Την ώρα που ολοένα και περισσότερα στοιχεία για την κατάσταση των σιδηροδρόμων έρχονται στο φως, ακόμη μία καταγγελία προκαλεί αίσθηση, αυτή τη φορά για τον σταθμό του Μετρό στην Ομόνοια, ο οποίος λειτουργεί χωρίς εξαερισμό τα τελευταία οκτώ χρόνια.
Την καταγγελία έκανε ο πρόεδρος των εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, Πάνος Κοντογιάννης. Το πρόβλημα του εξαερισμού εντοπίστηκε πρώτη φορά το 2015 και στον πολυσύχναστο σταθμό της Ομόνοιας, αφού εκεί συναντώνται οι συρμοί του Μετρό με του Ηλεκτρικού.
Σύμφωνα με καταγγελία εργαζομένου από το 2018, που αφορούσε τη μη λειτουργία του εξαερισμού στο τμήμα της σήραγγας Μοναστηράκι – Ομόνοια, τον Μάρτιο του 2018 ο εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Αθηνών όρισε, στο πλαίσιο επείγουσας παραγγελίας, δύο πραγματογνώμονες για να διερευνηθεί κατά πόσο τηρούνται όσα προβλέπει ο νόμος αναφορικά με την ασφάλεια στο τμήμα της γραμμής του ΗΣΑΠ από τον σταθμό Μοναστηράκι ως τον σταθμό Αττική.
Ωστόσο, όπως αναφέρει η Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, το περιεχόμενο του συγκεκριμένου πορίσματος παραμένει άγνωστο στους ίδιους, καθώς επίσης και το κατά πόσο αποκαταστάθηκε το πρόβλημα που είχε εντοπιστεί πριν από 5 χρόνια.
«Σε περίπτωση φωτιάς, αν δεν καούν θα πεθάνουν από ασφυξία»
«Το 2004, λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, στο πλαίσιο μεγάλης ανακατασκευής στη γραμμή του ΗΣΑΠ, εγκαταστάθηκε στην Ομόνοια καινούργιος εξοπλισμός που αφορούσε κλιματισμό του υπόγειου σταθμού και εξαερισμό. Ο εξαερισμός είναι πολύ σημαντικός σε περίπτωση που συμβεί κάτι, για παράδειγμα πυρκαγιά, ώστε να μην πνιγούν οι άνθρωποι. Αυτή η τεράστια μονάδα έβγαλε βλάβη σε ένα κομμάτι της. Το 2015 το αντιλήφθηκα, τότε ήμουν γραμματέας του Σωματείου και ως μηχανολόγος προσπάθησα να βοηθήσω τους ανθρώπους που θα το επισκεύαζαν. Πέρασε ο καιρός, δεν έγινε τίποτα και τις προάλλες που έριξαν τα χημικά στη συγκέντρωση λάβαμε την αναφορά του σταθμάρχη στην Ομόνοια, ο οποίος έκανε λόγο στις παρατηρήσεις του για αποπνικτική ατμόσφαιρα στον σταθμό γιατί δεν λειτουργεί το σύστημα εξαερισμού. Λόγω των χημικών δηλαδή ανακαλύψαμε ότι από το 2015 έως το 2023 η μονάδα δεν έχει ακόμα φτιαχτεί» αναφέρει στην εφημερίδα τα Νέα, ο Πάνος Κοντογιάννης.
Ο Δημήτρης Γουρτής, μέλους της Επιτροπής Υγιεινής και Ασφάλειας Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, αναφέρει πως υπήρξε ακόμα μία καταγγελία το 2018: «Ο συνάδελφος κατήγγειλε το 2018 ότι δεν δουλεύει ο εξαερισμός στο τούνελ Μοναστηράκι – Ομόνοια. Έχει ειπωθεί πως υπάρχουν ανεμιστήρες εξαερισμού που δεν είναι καν συνδεδεμένοι στο ρεύμα. Σας το λέω με επιφύλαξη γιατί δεν έχω στα χέρια μου το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων. Πρέπει όμως να έχει κατατεθεί στη ΣΤΑΣΥ γιατί την αφορά. Στο κομμάτι αυτό, στις σήραγγες υπάρχουν 3-4 μεγάλοι ανεμιστήρες με μεγάλη ισχύ για την απαγωγή καπνού από το τούνελ σε περίπτωση που συμβεί κάτι. Από συζητήσεις με συναδέλφους, ακούω πως το σύστημα αυτό από Μοναστηράκι έως Ομόνοια δεν δουλεύει. Ο κίνδυνος είναι πως αν ξεσπάσει φωτιά μέσα στο τούνελ, ο καπνός δεν θα μπορεί να διοχετευθεί προς τα έξω και ακόμα και αν εργαζόμενοι και επιβάτες γλιτώσουν από τη φωτιά, θα πεθάνουν από ασφυξία. Και καθώς δεν υπάρχουν και φωτιζόμενες ενδείξεις για την έξοδο κινδύνου, δεν θα ξέρουν από πού να φύγουν».
Τέλος, ο κ. Κοντογιάννης τονίζει πως αν συμβεί περιστατικό στη σήραγγα, θα υπάρχει σοβαρό θέμα. «Οι σήραγγες της Γραμμής 1 είναι παλιές, δεν έχουν επαρκή φωτισμό, ούτε αναβαθμούς. Και τις εξόδους κινδύνου τις έχει κοιτάξει κανείς; Πού βγαίνουν; Δεν το ξέρω. Μέχρι τώρα δεν έχει συμβεί κάτι, αλλά αν συμβεί θα έχουμε πρόβλημα» κατέληξε.