Απτχου (Μ) εα Γεωργίου Βορρόπουλου – Επιτίμου ΓΕ/ΓΕΑ
Μερισματούχου ΜΤΑ – Τακτικού μέλους της ΕΑΑΑ
Με έκπληξη είδαμε τη Κυριακή 19/2/23 αναγγελία συλλαλητηρίου διαμαρτυρίας της ΕΑΑΣ για τη Τετάρτη 22/3/23 με τόπο συγκέντρωσης έξω από το ΥΠΕΘΑ. Μια αναγγελία η οποία μεταγενέστερα τροποποιήθηκε ως προς το χρόνο για τη Τετάρτη 5/4/23. Μία έκπληξη που δεν προέρχεται από το συνταγματικό δημοκρατικό δικαίωμα της συγκέντρωσης και διαμαρτυρίας κάθε κοινωνικής ομάδας για θέματα που την απασχολούν αλλά από τα αιτήματα του συλλαλητηρίου, που στρέφονται εναντίον κε-κτημένων και νομοθετημένων δικαιωμάτων των Μετοχικών Ταμείων της ΠΑ και ΠΝ και κατ΄ επέκταση των συμφερόντων των αντίστοιχων μερισματούχων.
Μεγαλύτερη ακόμα έκπληξη αποτέλεσε έγγραφο της ΕΑΑΑ (9/3/23), που προ-κλήθηκε από την αναγγελία και τα αιτήματα του συλλαλητηρίου, με θέμα : «Κατανομή Πόρων Προερχόμενων από την Κράτηση 4% επί των Εξοπλιστικών Προγραμμάτων των Τριών Όπλων των ΕΔ» προς τους κκ ΥΕΘΑ και ΑΝΥΠΟΙΚ με κοινοποίηση σε όλους τους εμπλεκόμενους υπηρεσιακούς παράγοντες, το οποίο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της ΕΑΑΑ στις 10/3/23.
Συγκεκριμένα στη παράγραφο 2β του εγγράφου επανέρχεται το άκαιρο και απορριφθέν στο παρελθόν θέμα της ενοποίησης των Μετοχικών Ταμείων και αναφέρεται : «Πιστεύουμε ότι μια δίκαιη αλλά και ιδανική λύση, θα ήταν αυτή που πρότεινε, τον Μάρτιο 2010, η Εταιρεία Deloitte, δηλαδή την δημιουργία ενός Ενιαίου Μετοχικού Ταμείου των ΕΔ χωρίς, φυσικά, τα στελέχη της ΕΛΑΣ, το οποίο θα διαχειρίζεται όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία αυτών και φυσικά τα ποσά του μερίσματος του ΕΚ.Ο.Ε.Μ. και Ε.Λ.Ο.Α., θα ήταν τα ίδια για όλα τα εν αποστρατεία στελέχη των Ε.Δ.. Η λύση αυτή, δυστυχώς, είναι αδύνατο να γίνει, τουλάχιστον, στην σημερινή περίοδο.».
Σημειώνεται ότι, σε προγενέστερο έγγραφο της ΕΑΑΑ με το ίδιο θέμα και ίδιους αποδέκτες (αρ πρωτ 236/13.5.22) αναφέρεται στη παρ. 4β : «Το 2010 επικαιροποιήθηκε η μελέτη βιωσιμότητας της Deloitte Business Solutions AE για το ΜΤΣ η οποία ανέφερε ότι για την επιβίωση του Μ.Τ.Σ. απαιτείται η απομάκρυνση των μελών της ΕΛ.ΑΣ», χωρίς καμία περαιτέρω αναφορά στην ενοποίηση ταμείων, που θέτει σήμερα.
Στις 14/3/23 η ΕΑΑΑ επανήλθε με κοινή ανακοίνωσή της με την ΕΑΑΝ σχετικά με τα αιτήματα του συλλαλητηρίου της ΕΑΑΣ αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι αυτά είναι : « άκρως διχαστικά, στρέφονται ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ και ΑΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΑ κατά των συμ-φερόντων των αποστράτων του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας ». Παράλληλα, η ΕΑΑΑ απέσυρε από την ιστοσελίδα της την ανάρτηση της 10/3/23, χωρίς να γνωρίσει εάν αποσύρει και ανακαλεί το έγγραφο της 9/3/23.
