Το επιτελικό κράτος της κυβέρνησης Μητσοτάκη φαίνεται εξόχως επικίνδυνο, διότι, εκτός των άλλων, όπως αποδεικνύεται από τον όγκο των διαθέσιμων στοιχείων, αδυνατεί να διασφαλίσει, στο απόγειο της τουριστικής περιόδου, την ασφάλεια πτήσης των επιβατικών πολιτικών αεροσκαφών, την ελληνική κυριαρχία και γενικά όλους τους κοινωνικούς και επιχειρησιακούς τομείς που διέπουν την ομαλή, ασφαλή και εύρυθμη λειτουργία του ελληνικού κράτους.
Της Κύρας Αδάμ
Το σύστημα κατεύθυνσης και ένδειξης απόστασης (VOR) στο αεροδρόμιο Αράξου, το οποίο χρησιμοποιούν τα επιβατικά αεροσκάφη για ασφαλή κάθοδο και προσγείωση και για ασφαλή αναχώρηση, είναι εδώ και 15 περίπου ημέρες εκτός λειτουργίας και τυχόν χρήση του, λόγω μη ενημέρωσης, μπορεί να οδηγήσει τα αεροσκάφη ακόμα και σε πρόσκρουση στο Παναχαϊκό όρος. Και τούτο διότι οι ενδείξεις που εκπέμπει έχουν πολύ μεγάλη απόκλιση τόσο σε διεύθυνση -πάνω από 15 μοίρες- όσο και σε απόσταση.
Έτσι, το VOR Αράξου καθιστά τις πτήσεις των επιβατικών αεροσκαφών αδύνατες κατά τη νύχτα και σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ενώ η κάθοδος για προσγείωση στον Αραξο και η αναχώρηση γίνονται μόνον ημέρα, με αποκλειστική ευθύνη των πιλότων των αεροσκαφών και κυρίως των στρατιωτικών ελεγκτών προσέγγισης εναέριας κυκλοφορίας του αεροδρομίου Ανδραβίδας, που είναι υπεύθυνοι για τις προσεγγίσεις και αναχωρήσεις των αεροσκαφών στα αεροδρόμια Αράξου, Ζακύνθου και Κεφαλληνίας.
Μάλιστα, σε περίπτωση ανάγκης προσγείωσης στον Αραξο λόγω βλάβης οποιουδήποτε πολιτικού αεροσκάφους κατά τη νύχτα με προορισμό τη Ζάκυνθο ή την Κεφαλλονιά, αυτή καθίσταται αδύνατη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη ζωή των επιβατών.
Από την άλλη, το αεροδρόμιο Ανδραβίδας δεν διαθέτει ραντάρ προσέγγισης και αναχώρησης αεροσκαφών, με αποτέλεσμα η εναέρια κυκλοφορία να γίνεται στα τυφλά. Ωστόσο, χωρίς ραντάρ προσέγγισης και ταυτόχρονα, χωρίς το VOR Αράξου οι πτήσεις γίνονται εξόχως επισφαλείς, διότι ούτε οι ελεγκτές Ανδραβίδας ούτε οι πιλότοι των αεροσκαφών δεν γνωρίζουν τη θέση και την απόσταση των αεροσκαφών προς και από τον Αραξο, λόγω μη λειτουργίας του VOR Αράξου, με αποτέλεσμα η ασφάλεια των επιβατών να είναι «στο κόκκινο».
Εκτός κι αν η κυβέρνηση περιμένει ένα νέο YAKOVLET για να προμηθεύσει ραντάρ στην Ανδραβίδα, όπως έπραξαν τότε οι αρμόδιοι και λόγω YAKOVLET τοποθέτησαν ραντάρ στη Θεσσαλονίκη και για να αντικαταστήσει το VOR Αράξου.
Και τούτο διότι οι αρμόδιοι αρεστοί της κυβέρνησης Μητσοτάκη, που διόρισε στην ΥΠΑ και την ΑΡΑ, όφειλαν να γνωρίζουν ότι το VOR Αράξου είναι 36 ετών και έπρεπε να το έχουν αντικαταστήσει για λόγους ασφαλείας πτήσεων και για να αποφευχθεί ατύχημα που θα στοιχίσει πενταπλάσιες των Τεμπών ανθρώπινες ζωές.
