Γράφει ο
Παναγιώτης Δημητριάδης
Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α
Το 2019 τα Μετοχικά Ταμεία (ΜΤ) Στρατού – Ναυτικού και Αεροπορίας έχοντας υπόψη την απόφαση του ΣτΕ, του 2017 που έκρινε αντισυνταγματικό το ν 4093/12, εισηγήθηκαν την παύση της εισφοράς εκ του μερίσματος αφού οι μελέτες των ΜΤ έδειξαν ότι τα οικονομικά μεγέθη δεν επηρεάζονται από την παύση της εισφοράς. Η εισήγηση αυτή, αποκαθιστούσε την αδικία των δύο ταχυτήτων μερισματούχων, που είχε δημιουργήσει ο νόμος, δηλαδή όσων αποστρατεύτηκαν πριν και μετά την 1 Ιαν 2017.
Από το 2020 έως σήμερα και παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις του κ ΥΕΘΑ για την επίλυση του προβλήματος, ουδείς γνωρίζει την αιτία που οι υποσχέσεις δεν γίνονται πράξεις. Άραγε είναι θέμα συντονισμού, αθέτησης υποσχέσεων ή αδυναμίας ικανοτήτων και προχειρότητας της ΓΔΟΣΥ και του Γρ. Νομοθεσίας του ΥΠΕΘA;.
Τα στοιχεία αλλά και οι κατά καιρούς τοποθετήσεις, δείχνουν ασυνέπεια υλοποίησης ενός δίκαιου αιτήματος το οποίο θα έπρεπε να αποκατασταθεί με πολιτική απόφαση, όπως έγινε με της παύση της εισφοράς 1% των μετόχων και όχι με απόφαση του ΣτΕ ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου όπου αναγκάστηκαν οι μερισματούχοι να προσφύγουν για να αποκαταστήσουν την εις βάρος τους αδικία.
Γιατί τα ΥΠΟΙΚ και ΥΠΕΘΑ δεν έπραξαν το αυτονόητο, ώστε με τον ίδιο νόμο του Υπουργείου Εργασίας στο άρθρο 72 να παύσει και η εισφορά των μερισματούχων που αποστρατεύτηκαν πριν το 2017;.
Βάσει ποίων διατάξεων τα συναρμόδια υπουργεία προσδιόρισαν την αναδρομική ισχύ σε περίπτωση παύσης του ν 4093/12 από 1/1/2021 και όχι από 1/1/2017 αφού οι εισφορές είναι των μερισματούχων και όχι της Γενικής Κυβέρνησης ενώ τα αναδρομικά θα μπορούσαν να αποδοθούν σε βάθος χρόνου;.
Τα Υπουργεία ΥΠΟΙΚ και Εργασίας, είχαν απαντήσει στο παρελθόν σε σχετική ερώτηση ότι <<η παύση του 4093/12 εκ του μερίσματος θα επηρέαζε τους δημοσιονομικούς στόχους της χώρας>>. Δηλαδή, οι δημοσιονομικοί στόχοι της χώρας κ Υπουργέ κ Σκυλακάκη επιτυγχάνονται με τις αντισυνταγματικές κρατήσεις των μερισματούχων που αποστρατεύτηκαν πριν το 2017 και όχι με τις δικές σας πολιτικές αποφάσεις, όπως την παύση της εισφοράς του 1% των μετόχων των τριών ΜΤ, του Ταμείου Πρόνοιας των Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), του ΟΑΕΔ, ή ακόμα και τα αναδρομικά 11 μηνών που δόθηκαν στους εργαζόμενους;. Πως γίνεται να μην επηρεάζουν τους δημοσιονομικούς στόχους, η αύξηση 7,75% στους συνταξιούχους , η παύση της Εισφοράς Αλληλεγγύης και άλλα ευεργετήματα που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός, αλλά να τους επηρεάζει η παύση της αντισυνταγματικής εισφοράς των μερισματούχων που αποστρατεύτηκαν πριν το 2017;. Μήπως μας διαφεύγει κάτι;.
