Δελφοί: Η ιστορία τους και πως πήραν το ονομα τους

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


🔅ΔΕΛΦΟΙ🔅
Η Ιστορία και γιατί ονομάστηκαν Δελφοί; ❗️

Μια ανάρτηση αφιερωμένη στους Δελφούς , την κοινή Εστία των Ελλήνων όπως μας επισημαίνει ο παππούς μας ο Όμηρος.

Πηγές: Παυσανίας , Όμηρος , Πλούταρχος , Ηρόδοτος , Στέφανος Βυζάντιος

Σύμφωνα με τον μύθο, όταν ο Ζεύς θέλησε να βρεί το κέντρο της Γης , άφησε δύο αετούς να πετάξουν. Ο ένας απο την Ανατολή και ο άλλος απο την Δύση , οι δύο αετοί συναντήθηκαν στους Δελφούς ορίζοντας έτσι τον Όμφαλο της Γής , το σημείο Ζεύ(ξης) για τον ανθρώπινο νού.

Πρώτη φορά το μέρος βρέθηκε απο κάποιους αιγοβοσκούς , οι οποίοι παρατήρησαν , ότι όταν κάποια ζώα περνούσαν απο ένα σημείο καταλαμβάνονταν απο μια ιδιαίτερη διάθεση (μανία-ενθουσιασμό) , και όταν πλησίασαν και οι βοσκοί διαπίστωσαν ότι υπήρχε ένα χάσμα στη Γη απο την οποία έβγαιναν κάποιοι ατμοί. Έτσι σιγά σιγά το έμαθαν και άλλοι άνθρωποι ώστε που ανατέθηκε ο χώρος να φυλαχτεί απο τους Ιερείς διότι οι άνθρωποι δεν ήταν ικανοί να αντέξουν την “διάθεση” την “μανία” που τους κυρίευε και έτσι έπρεπε να διαφυλαχτεί απο τους Ιερείς που μπορούσαν να κατανοήσουν την διαδικασία.

Αρχικά το Μαντείο ήταν της Γαίας και του Ποσειδώνος. Η πρώτη Μάντης ήταν η Δαφνής. Αυτή όρισε η Γαία ως πρώτη Μάντης . Ταυτόχρονα ο Ποσειδών όρισε τον Πύρκωνα.
Τα ονόματα τους μας παραπέμπουν στην δάφνη που αργότερα έγινε ιερό δέντρο του Απόλλωνος και το ιερό πύρ.

Στη συνέχεια η Γαία παρέδωσε το Μαντείο στην Θέμιδα και η Θέμις αργότερα στον Απόλλωνα. Ο Παυσανίας μας αναφέρει πως πρόκειται για ομαλή μετάδοση και όχι βίαιη (όπως κάποιοι ξεναγοί βγάζουν απο την κούτρα τους). Ο Ποσειδώνας μάλιστα πήρε ως αντάλλαγμα την Καλαύρεια (=Καλή αύρα) . Το μεγάλο νησί δίπλα στον Πόρο , σήμερα το ονομάζουμε όλο Πόρο και η ονομασία , που αναφέρεται μέχρι και στον Όμηρο , έχει ξεχαστεί.

Ο Απόλλωνας παραλαμβάνοντας το Μαντείο , όρισε και εκείνος την πρώτη Ιέρεια του. Σύμφωνα με την παράδοση λεγόταν Φημονόη (= αυτή που τα νοήματα του νού τα κάνει φωνή δια της θείας φωνής-φήμης) . Αυτή λοιπόν ήταν η πρώτη “πυθία” απο τότε που ανέλαβε ο Απόλλων.

Το θέμα των χρησμών τώρα. Οι περισσότεροι, αν όχι όλοι δηλαδή , νομίζουν πως οι χρησμοί δίνονταν συνέχεια ή όποτε ζητούσε κάποιος και με πολύ μεγάλη ευκολία. Πάμε να δούμε τι μας λέει ο Πλούταρχος , ο επί 29 συνεχόμενα έτη ιερέας των Δελφών.

Σύμφωνα με τον Πλούταρχο στο έργο του “Αίτια Ελληνικά” , το οποίο είναι ένα έργο που εξηγεί τα έθιμα των Ελλήνων , μας εξηγεί πως οι χρησμοί δίνονταν αρχικά μόνο μια ημέρα του χρόνου. Την εβδόμη ημέρα του Βυσίου μηνός. Ο Βύσιος ήταν ο αντίστοιχος μήνας του Αττικού Ελαφηβολιώνος δηλαδή του δικού μας Μάρτη-Απρίλη. Την ημέρα εκείνη εόρταζαν την επιστροφή του Απόλλωνος που ερχόταν απο την Υπερβορεία και παρελάμβανε το Μαντείο απο τον Διόνυσο. Την αρχή της ανοίξεως δηλαδή και την γενέθλεως ημέρα του Απόλλωνας δίνονταν οι χρησμοί. Αυτό αποτελεί την πιο αξιόπιστη πηγή προερχόμενη απο τον Πλούταρχο. Πολύ αργότερα οι χρησμοί δίνονταν μια φορά τον μήνα , αλλά στην αρχή ήταν μια φορά τον χρόνο. Και για τον μήνα Βύσιο μας αναφέρει ο Πλούταρχος πως οι κάτοικοι στους Δελφούς αντί για “Π” στην διάλεκτο τους χρησιμοποιούσαν το “Β” σε αντίθεση με τους υπόλοιπους Έλληνες. Άρα ο Βύσιος είναι ο Πύσιος. Ο μήνας κατά τον οποίον οι άνθρωποι ερχόντουσαν και “πυνθάνονταν” , ζητούσαν χρησμό απο την “Πυθία” .