Το VOR Αράξου έχει προκαλέσει αγανάκτηση και αναστάτωση στις αεροπορικές εταιρίες και στον προγραμματισμό των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της δυτικής Πελοποννήσου, και μάλιστα στο μέσον της τουριστικής περιόδου, με μεγάλη αύξηση κόστους. Και τούτο διότι αναγκάζονται να τροποποιούν τους χρόνους αφίξεων και αναχωρήσεων των τουριστών, δεδομένου ότι οι αφίξεις και οι αναχωρήσεις των αεροσκαφών από τον Αραξο γίνονται μόνον ημέρα, και μάλιστα χωρίς να καλύπτεται αποτελεσματικά η ασφάλεια των πτήσεων.
Για την επίλυση ενός προβλήματος (VOR Αράξου) και την αντιμετώπιση ενός εχθρού πρέπει να είναι γνωστά το πρόβλημα και ο εχθρός. Μολονότι η κυβέρνηση γνωρίζει ότι, λόγω πολιτικής ανεπάρκειας, είναι η ίδια το πρόβλημα και ο εχθρός, εντούτοις, για κομματικά συμφέροντα δεν το αναγνωρίζει και το συγκαλύπτει. Για τους ίδιους λόγους που διορίζει τους αρεστούς στο επιτελικό κράτος και για τους ίδιους λόγους τούς απολύει. Τους διορίζει για να διασφαλίζουν και για να επωμίζονται τις ευθύνες της κυβέρνησης, και τους απολύει σε κάθε ατυχές περιστατικό, φορτώνοντάς τους ταυτόχρονα και τις ευθύνες και αρμοδιότητες της κυβέρνησης, τις οποίες η κυβέρνηση Μητσοτάκη ουδέποτε αναλαμβάνει, μολονότι αυτές δεν μεταβιβάζονται.
Ομως, σε περίπτωση ατυχήματος σε Αραξο και Ανδραβίδα, η κυβέρνηση θα αποδώσει ευθύνες στους στρατιωτικούς ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας της Ανδραβίδας για να αποφύγει τις δικές της ευθύνες. Όμως, αυτοί δεν είναι διορισμένοι και λόγω της δικής τους προσπάθειας δεν έχουμε θρηνήσει θύματα.
Για κάθε πτήση στο FIR Αθηνών, όπως και σε οποιοδήποτε άλλο, οι αεροπορικές εταιρίες και οι πιλότοι χρησιμοποιούν απαρεγκλίτως το «Εγχειρίδιο Αεροπορικών Πληροφοριών Ελλάδας» (AIP GRECCE), το οποίο περιέχει τους κανόνες του ICAO και τους ελληνικούς νόμους του εναέριου χώρου για λόγους ασφάλειας πτήσεων και έρευνας – Διάσωσης.
Στο «AIP GREECE» έχει καταχωριστεί ο ΕΕΧ 10 ν.μ. με βάση το Π.Δ. 1931. Το 2021, η κυβέρνηση επέκτεινε τα χωρικά ύδατα και τον υπερκείμενο εναέριο χώρο στα 12 ν.μ. στην περιοχή του Ιονίου. Ομως το επιτελικό κράτος Μητσοτάκη δεν τροποποίησε το «AIP GREECE» για να αναγράφει ότι στο Ιόνιο ο ΕΕΧ είναι 12 ν.μ., αλλά παραμένουν ακόμα, ύστερα από 30 μήνες, τα 10 ν.μ.
Στις 5 με 8 Αυγούστου 2023, η Ελλάδα συμμετείχε με αεροσκάφη και πλοία σε αμερικανική άσκηση στο Ιόνιο με το αεροπλανοφόρο «Ford». Στην άσκηση αυτή τα αμερικανικά αεροσκάφη εφήρμοσαν το ρεζιλίκι του επιτελικού κράτους, δηλαδή τα 10 ν.μ., και όχι τα 12 ν.μ., διότι έτσι θα παραβίαζαν το θεσμικό κείμενο της Ελλάδας, το «AIP GREECE» της ΥΠΑ και της ΑΡΑ.
Στην περίπτωση που αύριο, π.χ., τουρκικά αεροσκάφη πετάξουν στο Ιόνιο στα 10 ν.μ., όπως προβλέπει ακόμα, δυστυχώς, το «AIP GREECE», θα παραβιάσουν τον ελληνικό νόμο των 12 ν.μ., αλλά αποκλειστικά υπεύθυνη γι’ αυτό θα είναι η κυβέρνηση Μητσοτάκη.