Γράφει ο Καθηγητης Ανδρέας Αθηναιος*
Όσοι αντιλαμβανόμεθα την σημασία των εννοιών Έθνος και Πατρίδα, και κατ ακολουθίαν “Γιατί η Ελλάδα έχει Σύνορα” μπορούμε να εκτιμήσουμε –και σε … «βάση επιστημονικής ανάλυσης και τεκμηρίωσης»– το γιατί ο Έβρος έχει μια ιδιαίτερη σημασία, και γιατί μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές το πεδίο που ανοίγεται μπροστά μας δεν είναι για μια οποιαδήποτε δραστηριότητα (από οποιουσδήποτε) που θα «βαφτιστεί» <<ΑΝΑΠΤΥΞΗ>>, με την γνωστή (γυμνή ουσιαστικών επιχειρημάτων) …. «Επιχειρηματολογία», περί ‘προσφοράς θέσεωνεργασίας’, που είναι και η μόνη και μόνιμη επωδός αυτών που «βαφτίζουν» επένδυση το οτιδήποτε, φθάνει να κινείται.
Επειδή ο ΕΒΡΟΣ –τον οποίο αγαπάμε συναισθηματικά και ιδεολογικά, αλλά έχουμε και μελετήσει και δράσει στον Νομό σε επιστημονική βάση- αποτελεί αυτή την στιγμή ανοιχτό πεδίο δράσεων, αισθανόμαστε υψηλή την ευθύνη να προσδιορίσουμε και επιστημονικά τι είναι και την δεν είναι Επένδυση και κατ ακολουθία πράξη που θα κλείσει πληγέςκαταστροφών και θα φέρει «Ανάπτυξη».
Η Επιστημονική τοποθέτηση είναι απαραίτητη προς γνώσιν και των πολυπραγμόνων και τα πάντα γνωριζόντων μη ειδικών αλλά «ρεαλιστών», που απορρίπτουν κάθε τι δεοντολογικό, ιδεολογικό και οραματικό. Και είναι ο ρεαλισμός που παράγει και αναπαράγει την Μιζέρια της πραγματικότητας, που είναι για «να μας κάψεις» και «να πάμε να πνιγούμε».
Η Οικονομική Επιστήμη είναι πολιτική και κοινωνική επιστήμη, με πολλούς κλάδους και ειδικότητες. Ένας από τους εξειδικευμένους κλάδους είναι η Περιφερειακή Ανάπτυξη (Regional Science – Universityof Pennsylvania). Αυτά τα «επιστημονικά κριτήρια» που καθιερώθηκαν στα Αμερικανικά Πανεπιστήμια Παγκοσμίου Κύρους (Ivy LeagueUniversities) προσδιορίζουν και τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις που πρέπει σωρευτικά (όλες μαζί-όχι μόνο μερικές από αυτές τις προϋποθέσεις ) να πληρουνται για να θεωρηθεί μια οικονομική πράξη ήδράση «επένδυση» που να καταλήγει σε Ανάπτυξη.
Σημείωση : Οι ρεαλιστές-μίζεροι θα καταλάβουν την έννοια της σωρευτικής ικανοποίησης κριτηρίων στην (άδικη) εφαρμογή του Ν4670/2020 που κόβουν το δικαίωμα στα αναδρομικά σε όσους δεν έχουν 30 χρόνια ασφάλισης και δεν έχουν μικρή προσωπική διαφορά. Να μια έννοια και εφαρμογή «κόφτη» άσχετα εάν είναι στην περίπτωση των αναδρομικών άδικη.
Κριτήριο 1 : Κάθε συναλλαγή μεταβίβασης κυριότητος δεν είναι επένδυση. Η αγορά και «αλλαγή χεριών» περιουσιακών στοιχείωνπάσης φύσεως που ήδη υπάρχουν, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΗ.
Η ΕΚΠΟΙΗΣΗ υπαρκτού Δημοσίου ή Ιδιωτικού πλούτου ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΗ.
Είναι «επένδυση» για τον αγοραστή και από-επένδυση για την Ελλάδα (η τον Νομό της) ή τον Έλληνα.
Να μην ξεχνάμε και τον όρο «Έλληνας»….. ΣΣ που έχει αντικατασταθει επιμελημένα…. (Προτείνω ως καλύτερο της κάθε αντικατάστασης το «Φίλοι μου αγαπημένοι» του Γιώργου Οικονομιδη)
Η αλλαγή ιδιοκτησίας υπαρκτού πλούτου, δεν είναι επένδυση στο «Μακροοικονομικό ταμπλό» ενώ ταυτόχρονα φτωχοποιούνται οι Έλληνες που αναγκάζονται (συστεμικά) να πουλήσουν, με συνέπεια να περιθωριοποιούνται ή να αποβάλλονται από την συμμετοχή τους στην ιδιοκτησία και την παραγωγική δραστηριότητα.
