Η Αίθουσα του Θρόνου του παλατιού της Πύλου, όπως δημιουργήθηκε από τον Piet de Jong του τμήματος κλασικών σπουδών του πανεπιστημίου Cincinnati. Τα δάπεδα των ελληνικών παλατιών της Εποχής του Χαλκού γίνονταν από ασβεστοκονίαμα που συνήθως ήταν ζωγραφισμένα κομμάτια με έντονα χρώματα και πλεγμένα μεταξύ τους αποδίδοντας σχέδια ή θαλάσσιες μορφές ζώων.
Ερευνώντας ένα τέτοιο δάπεδο στην Αίθουσα του Θρόνου στο παλάτι του Νέστορα, ένα από τα καλύτερα διατηρημένα παλάτια του Μυκηναϊκού Πολιτισμού, η Emily Catherine Egan στη διδακτορική διατριβή της στο τμήμα Κλασικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο του Cincinnati, έχει βρει στοιχεία για τα ζωγραφισμένα σχέδια του δαπέδου, το οποίο χρονολογείται μεταξύ του 1300 με 1200 π.Χ., τα οποία είχαν ως στόχο να αναπαράγουν ένα υβρίδιο από ύφασμα και πέτρα, όχι μόνο για να εντυπωσιάσουν αλλά και για εκπαιδεύσουν τον αρχαίο θεατή.
Η παρουσίαση όλων αυτών των ευρημάτων έγινε στην Ετήσια Συνάντηση του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Αμερικής στο Σικάγο, μια αναφορά από το Πανεπιστήμιο του Cincinnati.
Το συγκεκριμένο Πανεπιστήμιο έχει μια μακρόχρονη παράδοση, ιδιαίτερα το τμήμα Τεχνών και Επιστημών με το Παλάτι του Νέστορα, αφού τα ερείπια του, ανακαλύφθηκαν για πρώτη φορά το 1939 από τον αρχαιολόγο του Πανεπιστημίου Cincinnati, τον Carl Blegen.
Σύμφωνα με την Emily Catherine Egan, τα μυκηναϊκά ανακτορικά δάπεδα είναι σαν πίνακες ζωγραφικής, έξυπνα σχεδιασμένοι για να εντυπωσιάζουν τους επισκέπτες, ενώ συγχρόνως τους καθοδηγούν πώς να κινηθούν μέσα στο χώρο.
Στην έρευνά της, η Egan σημειώνει ότι ορισμένα από τα περίπλοκα σχέδια του δαπέδου στην Αίθουσα του Θρόνου θυμίζουν ανάγλυφες παραστάσεις λιθοδομής, ενώ άλλα απεικονίζουν δημιουργίες υφαντών, τόσο από την Κρήτη, όσο και από την Ελληνική ενδοχώρα.
Σύμφωνα, επίσης, με την ίδια, το πάτωμα της Αίθουσας του Θρόνου είχε σχεδιασθεί ειδικά για να ‘αντικαταστήσει την πραγματικότητα’.
Απεικονίζεται, έτσι, κάτι που δεν θα μπορούσε να υπάρξει στον πραγματικό κόσμο. Η ζωγραφική του δαπέδου κάνει γνωστό με την εμφάνισή που έχει, την υπερφυσική δύναμη του μονάρχη, «ο οποίος έχει τη δυνατότητα να χειραγωγήσει και μετατρέψει το φυσικό περιβάλλον».
Η μελέτη της Egan για το Παλάτι του Νέστορα αποκαλύπτει τα πρώτα στοιχεία στη χρήση μιας τεχνικής που ονομάζεται σύνταξη πλέγματος, που βοηθά έναν καλλιτέχνη να ζωγραφίσει εάν δάπεδο.
Μέχρι τώρα οι τεχνοτροπίες των καλλιτεχνών είχαν πιστοποιηθεί στις τοιχογραφίες της Εποχής του Χαλκού αποκλειστικά από την Κρήτη.
Η σύνταξη του πλέγματος είναι η βάση για την πλοκή των δομικών στοιχείων σε μια επιφάνεια, για τη δημιουργία ενός σχεδίου, το οποίο θα επαναληφθεί.
Η ερευνήτρια διαπίστωσε ότι ο καλλιτέχνης στην Πύλο χρησιμοποίησε εννέα τετράγωνα για τη δημιουργία ισορροπημένων σχεδιασμών σε μια οριζόντια φορά.
Η Egan ασχολήθηκε με την πλοκή των σχεδίων στο ανακτορικό δάπεδο της Πύλου, σε μια προσπάθειά της να εννοήσει την καλλιτεχνική σκέψη του αρχαίου δημιουργού.
[apocalypsejohn.com/]