Προσθέτω στο εξαιρετικό αφιέρωμα του olympia.gr. Τιμής και θαυμασμού για τις αρχαίες και σύγχρονες Ελληνίδες.
Από Α. Αντωνά.
Αυτό το χρυσό κομψοτέχνημα δεν είναι από προθήκη κοσμηματοπωλείου στο Ντουμπάι – Είναι δυόμισι χιλιάδων χρόνων. Olympia.gr.
Όταν οι ΕΛΛΗΝΕΣ είχαν πολιτισμό και φιλοσοφία, είναι γεγονός ότι οι υπόλοιποι λαοί ζούσαν σε σπηλιές και δέντρα, στα τέσσερα περπατούσαν και με άναρθρες κραυγές επικοινωνούσαν.
Ο πολιτισμός και η τέχνη της αρχαίας Ελλάδας έχει εξελιχθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια, ξεκινώντας από τη Μινωική και αργότερα στη Μυκηναϊκή Ελλάδα, συνεχίζοντας κυρίως στην Κλασική Ελλάδα, επηρεάζοντας παράλληλα τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και τον διάδοχό της τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
Η αρχαία ένδοξη Ελλάδα …
Ήταν η πατρίδα του πρώτου αναγνωρισμένου ιστορικού της ανθρωπότητας
Η αποστολή του Ηροδότου, επίσης γνωστού ως ο «πατέρας της Ιστορίας», ήταν για να κατοχυρώσει ότι «τα ανθρώπινα επιτεύγματα θα καταφέρουν να γλιτώσουν από τη φθορά του χρόνου, αλλά και ότι οτιδήποτε σπουδαίο και εντυπωσιακό και όλη η δόξα αυτών των κατορθωμάτων που επηρέασαν τους Έλληνες και τους βαρβάρους εξίσου θα διατηρούνταν αναλλοίωτα στον χρόνο. Επιπλέον – το πιο σημαντικό – ήταν να εξηγήσει τις αιτίες που τους οδήγησαν στον πόλεμο». Ο Ηρόδοτος γεννήθηκε γύρω στο 484 π.Χ. στην Αλικαρνασσό και είχε εξοριστεί από την πατρίδα του από τον τύραννο Λύγδαμη. Πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής του ταξιδεύοντας και συλλέγοντας τις ιστορίες των άλλων ανθρώπων προτού επιστρέψει. Ήταν ένας από τους πρώτους συγγραφείς που όχι μόνο συνέλεγε ιστορίες από την αρχαία Ελλάδα, αλλά τις διατήρησε με σκοπό να τις διαβάσουν κι άλλοι.
Είναι η πατρίδα παγκοσμίου φήμης μαθηματικών
Αποτελεί το θεμέλιο της δυτικής φιλοσοφικής σκέψης.
Από εκεί προήλθε η αρχική έννοια της δημοκρατίας
Για πρώτη φορά υιοθετήθηκε στα δικαστήρια το σύστημα δίκης με ενόρκους
Η μυθολογία της αποτέλεσε έναν τρόπο επιμόρφωσης και ψυχαγωγίας
Στην αρχαία Ελλάδα έχει τις ρίζες της η τέχνη του θεάτρου
Εκεί δημιουργήθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες
Εισήγαγε την καλαίσθητη αρχιτεκτονική
Μοιράστηκε με όλο τον κόσμο μια εξαιρετική συλλογή από γλυπτά και κεραμικά αγγεία και έργα χρυσοχοϊας απαράμιλλης τέχνης.
Εξήγησε την έννοια της πραγματικής γαλήνης
Έδωσε την πιο ολοκληρωμένη και ουσιαστική λέξη για την έννοια της «ευτυχίας»
Ο καλλωπισμός των αρχαίων Ελληνίδων, οι οποίες με βάση παλαιές ζωγραφιές ήταν οι ωραιότερες γυναίκες του αρχαίου κόσμου, δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα από την σημερινή σύγχρονη εποχή.
