Η πρώτη επαφή ενός παιδιού με τον Πυθαγόρα γίνεται μέσω της γεωμετρίας στο σχολείο. Θυμάμαι και εγώ τον εαυτό μου στο σχολείο να λέει “μα καλά που θα μου χρειαστεί εμένα στη ζωή μου ο Πυθαγόρας και το θεώρημα με το ορθογώνιο τρίγωνο;” , και πράγματι κανένας δάσκαλος ή άνθρωπος που δεν έχει διαβάσει για τη ζωή του Φιλοσόφου δεν έχει απάντηση σε αυτό , πολύ απλά επειδή δεν γνωρίζει την σημασία του θεωρήματος που είναι διπλής φύσεως. Πολλές φορές σκέφτομαι πως ίσως σκοπίμως έχει εισαχθεί με αυτόν τον τρόπο στην παιδεία ώστε να χαθεί το πραγματικό νόημα. Αναρωτήθηκε ποτέ κανείς τι σημαίνει αυτή η έκφραση “εις το τετράγωνο”;
Αν σε ένα ορθογώνιο τρίγωνο, του οποίου οι δύο κάθετες πλευρές έχουν μήκος α=3 & β=4, τότε η υποτείνουσα θα έχει μήκος γ=5.
(Βλέπε εικόνα 1)
Αν τώρα υψώσουμε στο τετράγωνο τις δύο κάθετες πλευρές 3(α) και 4(β), θα έχουμε 3²=9 και 4²=16.Τότε το άθροισμα των τετραγώνων των δύο καθέτων πλευρών,9+16 θα μας δώσει το τετράγωνο της υποτείνουσας, που είναι (γ)5²=25
(²= σημαίνει υψώνω εις το τετράγωνο , Βλέπε εικόνα 2)
Σύμφωνα με την διδασκαλία του Πυθαγόρα πρόκειται για το πιο σημαντικό θεώρημα της Γεωμετρίας που εκτός απο μαθηματική έκφραση έχει και χρήση στην λειτουργία της τριμέριας της Ψυχής γιατι μην ξεχνάμε αλλά ο Πυθαγόρας ήταν ο πρώτος που ανέφερε την Τριμέρια της Ψυχής.
Το να καταλάβει ο καθένας τον Πυθαγόρα και πόσο μάλλον η σημερινή επιστήμη η οποία θα πρέπει να έχει ελληνικό τρόπο σκέψης είναι δύσκολο.
ΓΕΩ-ΜΕΤΡΙΑ = ΕΓΩ-ΜΕΤΡΙΑ
Με έναν απλό αναγραμματισμό περνάμε σε έναν καθαρά επιστημονικό όρο της μέτρησης της ψυχής μας μέσω της ΕΓΩΜΕΤΡΙΑΣ δηλ. ψυχολογία.
Επίσης αν δούμε τη λέξη Θεώρημα :
ΘΕΩΡΗΜΑ = ΡΗΜΑ ΘΕΟΥ
Δηλαδή με την διατύπωση των θεωρημάτων αποκαλύπτονται τα Θεία Ρήματα , ο λόγος του Θεού , οι θεϊκοί συμπαντικοί νόμοι.
Έτσι προκύπτει πως ο Πυθαγόρας :
Πυθαγόρας= αυτός που αγορεύει τα λόγια της Πυθίας , δηλαδή του Απόλλωνα.
Άρα Πυθαγόρειο Θεώρημα είναι : ο τρόπος να αποκαλύψουμε τις εσωτερικές μας δυνάμεις, τις δυνάμεις τις ψυχής μας, αφού μέσω αυτού, όπως μας αποκαλύπτουν και οι λέξεις “Πυθαγόρειο θεώρημα” , είναι το ρήμα(=ο λόγος) του Θεού Απόλλωνα.
(ΘΕΩΡΗΜΑ = ΡΗΜΑ ΘΕΟΥ + Πυθαγόρας= αυτός που αγορεύει τα λόγια της Πυθίας , δηλαδή του Απόλλωνα).
Ο Πρόκλος χαρακτήρισε το συγκεκριμένο τρίγωνο του Πυθαγορείου Θεωρήματος ως “ΖΩΟΓΟΝΙΚΟ ΤΡΙΓΩΝΟ” ( Πρόκλος Περί της κατά Πλάτωνα Θεολογίας, βιβλίο στ.), που σημαίνει το Τρίγωνο που γεννάει την ζωή (γόνος απο το γίγνομαι=αρχ. σημασία γεννιέμαι).
Αυτό προκύπτει ότι απο την λέξη Τρίγωνον εκτός απο ότι μας μαρτυρά τις τρείς γωνίες μας μαρτυρά και κάτι ακόμη.
