Μορφή χιονοστιβάδας λαμβάνουν οι καταγγελίες δικηγόρων από όλη την Ελλάδα για τις πρακτικές Μαφίας των εταιριών διαχείρισης δανείων, που παραβιάζουν κατάφωρα τη νομοθεσία και χρησιμοποιούν φτηνά, αλλά επικίνδυνα κόλπα, με στόχο να υφαρπάξουν τις περιουσίες των πολιτών.
Μετά το δημοσίευμα της «δημοκρατίας» της Τρίτης 28 Μαρτίου, με την επιστολή 205 δικηγόρων προς την Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας, σύντομα θα κληθεί να δώσει εξηγήσεις στη Βουλή και η κυβέρνηση, που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να εγγυάται την ορθή λειτουργία των servicers.
«Κομπίνες»
Σταχυολογώντας τις «κομπίνες» που κάνουν οι εταιρίες διαχείρισης δανείων, αυτές προτρέπουν με φορτικό τρόπο τούς δανειολήπτες να μη ζητούν τη συνδρομή δικηγόρων, συνηθίζουν να αποστέλλουν εξώδικα ή και διαταγές πληρωμής σε συνεπείς δανειολήπτες, αρνούνται να συνομιλήσουν με δικηγόρους που έχουν λάβει εντολή από δανειολήπτες, κωλυσιεργούν επί σειρά μηνών στην αλληλογραφία με δανειολήπτες ή τους δικηγόρους τους, ενώ παράλληλα συνεχίζουν τις τηλεφωνικές οχλήσεις, υπολογίζουν αυθαίρετα και παράνομα τα επιτόκια επί των ποσών που έχουν οριστεί με δικαστικές αποφάσεις είτε Ειρηνοδικείων είτε Μονομελών Πρωτοδικείων, χωρίς να αιτιολογούν τον τρόπο με τον οποίο προβαίνουν στους καταχρηστικούς υπολογισμούς, και άλλα πολλά.
Χαρακτηριστικές καταγγελίες
Η «κυριακάτικη δημοκρατία» ζήτησε από δικηγόρους από όλη την Ελλάδα να αποκαλύψουν μερικά τρανταχτά παραδείγματα των απαράδεκτων πρακτικών των servicers, τα οποία παραθέτουμε:
- «Σε περίπτωση της οφειλέτου Κ.Κ. από τη Θεσσαλονίκη, ενώ έκανε από τον Ιούλιο του 2022 τρία αιτήματα μέσω της ειδικής πλατφόρμας της εταιρίας που διαχειρίζεται δάνειο και δεν έλαβε καμία απάντηση, πέραν του ότι το αίτημα ήταν σε επεξεργασία, προχώρησαν σε κατάσχεση και προγραμματισμό πλειστηριασμού κύριας κατοικίας της για ποσό 8.000 € περίπου. Οταν επικοινώνησε ο δικηγόρος για διακανονισμό και ρύθμιση οφειλής, είπαν ότι τελικά η οφειλή είναι 120.000 € με τους τόκους και θέλουν 10.000 € προκαταβολή για να δουν αν θα μας κάνουν ρύθμιση».
- «Στην περιοχή της Ηλείας, η Κ.Μ., 78 ετών, κληρονόμος χρεών με 5 πιστώτριες τράπεζες απέναντί της, από το 2014 που κατέθεσε αίτηση κατόρθωσε να υπαχθεί το 2022 με τελεσίδικη πολύ ευνοϊκή απόφαση. Από το 2021, με καθημερινές οχλήσεις προς όλα τα funds που διαχειρίζονται τις οφειλές της, αναμένουμε το δοσολόγιο για τη ρύθμιση. Αγανακτισμένοι με όσα δικαιολογητικά ζητούσαν ύστερα από 10 χρόνια δικαστικού αγώνα, στείλαμε εξώδικη καταγγελία-διαμαρτυρία συμμόρφωσης. Από τις 5 μάς απάντησε μόνο μία».
- «Ο οφειλέτης Κ.Δ. από την Αθήνα έχει υπαχθεί στον ν. 3869/2010 (νόμος Κατσέλη) και, στο πλαίσιο του άρθρου 8 παρ. 2, ορίστηκαν καταβολές ποσού 118 ευρώ τον μήνα για 36 μήνες. Τήρησε τη ρύθμιση του άρθρου 8, όπως ορίστηκε, και ζήτησε βεβαίωση εξόφλησης. Η εταιρία διαχείρισης του δανείου απαντά τον Νοέμβριο του 2022 ότι έχει καταβάλει συνολικά 5.611,96 €, ομολογεί δηλαδή ότι ο οφειλέτης κατέβαλε παραπάνω δόσεις (47 αντί για 36). Ζητάμε με αίτηση να μας χορηγηθεί βεβαίωση εξόφλησης και να επιστραφούν οι παραπάνω δόσεις, και η εταιρία απαντά τον Δεκέμβριο του 2022 ότι, σύμφωνα με την απόφαση, ο οφειλέτης έπρεπε να καταβάλει 4.244,40 € και έχει καταβάλει μόνο 2.490 € και οφείλει επιπλέον 1.754,40 € (ενώ με την προηγούμενη επιστολή της είχε ομολογήσει ότι ο οφειλέτης έχει καταβάλει 5.611,96 €)».
