Μετά την ανατίναξη του φράγματος Καχόβκα στην Ουκρανία τα διυλιστήρια στην Ε.Ε αυξάνουν τις εισαγωγές από τη Ρωσία και τα αποθέματά τους, κάτι που θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά τα έσοδα της Μόσχας από τις πωλήσεις πετρελαίου.
Μιχάλης Ψύλος απο τη naftemporiki.gr
Τον Ιούνιο, οι ροές ρωσικού αργού Urals στην Ε.Ε με αγωγούς θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά 16% σε σύγκριση με τον Μάιο, προβλέπουν οι ειδικοί. «Τα διυλιστήρια στην Ε.Ε θέλουν να αποθηκεύσουν πετρέλαιο εν μέσω φόβων για επιθέσεις σε βασικές υποδομές και τον κλιμακούμενο πόλεμο στην Ουκρανία», είπε μια πηγή.
Το ουγγρικό διυλιστήριο MOL, σημαντικός πελάτης ρωσικού πετρελαίου, θα αγοράσει 900.000 τόνους Urals τον Ιούνιο, τα οποία θα προμηθευθεί μέσω του αγωγού Druzhba. Τον Μάιο, η MOL είχε πάρει μόνο 750.000 τόνους πετρελαίου Urals.
Οι ειδικοί λένε ότι τα διυλιστήρια στη δυτική Ευρώπη φοβούνται ότι δεν θα πάρουν αρκετό πετρέλαιο από τη Ρωσία, επειδή ο αγωγός Druzhba, ο οποίος μεταφέρει μέρος του ρωσικού πετρελαίου μέσω της Ουκρανίας, θα μπορούσε να καταστραφεί. Το πετρέλαιο μέσω αγωγών από τη Ρωσία εξαιρείται από το εμπάργκο της ΕΕ.
Η Ουκρανία κερδίζει επίσης χρήματα από τη μεταφορά πετρελαίου. Στις αρχές Ιουνίου, το Κίεβο αύξησε ξανά τα τέλη μεταφοράς, ανέφερε η ουγγρική εφημερίδα Vilaggazdasag. Με την αλλαγή, η τιμή αυξήθηκε κατά 25% στα 17 ευρώ ανά τόνο.
Η ουκρανική κυβέρνηση δεν έδωσε συνέχεια στην απειλή που είχε διατυπώσει να αυξήσει τα τέλη κατά 100%. Το Κίεβο αύξησε τελευταία φορά το τέλος για το πετρέλαιο από τον αγωγό Druzhba σε 13,60 ευρώ ανά τόνο τον Ιανουάριο.
Η Πολωνία θέλει να επωφεληθεί από το εμπάργκο της Ε.Ε κατά της Ρωσίας
Ο γαλλικός όμιλος Total Energies λειτουργεί το εργοστάσιο στη Λέουνα, το οποίο συνδέεται με τη γραμμή Druzhba. Η εταιρεία δεν θέλει πλέον να χρησιμοποιεί ρωσικό πετρέλαιο: «Το διυλιστήριο Total Energies στη Leuna σταμάτησε να αγοράζει ρωσικό αργό πετρέλαιο στα τέλη του 2022 και δεν αγοράζει πλέον αργό πετρέλαιο από τη Ρωσία», είπε εκπρόσωπος της εταιρείας στην Berliner Zeitung. «Το αργό προμηθεύεται τώρα στη διεθνή αγορά και μεταφέρεται από τη Ρωσία με δεξαμενόπλοια στο λιμάνι του Γκντανσκ στις πολωνικές ακτές της Βαλτικής αντί απευθείας με αγωγό.
Ο δεδηλωμένος στόχος του πολωνικού ενεργειακού ομίλου Orlen είναι να αντικαταστήσει τη Ρωσία ως τον κύριο προμηθευτή πετρελαίου για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη. Η Πολωνία διαθέτει την απαραίτητη υποδομή, τους σωστούς προμηθευτές και αρκετά καύσιμα για να εξασφαλίσει τη συνεχή παροχή πετρελαίου στην περιοχή. «Τη στιγμή που θα σταματήσουν οι προμήθειες από την Ανατολή, η Orlen θα διατηρήσει σταθερές τις προμήθειες πετρελαίου όχι μόνο στην Πολωνία αλλά σε ολόκληρη την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη», δήλωσε η εταιρεία τον Μάιο.
Η Orlen δεν έχει κάνει καμία αγορά πετρελαίου στη Ρωσία από την αρχή της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Ο πολωνικός ενεργειακός όμιλος διαθέτει έξι διυλιστήρια: τρία στην Πολωνία, δύο στην Τσεχική Δημοκρατία και ένα στη Λιθουανία.