Πλοία που συλλαμβάνονται να εκτελούν μεταφορές ύποπτου ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο (ship-to-ship, STS) στα ευρωπαϊκά ύδατα, θα αποκλείονται από τα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως μέρος του 11ου πακέτου κυρώσεων που παρουσίασε χθες το μπλοκ εναντίον της Ρωσίας, με μέτρα που στοχεύουν στην αντιμετώπιση της παράκαμψης των κυρώσεων.
Στο πλαίσιο του νέου πακέτου, 71 άτομα και 33 οργανισμοί θα προστεθούν στις λίστες των κυρώσεων. Επιπλέον, οι νέες κυρώσεις προβλέπουν απαγόρευση της διαμετακόμισης ορισμένων αγαθών και τεχνολογιών που είναι απαραίτητες για τον στρατιωτικό τομέα της Ρωσικής Ομοσπονδίας.
Οι τελευταίες κυρώσεις, οι οποίες συζητήθηκαν πολύ μεταξύ των κρατών μελών, δεν φαίνεται να λαμβάνουν μέτρα κατά των πλοίων που απενεργοποιούν τους αναμεταδότες AIS, ένα μέτρο που είχε επίσης συζητηθεί.
Μέσα στα ύδατα της ΕΕ, τους 17 μήνες από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, το ρωσικό πετρέλαιο μεταφέρθηκε από μικρότερα δεξαμενόπλοια σε μεγαλύτερα πλοία, στα περισσότερα από την Ελλάδα και την Ισπανία.
Η ανάλυση της Braemar από τα τέλη Μαρτίου έδειξε ότι η ζήτηση για χώρο δεξαμενόπλοιων που παράγεται από μεταφορές STS προς και από μεγαλύτερα πλοία, είχε αυξηθεί από 6,7 εκατομμύρια τόνους ημερησίως κατά μέσο όρο μεταξύ 2016 και 2019, σε 10,8 εκατομμύρια τόνους τα τελευταία τρία τρίμηνα.
Στα τέλη Μαρτίου, αποτελούσε το 5% της συνολικής ζήτησης δεξαμενόπλοιων. Κάποια από αυτά μπορούν να αποδοθούν στις ρωσικές ροές προς την Ασία, αλλά η ισχυρή αύξηση των εξαγωγών των ΗΠΑ προς την Ευρώπη σε VLCCs το περασμένο έτος έπαιξε επίσης τον ρόλο της.
Oι Ρώσοι αύξησαν τον όγκο μεταφοράς πετρελαίου από τον «σκιώδη» στόλοπου τους υποστηρίζει κατά 225%. Το πρώτο τρίμηνο του 2023, τουλάχιστον 215δεξαμενόπλοια με συνολικό νεκρό φορτίο 9,31 εκατομμυρίων τόνων, συμμετείχαν σε 524 «σκιώδεις» επιχειρήσεις από πλοίο σε πλοίο.
Στο πλαίσιο των εκτεταμένων διαπραγματεύσεων μεταξύ των μελών της ΕΕ για την συμφωνία των χθεσινών κυρώσεων, η Ουκρανία συμφώνησε να αφαιρέσει τα ονόματα πέντε Ελλήνων πλοιοκτητών από τη διαδικτυακή της βάση, War and Sanctions.
Ο συγκεκριμένος ιστότοπος που έχει την επίσημη υποστήριξη της ουκρανικής κυβέρνησης, επισημαίνει άτομα και εταιρείες στα οποία έχουν ήδη επιβληθεί κυρώσεις από την αρχή της σύγκρουσης με τη Ρωσία, καθώς και προτείνει περαιτέρω υποψηφίους για κυρώσεις, χρησιμοποιώντας τη Refinitiv ως πάροχο δεδομένων.
Η TMS Tankers του Γιώργου Οικονόμου, η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου μαζί με τη Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, τη Thenamaris του Νικόλα Μαρίτνου και τη Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη, είχαν προστεθεί στη λίστα του War and Sanctions ως πιθανοί υποψήφιοι για κυρώσεις νωρίτερα φέτος.
Επί του παρόντος, για όλες αυτές τις εταιρείες έχει επισημανθεί ότι «αναστέλλονται» από τη βάση δεδομένων, κατά τις διαβουλεύσεις της Ουκρανίας με τους εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.