. Η διαφορά ενός μέτρου που κάνει τον πολίτη να μην μπορεί και αυτού που τον κάνει να μπορεί, είναι σημαντική για την οικονομία.
Σε ό,τι αφορά αυτά τα μέτρα, δεν έχουν καμία αξία αν δεν συνδεθούν με ελέγχους οι οποίοι μπορούν να βεβαιώσουν πως οι αυξήσεις που θα γίνουν, δεν θα ξεπεράσουν ποτέ τις αυξήσεις που έχουμε στο εισόδημα ή τις τιμές σε προϊόντα στο εξωτερικό.
-Το πρόβλημα του πληθωρισμού δεν θα αντιμετωπιστεί όσο έχουμε μια Κυβέρνηση που δεν ακούει. Άκουσα τις τοποθετήσεις του κ. Σκρέκα και μού θυμίζουν τις τοποθετήσεις του προηγούμενου Υπουργού, του κ. Γεωργιάδη, που ήταν όλες ευκαιριακές σαν την πολιτική της ΝΔ. Το παράδειγμα του λαδιού της Ισπανίας, που έχει υποφέρει τη χειρότερη ξηρασία των τελευταίων ετών οδηγώντας στη μείωση της παραγωγής του λαδιού, αποδεικνύει πως βρίσκουν τα προϊόντα που να τούς επιτρέπουν να δείξουν ότι αυτό που πρεσβεύουν ισχύει.
-Στο πρόγραμμα της ΝΔ δεν υπάρχει πουθενά η λέξη αισχροκέρδεια. Ο κ. Γεωργιάδης έλεγε πως όποιος μιλάει για αισχροκέρδεια, είναι λαϊκιστής. Σήμερα, αφού έχουν περάσει οι εκλογές, έρχονται δύο πρόστιμα που επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει αισχροκέρδεια στην ελληνική αγορά. Το πρόβλημα δεν είναι ότι έχουμε μόνο το λάδι στην Ελλάδα. Το πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα έχουμε και τα τρόφιμα, την ενέργεια, τη στέγαση, η οποία έχει αυξηθεί κατακόρυφα εξαιτίας και των Airbnb και τις κοινωνικές υπηρεσίες.
Άλλο ένα θέμα το οποίο δεν το συζητάμε ποτέ, γιατί κανείς δεν θέλει να το ανοίξει, είναι το πόσο έχει ανοίξει η διαφορά επιτοκίων καταθέσεων και επιτοκίων χορηγήσεων στις τράπεζες το τελευταίο εξάμηνο. Γι’ αυτό, τονίζουμε πως όταν υπάρχει ένα τέτοιο γενικευμένο πρόβλημα, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αυτό ευκαιριακά. Πρέπει να υπάρχουν ολοκληρωμένες λύσεις και αυτό σημαίνει πως κάθε κλάδος χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση. Διαφορετικά αντιμετωπίζεις την ενέργεια, η οποία στην Ελλάδα έχει πρόβλημα ανταγωνισμού και αλλιώς τα τρόφιμα.
Στο ζήτημα των τροφίμων, πρόκειται για μια μακριά εφοδιαστική αλυσίδα στην οποία αν δεν παρακολουθεί κανείς μόνιμα τι συμβαίνει, ένας κρίκος να σπάσει και να ανεβάσει τις τιμές, οδηγεί όλους να προβλέπουν την επόμενη αύξηση, κάτι που πολλαπλασιάζει τον πληθωρισμό. Σε αυτό, απέτυχε η Κυβέρνηση και αν δεν ακούσει τις προτάσεις μας, το πρόβλημα θα συνεχίσει να υπάρχει. Ο πρώτος τρόπος για να λύσει η ΝΔ αυτό το πρόβλημα, είναι η παραδοχή του προβλήματος. Αν συνεχίσει να λέει πως το λάδι στην Ισπανία αυξάνεται περισσότερο από το λάδι στην Ελλάδα και δεν αναφέρει τις συνθήκες που συμβαίνει αυτό στην Ελλάδα, τότε η Κυβέρνηση απλά κλείνει τα μάτια της μπροστά στο πραγματικό πρόβλημα. Διότι, οι πολιτικές που παίρνει η ΝΔ για τον πληθωρισμό είναι πολύ λίγο, πολύ αργά.