Κριτήριο 2:
Τα αποτελέσματα της ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ πρέπει :
2.1. να διαχέονται στον Υπαρκτό πληθυσμό της Περιοχής,
2.2. να αξιοποιούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Νομού (η της Περιφέρειας)
2.3. Να συγκρατούν τον υπαρκτό πληθυσμό, να ενισχύουν την δημογραφική του ανάπτυξη, και να προσελκύουν την εγκατάσταση και νέου πληθυσμού.
Κριτήριο 3
Ο Όρος «Διάχυση» των αποτελεσμάτων της επένδυσης στον Υπαρκτόπληθυσμό, είναι μια παράμετρος μεγάλου ειδικού βάρους, κριτήριο που εφαρμόζεται τόσο στην Πολεοδομία/Χωροταξία, (City/Urban Planning) όσο και στην Περιφερειακή Ανάπτυξη (Regional Science).
3.1. Δεν είναι Επένδυση-Ανάπτυξη μια οικονομική πράξη-δράση που θα έχει σαν αποτέλεσμα την εκδίωξη ή Περιθωριοποίηση ( Displacement) των κατοίκων της περιοχής. Ότι περιλαμβάνει “Displacement”, δεν είναι Επένδυση-Ανάπτυξη.
πχ Το να εκδιώξουμε ή να περιθωριοποιήσουμε τους μονίμουςκατοίκους μιας περιοχής για να εγκαταστήσουμε εκεί οικονομικήδραστηριότητα που θα χρησιμοποιεί μόνο τον «γεωγραφικό χώρο» (όχι την ΧΩΡΑ) για την κερδοφορία των Ιδιοκτητών της, δεν είναι ούτεεπενδυτική πολιτική, ούτε πολιτική με αναπτυξιακά αποτελέσματα.
3.2. Ο Όρος Διάχυση των αποτελεσμάτων στην Κοινωνία σημαίνει ότι μια Επένδυση θα πρέπει να έχει θετικά αποτελέσματα στην Οικονομική-Κοινωνική-Πολιτιστική–Πνευματική υπόσταση του γηγενούς Πληθυσμού.
Θα πρέπει να φέρνει στην κοινωνία τις δυνατότητες για το ταξίδι για την Ιθάκη.
Και επειδή οι Ρεαλιστές δεν έχουν προσλαμβάνουσες παραστάσειςπέρα από τα λογιστικά πλαίσια της ταμειακής μηχανής… διευκρινίζεται ότι Διάχυση αποτελεσμάτων στην Κοινωνία σημαίνει επένδυση που ενεργοποιεί industrial Complex δηλ. δυνατότητες ενεργοποίησης ενός συμπλέγματος παραγωγικών μονάδων που θα ανήκουν στον γηγενήπληθυσμό, στηρίζοντας και την ανάπτυξη/διεύρυνσή του.
Ένα σύμπλεγμα παραγωγικών μονάδων δημιούργησε (τότε) η ΕλληνικήΒιομηχανία Ζαχάρεως, (ΕΒΖ) ιδανικό παράδειγμα Ελληνικής Επένδυσηςπου ενεργοποίησε χιλιάδες στρέμματα τευτλοπαραγωγης ιδιόκτητουΠρωτογενούς τομεα, τα αποτελέσματα του οποίου ανέβασαν το βοιωτικόεπίπεδο – και στην Ορεστιάδα-!
Άλλα παραδείγματα επένδυσης συμπλέγματος παραγωγικών μονάδων είναι τα Ναυπηγεία στο Πέραμα, Τα Διυλιστήρια της (τότε) ESSO στην Θεσσαλονίκη.
ΣΣ: Η Τύχη της ΕΒΖ δεν έχει σχέση με το ισχυρό πλεονέκτημα της ως της μεγαλύτερης επένδυσης συμπλέγματος παραγωγικών μονάδων στον Πρωτογενή τομέα, αλλά στις αλλαγές (Παγκοσμιοποίησης και ΕΕ) που εκτός από την βάπτιση της εκποίησης σε επένδυση, κατευθύνουν την επένδυση μέσα από εκποίηση, ύστερα από απαξίωση υπαρκτού πλούτου. Η ΕΒΖ ήτανένα πετυχημένο μοντέλο Industrial Complex που ακριβώς για αυτό έπρεπε να καταστεί «προβληματική και να κλείσει» με πολιτική απόφαση της ΕΕ τον Φεβρ. 2006 που έπληττε τις χώρες του Ευρ. Νότου. Ήταν πολιτικό το συμβόλαιο θανάτου της ΕΒΖ, όπως ήταν και της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ.