Τα κοσμήματα τους πολλές φορές ήταν ανώτερα των σημερινών και εφάμιλλα της ομορφιάς τους.
«Eπίσης κατά την μυκηναϊκήν εποχήν ακόμη, ως έδειξαν τα ευρήματα των τάφων των Μυκηνών, είχαν οι βασιλείς και οι άρχοντες εγγλύφους δακτυλίους, χρυσούς μάλλον, σπανιώτερον δε αργυρούς και σιδηρούς ή λιθίνους. Εχρησιμοποίουν δε τούτους προς σφράγισην επιστολών και άλλων επισήμων εγγράφων.
Τούτο εξηκολούθησε και την μετέπειτα εποχήν δια πάντα ελεύθερον άνδρα και αργότερα δε απέβη ο γυναικείος δακτύλιος καλλωπιστικός. Οι ψήφοι (πέτραι) εις πάσας τας εποχάς ήσαν εκ πολυτίμων λίθων, ως ίασπις, αμέθυστος, τοπάζιος, σαρδόνυξ κλπ. Και αν μεν η παράστασις ήτο γλυπτή ο δακτύλιος εκαλείτο ανάγλυφος, αν δε έκτυπος, έφερε το αυτό όνομα.
Ως ήτο φυσικόν, οι γυναίκες Ελληνίδες ήταν εκείνες οι οποίες εχρησιμοποίουνπερισσότερα πολυτελή κοσμήματα και δακτυλίους λεπτούς χρυσούς ή εξ ελέφαντος, ή εξ ηλέκτρου, των οποίων πολλοί κατέληγον εις κεφαλήν όφεως.
Όταν οι Ελληνίδες εκαλλωπίζοντο οι γυναίκες, άλλων χωρών κρεμούσαν στον λαιμό τους … δόντια άγριων θηρίων και κουκούτσια φρούτων …. ή κογχύλια..
Και οι σημερινές Ελληνίδες, δεν υστερούν τόσον σε ομορφιά, όσον και καλλωπισμό από τις αρχαίες πανέμορφες πρό-γονες τους και ειδικά την εύμορφη καλλονή θεά Αφροδίτη.
Γέννηση της Κύπριας ή Κύπριδας θεάς Αφροδίτης στη γλυκοφίλητηθαλασσοφίλητη ερωτική Κύπρο
Απόσπασμα σε μετάφραση, Ομηρικού Ύμνου.
Την σεβαστή, χρυσοστέφανη, την όμορφη Αφροδίτη,
Θα ψάλω, που της έλαχαν όλης της Κύπρου οι προμαχώνες,
Της θαλασσινής. Εκεί την έφερε του Ζέφυρου η δύναμη.
Με την υγρή του πνοή. Εκεί την έφερε του Ζέφυρου η δύναμη
Με την υγρή του πνοή, στο κύμα της πολύφλοισβης θάλασσας
Σε αφρό μαλακό…..
Με βάση τον Ομηρικό μύθο η Κύπρια ή Κύπριδα θεά Αφροδίτη (Προσωνύμια, Παφία, Κύπρις, Αναδυομένη, Αλιγενής κ.ά.), γεννήθηκε στην ακτή της Πέτρας του Ρωμιού στην Πάφο. Από τους αφρούς της θάλασσας γυμνή βγήκε και από τις θεραπαινίδες της καλλωπίστηκε. Είναι θεά του Έρωτα, της Ομορφιάς, της Σεξουαλικότητας, της Ηδονής, της Τεκνοποίησης, όπως επίσης προστάτιδα του Πνευματικού Πλατωνικού και Σαρκικού ηδονιστικού έρωτα.
