ΣΤΗΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑ εἶναι νόμος: Ναυτικός δέν σπρώχνει ποτέ ἄνθρωπο στήν θάλασσα! Πολύ δέ περισσότερο δέν ἀφαιρεῖ ζωή ἀπό ἄνθρωπο. Ὑπό αὐτήν τήν ἔννοια τό προχθεσινό συγκλονιστικό περιστατικό στόν καταπέλτη τοῦ πλοίου Blue Ηοrizon μέ πρωταγωνιστή τόν ὕπαρχο, ὁ ὁποῖος ἔσπρωξε βιαίως στά βρώμικα νερά τοῦ λιμανιοῦ πολίτη πού ἐπιχείρησε νά ἐπιβιβαστεῖ στό πλοῖο τήν τελευταία στιγμή, δυσφημεῖ, διασύρει καί ἀδικεῖ κατάφωρα τόν ἑλληνική ναυτοσύνη ἀλλά καί τήν ἴδια τήν ἑταιρεία πού ἀνήκει στόν ὅμιλο Attica Group.
- Τοῦ Μανώλη Κοττάκη
Παρατηρήσαμε μέ μεγάλη προσοχή τήν συμπεριφορά τῶν πληρωμάτων στά πλοῖα Blue Star τό καλοκαίρι στήν Τῆνο καί στήν Πάρο καί ἐντυπωσιαστήκαμε ἀπό τόν ἐπαγγελματισμό τους. Τό ἴδιο παρατηρήσαμε καί στήν συμπεριφορά τῶν πληρωμάτων τῆς Sea Jet (Champion Jet 1). Δίπλα στόν πολίτη, ὑπό ἐξαιρετικά ἀντίξοες συνθῆκες. Ὅλους τούς κυνηγοῦσε ὁ χρόνος. Νά εἶναι ἀκριβεῖς στό ραντεβού τοῦ πλοίου τους μέ τό ἑπόμενο λιμάνι.
Διαχειρίστηκαν ἑκατομμύρια ἐπιβάτες, κάθε ἐθνικότητας μέ ἀνθρωπιά καί ψυχραιμία χωρίς νά συμβεῖ τό παραμικρό. Στήν Ἀλεξανδρούπολη ὁ «Κοραῆς» στέγασε καί νοσοκομεῖο. Γιά αὐτό καί ὁ «καταπέλτης» τοῦ Blue Ηοrizon στό τέλος τῆς σαιζόν μᾶς ἀφήνει πολύ πικρή γεύση… Μιά στιγμή ἰσοπέδωσε, ἐξαφάνισε καί διέσυρε τήν ἐργασία χιλιάδων ναυτικῶν μας, πού ἔφευγαν ἀξημέρωτα ἀπό τό λιμάνι καί ἐπέστρεφαν μεσάνυχτα. Ἀλλά ἔπληξε καί μιά ἑταιρεία πού ἀποδεδειγμένα ἔδωσε ἐξετάσεις καί τίς πέρασε!
Ὡστόσο, μέ λύπη ὀφείλουμε νά παρατηρήσουμε ὅτι στίς ἐξετάσεις πού ἀκολούθησαν ἀμέσως μετά τό περιστατικό πού συγκλόνισε ἑκατομμύρια Ἕλληνες, ἡ ἑταιρεία αὐτή πού εἶναι εἰσηγμένη στό χρηματιστήριο, ἀνήκει στήν Τράπεζα Πειραιῶς καί διοικεῖται κατά βάση ἀπό τεχνοκράτες, πέρασε κάτω ἀπό τήν βάση στό μάθημα τοῦ Ἀνθρωπισμοῦ. Ἡ πρώτη της ἀντίδραση σέ ἐπίπεδο πλοιάρχου ἦταν ἡ διασπορά ψευδῶν εἰδήσεων καί ἡ πλήρης ἀδιαφορία γιά τήν ζωή πού χάθηκε. Τό πλοῖο ἀπέπλευσε σάν νά μήν συνέβη τίποτα, οἱ πρῶτες διαρροές πού ἔγιναν στά ΜΜΕ (καί τίς υἱοθέτησε ἀπαραδέκτως τό Ἀθηναϊκό Πρακτορεῖο Εἰδήσεων) ἦταν πώς ὁ ἐπιβάτης… σκόνταψε στόν καταπέλτη καί ἔπεσε (!) ἐνῷ ἐκφωνήθηκε ἕως καί ἀνακοίνωση ἀπό τά μεγάφωνα τοῦ πλοίου στήν ὁποία ἡ ἑταιρεία «ἀπολογεῖτο» στούς ἐπιβάτες της γιά τήν καθυστέρηση (!!!) τοῦ ἀπόπλου πού ὀφειλόταν σέ περιστατικό γιά τό ὁποῖο δέν εἶχε καμμία εὐθύνη!