Γιατί ονομάστηκαν Δέλφοι; ❗️

Μας γράφει ο Στέφανος Βυζάντιος στο έργο του “ΕΘΝΙΚΑ” (μέγα γεωγραφικόν λεξικόν , αρχαίων πόλεων , τόπων και εθνών) :

Ονομάστηκαν Δελφοί διότι ο Απόλλων εμφανίστηκε με την μορφή δελφινιού σε ένα πλοίο που ξεκίνησε απο την Κνωσό με Κρήτες που ήταν πρίγκιπες και υψηλής μορφώσεως . Έτσι εμφανίστηκε και τους εμπόδιζε-παρέσυρε στην Κρίσα , το λιμάνι των Δελφών που διαβάζουμε και στον Όμηρο. Μόλις άραξε το πλοίο, ο Απόλλων αποκαλύφθηκε και τους είπε πως εδώ θέλω να μείνετε να ιδρύσετε το ιερό μου και να είστε οι πρώτοι ιερείς μου. Το δελφίνι πράγματι είναι ιερό ζώο του Απόλλωνος αλλά και του Ποσειδώνος.

Όταν ο Ποσειδώνος ερωτεύτηκε την νύμφη Αμφιτρίτη , εκείνη έφευγε συνέχεια και κάποια στιγμή πήγε πέρα απο τις Ηράκλειες στήλες προς τις χώρες του Άτλαντος , προς τον Ατλαντικό. Τότε ο Ποσειδώνας έστειλε τον Δελφίνο να την πείσει και να την φέρει πίσω στον Ποσειδώνα. Επειδή ήταν ο μόνος που τα κατάφερε , ο Ποσειδών για να τον τιμήσει τον καταστέρησε, τον έκανε αστερισμό στους ουρανούς . Ένας απο τους 88 επίσημους αστερισμούς , είναι ο αστερισμός του Δελφίνου ο οποίος ήταν πολύ σημαντικός για τους Δελφούς εφόσον ορισμένες τελετές γινόντουσαν σε σύνδεση της Γαίας με τον αστερισμό αυτόν. Βρίσκεται κοντά στον αστερισμό του Αετού και έχει το σχήμα του ρόμβου. Με “γυμνό οφθαλμό” μπορούμε να διακρίνουμε 5 αστέρες. Μάλιστα στο έργο του Πλουτάρχου “Περί του Ει εν Δελφοίς” μας αναφέρει και πάλι πως το “Ε” συνδέεται με το 5 και διάφορα άλλα… (στο σύνολο τα άστρα στον αστερισμό είναι 9 , όσες και οι Μούσες).

Το δελφίνι για τον Έλληνα αποτελεί ιερό και αγαπημένο ζώο. Οι μύθοι και οι ιστορίες των Ελλήνων με τα δελφίνια είναι άπειρες δεν θα τις κατανομάσω τώρα. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι πως οι Έλληνες ονόμαζαν την τότε “σωσίβια λέμβο” δελφίς ή δελφινοφόρο ναύς . Η δελφινοφόρο ναύς απο τα αρχαία χρόνια σώζει τις ψυχές μας και τις βγάζει στην στεριά . Το ίδιο έκανε και το Μαντείο των Δελφών για τις ψυχές των Ελλήνων . Έσωζε τις ψυχές τους και τις κατεύθυνε προς το φώς.

Σύμφωνα πάντα με τον Πλούταρχο που είναι η πιο αξιόπιστη πηγή για τους Δελφούς , άρχων του μαντείου ήταν ο Απόλλωνας για 9 μήνες απο τους 12. Μετά έφευγε προς τους Υπερβορείους στην αρχή του χειμώνος. Όταν έφευγε αναλάμβανε ο Διόνυσος , ο αδερφός του. Αυτό φυσικά όλο είναι πολύ συμβολικό και μυστηριακό .

