Η αναφορά του Σωκρατη στον Όμηρο, λίγο πριν πιει το κώνειο – Τί το σημαντικό “αποκαλύπτει” ο κορυφαίος Έλληνας σοφός

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

του Χρυσόστομου Τσιρίδη.

IMG 8689
(Εικόνα από το Διαδίκτυο)
.
Όταν ο Σωκράτης επικαλείται τον στίχο του Ομήρου (κουβέντα του Αχιλλέα στην ΙΛΙΑΔΑ)
“Σε τρεις μέρες θα φθάσω στην πατρίδα μου την Φθία”….
.
….την ίδια στιγμή αποκαλύπτει τον αθέατο, δυστυχώς ακόμη και σήμερα, κόσμο του αληθινού, του βαθέος Ομηρικού λόγου, ανεβάζοντας έναν ΦΑΙΝΟΜΕΝΙΚΑ τυπικό ΟΜΗΡΙΚΟ στίχο σε φιλοσοφικά ύψη.
.
Κάνει την ΥΠΕΡΒΑΣΗ “Διαβάζοντας” τον Όμηρο, όπως έπρεπε, ΠΡΙΝ , στο όνομα της ΕΡΕΥΝΑΣ, πολύ αργότερα, η ΤΥΠΟΛΑΤΡΙΚΗ φιλολογία, δημιουργήσει το λεγόμενο ΟΜΗΡΙΚΟ Πρόβλημα-Ζήτημα.
.
Για τον ΣΩΚΡΑΤΗ, ο Όμηρος είναι ο αδιαμφισβήτητος ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ Ποιητής-δημιουργός, ΔΥΟ ιερών αριστουργημάτων του Ελληνικού Πολιτισμού.
Το θεωρεί δεδομένο (!).
.
Η Ιλιάδα και η Οδύσσεια είναι η ΕΝΙΑΙΑ ΔΕΞΑΜΕΝΗ Ελληνικής Γλώσσας, Ιδεών, αισθητικής και Ηθικής.
.
ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ: Επιλέγει έναν στίχο της Ομηρικής ΙΛΙΑΔΑΣ ο κορυφαίος σοφός και ΕΠΕΝΔΥΕΙ… “ΠΑΝΩ σε ΑΥΤΟΝ τον στίχο” (όπως περίπου θα έγραφε και ο Σεφέρης) μεταφορικά-συμβολικά τις δικές του ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΕΣ αναζητήσεις.
.
“Σε τρεις μέρες θα φθάσω στην εύφορη πατρίδα μου την Φθία”. Πώς το εννοεί;
.
Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ βέβαια με τα λόγια αυτά του Ομηρικού Αχιλλέα, ΥΠΟΝΟΕΙ την δική του “επιστροφή” από την γήινη ατέλεια, στην τελειότητα και την ευδαιμονία, την ευφορία της ΨΥΧΙΚΗΣ αθανασίας, καταξιώνοντας φυσικά και την ΣΥΝΕΠΕΙΑ της φιλοσοφικής διαδρομής-πορείας μιας ολόκληρης ζωής.
.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ άποψη:
Μπορεί να είναι υπερβολή. Θα τολμούσα όμως να πω ότι ο Σωκράτης ΔΙΚΑΙΩΝΕΙ ΠΡΩΤΟΣ την ιδιοφυή ΜΕΓΑΛΟΣΥΝΗ του ΑΛΗΘΙΝΟΥ Ομήρου, αποκωδικοποιώντας (!) ΣΩΣΤΑ τον Ομηρικό λόγο.
.
Δύο σύντομα (2-3 λεπτά) ΒΙΝΤΕΟ για να “γνωρίσουμε” τον Όμηρο.
Έχουν ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ και δίνονται στο
youtube ΚΑΙ σε συνεχόμενο κείμενο, για απλή ανάγνωση.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