Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε την απαγόρευση της πρόσβασης στα λιμάνια της για πλοία που προσπαθούν να παρακάμψουν τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, καθώς επιδιώκει να αποτρέψει τη μεταφορά του αργού και των προϊόντων του κάτω από τα ανώτατα όρια τιμών (πλαφόν) που έχει ορίσει η Ομάδα των Επτά εθνών (G-7).
Το μέτρο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου πακέτου κυρώσεων στη Ρωσία μετά την επίθεση της χώρας στην Ουκρανία, σύμφωνα με έγγραφα της ΕΕ που είδε το Bloomberg.
Με τα ανώτατα όρια τιμών για το ρωσικό αργό και τα προϊόντα πετρελαίου να έχουν ήδη τεθεί σε ισχύ, η εστίαση είναι τώρα στο κλείσιμο των «παραθύρων» και στην αποτελεσματικότερη επιβολή των περιορισμών.
The EU proposes prohibiting access to its ports for vessels that attempt to circumvent sanctions on Russian oil https://t.co/nDI9nW8u86
— Bloomberg (@business) May 8, 2023
Ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ ανέφερε μια «απότομη αύξηση στις παραπλανητικές πρακτικές και τους σχετικούς περιβαλλοντικούς κινδύνους» από πλοία που προσπαθούν να παρακάμψουν το ανώτατο όριο τιμών της G-7 και την απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου στο μπλοκ.
Στα πλοία που είναι ύποπτα ή διαπιστώνεται ότι παραβιάζουν τις κυρώσεις πραγματοποιώντας μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (S2S), θα πρέπει να απαγορεύεται η πρόσβαση στα ευρωπαϊκά λιμάνια και τις θαλάσσιες δεξαμενές, επισημαίνεται ακόμα από την ΕΕ.
Η ελληνική εμπλοκή
Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο έχουν γίνει καθοριστικές για τη μεταφορά του πετρελαίου της Μόσχας στην αγορά, μετά την απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το θαλάσσιο ρωσικό αργό στις αρχές Δεκεμβρίου.
Τα σημεία εστίασης της ρωσικής αλλαγής πετρελαίου από τον Δεκέμβριο ήταν:
η Θέουτα, ένας ισπανικός θύλακας στη βόρεια Αφρική και
τα ανοιχτά των ελληνικών ακτών κοντά στην Καλαμάτα.
Στις αρχές Φεβρουαρίου, οι ισπανικές αρχές έστειλαν επιστολή σε τοπικές εταιρείες ναυτιλιακών υπηρεσιών υπενθυμίζοντάς τους ότι η διευκόλυνση της δραστηριότητας ενέχει τον κίνδυνο παραβίασης των κυρώσεων. Οι εταιρείες της ΕΕ απαγορεύεται να παρέχουν μια σειρά υπηρεσιών για τη μεταφορά αργού πετρελαίου, εκτός εάν το φορτίο επί του πλοίου αγοράζεται με ή κάτω από το ανώτατο όριο τιμής της G-7 των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Η Ρωσία χρησιμοποιεί έναν τεράστιο στόλο παλαιότερων πλοίων για να ξεπεράσει τους περιορισμούς της ΕΕ και της G-7. Με πολλά από αυτά τα πλοία να έχουν 20 χρόνια υπηρεσίας, οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες θα περίμεναν να τα πουλήσουν για σκραπ. Αντίθετα, τα πέρασαν σε νεοεμφανιζόμενες εταιρείες που συνεχίζουν να τα χρησιμοποιούν. Πολλές εξ αυτών έχουν και ελληνική «απόχρωση»…
Ως μέρος του σχεδιαζόμενου πακέτου κυρώσεων, που είναι το 11ο του μπλοκ από τον Φεβρουάριο του 2022, η ΕΕ πρότεινε επίσης τη στόχευση πλοίων που απενεργοποιούν τα συστήματα πλοήγησης. Τα μέτρα θα χρειαστούν την υποστήριξη όλων των κρατών μελών της ΕΕ για να εγκριθούν.