Τελευταία Πυθία των Δελφών , ήτο η Νικάνδρα η οποία έδωσε και τον τελευταίο χρησμό πριν το τέλος. Μετά την τελική επικράτηση του Χριστιανισμού, που έγινε τον 6ο μ.Χ. , στα χρόνια του Ιουστινιανού, όλα σχεδόν τα ιερατικά κείμενα των Ελλήνων κατεστράφησαν ολοσχερώς με διαταγή του. Διασώθηκε όμως ένα υπόμνημα που οι υπεύθυνοι ιερείς του Μαντείου παρέδωσαν στον ιατροφιλόσοφο Ορειβάσιο, απεσταλμένο και φίλο του Ιουλιανού, για τις καταστροφές και τις ζημιές που είχαν προκαλέσει οι Χριστιανοί στο Ιερό των Δελφών και οι οποίες έχρηζαν άμεσης αποκαταστάσεως.

Η Νικάνδρα λοιπόν είχε πει με σύντομα λόγια :
ἔστ’ ἦμαρ ὅτε Φοίβος πάλιν ελεύσεται καὶ ες αεί ἔσσεται

που σημαίνει :

Θά έρθει η μέρα που ο Φοίβος-Απόλλων θα επιστρέψει και θα μείνει.

Ο κύκλος των Δελφών τότε έκλεισε , το μαντείο έκανε το έργο που του ανατέθηκε και απο εκεί και πέρα η ανθρωπότητα προχώρησε. Καλή ή κακή η πορεία που τραβάμε , θα το δείξει ή το δείχνει ήδη ο χρόνος.

[ Σταματήστε να τσακώνεστε. Όλα αυτά αποτελούν Ιστορία των Ελλήνων δεν θα την αλλάξουμε επειδή δεν αρέσει σε κάποιους. Θα το πω για μια και τελευταία φορά , και ελπίζω να γίνει κατανοητό στα μυαλά κακοπροέραιτων ανάμεσα μας που έρχονται για να βρίσουν, στην Αρχαία Ελλάδα , δεν υπήρχε ο όρος Δωδεκάθεο ούτε ειδωλολατρεία, τα πρόσωπο αυτά είναι συμβολικά και η λέξη θεός έχει διαφορετική σημασία απο την σημερινή. Με τα αγάλματα οι Έλληνες προσωποποιούσαν τις δυνάμεις του σύμπαντος όπως εκείνοι ήθελαν, όπως αναφέρει και ο Πορφύριος στο “Περί αγαλμάτων” και τους Ήρωες της Ιστορίας των Ελλήνων. Για ακόμη μια φορά , οι επιστήμονες που έφεραν το φως στους πολιτισμούς , δεν θα ήταν ποτέ τόσο χαζοί ώστε να νομίζουν πως 12 άτομα κατοικούν σε ένα βουνό. Είναι πραγματικά χαζό να το νομίζει κάποιος αυτό. Επίσης είναι βάρβαρο να τσακώνεστε για θρησκείες. Δεν το έκανε ποτέ ο Έλληνας αυτό.

Αλλά έτσι συμβαίνει όταν αφήνετε τους ξένους που δεν γνωρίζουν αρχαία ελληνικά , να σας μαθαίνουν την ιστορία σας. Σας μιλάνε για όρους όπως μονοθεϊσμός και πολυθεϊσμός κάτι παντελώς ανούσιο ενώ προσπερούν τον Πλάτωνα και τον Πρόκλο που αναφέρουν τον “Παντεπόπτη Δημιουργό” και το “Όλων Ένα” χωρίς να ακυρώνουν φυσικά την σημαντικότητα των υπολοίπων θεών. Το 90% των πληροφοριών που έχετε στο μυαλό σας ,γενικότερα για τους αρχαίους, είναι λάθος και το βλέπω στα σχόλια που αφήνετε.

Είναι στενάχωρο και ελπίζω σιγά σιγά με τον τρόπο μου να μεταδώσω την αλήθεια , πάντα με μοναδική πηγή τα αρχαία κείμενα που έχουμε στα χέρια μας .
Απο κανέναν ξένο και κανέναν άλλον.

Όλα αυτά αποτελούν συμβολισμούς και γίνονται φανερά απο πλήθος φιλοσόφων πχ. Πρόκλος, Πλάτωνας , Πορφύριος. ]

Ο Θουκυδίδης έλεγε πως οι άνθρωποι αρέσκονται στο να πιστεύουν με ευκολία μια ιστορία-ψέμα που ακούνε, και δεν ανατρέχουν στην πηγή ώστε να μάθουν οι ίδιοι την αλήθεια.

Προχωράμε λοιπόν.

————

Αν σας ενδιαφέρει το θέμα “περί Δελφών” μπορώ να σας πω , κάποια άλλη στιγμή, τι ξέρουμε για τους 7 σοφούς τις αρχαιότητας και πως ξεκίνησαν κατά την παράδοση τα Δελφικά παραγγέλματα.

Όπως επίσης και για διάφορες ιστορίες για τους Δελφούς που βρίσκονται στην Ιστορία μας ή ακόμη και το πως δίνονταν οι χρησμοί .

ΔΗΜΟΦΙΛΗ