«Πραγματική μεταρρύθμιση θα ήταν η φορολόγηση του εισοδήματος και όχι του επαγγέλματος»
-Ο εκσυγχρονισμός, ήταν ένα πρόγραμμα αρκετών και συμπυκνωμένων μεταρρυθμίσεων, το οποίο η ελληνική κοινωνία χρειάζεται για δύο λόγους. Πρώτον, διότι δομήσαμε το κράτος με λάθος τρόπο από την αρχή, με αποτέλεσμα σήμερα να τρέχουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται, για να διορθώσουμε τα λάθη που υπάρχουν. Και δεύτερον, γιατί η εποχή μας αλλάζει γρήγορα. Χρειάζονται μεταρρυθμίσεις και απαιτείται τόλμη για αυτές, αλλά η Κυβέρνηση αδυνατεί να το αντιληφθεί.
Όλοι θέλουν να βάλουν μία ταμπέλα σε αυτό που κάνουν, αλλά το ερώτημα είναι, αν κάνουν πραγματικά όσα λένε. Διότι δεν έχω δει μία μεγάλη μεταρρύθμιση του κ. Μητσοτάκη. Αν τον ρωτήσετε, θα σας πει την ψηφιοποίηση, η οποία είναι κάτι που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια και ναι μεν έχει φτάσει σε καλό σημείο, αλλά παραμένει μία ψηφιοποίηση η οποία ούτε αλλάζει πραγματικά το πώς λειτουργεί το Δημόσιο, ούτε αλλάζει τη σχέση του πολίτη με τον Υπουργό. Πρόκειται για μία ψηφιοποίηση που απλώς αποτυπώνει ηλεκτρονικά την υπάρχουσα γραφειοκρατία. Άρα, δεν υπάρχει μεταρρυθμιστική ατζέντα στη ΝΔ.
Δείτε, για παράδειγμα, τα φορολογικά τους Νομοσχέδια, τα οποία είναι απλώς μία διεύρυνση της φορολογικής βάσης. Μεταρρύθμιση σημαίνει να κάνεις τις αλλαγές που χρειάζονται σε κάτι που λειτουργεί λανθασμένα, ώστε να λειτουργεί σωστά. Συνήθως, γνώμονας μιας μεταρρύθμισης είναι κατά πόσον αναβαθμίζει τη ζωή του πολίτη και δεν υπάρχουν δομικές αλλαγές που να έχουν γίνει στη χώρα τον τελευταίο καιρό οι οποίες να οδηγούν σε μία αναβάθμιση.
Η ιδιωτικοποίηση των Πανεπιστημίων θα αλλάξει την αγορά της Παιδείας. Άρα, ανοίγει την αγορά της Παιδείας σε περισσότερους “παίχτες” απ’ ό,τι στο Δημόσιο. Η συζήτηση για το πώς ανοίγει μία αγορά μπορεί να κρατήσει ώρες, διότι αν δεν τεθούν ασφαλιστικές δικλείδες για το πώς θα γίνει, θα γίνει λάθος. Tο αποτέλεσμα; Να πληρώνουν τα παιδιά πολλά χρήματα, χωρίς να παίρνουν εκπαίδευση. Πρώτον, διότι δεν έχουμε παραδείγματα ιδιωτικών Πανεπιστημίων τα οποία έχουν δουλέψει καλά και δεύτερον, διότι μιλάμε για ένα κράτος το οποίο δεν μπορεί να θέσει standards ούτε για το δημόσιο Πανεπιστήμιο, πόσο μάλλον για ένα ιδιωτικό. Αντίθετα, μεταρρύθμιση θα είχαμε εκεί όπου γνωρίζουμε ότι έχουμε ένα πρόβλημα, όπως είναι στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, διότι εκεί το σύστημα είναι αρτηριοσκληρωτικό και αφήνει αρκετά παιδιά απέξω.
Το εκπαιδευτικό σύστημα έχει ανάγκη να αλλάξει, έτσι ώστε ένα παιδί που μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο, να μπορεί να βρει το σχολείο το οποίο τού ταιριάζει. Αυτή θα ήταν μία πραγματική μεταρρύθμιση. Στη περίπτωση που εισέλθουν ιδιώτες θα υπάρξει μία διεύρυνση της αγοράς. Πραγματική μεταρρύθμιση όμως, είναι να δοθούν επιλογές, έτσι ώστε τα παιδιά να μπορούν να έχουν την Παιδεία που χρειάζονται. Στο ΠΑΣΟΚ έχουμε πει ότι «δεν είμαστε δογματικοί, αλλά προτάσσουμε την αναβάθμιση του δημόσιου Πανεπιστημίου». Δεν μπορεί να γίνει λόγος για οποιαδήποτε αλλαγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αν δεν πείσει πρώτα το κράτος ότι μπορεί να θέσει τα standards με τα οποία θα κρίνει οποιονδήποτε μπει μέσα σ’ αυτήν τη διαδικασία.
