Ναυάγιο- Πύλος: Πληροφορίες για έξι διακινητές ανάμεσα στους διασωθέντες

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Eκατοντάδες μετανάστες στοιβαγμένοι σε ένα σαπιοκάραβο έχασαν τη ζωή τους ανοιχτά της Πύλου. Αυτή την ώρα, συνεχίζονται οι αγωνιώδεις έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση αγνοουμένων μεταναστών στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, οι μετανάστες που ήταν επάνω στο πλοίο έφταναν τους 750, ωστόσο αυτό έχει διαρρεύσει χωρίς όμως να υπάρχει σχετική ανακοίνωση.

Ένας εκ των διακινητών και ο κυβερνήτης

Έξι διακινητές εντοπίστηκαν ανάμεσα στους διασωθέντες του τραγικού ναυαγίου στα ανοιχτά της Πύλου, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες. Μάλιστα, ανάμεσα στους διακινητές θεωρείται ότι βρίσκεται και ο κυβερνήτης του πλοίου, ο οποίος μιλούσε άπταιστα αγγλικά και σύμφωνα με τις ελληνικές Αρχές επικοινωνούσε με το Λιμενικό Σώμα για περισσότερες από δέκα ώρες.

Ήδη στις έρευνες έχει ενταχθεί και η ΕΥΠ, κλιμάκιο της οποίας βρίσκεται ήδη στην Καλαμάτα προκειμένου να ερευνήσει τους διακινητές. Μάλιστα, υπάρχει εντολή από τις Αρχές να μη μετακινηθεί κανείς από την Καλαμάτα μέχρι να εντοπιστούν οι διακινητές και να συλληφθούν. Η ΕΥΠ έχει αναλάβει το έργο να ερευνήσει πόσο επεκτείνεται το δίκτυο αυτών των διακινητών και μέχρι πού επεκτείνονται οι επαφές του και η δράση του.

Λάθος στην καταμέτρηση!

78 και όχι 79 οι νεκροί στο ναυάγιο. Οκτώ παιδιά ανάμεσα στους 104 διασωθέντες Κορυφώνεται η αγωνία για τους εκατοντάδες ανθρώπους που εγκλωβίστηκαν μέσα στο αλιευτικό σκάφος που έγινε υγρός τάφος του 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά από την Πύλο. Την ίδια ώρα, συνεχίζεται το αλαλούμ ως προς τη διαχείριση της ναυτικής τραγωδίας, καθώς 12 ώρες μετά την ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος ότι είχαν καταμετρηθεί 79 νεκροί, εκδόθηκε νέα ανακοίνωση πως οι νεκροί είναι 78! Λάθος στην καταμέτρηση… Από τους 104 διασωθέντες, οι 47 είναι από την Συρία, 43 Αιγύπτιοι, 12 Πακιστανοί και 2 Παλαιστίνιοι. Ανάμεσα στους 104 και 8 παιδιά, πέντε από την Αίγυπτο και τρία από τη Συρία. Η επιχείρηση του Λιμενικού Σώματος για τον εντοπισμό των αγνοουμένων συνεχίζεται με τη συμμετοχή σκάφους ανοικτής θαλάσσης και δύο περιπολικών σκαφών του ΛΣ, έξι παραπλέοντων πλοίων και ελικοπτέρου Σούπερ Πούμα. Όμως όσο περνούν οι ώρες, οι ελπίδες για τη διάσωση αγνοουμένων ελαχιστοποιούνται…

Έχουν ενεργοποιηθεί το Ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών και η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών, κατόπιν αιτήματος του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής και με απόφαση του γενικού γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Παπαγεωργίου και του αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας αντιστράτηγου Λάζαρου Μαυρόπουλου. Η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών θα συλλέξει δείγματα DNA από τους νεκρούς και από τους επιζώντες για την ταυτοποίηση. Κλιμάκια της αστυνομίας, του Λιμενικού, της Πυροσβεστικής, του στρατού, του δήμου Καλαμάτας και της Περιφέρειας βρίσκονται στο λιμάνι της Καλαμάτας ώστε να συνδράμουν στις επιχειρήσεις.