Στήν δέ ἀνακοίνωση πού ἐξέδωσε (καί κατά πᾶσα βεβαιότητα θά ἔγραψε κάποιο golden boy ἀπό τίς ἑταιρεῖες δημοσίων σχέσεων πού προσλαμβάνουν γιά τέτοιες περιπτώσεις «διαχείρισης κρίσεων») ἡ ἑταιρεία δήλωσε ἁπλῶς «συγκλονισμένη». Ἡ λέξη «συλλυπητήρια» δέν ὑπῆρχε στήν ἑλληνική γλῶσσα γιά αὐτήν. Ἡ ἔκφραση λύπης στήν οἰκογένεια τοῦ νεκροῦ ἀπουσίασε παντελῶς.
Ἄν ὁ ὕπαρχος πού ἔσπρωξε τόν 36χρονο στόν θάνατο ἦταν ἀδιανόητα ἀναίσθητος, αὐτοί πού ὑπέγραψαν τήν ἀνακοίνωση, τί ἦταν ἄραγε; Στήν πραγματικότητα «ἔπνιξαν» δεύτερη φορά τόν ἄνθρωπο, προσβάλλοντας τήν μνήμη του.
Μόλις ξημέρωσε χθές καί ἄρχισε νά λειτουργεῖ τό Χρηματιστήριο στό ὁποῖο εἶναι εἰσηγμένη τόσο ἡ τράπεζα πού τήν ἔχει στήν ἰδιοκτησία της ὅσο καί ἡ ἴδια ἡ ἑταιρεία, ἄρχισε ἡ προσεκτική ἀποδόμηση. Μέ βάση τό manual. Τά δελτία εἰδήσεων τῶν ραδιοφωνικῶν σταθμῶν στούς ὁποίους ἡ ἑταιρεία εἶναι μεγάλος διαφημιστικός χορηγός ἐξέφραζαν αὐτοβούλως τόν ἀποτροπιασμό τους καί ἐπετίθεντο αὐτονοήτως στό πλήρωμα, ἀλλά ἐπεσήμαιναν μέ ἔνταση ὅτι ὁ ἐπιβάτης ἐπεχείρησε νά εἰσέλθει στό πλοῖο «ἀφοῦ εἶχαν ἤδη λυθεῖ οἱ κάβοι». Στούς παρουσιαστές τῶν τηλεοπτικῶν ἐκπομπῶν διεμηνύθη ὅτι ἀπαγορεύεται ἡ χρήση τοῦ ὅρου «δολοφονία»! (Τό ἀπεκάλυψε ὁ θαραλλέος πανελίστας Τριαντάφυλλος!) Ἐπιχείρημα γιά τό δικαστήριο. Εἶναι νά σάν νά ἀκοῦμε ἀπό τώρα τόν ἀκριβοπληρωμένο συνήγορο ὑπεράσπισης: «Τί τό ἤθελε ὁ χριστιανός ἀφοῦ οἱ κάβοι εἶχαν λυθεῖ; Ρίσκαρε!».