Στις 21 Νοε 2022 ο κ ΥΕΘΑ δήλωσε <<Το Νομοσχέδιο για την μέριμνα του προσωπικού, μόλις έλαβε την σύμφωνη γνώμη του ΥΠΟΙΚ, γιατί πάντα χρειάζεται η έγκριση του Υπουργείου Οικονομικών για κάτι που έχει δημοσιονομικό αποτύπωμα και σε ερχόμενες μέρες προωθείται στη δημόσια διαβούλευση>>
Φαίνεται ότι το <<δημοσιονομικό αποτύπωμα>> επανέρχεται στον ορίζοντα μετά από 9 μήνες απραξίας σε ευθεία γραμμή με το ΥΠΟΙΚ, μόνο για τους μερισματούχους που αποστρατεύτηκαν πριν το 2017 και όχι για τους μετόχους, για τους οποίους με πολιτική απόφαση εξαφανίστηκε η φράση ως δια μαγείας, όπως και το 1%.
Αλήθεια γιατί δεν ρωτήθηκαν τα ΜΤ για τις οικονομικές μελλοντικές επιπτώσεις της παύσης της εισφοράς του 1% των μετόχων;. Γιατί ελήφθη μια πολιτική απόφαση χωρίς να υπάρχει σύνδεση της εισφοράς των μερισματούχων βάσει του ν 4093/12 ώστε με τον ίδιο νόμο στο ίδιο άρθρο να συμβαδίσουν ταυτόχρονα οι παύσεις των εισφορών κάτι για το οποίο ήταν γνωστό από το 2020 ή να γίνει διαχωρισμός αυτών, ανάλογα με τις εισηγήσεις των ΜΤ;. Ποια ήταν η σκοπιμότητα αυτής της απόφασης στα μουλωχτά, αφού δεν δόθηκε περιθώριο αντίδρασης στα ΜΤ ;. Ποιος ο ρόλος της ΓΔΟΣΥ η οποία φαίνεται ότι αδυνατεί να αφουγκραστεί τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα του προσωπικού;.
Από την άλλη οι διαδοχικές κωλοτούμπες επί μία διετία του Γρ. Νομοθεσίας του ΥΠΕΘΑ, σχετικά με το θέμα και όχι μόνο, προκαλούν ακόμα και τον Γέλωτα με τις απαντήσεις ΄΄μαργαριτάρια΄΄ που δίνει στις ερωτήσεις βουλευτών από τον Μάιο του 2020 έως σήμερα, όπως :
- <<το ζήτημα των κρατήσεων του ν 4093/12 εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων>>.
- <<επεξεργάζεται σχέδιο νομοθετικής ρύθμισης>>.
- <<βρίσκεται στο στάδιο της νομοτεχνικής επεξεργασίας>>.
- <<έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη σχεδίου νομοθετικής ρύθμισης>>.
- <<έχει εκπονηθεί σχετική νομοθετική ρύθμιση>>.
- <<βρίσκεται στο τελικό στάδιο της νομικής επεξεργασίας σχέδιο><
- << τροπολογίας με αναδρομική ισχύ από 1/1/2021>>.
- <<ανατέθηκε στη ΓΔΟΣΥ, η προώθηση σχεδίου τροπολογίας>>
Για να φτάσουμε στην τελευταία αναφορά της 21 Νοε 2022 ότι << το θέμα θα προωθηθεί σε δημόσια διαβούλευση τις προσεχείς ημέρες>>
Πέρασαν δύο χρόνια και το ΄΄αποτύπωμα΄΄ που έμεινε στους μερισματούχους, είναι ο προβληματισμός και τα ερωτηματικά για τυχόν σκόπιμες καθυστερήσεις στην υλοποίηση της υπόσχεσης με επιφανειακά προσχήματα και τεχνάσματα της ΓΔΟΣΥ και του Γρ Νομοθεσίας. Η πολιτική απόφαση για την παύση της εισφοράς του 1% των μετόχων, δεν αφήνει κανένα περιθώριο άλλης ερμηνείας πέραν αυτής της αδικίας των μερισματούχων που αποστρατεύτηκαν πριν τον Ιαν του 2017.
Τα δημοσιονομικά αποτυπώματα κύριοι ΥΠΟΙΚ και ΥΕΘΑ δεν μπορούν να είναι επιλεκτικά.