Μπορεί οι εκτιμήσεις για τη φετινή τουριστική χρονιά να ήταν άκρως αισιόδοξες, και οι ειδικοί να μιλούσαν για ένα 2023 που θα ξεπερνούσε ακόμα και το 2022, ωστόσο αυτό δεν αποτυπώνεται στα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεων.
Οι επισκέπτες επιλέγουν είτε να πραγματοποιούν ένα γεύμα εκτός του χώρου όπου διαμένουν, είτε να μην κάνουν έξω κανένα και να αγοράζουν τρόφιμα από τα κατά τόπους σούπερ μάρκετ. Με λίγα λόγια, ξοδεύουν για τα απολύτως απαραίτητα.
Σύμφωνα με τους επιχειρηματίες της εστίασης, οι καταναλώσεις καταγράφουν ιδιαίτερα χαμηλές πτήσεις. Ενδεικτικά, στην Αττική, όπως ανέφερε πρόσφατα ο πρόεδρος εστιατόρων του λεκανοπεδίου, υπάρχει πτώση στην κατανάλωση περίπου στο 20%.
Αλλά και στα νησιά η εικόνα δεν είναι καλύτερη. Ξένοι τουρίστες και Έλληνες επισκέπτες μειώνουν τα γεύματα που κάνουν στα εστιατόρια, προκειμένου να μπορέσουν να πληρώσουν τις διακοπές τους και να τα βγάλουν πέρα. Την κατάσταση περιέγραψε ο Νίκος Γιαννακάς, πρόεδρος εστίασης Μυτιλήνης (Ασπίδα), ο οποίος ανέφερε ότι ο κλάδος είναι υπέρ στη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα. «Θα έπρεπε να είχαμε μειώσει κι εμείς την τιμή, αλλά κι εμείς έχουν απορροφήσει αυξήσεις, γιατί υπάρχουν αυξήσεις 50%.
Η επισκεψιμότητα είναι πάνω, αλλά οι καταναλώσεις και ο τζίρος είναι κάτω. Αυτό οφείλεται στο μικρότερο πορτοφόλι που έχουν τουρίστες και επισκέπτες. Καταναλώνουν λιγότερο στα εστιατόρια. Θα πάνε μόνο στο εστιατόριο και δεν θα πάνε στο μπαρ. Αυτό παρατηρείται περισσότερο τις βραδινές ώρες». Από την πλευρά του, με τα παραπάνω συμφώνησε και ο Ευριπίδης Γκόγκος αντιπρόεδρος εστιατόρων. Οι τουρίστες χαλάνε τα απολύτως απαραίτητα για τη διαμονή και το φαγητό τους. «Ο πελάτης έρχεται, παίρνει το απαραίτητο ένα πιάτο, χωρίς να προχωρήσει σε ένα επιδόρπιο καλό ή ένα καλό μπουκάλι κρασί. Εμείς περάσαμε και δύσκολα τώρα με τις φωτιές, έχουμε μια μείωση τζίρου στο 30% μέσα στον Αύγουστο, καταλαβαίνετε, έρχονται αυτοί που μας ξέρουν για χρόνια. Ελπίζουμε μέχρι το τέλος του Αυγούστου να έχουμε επανέλθει στα προηγούμενα επίπεδα».