Τό ἴδιο ἀκριβῶς ἔκανε καί συνδικαλιστής τῆς ΠΕΜΕΝ, ὁ ὁποῖος ἀφοῦ ἐπιτέθηκε στούς ναυτικούς ὑπεγράμμισε ὅτι ὁ 36χρονος πάτησε στόν καταπέλτη ἐνῷ «εἶχαν λυθεῖ οἱ κάβοι.» Καί τό κορυφαῖο: Κληθείς νά σχολιάσει τό περιστατικό ὁ Ὑπουργός Ἐπικρατείας Μάκης Βορίδης ἀπέφυγε νά διατυπώσει –ἔστω ὑποκριτικά, μιά ἔκφραση συμπάθειας πρός τήν οἰκογένεια τοῦ νεκροῦ. Μέ μᾶλλον βαριεστημένο ὕφος ἀνέσυρε ὡς «τζούκ μπόξ» τοῦ ποινικοῦ δικαίου μερικούς κλασσικούς νομικούς ὅρους, ἤπιους γιά τήν περίπτωση (π.χ. ἐνδεχόμενος δόλος) καί εἶπε στούς ἐμβρόντητους παρουσιαστές τοῦ «Σκάι» ὅτι «ἡ νομική ἀνάλυση εἶναι ἁρμοδιότητα τῆς εἰσαγγελέως.» Ἔτσι εἶναι! Θά τά βάλουμε μέ τίς τράπεζες; Ἄς τό κάνει ἡ εἰσαγγελεύς!
Γιά τά ἀνθρωπιστικά ἀνακλαστικά τοῦ Ὑπουργείου Ναυτιλίας τήν πρώτη ὥρα πού ἀκολούθησε τό περιστατικό, δέν τό συζητᾶμε. Τά ἀφήνουμε ἀσχολίαστα. Καί ἐδῶ πολύς «συγκλονισμός» γιά τήν οἰκογένεια τοῦ ἄτυχου ἐργαζόμενου ἀπό τό Λασίθι· συλλυπητήρια, τίποτα. Ἡ ἀνθρώπινη ζωή ὅταν συγκρούεται μέ μετοχές, χρηματιστήρια, ΔΕΚΟ, πολυεθνικές, πάσης φύσεως διαπλοκές, δυστυχῶς στίς μέρες μας, «δέν εἶναι τίποτε σημαντικό.» Μόνον ἕνας Σφηνιᾶς ἦταν ἄνδρας καί τήν θεώρησε τόσο σημαντική, ὥστε νά θυσιάσει καί τήν δική του…
Καί ἄν ἐπρόκειτο γιά γεγονός μεμονωμένο, θά μποροῦσε κανείς νά πεῖ ὅτι εἶναι ἡ ἐξαίρεση. Ἐλᾶτε πού δέν εἶναι ὅμως! Δυστυχῶς. Ἡ κοινωνία ἔχει ἀλλάξει. Ὁ κυνισμός καί ἡ ἐξαχρείωση θριαμβεύουν. Εἶναι μοτίβο. Δύο μέρες τώρα τά συστημικά ΜΜΕ ἀποφεύγουν νά χρησιμοποιήσουν τήν λέξη «νεκρός» στά δελτία εἰδήσεών τους ὅταν πρόκειται νά μεταδώσουν ἀνθρώπινες ἀπώλειες ἀπό τίς πλημμύρες γιά τίς ὁποῖες εὐθύνονται ἐκτός ἀπό τούς 12.000 κεραυνούς καί τούς τόνους νεροῦ καί οἱ ἀπαρχαιωμένες κρατικές ὑποδομές. Δύο φορές ἀκούσαμε σέ ραδιόφωνο τήν παραπλανητική εἴδηση, ὅτι «ἀνεσύρθη ἀπό τά ἐρείπια χωρίς τίς αἰσθήσεις του.» Ἀναφέρονταν σέ νεκρούς!!!