-Το γεγονός ότι το ΠΑΣΟΚ ανεβαίνει, δείχνει ότι η αντιπολίτευσή μας να επιμένουμε να μην ανεβάζουμε τους τόνους, αλλά να έχουμε αιχμηρή αντιπολίτευση με προτάσεις, είναι η σωστή. Μπορεί να είναι διαφορετικό το είδος της αντιπολίτευσής μας, αλλά σταδιακά έχει αντίκρισμα στον κόσμο. Το γεγονός πως υπάρχει μία συμμετρία μέσα στο πολιτικό σκηνικό και η ΝΔ είναι κυρίαρχη σε αυτό το παιχνίδι, μας προβληματίζει και αναζητούμε τι πρέπει να προτάξουμε στον λόγο μας, ώστε να πείσουμε περισσότερο κόσμο ότι το σχέδιό μας είναι αυτό που χρειάζεται η χώρα.
Ακόμη κι αν προσθέσουμε τα ποσοστά των 2 κομμάτων, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, πάλι θα υπολείπονται του ποσοστού της ΝΔ. Άρα, δεν γίνεται να είναι μία πράξη πρόσθεσης. Για να μην είναι πράξη πρόσθεσης, αλλά να είναι πράξη πολλαπλασιασμού, χρειάζεται ένα πρόγραμμα το οποίο θα εμπνέει τον κόσμο ότι μπορεί να δοθεί μία εναλλακτική σε αυτό το μοντέλο, το οποίο κυριαρχεί σήμερα με τη ΝΔ. Το ΠΑΣΟΚ έχει δρόμο να διανύσει, μέχρι το πρόγραμμά μας το οποίο έχουμε ξεκινήσει να ξετυλίγουμε, καταφέρει να πείσει τον κόσμο ότι είμαστε άξιοι να μάς εμπιστευτεί.
«Υπάρχει δυσκολία συντονισμού μεταξύ Αστυνομίας και Δημοτικής Αστυνομίας στην Αθήνα»
Η επίθεση στον ΗΣΑΠ δεν αποτελεί το πρώτο αντίστοιχο περιστατικό βίας. Το κουδούνι είχε ηχήσει νωρίτερα, σε ό,τι αφορούσε αυτού του είδους τις εκδηλώσεις, όταν ήρθαν οι Κροάτες στην Ελλάδα και συνέβησαν όσα συνέβησαν στη Νέα Φιλαδέλφεια. Δεν είναι απομονωμένα περιστατικά σε σχέση με το ευρύτερο πρόβλημα ασφάλειας που υπάρχει στην πόλη.
Είμαι Βουλευτής Α’ Αθήνας και συνέχεια αντιμετωπίζουμε από μικρά κρούσματα μέχρι μεγάλα, τα οποία αυξάνονται συνέχεια. Υπάρχει μεγάλη δυσκολία συντονισμού της Αστυνομίας με τη Δημοτική Αστυνομία, καθώς και έλλειψη προσωπικού στην Αθήνα. Παράλληλα, στην καθημερινότητά της, στον τομέα της ασφάλειας παρουσιάζονται δύο πρόσωπα. Από τη μία μεριά, η Αθήνα δίνει την αίσθηση μιας πόλης η οποία αστυνομοκρατείται, όπως γίνεται για παράδειγμα στα Εξάρχεια με το Μετρό, όπου οι αστυνομικοί είναι σε τείχη και το φυλάνε. Και από την άλλη, λίγα μέτρα πιο κάτω, υπάρχει μια παραβατικότητα η οποία δεν αντιμετωπίζεται. Ο συνδυασμός των δύο, δεν είναι καλός για την πόλη.
Όσο περισσότερα αντίστοιχα φαινόμενα βλέπουμε να εξελίσσονται μέσα στην πόλη της Αθήνας, τόσο περισσότερο πρέπει να αλλάξει ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της Αστυνομίας, ώστε να βάλουμε όλες τις δυνάμεις που έχουμε στο τραπέζι και να γίνει η αντιμετώπιση της εγκληματικότητας πιο σωστά οργανωμένη.
