Σοκάρουν τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, σχετικά με την τιμή των απορρυπαντικών πλυντηρίου στην Ελλάδα, η οποία είναι πολύ υψηλότερη από τη φθηνότερη χώρα της Ε.Ε!
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έβαλε στο «μικροσκόπιο» τα προϊόντα των δύο πολυεθνικών εταιρειών που διαθέτουν ανάλογα προϊόντα στην ελληνική αγορά, την P&G και την Unilever (Skip & Ariel), σε κάψουλες αλλά και σκόνη πλύσης, σύμφωνα με την «Καθημερινή».
Από την έρευνα προέκυψε ότι τα προϊόντα των δύο πολυεθνικών πωλούνται από 113,92% έως 361% πιο ακριβά στην Ελλάδα σε σύγκριση με την φθηνότερη χώρα της Ε.Ε, στον αντίστοιχο τομέα. Συγκεκριμένα, η συσκευασία Ariel pods πωλείται στην Ελλάδα έως και 270,57% ακριβότερα από την Ιρλανδία, ενώ το ίδιο προϊόν σε σκόνη πλύσης πωλείται 172% ακριβότερα σε σχέση με την Αυστρία. Παράλληλα, υψηλότερη κατά 301,1% είναι η τιμή στην Ελλάδα του Skip Pods σε σχέση με την Ιρλανδία, ενώ το Skip σε σκόνη οι καταναλωτές το προμηθεύονται σε τιμή 361% υψηλότερη απ’ ότι στη Σουηδία.
Το «πόρισμα» της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τις τιμές στην Ελλάδα
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιχείρησε να δώσει εξήγηση σχετικά με το γιατί οι τιμές των απορρυπαντικών στην Ελλάδα απέχουν αρκετά από την υπόλοιπη Ε.Ε.
Συγκεκριμένα σημειώνεται ότι:
Η Ελλάδα, κατατάσσεται στην ομάδα χωρών που έχουν υψηλές τιμές ανεξάρτητα το μέγεθος της συσκευασίας. Το γεγονός αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τον γεωγραφικό παράγοντα, καθώς η Ελλάδα με τη Κύπρο έχουν μεγάλη διαφορά στις τιμές τους (η Κύπρος έχει φθηνότερες τιμές) παρόλο που για τη μεταφορά του προϊόντος στη Κύπρο πιθανώς να χρειάζεται επιπλέον κόστος, λόγω γεωγραφικής τοποθεσίας. Ωστόσο, όπως σημειώνει η Ανεξάρτητη Αρχή δεν έχει γνώση της τοποθεσίας των συγκεκριμένων εργοστασίων από όπου η κάθε χώρα προμηθεύεται τα προϊόντα της, κάτι που ενδεχομένως να επηρέαζε σε κάποιο βαθμό την τιμή. Εν τούτοις παρατηρεί ένα μοτίβο συγκεκριμένων χωρών να έχει υψηλότερες τιμές στα απορρυπαντικά του.
Όσο αυξάνεται η ποσότητα στις συσκευασίες (σε σκόνη και κάψουλες), η τιμή μειώνεται, δηλαδή υπάρχει μη-γραμμική τιμολόγηση (η ανά μονάδα επιβάρυνση για τον καταναλωτή μειώνεται καθώς αυξάνεται η ζητούμενη ποσότητα) και η επιχείρηση χρησιμοποιεί τη συγκεκριμένη εμπορική πρακτική για την προώθηση προϊόντων με μεγαλύτερες συσκευασίες. Στην Ολλανδία, ανεξάρτητα της ποσότητας της συσκευασίας η τιμή ανά τεμάχιο παραμένει ίδια.
Η τιμή των απορρυπαντικών φέρεται να μην επηρεάζεται από τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ). Για παράδειγμα, στην Ουγγαρία ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι 27% και η τιμή ανά κάψουλα είναι 0,46 ευρώ, ενώ στην Σλοβακία ο φόρος προστιθέμενης αξίας είναι 20% και η τιμή ανά κάψουλα είναι 0,68 και 0,62 ευρώ (ανάλογα τη συσκευασία).
Όταν η τιμή ανάγεται σε ισοδύναμα αγοραστικής δύναμης (λαμβάνοντας υπόψη και τις αντίστοιχες ισοτιμίες για τις χώρες που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης), διαπιστώνεται ότι οι τιμές στην Ελλάδα βρίσκονται στο μέσο της κατανομής των χωρών της Ε.Ε. ενώ οι πιο μικρές συσκευασίες εκφεύγουν σημαντικά του μέσου όρου.
Η απόφαση για την επιλογή της κατηγορίας των απορρυπαντικών βασίστηκε στη διαπίστωση της αύξησης του πληθωρισμού από τον Ιούλιο του 2022 στην κατηγορία «προϊόντα καθαρισμού σπιτιού» (cleaning and maintenance products) στην Ελλάδα, όπου ο δείκτης διαμορφώθηκε σημαντικά άνω του δείκτη της Ευρωζώνης ενώ ειδικά για τον Δεκέμβριο 2022 ο δείκτης στην Ελλάδα κινήθηκε σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2022 κατά 2,5 ποσοστιαίες.