Το βρετανικό δίκτυο αναφέρει πως «το Λιμενικό Σώμα, εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών το σκάφος βρισκόταν σε πορεία προς την Ιταλία και δεν χρειαζόταν διάσωση».
Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ακόμη απαντήσει στα ευρήματα του BBC.
Αλλά ο ΟΗΕ έχει ζητήσει τη διεξαγωγή έρευνας σχετικά με τον χειρισμό της καταστροφής από την Ελλάδα, «εν μέσω ισχυρισμών ότι θα έπρεπε να είχαν ληφθεί περισσότερα μέτρα νωρίτερα για να ξεκινήσει μια προσπάθεια διάσωσης πλήρους κλίμακας». «Οι Έλληνες αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι οι επιβαίνοντες στο πλοίο είπαν ότι δεν ήθελαν βοήθεια και ότι δεν κινδύνευαν μέχρι λίγο πριν βυθιστεί το σκάφος τους», αναφέρει το BBC. Το βρετανικό δίκτυο απέκτησε μια ηλεκτρονική κινούμενη εικόνα των δεδομένων εντοπισμού που παρείχε η MarineTraffic, μια πλατφόρμα θαλάσσιων αναλύσεων.
Greece boat disaster: Ship tracking casts doubt on Greek Coastguard’s account
Analysis of the movement of other ships in the area suggests the overcrowded fishing vessel was not moving for at least seven hours before it capsized. >>pic.twitter.com/5MEsjiBiYs
— Τουίτερ TV 🇩🇪 🇬🇷 (@ertflix) June 18, 2023
«Τα δεδομένα τους δείχνουν πολύωρη δραστηριότητα επικεντρωμένη σε μια μικρή, συγκεκριμένη περιοχή όπου αργότερα βυθίστηκε το σκάφος των μεταναστών, θέτοντας σε αμφιβολία τον επίσημο ισχυρισμό ότι δεν είχε προβλήματα με την πλοήγησή του», σημειώνει το BBC.
Το αλιευτικό σκάφος δεν διέθετε ανιχνευτή και έτσι δεν εμφανίζεται στον χάρτη. Ούτε τα σκάφη της ακτοφυλακής και τα στρατιωτικά σκάφη, τα οποία δεν χρειάζεται να μοιράζονται τη θέση τους.
BBC για ναυάγιο στην Πύλο: «Το πλοίο ήταν ακινητοποιημένο για τουλάχιστον 7 ώρες πριν βυθιστεί»
Η ανάλυση της κίνησης άλλων πλοίων στην περιοχή δείχνει ότι το αλιευτικό σκάφος που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Πύλου, ήταν ακινητοποιημένο για τουλάχιστον 7 ώρες προτού ανατραπεί και βυθιστεί, μεταδίδει το BBC, αναφερόμενο στο πολύνεκρο ναυάγιο.
Το βρετανικό δίκτυο αναφέρει πως «το Λιμενικό Σώμα, εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι κατά τη διάρκεια αυτών των ωρών το σκάφος βρισκόταν σε πορεία προς την Ιταλία και δεν χρειαζόταν διάσωση».
Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ακόμη απαντήσει στα ευρήματα του BBC.
Αλλά ο ΟΗΕ έχει ζητήσει τη διεξαγωγή έρευνας σχετικά με τον χειρισμό της καταστροφής από την Ελλάδα, «εν μέσω ισχυρισμών ότι θα έπρεπε να είχαν ληφθεί περισσότερα μέτρα νωρίτερα για να ξεκινήσει μια προσπάθεια διάσωσης πλήρους κλίμακας». «Οι Έλληνες αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι οι επιβαίνοντες στο πλοίο είπαν ότι δεν ήθελαν βοήθεια και ότι δεν κινδύνευαν μέχρι λίγο πριν βυθιστεί το σκάφος τους», αναφέρει το BBC. Το βρετανικό δίκτυο απέκτησε μια ηλεκτρονική κινούμενη εικόνα των δεδομένων εντοπισμού που παρείχε η MarineTraffic, μια πλατφόρμα θαλάσσιων αναλύσεων.