Μήπως καί στό τραγικό δυστύχημα τῶν Τεμπῶν τό ἴδιο ἀκριβῶς δέν συνέβη; Ἡ ἰταλική ἑταιρεία ἐξέδωσε τά πρῶτα 24ωρα μία ἐντελῶς ψυχρή ἀνακοίνωση τριῶν γραμμῶν γιά τό γεγονός, ἐνῷ γιά πολλές μέρες δέν τοποθετήθηκε γιά τό συμβάν. Ἡ μόνη εὐρεῖα ἀνακοίνωση πού ἐξεδόθη ἦταν αὐτή στήν ὁποία ὁρίζονταν τά ποσά ἀποζημιώσεων ἀνά ἀνθρώπινη ζωή πού χάθηκε. Μέ τήν βεβαιότητα, ὅτι οἱ ἀποζημιώσεις ἐξαγοράζουν σιωπές. Τίς ἴδιες μέρες κρατικοί ἀξιωματοῦχοι τῆς Θεσσαλίας ὑπερηφανεύονταν σέ ὑπουργικά γραφεῖα πώς φυγάδευσαν τούς φοιτητές τοῦ τραίνου μέ πούλμαν στήν Θεσσαλονίκη καί δέν τούς πρόλαβαν τά κανάλια γιά …δηλώσεις! Ἡ δέ δικαστική πορεία τῆς ὑποθέσεως δείχνει ὅτι θά τήν «πληρώσουν» ὁ σταθμάρχης καί μερικοί ἀξιωματοῦχοι τοῦ ΟΣΕ, πάντως ὄχι οἱ ὑψηλόβαθμοι ἀποδέκτες ἐγγράφου τοῦ τέως Προέδρου τοῦ ΟΣΕ κυρίου Σπηλιόπουλου, πού ἀπό τό 2020 προειδοποιοῦσε ὅτι οἱ συνέπειες θά εἶναι ὀλέθριες καί θά ἔχουμε θύματα!!!
Τό μοτίβο λοιπόν, ὅταν χάνουν τήν ζωή τους ἄνθρωποι ἀπό τήν μεσαία καί τήν κατώτερη τάξη ἀπό λάθη εἰσηγμένων ἑταιρειῶν, κρατικῶν ΔΕΚΟ κ.λπ., εἶναι κλασσικό! Πρῶτα τό «σύστημα» ὑποκρίνεται ὅτι ἐναρμονίζεται μέ τό λαϊκό αἴσθημα, μετά σιγά-σιγά εἰσάγει στόν δημόσιο διάλογο μέσῳ πρόθυμων τρίτων νομικούς ὅρους πού ἐνοχοποιοῦν τά θύματα, στό τέλος Ὑπουργοί, συνδικαλιστές καί Μερίδα Μέσων Ἐνημερώσεως ὁλοκληρώνουν τήν δουλειά: Κουκούλωμα. Ἀναισθησία εἰς τήν νιοστή. Μόνον ἄν καεῖ κανένας μετανάστης στό Δάσος τῆς Δαδιᾶς ἐκφράζουν τήν συγκίνησή τους ἀκόμη καί σέ ἐπίπεδο ἀρχηγοῦ κράτους. Ἄν εἶσαι Ἕλλην, πᾶς ἄκλαυτος. Ἀπό μιά ἄποψη, εἶχε δίκιο ὁ κύριος Σημίτης: Αὐτή εἶναι ἡ Ἑλλάς. Μόνο πού ἀπό τό Express Samina ἕως τό Blue Orizon, ἔγινε δέκα φορές χειρότερη… Μιά χώρα κυνική, χωρίς συναίσθημα…
Ἐπί τοῦ πιεστηρίου: Ἔμπειρος πλοίαρχος μᾶς εἶπε ὅτι ὁ ὕπαρχος ἐκινήθη ἐναντίον τοῦ θύματος «σάν νά εἶχε προσωπικά μαζί του»! Ὅτι τό θῦμα περισυνελέγη ἀπό τό σκάφος τῶν καβοδετῶν, τό Λιμενικό ἀνύπαρκτο. «Καί γάτα νά ἦταν, θά εἶχε γίνει μεγαλύτερη κινητοποίηση» κατέληξε…