- «Ο οφειλέτης Μ.Γ. έχει λάβει στεγαστικό δάνειο το οποίο έχει σχεδόν εξοφλήσει. Λίγο πριν από την εξόφληση (έχει μείνει πόσο περίπου 5.000 €) της τυχαίνουν κάποια προβλήματα και σταματά να πληρώνει για κάποιους μήνες. Το δάνειο καταγγέλλεται. Οταν λαμβάνει την καταγγελία έρχεται σε μένα για συμβουλές. Προτείνω να επικοινωνήσουμε με την εταιρία για ρύθμιση πάνω στην πλατφόρμα της διαχειρίστριας εταιρίας και καταχωρίζω την εξουσιοδότησή της σε μένα. Υστερα από δίμηνο περίπου και πολλές επικοινωνίες, η εξουσιοδότηση φαίνεται να έχει ελεγχθεί και μπορώ να μιλήσω μαζί τους. Ομως πρέπει να καλέσω σε συγκεκριμένο τηλεφωνικό αριθμό, γιατί το δάνειο αφορά ξένο fund και υπάρχει ειδικό γραφείο για αυτά τα δάνεια. Ο τηλεφωνικός αριθμός δεν λειτουργεί για κάναν μήνα.Στο τηλεφωνικό κέντρο της διαχειρίστριας εταιρίας μού αναφέρουν ότι δεν μπορούν να με εξυπηρετήσουν αυτοί και ότι πρέπει να βγάλω γραμμή στο συγκεκριμένο τηλεφωνικό νούμερο, που όμως δεν λειτουργεί. Επιμένω. Επειτα από τουλάχιστον έναν μήνα και πάμπολλα τηλέφωνα, βρίσκω υπάλληλο, αναφέρω το θέμα και μου στέλνει e-mail με τα έγγραφα που χρειάζεται να στείλω για επεξεργασία του αιτήματος. Συγκεντρώνω τα έγγραφα και τα στέλνω κάποιες μέρες μετά. Περνά διάστημα περίπου ενός μήνα χωρίς απάντηση. Με παίρνει τηλέφωνο η πελάτισσά μου ότι της ήρθε διαταγή πληρωμής. Η ημερομηνία της κατάθεσης αίτησης για έκδοση διαταγής πληρωμής είναι λίγες μέρες (περίπου μία εβδομάδα) από την αποστολή του e-mail, με το οποίο μου ζητούσαν τα έγγραφα. Η επίδοση δε της διαταγής πληρωμής με δικαστικό επιμελητή έγινε αφού έχω στείλει τα έγγραφα που ζήτησαν. Μόλις μαθαίνω για τη διαταγή πληρωμής προσπαθώ να επικοινωνήσω τηλεφωνικώς, αλλά μένω να περιμένω στη γραμμή. Στέλνω αυστηρότατο e-mail διαμαρτυρίας για όσα συνέβησαν. Την ίδια μέρα με παίρνουν τηλέφωνο από την εταιρία σαν να μην τρέχει τίποτα. Οταν επισημαίνω τι συνέβη και ζητάω τον λόγο, η απάντηση είναι ότι τις νομικές ενέργειες τις χειρίζεται άλλο τμήμα. Σε ερώτησή μου πότε θα έχω απάντηση για το αν το αίτημα ρύθμισης μπορεί να γίνει δεκτό, μου λέει ότι θα κάνει τουλάχιστον 20 μέρες. Της αναφέρω ότι θέλω να ξέρω για να κάνω ανακοπή στο δικαστήριο. Δυστυχώς, όμως, έχουν πολλή δουλειά και δεν μπορούν να μου πουν…»
Σιγή ιχθύος από την Ολομέλεια και τα υπουργεία
Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέχρι σήμερα, η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων δεν έχει απαντήσει στη δημόσια διαμαρτυρία των 205 δικηγόρων από όλη την Ελλάδα, που εστάλη στις 23 Μαρτίου, ούτε κάποιο από τα συναρμόδια υπουργεία, αν και οι υπουργοί Οικονομικών και Δικαιοσύνης θα κληθούν σύντομα να το κάνουν, καθώς οι βουλευτίνες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σία Αναγνωστοπούλου και Έφη Αχτσιόγλου κατέθεσαν τη σχετική επιστολή ως αναφορά στη Βουλή.