ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ ΣΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΗΣ.
Γράφει Ο Καθηγητής Ανδρέας Αθηναίος *
Εισακουσθήκαμε μερικώς….
Οι Προτάσεις Φλωριδη για αλλαγές στην Δικονομία της Ποινικής Δικής, όντωςπεριλαμβάνουν μια προσπάθεια για την μείωση της παραγωγής ΔικαστικήςΎλης.
Στο αρθρο μας της 20/7 στο Olympia.gr είχαμε αναφερθεί στην παραγωγήδικαστικής ύλης από κίνητρα Μίσους.
Είναι τεκμηριωμένο Στατιστικά, οτι παράγοντες όπως ο Φθόνος, το Μίσος και η Εκδίκηση είναι κίνητρα που εκφράζονται με πολλούς τρόπους μεταξύ των οποίων έχουν εξέχουσα θέση οι ανώνυμες καταγγελίες, ή και οι επώνυμεςψευδείς καταγγελίες. Ο Φθόνος, η Εκδίκηση, και το Μισός είναι ατυχώςανάμεσα στις ελλειμματικές ατέλειες του Ανθρώπου που ικανοποιούνται«κάνοντας ζημιά» στους Άλλους. Το «Θα τον καταστρέψω» είναι μία συνήθηςκραυγή που μετατρέπεται σε πράξη και (αν όχι κυρίως) μέσα από τα Δικαστήρια. Στις δια της χρήσης της Δικονομίας υλοποίησης εκδίκησης φθόνου και μίσους, επιπλέον των μηνυτών συμμετέχουν και ψευδομάρτυρες.
Στην ισχύουσα δικονομία αρκεί μια ασαφής μαρτυρία και μια ψευδομαρτυρία για να ξεκινήσει μια δικαστική περιπέτεια από την οποία δεν απασχολούνταιμόνο «οι δυνάμεις του δικαστικού προσωπικού της Χώρας» όπως ορθάεπεσήμανε ο αρμόδιος Υπουργός κ Φλωριδης, αλλά φθείρεται και επηρεάζεται η ζωή των μηνυομένων, οι οποίοι ουδόλως προστατεύονται δικονομικά απόελλειμματικούς ανθρώπους με πρόθεση …. «θα τον/την καταστρέψω».
Και δεν προστατεύονται διότι οι ψευδομάρτυρες το πολύ πολύ θα τιμωρηθούν με δυο χρόνια φυλάκιση και αυτά με αναστολή. Το πολύ πολύ θα πληρώσουν ενα ευτελές ποσόν και θα έχει κερδίσει η εκδίκηση, ο Φθόνος, το Μίσος.
Εισακουσθήκαμε μερικώς : στην Τομή που επιχειρεί ο κ Φλωριδης , όντωςπεριλαμβάνεται η αντιμετώπιση των δικομανών. Με το να θεσπισθεί πρόστιμοόπως είχαμε προτείνει. Και μάλιστα το πρόστιμο είναι –πολύ σωστά κ Φλωριδη- διπλάσιο του ποσού που αναγράφεται στην μήνυση.
Όμως οι εκ δικομανίας μηνύσεις είναι υποσύνολο ή και κάτι εντελώςδιαφορετικό από τις μηνύσεις που υποβάλλονται για λόγους Εκδίκησης– Μίσους– και Φθόνου, και οι προτάσεις Φλωριδη θα είναι περισσότερο αποτελεσματικέςεάν αντιμετωπίσουν το ευρύτερο αυτό φάσμα, με σκοπό την δικονομικήπροστασία από την Εκδίκηση-τον φθόνο-το Μίσος.
Επίσης η προτεινομένη διάταξη αυτή (του προστίμου) δεν είναι αρκετή διότι δεν αντιμετωπίζει τους ψευδομάρτυρες, ή και τους ηθικούς αυτουργούς στην «καθοδήγηση» του μηνυτού. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις , που ο/η εκδικητής-φθονών κλπ δεν είναι ο ίδιος ο αγκαλών, αλλά κάποιο άλλο πρόσωπο που προτρέπει κάποιον να υποβάλει μήνυση, πείθοντας τον οτι ο μηνυομενος τον εβλαψε.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ :
1. Οι Προτάσεις Φλωριδη να συμπεριλάβουν και τουςψευδομάρτυρες και τους ηθικούς αυτουργούς, οι οποίοι θα καλούνταιΕΚΑΣΤΟΣ να καταβάλει πρόστιμο «ίσο με το διπλάσιο του ποσούπου αναγράφεται στην μήνυση».
Με τον τρόπο αυτό ο Νομοθέτης επεκτείνει την πρόθεσή του , όχι μόνο στην προστασία του δικαστικού προσωπικού και της άσκοπηςαπασχόλησής του , αλλά και στην προστασία των αδίκωςμηνυομένων, από κάθε δολο.
2. Το δικαίωμα του αδίκως μηνυθέντος να ενάγει τους δολίως μηνύσαντας, δεν καλύπτει τον μηνυόμενο, ο οποίος θα πρέπει να υποστεί και δαπάνες αλλα και ψυχική φθορά. Οι υγιείς Άνθρωποι θέλουν να μένουν μακριά από τις αίθουσεςτων δικαστηρίων, και να επικεντρώνονται στην Δημιουργία.
Ως μια περεταίρω αποτροπή δημιουργίας δικαστικής ύλης, αλλά και των αδίκως μηνυομένων, προτείνουμε το (ως ανωτέρω) πρόστιμο να αποδίδεται στο 25% αυτού εις τον αδίκως μηνυθέντα με την προϋπόθεση ότι αυτός παραινείται κάθε σχετικής αστικής απαίτησης και κατάθεσης δικογράφων.. Το πρόστιμο θα καταβάλλεται στο Κράτος και αυτό με την σειρά του θα καταβάλει το 25% στον αδίκως μηνυθεντα. Με τον τρόπο αυτό, προστατεύεται (αυτεπαγγέλτως από την Πολιτεία) και ο αδίκως μηνυθείς, ενω ταυτοχρόνως περιορίζεται η δημιουργίαδικαστικής ύλης αφού δεν θα κατατεθούν μηνύσεις και αγωγές από πλευράς του αδίκως μηνυθεντος «για να βρει το δίκιο του και να αποζημιωθεί για τις βλάβεςπου προκάλεσε το μίσος, ο φθόνος και η ελλειμματική ψυχικη αναγκη της εκδίκησης, η κάθε δόλος.
Μιά τέτοια Τομή Φλωριδη δεν θα είναι μια απλή διαχειριστική παρέμβαση στον χώρο της Δικαιοσύνης, αλλά θα έχει και θετικές επιπτώσεις στην κοινωνία που θα κληθεί να αποβάλει –όπου υπάρχουν- «ελλειμματικές συμπεριφορές» και να βρούμε όλοι μαζί στην Ελλάδα «τα φτερά τα πρωτινά μας τα μεγάλα» .
*
Β.Α.,Μ.Α.,Μ.C.P., Ph.d, Post Doc
Case Western Reserve University
University of Pennsylvania
Aριστείο Ακαδημαϊκής Διδασκαλίας ΗΠΑ (1987)
Διετέλεσε μέλος της Διοικούσας (Συγκλήτου) του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Πρόεδρος της Εταιρείας Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Αιγαίου,
Σύμβουλος στο Δημοκριτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Νομάρχης Ρεθυμνης
Νομάρχης Θεσπρωτίας