Στις 16/3/23 η απορία σχετικά με την ανάκληση του εγγράφου λύθηκε καθώς η ΕΑΑΣ ανάρτησε στην ιστοσελίδα της έγγραφο (Φ.890/4/810/Σ.44/15.3.23) με παρόμοιο θέμα με το έγγραφο της ΕΑΑΑ και τους ίδιους αποδέκτες με πρώτο σχετικό το έγγραφο της ΕΑΑΑ. Ένα έγγραφο με το οποίο συμφωνεί στην ενοποίηση των ΜΤ όπως και αναφέρει χαρακτηριστικά στη παράγραφο 6 : «Η Ε.Α.Α.Σ. συμφωνεί με την ενοποίηση των ΜΤ, θεωρεί ότι οι δύο προτάσεις της για την αναλογική κατανομή του 4% από τα εξοπλιστικά προγράμματα και της δημιουργίας δύο λογαριασμών στο εσωτερικό του ΜΤΣ κινούνται προς διευκόλυνση αυτού του μείζονος αντικειμενικού σκοπού και συνηγορεί εντόνως προς αυτή την κατεύθυνση …» θέτοντας και ορισμένες προϋποθέσεις. Ενώ με τη παράγραφο 9 γίνεται βασιλικότερη του βασιλέως αναφέροντας : «Δεν είναι δυνατόν να έχουν ενοποιηθεί επιτυχώς ταμεία και επαγγέλματα τόσο διαφορετικά μεταξύ τους υπό τον ΕΦΚΑ, όπως έμποροι, γιατροί, δικηγόροι, δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, στρατιωτικοί, εκπαιδευτικοί κ.α. και να μην μπορούν να ενοποιηθούν τρία μετοχικά ταμεία σε ένα και να παραμένουν σε καθεστώς ομηρίας λόγω συντεχνιακών προνομίων των μερισματούχων τους.»
Από την αλληλουχία των γεγονότων γεννώνται αρκετά ερωτήματα σχετικά με την επαναφορά του θέματος της ενοποίησης των ΜΤ, για τα οποία η ΕΑΑΑ οφείλει να δώσει πειστικές απαντήσεις στα μέλη της – μερισματούχους του ΜΤΑ.
Κατά αρχάς πρέπει να διευκρινίσει αν το έγγραφο της, είχε την έγκριση του ΔΣ ή τουλάχιστον ήταν στη γνώση του πριν δημοσιευθεί, καθώς και αν είχε συντονιστεί με το ΜΤΑ, στο ΔΣ του οποίου η ΕΑΑΑ μετέχει με ένα μέλος της. Επίσης, αν έλαβε υπόψη της την άλλη συνιστώσα του ΜΤΑ, τους μετόχους – μελλοντικούς μερισματούχους. Πέραν τούτων πρέπει να εξηγηθεί ο λόγος της απόσυρσης του εγγράφου από την ιστοσελίδα, χωρίς την σύγχρονη ανάκλησή του από τους αποδέκτες.
Το κύριο ερωτηματικό όμως είναι η σκοπιμότητα που εξυπηρετεί η αναφορά σε πρόταση ενοποίησης του παρελθόντος, που προήλθε από αναλογιστικές μελέτες με δεδομένα του 2010, που πιθανότατα δεν ανταποκρίνονται με τα σημερινά. Πράγματι, η ΕΑΑΑ σε ποια στοιχεία και κριτήρια βασίζεται ώστε να : «πιστεύει ότι μια δίκαιη αλλά και ιδανική λύση είναι η δημιουργία ενός Ενιαίου Μετοχικού Ταμείου των ΕΔ» ; Έχει στοιχεία σύγχρονων αναλογιστικών μελετών που να απορρέει ότι η βιωσιμότητα ενός ενιαίου μετοχικού ταμείου είναι εξασφαλισμένη με τις προϋποθέσεις που θέτει και σε τι βάθος χρόνου ; Έχει τη βεβαιότητα ότι σε ενδεχόμενη ενοποίηση των Ταμείων η τιμή του μεριδίου θα παραμείνει στα σημερινά δεδομένα και αν ναι ποιος το εγγυάται ;
Κατόπιν τούτων ερωτηματικά υπάρχουν αν η ΕΑΑΑ, που θεσμικά πρέπει να εκπροσωπεί και υπερασπίζεται τα δικαιώματα των μελών της και συγχρόνως μερισματούχους του ΜΤΑ, ενεργεί υπέρ των μελών της ή δρα αυτόνομα και ερήμην αυτών.
Κλείνοντας πιστεύω, όπως και η μεγαλύτερη μερίδα των μερισματούχων, στην αυτοτέλεια των ΜΤ ενώ η ενοποίηση των Ταμείων αποτελεί τον «Δούρειο ίππο», για κατανομή των πόρων με το σκεπτικό που επίμονα αποζητά και προσπαθεί να επιβάλλει η ΕΑΑΣ.