ΤΡΙΓΩΝΟΝ=ΤΡΕΙΣ ΓΟΝΟΙ
Η έννοια της γονιμοποίησης και της ανάπτυξης και εξέλιξης , υπάρχει μόνο μέσα στην εννοιολογική σημασία της λέξης του τριγώνου καθώ παρατηρούμε ότι οι λέξεις των επόμενων σχημάτων στερούνται κάθε τέτοιας δυνατότητας. Το τρίγωνο είναι γόνιμο ενώ τα επόμενα σχήματα είναι άγονα:
Τετρ-άγωνο, Πεντ-άγωνο, Εξ-άγωνο, Επτ-άγωνο κτλ.
Ας τα πάρουμε απο την αρχή, το τρίγωνο είναι το πρώτο επίπεδο σχήμα που μπορεί να προκύψει απο την ένωση τριών ευθειών γραμμών αφού σύμφωνα με τον Ευκλείδη και την θεωρία του (Ευκλείδια Γεωμετρία), απο δύο σημεία περνάει μόνο μια ευθεία γραμμή και χρειάζονται υποχρεωτικά τρία σημεία για να σχηματιστεί το πρώτο επίπεδο σχήμα που ονομάζεται ΤΡΙΓΩΝΟ.
Τι μας λέει η Ελληνική μας Γλώσσα. Τρίγωνο=τρεις γωνίες , καθώς και τετράγωνο=τέσσερις γωνίες μέσα στο σχήμα , πεντάγωνο κτλ.
Όμως εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν μύστη καθώς όπως είπαμε το όνομα Πυθαγόρας σημαίνει αυτός που αγορεύει τα λόγια της Πυθίας(=Απόλλωνας) , γιός του Μνήσαρχου που σημαίνει αυτός που Άρχει τις Μνήμες, που τις εξουσιάζει. Βλέπουμε πως πρόκειται για ένα εντελώς μυστηριακό πρόσωπο που μόνο απλά δεν είναι όσα διαβάζουμε. Άρα για να αναλύσουμε αυτό το ΖΩΓΟΝΙΚΟ ΤΡΙΓΩΝΟ όπως το χαρακτηρίζει ο Πρόκλος , θα πρέπει να “μυηθούμε” στην φιλοσοφία και να δούμε με τα μάτια μας κλειστά την λέξη ΤΡΙΓΩΝΟ.
Σιγά σιγά έτσι βλέπουμε πως το ΤΡΙΓΩΝΟ συνδέεται με την ΤΡΙΜΕΡΙΑ της ΨΥΧΗΣ την οποία ανέφερα σε προηγούμενη ανάρτηση μέσα απο τον Πλάτωνα αλλά ο Πρώτος που εισήγαγε την Τριμέρια ήταν ο Πυθαγόρας.
Αυτές οι τρείς δυνάμεις που γεννιούνται έχουν να κάνουν με την ψυχή μας στον:
1.Υλικό κόσμο
2.Άυλο κόσμο
3.Υπερυλικό κόσμο
(3 πλευρές)
Η διαδικασία αυτή έχει το νόημα της εξέλιξης της ψυχής μας , να υψώσουμε στο τετράγωνο τις δύο κάθετες πλευρές (υλικός+άυλος κόσμος μας) και να βρεθούμε σε μια εντελώς νέα κατάσταση δυνατοτήτων (Υπερυλικός κόσμος) . Δυστυχώς δεν μπορώ να εξηγήσω παραπάνω ,θα πρέπει να ξεκινήσετε αυτό το ταξίδι μόνοι σας για αρχή.
Ανάμεσα σε αυτούς τους τρείς κόσμους όπως μας λέει ο Πυθαγόρας που μπορεί να βρεθεί η ψυχή, στον “υπερυλικό κόσμο”, υπάρχου τα “όντως όντα”, οι ψυχές που όντως ζούν και που πλέον ανήκουν σε μια θεϊκή υπόσταση, διότι μπορούν να συνδυάζουν την διπολική κατάσταση του υλικού και άυλου κόσμου. Για αυτόν τον λόγο , αυτά τα “όντως όντα” απεικονίζονται , απο τους ομηρικούς ακόμα χρόνους, με το μυστηριακό σύμβολο του “τρισκελούς” ή “τρισκέλιον”
(Βλέπε φωτογραφία 3)
“Εγώ έζησα και πέθανα και άλλες φορές πριν απο αυτή την ζωή και όταν ήμουν πεθαμένος η ψυχή μου λειτουργούσε σαν να ήμουν ζωντανός, ενώ όταν ήμουν ζωντανός η ψυχή μου λειτουργούσε σαν να ήμουν πεθαμένος.”
-Πυθαγόρας
Διογένης Λαέρτιος : Βίοι Φιλοσόφων
https://twitter.com/pavloskanenas/status/1694687172790505858?s=61&t=69qM24fvfz5o3nkoW_wjtw