Κυβέρνηση, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ γνώριζαν από το 2021 ότι η «γραμμή ήταν τυφλή»: Το πόρισμα – φωτιά

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Συμπεράσματα που «καίνε» τον προϊστάμενο διεύθυνσης έργων και τους επιβλέποντες μηχανικούς περιέχει το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για τα «ατοπήματα» γύρω από τη σύμβαση 717 (που περιλάμβανε την ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 αλλαγών τροχιάς σε τμήματα του Άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας).

Μεταξύ άλλων, σημειώνονται σοβαρά σφάλματα σε σχέση με την πρόοδο του έργου της τηλεδιοίκησης στα δρομολόγια Αθήνα-Λάρισα-Θεσσαλονίκη. Το πόρισμα έχει ήδη συμπεριληφθεί στην δικογραφία, η οποία όσο περνά ο καιρός εμπλουτίζεται με νέα στοιχεία που διαβιβάζονται στους αρμόδιους Εφέτες Ανακριτές που έχουν αναλάβει την έρευνα. Το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας συντάχθηκε από δύο επιθεωρητές τον Σεπτέμβριο του 2021 με το τελικό πόρισμα να αριθμεί 185 σελίδες.

Με πληροφορίες απο το ieidiseis.gr

FA9CB9B5 55AB 4F8F AF5B D12368D4FF3D 756D5541 3B68 439E 956F 82009A705A46 590B5DCE 1340 4A89 92DF 6C24C3A18A3F

Στο συμπέρασμα τους οι δύο επιθεωρητές που συνέταξαν την έκθεση αναφέρουν ότι:

  • Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι κατ’ αρμοδιότητα επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών επιδομής καθώς και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
  • Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των Μελετών αυτών (υπο την προϋπόθεση επαρκούς πληρότητας και ορθότητας τους, μετά από έλεγχο) εντός 60 ημερών.
  • Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των συμβατικών προθεσμιών έγκρισης ορισμένων μελετών εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
  • Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για το χρονικό διάστημα υπέρβασης των προθεσμιών υποβολής μελετών (επιδομής και σηματοδότησης) για έγκριση καθώς επέφεραν καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος εργασιών κατασκευής του έργου.

Στο πόρισμα αναφέρεται επίσης ότι κατά την κρίση του Ελεγκτικού Κλιμακίου, η αμοιβή του πιστοποιημένου φορέα θα πρέπει να βαραίνει τον κύριο του έργου «ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ» και όχι τον Ανάδοχο, ώστε η εκτέλεση των συμβατικών υποχρεώσεων του να μην τον εξαρτά οικονομικά από τον Ανάδοχο, προκειμένου να διεκπεραιώσει το έργο του ανεμπόδιστα και ανεξάρτητα.

896E6C75 0014 4F97 A12F 9E54F5F17AB2

Τηλεδιοίκηση

Για την τηλεδιοικηση Αθήνας και Λάρισας, οι επιθεωρητές συμπεραίνουν ότι προέκυψαν σοβαρά θέματα σε σχέση με την πρόοδο του έργου:

«Δεν επήλθε τροποποίηση του αρχικού συμβατικού αντικειμένου του έργου λαμβάνοντας υπόψη ότι η παράλειψη ελέγχου και η μη έγκαιρη διακρίβωση εξοπλισμού εκτός παραγωγής δημιούργησε προμετρητικά σφάλματα στο στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης και οδήγησε αναπόφευκτα στην υποχρέωση αντικατάσταση παρωχημένου και μη ασφαλούς σύμφωνα με τις συμβατικές δεσμεύσεις εξοπλισμού τηλεδιοίκησης όπως και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο και η συμβατότητα των υφιστάμενων αναλογικών πρωτοκόλλων μετάδοσης με σύγχρονα ψηφιακά κατά το στάδιο υλοποίησης του έργου».

25541760 0806 424C A54A 2468BA7EA5D0

Τι αναφέρεται για την ΟΣΕ ΑΕ:

Για την ΟΣΕ Α.Ε. στο πόρισμα σημειώνεται ότι θα πρέπει να κάνει τα παρακάτω:

  • να μεριμνά για την έγκαιρη έκδοση των αδειών εργασίας προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη υλοποίηση των εκτελούμενων έργων σιδηροδρομικού δικτύου αρμόδιότητας του.
  • να μεριμνά για την επαρκή στελέχωση σε προσωπικό των σταθμών της (όπως σταθμάρχες , κλειδούχοι, τεχνίτες γραμμής), προκειμένου να λειτουργεί για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών της.

Πρότεινε μάλιστα ότι το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση τους.

741057BC F091 4C96 9B2D A982E3BA8278 439DC983 14E4 4BDB A890 1249A5CFD510

Τρεις διεκδικητές

Για την υλοποίηση του έργου είχαν υποβληθεί προσφορές από τρεις διαγωνιζόμενους. Οι δύο διαγωνιζόμενοι ήταν μεμονωμένες εργοληπτικές επιχειρήσεις και μία ήταν Κοινοπραξία Εργοληπτικών Επιχειρήσεων.

Από τις τρεις είχε αποκλειστεί η μία από την αρχή, καθώς δύο πιστοποιητικά που είχε προσκομίσει για την απόδειξη της ειδικής εμπειρίας επιδομής που απαιτείτο δεν πληρούσαν τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου άρθρου.

Η εν λόγω σύμβαση 717, υπεγράφη στις 26/9/2014 και έπρεπε να ολοκληρωθεί μέσα 2 χρόνια -24 μήνες- και συγκεκριμένα μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.

Στο μεσοδιάστημα αυτό είχαν οριστεί και 7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου, για την έγκαιρη περαίωση του, που ορίζονταν ως εξής- από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.

Συνολικά, δόθηκαν 8 παρατάσεις. Λόγω της καθυστέρησης υλοποίησης του έργου, προκειμένου να συμπεριληφθούν συμπληρωματικές εργασίες απαραίτητες για την αρτιότητα της κατασκευής και τη λειτουργικότητα του έργου, στις 19 Μαΐου 2021 εγκρίθηκε η εκτέλεση Συμπληρωματικής Σύμβασης (1η ΣΣΕ) η οποία είχε διάρκειας εκτέλεσης 14 μηνών.

23F0B71E 771E 469A 8D07 16CE203E3A17 94DC0E8E AE45 481C AF96 9894021735D8 51739DAD D877 41F2 8A15 7C5F355962F6 ACEEAC16 5F63 4055 A7F7 1B38005C3ACE

Φωτογραφικό υλικό που περιλαμβάνεται στο πόρισμα:

BF6CB128 3C49 47EE B081 7F2CA3707BF7 D6A4F46B DA62 4A3C 9A0D A35A2CBDE554 727FEEF8 7C5C 446B B0CE 1C22C59CA503 5D53C4FE C46E 4494 9642 BB38E05B2117 B5FB0B20 2DB2 4821 BD48 D7A507278794 0006707C 698F 4DAC 9020 3FE8791F0EA1 7B42115C CA3F 448B B5E7 DD5575CC8ABD

ΔΗΜΟΦΙΛΗ