*Αναδημοσίευση από το arxeion-politismou.gr
Όσο ο πολιτισμένος κόσμος μένει βουβός μπροστά στην φρίκη που προκαλεί για άλλη μια φορά η Τουρκία, η Αγία Σοφία μιλάει!!!
Η φωνή της, στεντόρεια και διαπεραστική, καταγράφεται όπως ακριβώς ήταν πριν 1.500 χρόνια. Αυτή η φωνή απλώνεται και καλεί το Σύμπαν να άρει την αδικία.
Για άλλη μια φορά οι Τούρκοι προκαλούν με την συμπεριφορά τους όλη την Ανθρωπότητα, παραβιάζοντας κάθε συμφωνία και κάθε κοινή λογική. Ενεργούν απάνθρωπα και παράνομα. Κυρίως παραβιάζουν τον θεϊκό Νόμο της Αρμονίας, που φέρνει βαρύ κακό στους άνομους «ανόμοις δε φέρων κακότητα βαρείαν».
Η ανισορροπία που προκαλεί η παρά φύσιν συμπεριφορά των Τούρκων δεν θα μείνει ατιμώρητη. Δεν πρόκειται απλώς για βίτσιο, ούτε μόνον για Αλαζονεία, που είναι εμπόδιον σοφίας, κατά τον Βίαντα τον Πριηνέα, έναν από τους 7 σοφούς.
Πρόκειται για την μέγιστη Ύβρι έναντι Θεών, Ανθρώπων και Τέχνης.
Η Φωνή της του Θεού Σοφίας συνταράζει την Οικουμένη και τραντάζει τα θεμέλια της παρά φύσιν κοσμικής εξουσίας που τολμά να την υβρίζει.
Το Πανεπιστήμιο του Stanford με πρωτεργάτη την καθηγήτρια Μεσαιωνικής Τέχνης, Bissera Pentcheva, προσφέρει εντυπωσιακή αναπαράσταση Βυζαντινών Ύμνων, όπως ακριβώς ακούγονταν στον Ιερό Ναό της Του Θεού Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη (και όχι Ισταμπούλ) (532-537).
Η χρήση της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας επιτρέπει την προσομοίωση της ηχητικής αναπαράστασης, ώστε οι βυζαντινές ψαλμωδίες του μουσικού συνόλου της Cappella Romana στο Bing Concert Hall, να ακούγονται όπως θα ακούγονταν μέσα στον Ναό της του Θεού Σοφίας.
Η Bissera Pentcheva στην συνέντευξή της μιλάει με ενθουσιασμό για τα υλικά κατασκευής του Ναού, το μάρμαρο και τα ψηφιδωτά. Τα υλικά αυτά ενισχύουν την ακουστική των Βυζαντινών Ύμνων. Ειδικά το μάρμαρο, ως βασικό υλικό, είναι άμεσα συνυφασμένο με το νερό, όπως λέει, και ιδίως το νερό της θάλασσας, που το θεωρούμε ζωντανό. Αναφέρει την ρίζα της λέξης «μαρμαρο» από την οποία προέρχεται το «μαρμάρυγμα» (Ακούστε το στο 1:00).
Το μάρμαρο (< αρχαία ελληνική ρίζα μαρ- > μαρμαίρω = λάμπω > μάρμαρο, Μαρία, mare) που γυαλίζει, αντανακλά το Φως και τον ήχο της ανθρώπινης φωνής και των μουσικών οργάνων, που επιμηκύνεται και εξαπλώνεται.
Το εσωτερικό του ναού ενεργοποιείται από την ενέργεια του ήχου και την ενέργεια του Φωτός (Ακούστε το στο 1:45).
Έτσι πραγματώνεται στο φυσικό πεδίο η θεϊκή παρουσία.
Το θεϊκό και το μεταφυσικό είναι παρόντα σε αυτόν τον χώρο (Ακούστε το στο 2:10).
Κάτι που εγνώριζιν οι αρχαίοι Έλληνες και έφτιαχναν ναούς από μάρμαρο, έφτιαξαν την Επτάηχο Στοά στην Ολυμπία, κ.ά.
Ὕμνος Νόμου
«Ἀθανάτων καλέω καὶ θνητῶν ἁγνὸν ἄνακτα,
οὐράνιον Νόμον, ἀστροθέτην, σφραγῖδα δικαίαν
πόντου τ’ εἰναλίου καὶ γῆς, φύσεως τὸ βέβαιον
ἀκλινὲς ἀστασίαστον ἀεὶ τηροῦντα νόμοισιν,
οἷσιν ἄνωθε φέρων μέγαν οὐρανὸν αὐτὸς ὁδεύει,
καὶ φθόνον οὐ δίκαιον ῥοίζου τρόπον ἐκτὸς ἐλαύνει∙
ὃς καὶ θνητοῖσιν βιοτῆς τέλος ἐσθλὸν ἐγείρει∙
αὐτὸς γὰρ μοῦνος ζώιων οἴακα κρατύνει
γνώμαις ὀρθοτάταισι συνών, ἀδιάστροφος αἰεί,
ὠγύγιος, πολύπειρος, ἀβλάπτως πᾶσι συνοικῶν
τοῖς νομίμοις, ἀνόμοις δὲ φέρων κακότητα βαρεῖαν.
ἀλλά, μάκαρ, πάντιμε, φερόλβιε, πᾶσι ποθεινέ,
εὐμενὲς ἦτορ ἔχων μνήμην σέο πέμπε, φέριστε.»
*Πηγή: Αρχείο Πολιτισμού, 16/7/2020.