Ο Όμηρος (9ος – 8ος αιώνας π.Χ.) «Κύπριδα» ονομάζει την Αφροδίτη στην Ιλιάδα, επίσης στους Ομηρικούς ύμνους αποκαλεί την Θεά ως «Κυρία των τειχισμένων πόλεων της Κύπρου» και «Βασίλισσα της Σαλαμίνας» και θαλασσοφίλητης Κύπρου. Ο Ηρόδοτος (5ος αιώνας π.Χ.) αναφέρει ότι ο πρώτος ναός της Θεάς ιδρύθηκε από τον ναό των Ασκελών, τον αρχαιότερο όλων των ναών προς τιμή της θεάς. Επίσης περιγράφει και το έθιμο της ιεράς πορνείας στην Κύπρο. (Ιστορίαι 1.199). Ο Όμηρος αναφέρεται ( Οδ. 8.360 – 366 ) και στο ιερό τέμενος της Αφροδίτης, όπου η θεα πήρε το λουτρό της, αλοίφτηκε με αθανατο μύρο και ντύθηκε προκλητικά και όμορφα από τις γυμνές θεραπαινίδες ερωτικές πανέμορφες χάριτες και τον γυμνό φτερωτό Έρωτα, με τα κεραυνοβόλα ερωτικά του τόξα.
Στην περιοχή του Ακάμα, σε ένα μαγευτικό μοναδικό ειδυλλιακό τοπίο, σώζονται μέχρι σήμερα κατά τον θρύλο τα «Λουτρά της Αφροδίτης».
Λουτρά της αναδυομένης Κύπριδας Αφροδίτης. Του Αντώνη Αντωνά.
Σταλαγματιές κρυστάλλινες απ΄ τα ουράνια βρέχει,
ρουμπίνια στα χρώματα της Ίριδας, φεγγίζουν,
ουράνιο τόξο σχηματίζουν, έρωτας και ηδονή σ΄αγγίζουν..
Μια πανδαισία ειδυλλίου ερωτική, σε όασης ερωτική φωλιά,
μ΄ αγριολούλουδα, που ευωδιάζουν μεθυστικά…
σε μαγεύουν σε μεθούν…, το θρόϊσμα των δένδρων,
της πηγής ο μουσικός ήχος, νοερά σε ταξιδεύουν,
σε παρασύρουν, σ΄ ερωτικές φαντασιώσεις….,
Ερωτικές χορδές αγγίζει μαγικό δοξάρι,
απαλή φανταστική ερωτική μουσική ακούγεται…
‘Όταν ο Όμηρος αναφερόταν στην «Κύπριδα Αφροδίτη», η Θεά ήταν ακόμη άγνωστη στην Ελλάδα. (Περί Κύπρου, παράδοξα ο Όμηρος γνώριζε τα πάντα.)
Η παρουσία της εμφανίζεται μάλλον προς το τέλος του 7ου αιώνα και αυτό ίσως οφείλεται σε Έλληνες εποίκους, που μετέφεραν την λατρεία της και στην Ελλάδα. Οπότε μάλλον η Κύπρος πρωτοπορεί στην λατρεία του έρωτα, της ηδονής και της αγάπης…Ο έρωτας νικά πάντα τον πόλεμο, η ηδονή ηρεμεί τους ανθρώπους, η αγάπη διώχνει το μίσος….
«Και φόραε στο κορμί σκουτιά που τα΄φκιαξαν οι Χάρες, κ οι Ώρες και τα βάψανε σ εαρινά λουλούδια, σαν που και τούτες τα φοράν σ υάκινθο και κρόκο, στο μενεξέ το θαλερό, σ άνθος πανώριου ρόδου, με γλυκό νέκταρ και μαζί με θεϊκά μπουμπούκια, σε λείρια και σε νάρκισσους, σαν που κι΄ η Αφροδίτη, φόραε την πάσα μια στιγμή ιμάτια μυρωμένα….»
«Κι ευωδιασμένα στέφανα η γλυκόγελη Αφροδίτη, με τις θεραπαινίδες της έπλεε από λουλούδια, στην κεφαλή τα βάλανε Θεές στραφτοφακιόλες. Νύμφες και Χάριτες, μαζί η χρυσόμορφη Αφροδίτη, γλυκά στην πολυπίδακη την Ίδη τραγουδώντας….»
«Ύμνος στην Θεά Αφροδίτη.»