«Τα δεδομένα τους δείχνουν πολύωρη δραστηριότητα επικεντρωμένη σε μια μικρή, συγκεκριμένη περιοχή όπου αργότερα βυθίστηκε το σκάφος των μεταναστών, θέτοντας σε αμφιβολία τον επίσημο ισχυρισμό ότι δεν είχε προβλήματα με την πλοήγησή του», σημειώνει το BBC.
Το αλιευτικό σκάφος δεν διέθετε ανιχνευτή και έτσι δεν εμφανίζεται στον χάρτη. Ούτε τα σκάφη της ακτοφυλακής και τα στρατιωτικά σκάφη, τα οποία δεν χρειάζεται να μοιράζονται τη θέση τους.
Η Frontex, η συνοριακή δύναμη της ΕΕ, αναφέρει ότι εντόπισε για πρώτη φορά το σκάφος με τους μετανάστες γύρω στις 08:00 GMT την Τρίτη και ενημέρωσε τις ελληνικές αρχές.
Το Alarm Phone, μια τηλεφωνική γραμμή έκτακτης ανάγκης για μετανάστες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα στη θάλασσα, αναφέρει ότι έλαβε μια κλήση στις 12:17 GMT που έλεγε ότι το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο.
«Χρησιμοποιήσαμε βίντεο και φωτογραφίες που πιστοποιήθηκαν από το BBC Verify, καθώς και δικαστικά αρχεία και ναυτιλιακά ημερολόγια, για να αναλύσουμε την κίνηση των σκαφών στην περιοχή τις επόμενες ώρες», αναφέρει το BBC και συνεχίζει:
«Το animation της θαλάσσιας κυκλοφορίας δείχνει ένα πλοίο με το όνομα Lucky Sailor να στρέφεται απότομα βόρεια στις 15:00 GMT. Ο ιδιοκτήτης του Lucky Sailor μας έδωσε το ημερολόγιό του σκάφους και επιβεβαίωσε ότι του είχε ζητηθεί από την ακτοφυλακή να πλησιάσει τη βάρκα των μεταναστών και να δώσει φαγητό και νερό».
«Περίπου μισή ώρα αργότερα, στις 15:35 GMT, το ελικόπτερο της ακτοφυλακής βρήκε τη βάρκα των μεταναστών. Οι αρχές συνέχισαν να υποστηρίζουν ότι εκείνη τη στιγμή βρισκόταν σε σταθερή πορεία. Αλλά δυόμισι ώρες αργότερα, περίπου στις 18:00 GMT, ένα άλλο σκάφος, το Faithful Warrior, ταξίδεψε στην ίδια περιοχή και έδωσε επίσης προμήθειες στο σκάφος», τονίζει το βρετανικό δίκτυο.
Σε βίντεο – που φέρεται να έχει τραβηχτεί από το Faithful Warrior – φαίνεται η παράδοση προμηθειών στο πλοίο των μεταναστών μέσω ενός σχοινιού στο νερό. Δεν φαίνονται άλλα πλοία.
Το BBC το έλεγξε και διαπίστωσε ότι το πλοίο – το οποίο δεν κινείται στο βίντεο – ταιριάζει με το σχήμα του πλοίου μεταναστών που φαίνεται σε φωτογραφίες και οι καιρικές συνθήκες ταιριάζουν με αυτές που αναφέρθηκαν εκείνη την εποχή. Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς γυρίστηκε αυτό το βίντεο.
Οι δουλέμποροι του θανάτου – Τα δρομολόγια και ο χορός δισεκατομμυρίων
Σύμφωνα με τις πρώτες μαρτυρίες, το κύκλωμα μόνο για αυτό το ταξίδι είχε λάβει περισσότερα από 5 εκατ. δολάρια, για να τους στείλει στην Ευρώπη μέσα σε ένα σιδερένιο φέρετρο που έπλεε στις ανοικτές θάλασσες της Μεσογείου πέντε και πλέον μέρες. Μέσα σε μόλις έξι μήνες του 2023, στην Κεντρική και Ανατολική Μεσόγειο έχουν πνιγεί περισσότεροι από 1.000 μετανάστες, όσοι νεκροί είχαν εντοπιστεί όλο το 2022 στις ίδιες θάλασσες. Η αύξηση στα ναυάγια δείχνει τις νέες πιέσεις που ασκούνται από τη νέα κρίση στην Αφρική και τις χώρες της Ανατολής.