Η υλοποίηση επενδύσεων συμπλέγματος παραγωγικών μονάδων σε μια περιοχή, διασφαλίζει ότι ο πληθυσμός δεν θα έχει με την επένδυση αποκλειστικά μια σχέση εργοδότη-εργαζόμενου, αλλά μια σχέσησυμπαραγωγού. Μια τέτοια επένδυση δημιουργεί μια δυναμικήδημιουργίας νέων ΜΜΕ και ίσως και startups (Ανάπτυξη). Ιδού ένα δείγμα της έννοιας της Διάχυσης των αποτελεσμάτων στην Κοινωνία
Κριτήριο 4 Δεν αρκεί το Κριτήριο της Δημιουργίας Θέσεων εργασίας. Η προβολή του είναι ένα εξοργιστικό «δόλωμα» προς «ιθαγενείς» για να γίνουν κοινωνικά αποδεκτές κερδοσκοπικές δράσεις που δεν θα διαχύσουν αποτέλεσμα στους τόπους που θα «στηθούν». Οι Θέσεις εργασίας είναι και το μόνο που έχουν να επικαλεστούν τέτοιες «επενδύσεις», και για αυτό το κάνουν «σημαία», διαφήμιση και «καραμέλα». Εάν ερωτηθούν τι άλλο θα προσφέρουν στον τόπο, εκτός από ΜΕΡΙΚΕΣ θέσεις εργασίας, θα επικρατήσει αμηχανία.
Φυσικά και ένα από τα Κριτήρια για να είναι μια επένδυση αναπτυξιακήείναι και οι θέσεις εργασίας. ΑΛΛΑ και εδώ υπάρχουν κριτήρια
4.1. Ποια θα είναι η σχέση των εργαζομένων με την «επένδυση–εταιρεία»? Η άψογη σχέση που έχει ο ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ, ή ο Καρέλιας? ΄Η θα είναι σχέση «γαλέρας»….
4.2. Ο αριθμός των θέσεων εργασίας σε τι ποσοστό συνεισφέρει στην μείωση της ανεργίας κάτι που είναι συνάρτηση και με τις ειδικότητεςπου χρειάζεται ο εργοδότης?
4.3. Το ανθρώπινο δυναμικό της «επένδυσης» θα έχει μόνιμη κατοικίαστον Νομό ενσωματωνόμενο στην Κοινωνία, ή θα ακολουθήσει το «μοντέλο» των ιπταμένων καθηγητών των Περιφερειακών ΑΕΙ που λίγοενσωματώθηκαν στις τοπικές κοινωνίες και μάλλον τις «σνόμπαραν» προσφέροντας ελάχιστα στην αποκέντρωση ανθρώπων με μόρφωσηκαι καλλιέργεια (όχι απλώς γνώση).
ΜΟΝΟ ΕΑΝ ΙΚΑΝΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΤΑ 4 ΚΡΙΤΗΡΙΑ
ΕΑΝ ΔΕΝ ΙΚΑΝΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΤΑ 4 ΚΡΙΤΗΡΙΑ, τότε η «επένδυση» εγκαθίσταται κάπου μόνο για να εκμεταλλευθεί τον τόπο, να τοναπομυζήσει , να ανταλλάξει χρυσάφι με καθρεφτάκια.
Ο ΕΒΡΟΣ
Γνωρίζουμε τον Έβρο πολύ καλά, και έχουμε ανθρώπινους δεσμούςαγάπης. Εάν αγαπάς ένα τόπο, τον αγκαλιάζεις -ο,τι μπορείς, του προσφέρεις– δεν τον λεηλατείς. Αγαπάμε το Διδυμότειχο τους Καστροπολιτες, συνεργασθήκαμε παλαιότερα με τον τότε Δήμαρχο Παρασκευά Πατσουριδη. Συνεργαζόμαστε και με τον σημερινό ΔήμαρχοΣουφλιου Παναγιώτη Καλακίκο.
Το παρόν Άρθρο γράφτηκε με έναυσμα ….την επιστολη του Δημάρχου Σουφλίου Παναγιώτη Καλακίκου προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με δέσμη 22 συγκεκριμένων μέτρων ανάκαμψης.
Μελετήσαμε και τα 22 μέτρα ανάκαμψης και αντικειμενικά πληρούν τα Κριτήρια ανάπτυξης στον Έβρο, όπως τα παραθέσαμε. Ο ΔήμοςΣουφλιου που περιλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του Έβρου,
εχει ιδιάιτερη ομορφιά και αξια πολύ μεγαλύτερη .
ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ-ΒΡΥΚΟΛΑΚΕΣ–καί.. άλλες «αναπτυξιακές προτάσεις»
Ο Έβρος είναι με ανοιχτές πληγές. Ότι γίνει δεν πρέπει να γίνει με βάση την λεηλασία του με το προσωπείο «αποκατάστασης» ή και «ανάπτυξης». Οι καρχαρίες μυρίζουν το αίμα και τρέχουν.
Δεν βλέπουμε κακό όνειρο, αφού βεβαιώνουμε ότι «δεν κοιμόμαστε».
Το Έβρο τον έχουν βάλει στο μάτι για Ειδικές Οικονομικές Ζώνες (stalags) οι οποίες διασφαλίζουν «επενδύσεις» και κερδοσκοπική οικονομική δραστηριότητα παραβιάζοντας και τα 4 Κριτήρια των επενδύσεων Ανάπτυξης. Έρχονται να «ξεζουμίσουν» (Sponge) τον Έβρο. Άρα οι από παλιά αυτές και καιροσκοπούσες προτάσεις ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΝΤΑΙ.
ΠΟΥ ΘΑ ΒΡΕΘΟΥΝ « ΤΑ ΛΕΦΤΑ»….
Από τον καιρό που η Θάτσερ «προώθησε» την μεγαλύτερη απάτη, υποστηρίζοντας ως αληθές, το ψευδές ότι «Δεν Υπάρχει Δημόσιο Χρήμααλλά μόνο χρήματα φορολογουμένων» έθεσε ουσιαστικά τις βάσεις του έργου Indecent Proposal, και για να μην σας παρασύρω σε αναζητήσεις εάν ο τίτλος δεν σας λέει κάτι, σήμαινε ότι από εδώ και μπρος θα εκπορνεύεσθε, θα εκποιείσθε και θα αποδεχθείτε ότι το σύστημα στήνει ένα παιχνίδι «πάρτα όλα» για τους πολύ πολύ λίγους.
Μέρος αυτού του «παιχνιδιού» είναι και η «συνθήκη σταθερότητας» του Μααστριχτ που η μόνη σταθερότητα που εξασφαλίζει, είναι το «Παρτα Όλα» να είναι ΣΤΑΘΕΡΑ υπέρ της «Μπάνκας».
Τά Χρήματα που χρειάζονται όχι μόνο για την αποκατάσταση αλλά και για την Ανάπτυξη του Έβρου, και για την Χρηματοδότηση των προτάσεων Καλακίκου, δεν είναι παρά το υπαρκτό Δημόσιο Χρήμα, που απλώς «παράγεται» με την άδεια της ΕΕ και έχει το «Μασκέ-Όνομα»ΕΣΠΑ…. «Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» κλπ. Όλα αυτά τα «ποσά» είναι Δημόσιο Χρήμα εκτός συμφώνου σταθερότητας, δεν είναι δανεικά, και δεν τα χρωστάμε. Είναι «Δημιουργία Χρήματος» εκ του μηδενός και όχι από χρήματα των φορολογουμένων ..Γερμανών ή άλλων που μας ταΐζουν σύμφωνα με την διατροφική προπαγάνδα.
ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΣΥΜΦΩΝΟΥ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ
Η Ιταλίδα Πρωθυπουργός Μελονι και ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχανκατά δημοσιογραφικές πληροφορίες ανάμεσα στα θέματα των συνομιλιών τους Νέα Αναστολή του Συμφώνου Σταθερότητας. ενώ στις δημοσιές δηλώσεις πέρασε απαλά ότι θα ζητούν εξαίρεση των αμυντικών δαπανών από τους Κρατικούς Προϋπολογισμούς.
«Τα λεφτά» που χρειάζονται τόσο για την αποκατάσταση των ζημιών από τις θεομηνίες, φωτιές και πλημμύρες, θα είναι Δημόσιο Χρήμα από «δημιουργία χρήματος» με ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΥΜΦΩΝΟΥ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ.
*
Β.Α.,Μ.Α.,Μ.C.P., Ph.d, Post Doc
Case Western Reserve University
University of Pennsylvania
Aριστείο Ακαδημαϊκής Διδασκαλίας ΗΠΑ (1987)
Διετέλεσε μέλος της Διοικούσας (Συγκλήτου) του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Πρόεδρος της Εταιρείας Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου,
Σύμβουλος στο Δημοκριτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Νομάρχης Ρεθυμνης
Νομάρχης Θεσπρωτίας