-Μια αναφορά στο παρελθόν και μια αναφορά στο μέλλον. Σε ό,τι αφορά το παρελθόν, η Κυβέρνηση καθυστέρησε να κάνει ελέγχους στην αγορά. Η ακρίβεια είχε ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2021, η Κυβέρνηση όμως αρχίζει να συζητάει μέτρα μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας, δηλαδή 6 μήνες μετά, ενώ αρχίζει να εφαρμόζει μέτρα ένα χρόνο μετά. Τώρα, έρχεται το πρώτο πρόστιμο το οποίο είναι σοβαρό και καλό. Το πρώτο τόσο μεγάλο πρόστιμο. Άρα, το πρόβλημα όταν καθυστερείς να πάρεις μέτρα και να κάνεις ελέγχους είναι πως ανεβαίνουν οι τιμές πολύ γρήγορα ενώ πέφτουν πολύ αργά. Όταν θες να προστατεύσεις τον καταναλωτή, πρέπει να ξεκινήσεις από την πρώτη στιγμή που υπάρχουν πιέσεις να ελέγχεις την αγορά, για να καθυστερήσεις την αύξηση και τον πληθωρισμό που έρχεται. Άρα, πάντα πιέζουμε τον πληθωρισμό από την πρόβλεψή μας.
Οι έλεγχοι είναι σημαντικοί στην αρχή και Η ΝΔ που έχασε αυτή τη μάχη, προσπάθησε στη συνέχεια με τα pass να ισορροπήσει τα πράγματα. Σε ό,τι αφορά το σήμερα, δεν είναι όλες οι πηγές ακρίβειας το ίδιο και δεν αντιμετωπίζονται όλες το ίδιο. Τα πρόστιμα τώρα πέσανε σε εταιρείες, όχι σε σουπερμάρκετ, ενώ τα προηγούμενα πρόστιμα ήταν σε σουπερμάρκετ. Η αισχροκέρδεια υπάρχει σε όλη την αλυσίδα. Όμως, δεν έχουμε αρχίσει να συζητάμε για τις μεταφορικές εταιρείες, για τις εταιρείες πρώτων υλών. Δύο χρόνια μετά την ακρίβεια και δεν ασχολούμαστε ακόμα με την πηγή.
Σε ένα διεθνές συνέδριο το οποίο είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω πρόσφατα και να συμμετέχω μεταξύ σοβαρών οικονομολόγων, ειπώθηκε πως είναι η πρώτη φορά που, τουλάχιστον, βλέπουμε ότι κάθε πηγή ακρίβειας έχει διαφορετική αφετηρία και χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση. Άλλο είναι τα τρόφιμα και άλλο είναι η ενέργεια. Οι έλεγχοι στην εφοδιαστική αλυσίδα θα έπρεπε να ξεκινήσουν εκ των πραγμάτων από τις πρώτες ύλες. Διότι δεν είναι μόνο τα λιπάσματα, είναι και πολλές πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται από ελληνικές εταιρίες οι οποίες ακρίβυναν πολύ, χωρίς να υπάρχει η δικαιολογία του πολέμου στην Ουκρανία.
Για να υπάρξει σοβαρή πολιτική κατά της ακρίβειας, δεν γίνεται να υπάρχουν ευκαιριακοί έλεγχοι. Πρέπει να υπάρχει διαφορετική μέθοδος για κάθε πηγής ακρίβειας. Το άμεσο που αφορά τα νοικοκυριά είναι τα τρόφιμα, αλλά δεν πρέπει να υποτιμάται και η ενέργεια. Όλα χρειάζονται αντιμετώπιση αλλά με διαφορετικά εργαλεία. Αν ξεφύγει ένα μέρος της αλυσίδας, ο καταναλωτής το πληρώνει αντίστοιχα. Είναι θέμα Δικαιοσύνης, Δημοκρατίας και λειτουργίας του κράτους, το θέμα του πώς πληρώνονται οι φόροι σε μια χώρα και τι γίνονται και οι φόροι που πληρώνεις. Διότι στην Ελλάδα, ένας από τους λόγους που η φοροδιαφυγή έχει εκτοξευθεί είναι πως και ο πολίτης νιώθει πως δεν υπάρχει λόγος να δώσει αυτά τα χρήματα αφού δεν θα πάρει τις υπηρεσίες που θέλει.
Αλλά, υπογραμμίζω τη λειτουργία του κράτους, διότι αυτό που βλέπουμε με τον τρόπο με τον οποίο φορολογούν όλες οι Κυβερνήσεις, είναι πως το κράτος δεν λειτουργεί. Διότι φορολογούμε το επάγγελμα και όχι το εισόδημα. Δηλαδή λέμε: «Είσαι δικηγόρος, δεν μπορεί να βγάζεις λιγότερο από κάποιο συγκεκριμένο ποσό». Και όμως, υπάρχουν και δικηγόροι που βγάζουν λιγότερο από αυτό που φανταζόμαστε. Υπάρχουν δικηγόροι οι οποίοι βγάζουν περισσότερα. Επομένως, υπάρχει το σκεπτικό πως αν είσαι δικηγόρος αυτό είναι το λιγότερο που βγάζεις, ενώ αυτό δεν ισχύει αναγκαστικά.