«Μούσα μοι έννεπεν έργο πολυχρύσου Αφροδίτης Κύπριδος ή τε θεοϊσίν επί γλυκύνίμερον ώρσε κα τ εδαμάσσατο φύλα καταθνητών ανθρώπων οιωνούς τε διπετέας και θηρία πάντα, ήμεν οσ ήπειρος πολλά τρέφει ήδ όσα πόντος, πάσιν δ έργα μέμηλενευστεφάνου Κυθερείης….»
Μούσα τα έργα ψάλλε μου της Αφροδίτης της πολύχρυσης της Κύπριδας που στους θεούς γλυκύ σήκωσε πόθο και δάμασε τα φύλα των θνητών ανθρώπων και τα θεόθρεπτα πουλιά και τα θηρία όλα, κι΄όσα η στεριά τρέφει πολλά κι΄όσα ο πόντος, κι΄όλοι για τα έργα γνοιάζονται της ωραιοστέφανης Κυθέρειας….
Σαπφώ και Αφροδίτη.
Αρχαία ερωτικά ποιήματα. από Σαπφώ, την μεγαλύτερη αρχαία λυρική ποιήτρια, από την Λέσβο. Σαπφώ η Λέσβια. ( 630 – 570 π.Χ.). Ο Πλάτων την ονομάζει σοφή και δέκατη μούσα.
Η Σαπφώ απολάμβανε πολλές χαρές με τις φίλες της. Σε ένα δραματικό ποίημα αποχωρισμού μία φίλη σύντροφος, της γράφει….
Ο Αποχωρισμός.
«Ειλικρινά θέλω να πεθάνω…., Σαπφώ σε αφήνω παρά την θέληση μου….» και απαντά η Σαπφώ… «Πήγαινε στο καλό και να θυμάσαι…όλες τις τρυφερές και όμορφες στιγμές, που μοιραστήκαμε….. Πολλά στεφάνια από ρόδα και βιολέτες και κληματόφυλλα, έβαλλες στεφάνι γύρω από το κεφάλι σου στο πλάι μου καθισμένη….τρυφερά παντού…και απαλή πάνω σε μαλακά κρεβάτια…απόδιωχνες με μιας για άλλες κοπέλες τον πόθο…….»
Έγραφε η Σαπφώ για τον Έρωτα…. «Πάλι ο Έρωτας που παραλύει, με συγκλονίζει, αυτό το γλυκόπικρο ερπετό, που είναι αδύνατο να του ξεφύγεις……»
Ποικιλόθρον αθάνατ΄ Αφροδίτα. Σαπφώ…..
Απόσπασμα.
Ποικιλόθρον΄αθάνατ΄Αφροδίτα,
Παι Διός δολοπλόκε, λίσσομαι σε,
Μη μ΄άσαισιν μηδ΄ονιαίσι δάμνα,
Πότνιο θυμόν…….
Κόρη δολόπλοκη, του Δία θυγατέρα, σε παρακαλώ,
με καημούς και πίκρες στην ψυχή μου……
Γιατί αν φύγει, θα γυρίσει,
Κι αν δώρα δεν δέχεται, θα τα δώσει.
Κι αν δεν αγαπά, γρήγορα θ΄ αγαπήσει,
Κι ας μην το θέλει…..
Έλα τώρα, απ΄ τον ασήκωτο καημό,
λύτρωσε με κι όσα ποθεί η ψυχή μου,
να γίνουν και η ίδια εσύ τέλεσε,
Σύμμαχος γίνε…..
( Διασκευή μετάφρασης. Αντώνη Αντωνά.)
*Σύμφωνα με τον Όμηρο στην Ιλιάδα, η θεόμορφη Κύπριδα Αφροδίτη, που αναδύθηκε γυμνή από τα κύματα της θάλασσας της Πάφου, στην Πέτρα του Ρωμιού, ήταν κόρη του θεού Δία και της Ωκεανίδας χρυσόμορφης Διώνης.
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΝΤΩΝΑΣ -ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