Νέο βίντεο ντοκουμέντο με τους μετανάστες του μοιραίου αλιευτικού
Πρόβλεψη
Στελέχη του Λιμενικού εκτιμούν ότι θα αυξηθεί ο αριθμός τέτοιων περιστατικών, αφού αυξάνεται ο αριθμός των μεταναστών οι οποίοι είτε από τα τουρκικά παράλια είτε από τη Βόρεια Αφρική ταξιδεύουν κυρίως προς την Ιταλία για να κατευθυνθούν πιο εύκολα στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Τα σκάφη που κυρίως ξεκινούν από τα παράλια της Β. Αφρικής είναι παλιά και πολλά από αυτά κακοσυντηρημένα, ενώ ο αριθμός των επιβατών είναι πολύ μεγαλύτερος από το επιτρεπόμενο. Εκτιμάται μάλιστα ότι από την αρχή του 2023 υπήρξε αύξηση 600% από την ανατολική πλευρά της Λιβύης.
Τα ναυάγια, όπως όλα δείχνουν, θα αυξηθούν το επόμενο διάστημα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ανθρώπων που παρακολουθούν τις παγκόσμιες τάσεις στις μετακινήσεις των πληθυσμών. Ενα χρόνο πριν, στα τέλη Ιουνίου του 2022, η Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ είχε υπολογίσει ότι 103 εκατομμύρια άνθρωποι είχαν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους λόγω διώξεων, συγκρούσεων, βίας, παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και γεγονότων που διαταράσσουν σοβαρά τη δημόσια τάξη. Πρόκειται για αύξηση 13,6 εκατ. σε σύγκριση με τα τέλη του 2021, πληθυσμός που υπερβαίνει αυτόν του Βελγίου, του Μπουρούντι ή της Κούβας.
Λίγους μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2022, οι εκτιμήσεις αυξήθηκαν και άλλο ανεβάζοντας τον αριθμό των εκτοπισμένων σε 108,4 εκατ. ανθρώπους (+19,1 εκατ. σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα), που ήταν η μεγαλύτερη αύξηση που έγινε ποτέ. Η ανοδική τροχιά της παγκόσμιας αναγκαστικής μετακίνησης δεν έδειξε σημάδια επιβράδυνσης το 2023, καθώς η έκρηξη της σύγκρουσης στο Σουδάν προκάλεσε νέες εκροές, ωθώντας το παγκόσμιο σύνολο σε περίπου 110 εκατομμύρια μέχρι τον Μάιο του 2023.
Καμπανάκι
«Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι μερικοί άνθρωποι είναι πολύ γρήγοροι για να βιαστούν στη σύγκρουση και πολύ αργοί για να βρουν λύσεις. Η συνέπεια είναι καταστροφή, εκτοπισμός και αγωνία για καθένα από τα εκατομμύρια των ανθρώπων που εκριζώθηκαν βίαια από τα σπίτια τους», δήλωσε ο ύπατος αρμοστής του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες Φίλιπο Γκράντι.
