Σύμφωνα με το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό, αλλά και το έγκριτο Lloydslist, πριν από λίγες ώρες το VLCC (σ.σ. πολύ μεγάλο πλοίο μεταφοράς αργού) Nioviπου ανήκει στην ελληνική εταιρεία Altomare (των εφοπλιστών Δημήτρη Μπάκου- Ιωάννη Καϋμενάκη), καταλήφθηκε από το Ιράν, κατά τη διέλευσή του από το Στενό του Ορμούζ (ανάμεσα στον κόλπο του Ομάν και τον Περσικό Κόλπο).
Πρόκειται για το δεύτερο δεξαμενόπλοιο (27 Απριλίου το πρώτο- Advantage Sweet με σημαία Νήσων Μάρσαλ ενώ διέσχιζε διεθνή ύδατα στον Κόλπο του Ομάν) που κατάσχεται από τους Ιρανούς μέσα σε επτά ημέρες, ως αντίποινα για την κατάσχεση πετρελαίου προέλευσης από το Ιράν από τις ΗΠΑ σε δεξαμενόπλοιο suezmax, που τώρα πλέει για τις ΗΠΑ.
Το πολύ μεγάλο πλοίο μεταφοράς αργού Niovi (IMO: 9292498) κατασχέθηκε από τους Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης και ο πέμπτος στόλος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ επιβεβαίωσε την κατάσχεση και δημοσίευσε μάλιστα και σχετικά πλάνα από drone.
Το πλοίο υπό σημαία Παναμά ανήκει στην εταιρεία ελληνικών συμφερόντων Altomare και τα ναυτιλιακά νηολόγια δείχνουν ότι το Niovi διαχειρίζεται η Smart Tankers of Piraeus.
Δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό εάν το VLCC είναι φορτωμένο (σ.σ. σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Refinitiv προερχόταν από επισκευές αποβάθρας στο Ντουμπάι χωρίς να μεταφέρει φορτίο), ενώ το τελευταίο του ταξίδι στο λιμάνι εντοπίστηκε στις αποβάθρες στο Port Rashid του Ντουμπάι. Τα τελευταία σήματα από το δεξαμενόπλοιο ήταν σήμερα στις 02:35 GMT.
Το δεξαμενόπλοιο είχε αναχωρήσει από το Ντουμπάι και κατευθυνόταν προς το λιμάνι της Φουτζέιρα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όταν 12 ταχύπλοα του Πολεμικού Ναυτικού του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης περικύκλωσαν το σκάφος στη μέση του Στενού, σύμφωνα με το Ναυτικό των ΗΠΑ.
«Το IRGCN στη συνέχεια ανάγκασε το πετρελαιοφόρο να αντιστρέψει την πορεία του και να κατευθυνθεί προς τα ιρανικά χωρικά ύδατα στα ανοικτά των ακτών του Μπαντάρ Αμπάς, στο Ιράν», ανέφερε αμερικανική δήλωση και πρόσθεσε:
«Οι ενέργειες του Ιράν είναι αντίθετες με το διεθνές δίκαιο και διαταράσσουν την περιφερειακή ασφάλεια και σταθερότητα. Η συνεχιζόμενη παρενόχληση πλοίων από το Ιράν και η παρέμβαση στα δικαιώματα ναυσιπλοΐας στα περιφερειακά ύδατα είναι αδικαιολόγητες, ανεύθυνες και μια παρούσα απειλή για την ασφάλεια της θάλασσας και την παγκόσμια οικονομία».
Η κατάληψη των δύο δεξαμενόπλοιων σε λιγότερο από μία εβδομάδα από το Ιράν, έρχεται εν μέσω της εξαφάνισης του Suez Rajan, υπό τη σημαία του νησιού Μάρσαλ, το οποίο βρισκόταν στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας στα ανοιχτά της Σιγκαπούρης για περισσότερο από ένα χρόνο, μετά από μια αναφορά που έλεγε ότι διακινούσε λαθραία ιρανικό αργό πετρέλαιο.
Θυμίζουμε ότι και πέρυσι τον Μάιο, οι Ιρανοί Φρουροί της Ισλαμικής επανάστασης είχαν δεσμεύσει ελληνικά τάνκερ, δύο τον αριθμό, τα Delta Poseidon και Prudent Warrior στον Περσικό Κόλπο και χρειάστηκε να φτάσουμε στον Νοέμβριο (2022) ώστε να επιτευχθεί συμφωνία για να «αποδεσμευτούν» τα ελληνικά δεξαμενόπλοια που βρίσκονταν υπό ιρανική «ομηρία». Ακόμα και τότε όμως, οι Έλληνες ναυτικοί θα συνέχιζαν να βρίσκονται υπό καθεστώς «κηδεμονίας» στο Ιράν για καιρό ακόμα…