Εθνικό πένθος για το πολύνεκρο ναυάγιο

Τριήμερο Εθνικό Πένθος από την Τετάρτη, 14/6, έως την Παρασκευή 16/6, για τα θύματα του σημερινού τραγικού ναυαγίου στα διεθνή ύδατα δυτικά της Ελλάδας κήρυξε ο Πρωθυπουργός, «με τη σκέψη» όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση «και σε όλα τα θύματα των αδίστακτων διακινητών που εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία». Το ναυάγιο του αλιευτικού που μετέφερε μετανάστες από τη Λιβύη στην Ιταλία λαμβάνει διαστάσεις ασύλληπτης τραγωδίας. Έγινε ανοιχτά της Πύλου, σε διεθνή ύδατα, και ο απολογισμός μέχρι στιγμής είναι τραγικός. Ωστόσο, ο αριθμός των αγνοουμένων παραμένει αδιευκρίνιστος, καθώς εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 500 έως 700 επιβαίνοντες στο μοιραίο σκάφος. Οι διασωθέντες είναι στην πλειοψηφία τους άνδρες, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι γυναίκες και παιδιά είχαν μπει στα αμπάρια του σκάφους για να προφυλαχθούν από τις άσχημες καιρικές συνθήκες. Σύμφωνα με μαρτυρία διασωθέντα, ασθενή σε γιατρό, «περίπου 100 παιδιά είναι στα αμπάρια».

Στο νοσοκομείο της Καλαμάτας νοσηλεύονται 30 άτομα και η κατάστασή τους κρίνεται διαχειρίσιμη. Είναι από 16- 49 ετών, όλοι άνδρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, συγκλονισμένοι δεν είναι μόνο γιατροί, αλλά και οι λιμενικοί που ήρθαν σε επαφή με τους μετανάστες που αναζητούσαν να βρουν τα δικά τους πρόσωπα.

Να σημειωθεί ότι έχει ενεργοποιηθεί και η ομάδα αναγνώρισης θυμάτων που θα πάρει δείγματα DNA και από τις σορούς και από τους επιζώντες για να μπορέσει να ταυτοποιήσει τα θύματα. Επίσης, από τις 3 το μεσημέρι έχουν μεταφερθεί στο κεντρικό λιμεναρχείο Καλαμάτας 3 άτομα που εικάζεται ότι είναι οι διακινητές και δίνουν καταθέσεις. Από το προανακριτικό στάδιο θα περάσουν όλοι όσοι έχουν διασωθεί για να ριχθεί φως στα αίτια της τραγωδίας.

«Είναι μια γιγαντιαία επιχείρηση για μεγάλο αριθμό ναυαγών από τις πιο δύσκολες σε αριθμό ναυαγών που έχει να αντιμετωπίσει η ελληνική πολιτεία» τόνισε ο Διοικητής της 6ης ΥΠΕ, Γιάννης Καρβέλης. «Είναι η πρώτη φορά που διαχειριζόμαστε ένα τέτοιο συμβάν είμαστε όμως κατάλληλα προετοιμασμένοι ώστε να μπορέσομε να ανταπεξέλθουμε» υπογράμμισε από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Καλαμάτας, Γιάννης Ζαφειρόπουλος. «Ενημερωθήκαμε το πρωί για το θλιβερό αυτό ναυάγιο και είμαστε σε ετοιμότητα, έχουμε εδώ το στόλο μας, συνδράμει ο τομέας Καλαμάτας», είπε ο Κώστας Κατσαρός, διευθυντής 10ης Περιφέρειας Ελλάδας.

To χρονικό του θανάτου

Τα γεγονότα όπως καταγράφηκαν στο Κέντρο Επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και δόθηκαν στη δημοσιότητα:

Χθες το πρωί 13/6 γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ
Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος
Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού
Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους
Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού
Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00
Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα
Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα
Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία
Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε – όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό
Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία»
Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα
Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα
Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα
Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται
Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.
Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα
Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»)
Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.
Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης

ΔΗΜΟΦΙΛΗ