«Η Ε.Ε. πρέπει να θέσει την ασφάλεια και την αλληλεγγύη στο επίκεντρο της δράσης της στη Μεσόγειο. Λαμβάνοντας υπόψη τις αυξημένες μετακινήσεις προσφύγων και μεταναστών στη Μεσόγειο, οι συλλογικές προσπάθειες, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου συντονισμού μεταξύ όλων των μεσογειακών κρατών, της αλληλεγγύης και της κατανομής ευθυνών, όπως αντικατοπτρίζονται στο Σύμφωνο της Ε.Ε. για τη Μετανάστευση και το Ασυλο, είναι απαραίτητες για τη διάσωση ζωών. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός συμπεφωνημένου περιφερειακού μηχανισμού αποβίβασης και αναδιανομής για τους ανθρώπους που φτάνουν διά θαλάσσης, τον οποίο συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε», δήλωσε η Τζίλιαν Τριγκς, βοηθός ύπατη αρμοστής του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Για το ναυάγιο ανοικτά της Πύλου ο Φεντερίκο Σόντα, διευθυντής του Τμήματος Εκτακτης Ανάγκης του ΔΟΜ, σημείωσε πως «είναι σαφές ότι η τρέχουσα προσέγγιση στη Μεσόγειο είναι ανεφάρμοστη. Χρόνο με τον χρόνο συνεχίζει να είναι η πιο επικίνδυνη οδός μετανάστευσης στον κόσμο, με το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας. Τα κράτη πρέπει να ενωθούν και να αντιμετωπίσουν τα κενά στην προληπτική έρευνα και διάσωση, τη γρήγορη αποβίβαση και τα ασφαλή τακτικά μονοπάτια».
Γερμανικός Τύπος: Η ελληνική ακτοφυλακή αγνόησε σήμα κινδύνου για το σκάφος
Η εφημερίδα του Βερολίνου tageszeitung αναφέρει για το ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου πως «σύμφωνα με την οργάνωση Alarm Phone, η ελληνική ακτοφυλακή αγνόησε σήμα κινδύνου για το σκάφος.
Η Alarm Phone είχε επικοινωνήσει με το Ελληνικό Κέντρο Ελέγχου Διάσωσης μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για το σκάφος στις 16:53 της Τρίτης. Η αλληλογραφία πληροφορούσε ότι στο πλοίο επέβαιναν 750 άτομα και περιείχε επιπλέον τις συντεταγμένες του υπερφορτωμένου πλοίου, καθώς και έναν αριθμό τηλεφώνου με τον οποίο μπορούσαν να επικοινωνήσουν οι επιβάτες. “Ζητούν επειγόντως βοήθεια”, αναφέρει το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο εστάλη επίσης στην Frontex και στο αρχηγείο της αστυνομίας. Οκτώ ώρες αργότερα, το πλοίο βυθίστηκε».
Από την πλευρά της, δριμεία κριτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδίως στους υπουργούς Εσωτερικών και Δικαιοσύνης ασκεί η Tagesspiegel, αναφορικά με τη στάση τους μετά από το ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου:
«Η επικρατούσα πολιτική στην Ε.Ε. στοχεύει εδώ και καιρό στην περιχαράκωση, στην μεγαλύτερη “προστασία” των συνόρων και περιλαμβάνει παράνομες ενέργειες, όπως οι επαναπροωθήσεις, που γίνονται μάλιστα εντελώς ανοιχτά. Αγαπητοί υπουργοί Εσωτερικών και Δικαιοσύνης της Ε.Ε., τουλάχιστον γλυτώστε μας από τα κροκοδίλια δάκρυά σας.
[…] Η βραβευμένη με Νόμπελ Ειρήνης Ε.Ε. κρίνει πως εάν όλο και περισσότεροι άνθρωποι πεθαίνουν, τότε αυτό δεν οφείλεται στην απελπισία τους, δεν οφείλεται στην κατάσταση των περιοχών όπου είναι καταδικασμένοι να ζήσουν, αλλά, αντιθέτως, σημαίνει ότι απλώς δεν έχουμε υψώσει ακόμη αρκετά τείχη και φράχτες, δεν έχουμε απελάσει αρκετά άτομα, δεν έχουμε στείλει αρκετούς ένστολους στα εξωτερικά σύνορα. […] Η διαφορά μεταξύ της Ε.Ε. και μίας αίρεσης είναι ότι οι αιρετικοί πιστεύουν πραγματικά τέτοιες ανοησίες, ενάντια σε κάθε απόδειξη. Στην περίπτωση των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων – γιατί γι’ αυτές μιλάμε εδώ, όχι για τις Βρυξέλλες ως αφηρημένη έννοια – πρόκειται για καθαρό κυνισμό. Ο οποίος μάλιστα καταστρέφει ζωές σε μαζική κλίμακα».
πληροφορίες: Ελεύθερος Τύπος, DW, BBC