Δριμεία κριτική στην ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων άσκησαν οι πολίτες που συμμετείχαν στη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου.
Στην πλειονότητά τους κατηγορούν, δικαίως, τον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη για αθέτηση υποσχέσεων, καθώς σημαντικές παρεμβάσεις οι οποίες, αν και είχαν προαναγγελθεί, «εξαφανίστηκαν» από το σχέδιο νόμου. Την ίδια στιγμή, όμως, συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις που ουδέποτε συζητήθηκαν με τους άμεσα ενδιαφερομένους και προκαλούν οργή και προβληματισμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι σκοπός της κυβέρνησης είναι το νομοσχέδιο να ψηφιστεί εντός του Νοεμβρίου, καθώς σε αυτό περιλαμβάνονται και μέτρα στήριξης, που θα αρχίσουν να δίνονται από τον Δεκέμβριο κι έπειτα, αλλά και οι αυξήσεις στις συντάξεις, που θα δοθούν στα τέλη Ιανουαρίου, με την καταβολή των συντάξεων Φεβρουαρίου.
Παρά τις προφορικές και ρητές διαβεβαιώσεις των υπουργών ότι δεν θα αλλάξουν τα όρια ηλικίας, οι κύριοι Χατζηδάκης και Τσακλόγλου προωθούν διάταξη, η οποία αυξάνει από 2 έως 7 έτη τα όρια ηλικίας για πρόωρη σύνταξη στο Δημόσιο. Οπως είναι αναμενόμενο, η ρύθμιση αυτή συγκεντρώνει τα περισσότερα πυρά, καθώς, πέραν όλων των άλλων, χαρακτηρίζεται και παράλογη. Η αιτία είναι ότι αφαιρεί από τους δημοσίους υπαλλήλους το δικαίωμα να πάρουν πρόωρη αλλά και μειωμένη σύνταξη κατά 115 ευρώ, όταν οι ίδιοι επιλέγουν να αποχωρήσουν και να χάσουν μισθούς που είναι δεκαπλάσιοι!
Ειδικότερα, η σχετική διάταξη ορίζει ότι για όσους δημοσίους υπαλλήλους είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα τα έτη 2010, 2011 και 2012 (άρα είχαν ήδη 25 χρόνια συμπληρωμένης υπηρεσίας μέχρι τότε), το δικαίωμα για λήψη μειωμένης σύνταξης κρίνεται με βάση τα όρια ηλικίας που ίσχυαν μέχρι τον νόμο 4336/2015, εφόσον αυτά συμπληρωθούν έως και την 31η Δεκεμβρίου 2022.
Στο πλαίσιο αυτό, δημόσιος υπάλληλος που είχε συμπληρώσει 25 χρόνια υπηρεσίας κατά τα προαναφερόμενα έτη και εξακολουθεί να υπηρετεί από τότε, με βάση τη νομοθεσία που ίσχυε πριν από το 2015 δικαιούται να λάβει μειωμένη σύνταξη το 2022, εάν συμπληρώνει τα 56 έτη ηλικίας μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2022, και θεμελιώνει αυτό το δικαίωμα (που μπορεί να ασκήσει οποτεδήποτε – και μετά το 2022) έχοντας συμπληρώσει τουλάχιστον
35 χρόνια υπηρεσίας.
Αντιθέτως, αν τα όρια ηλικίας που ίσχυαν μέχρι τον νόμο 4336/2015 δεν συμπληρώνονται εντός του 2022, οι δημόσιοι υπάλληλοι που είχαν συμπληρώσει 25 έτη υπηρεσίας τα έτη 2010, 2011 και 2012 δεν δικαιούνται μειωμένη σύνταξη το 2022, αλλά μόλις συμπληρώσουν το 62ο έτος της ηλικίας τους. Δημόσιος υπάλληλος που είχε συμπληρώσει 25 έτη υπηρεσίας το 2011, αλλά δεν συμπληρώνει τα 56 έτη μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2022,
με βάση τη νομοθεσία που ίσχυε πριν από το 2015 δεν δικαιούται μειωμένη σύνταξη το 2022, αλλά θα δικαιούται μειωμένη σύνταξη μόλις συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας του.
Σφοδρές αντιδράσεις και κινητοποιήσεις προκαλούν οι αλλαγές στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων. Οι μέθοδοι τις οποίες χρησιμοποιεί ο κ. Χατζηδάκης σοκάρουν, καθώς, σύμφωνα με καταγγελίες, ουδέποτε ενημέρωσε τους μετόχους του Ταμείου, ενώ επίσης για τη σχετική διάταξη δεν υπήρξε καμία εμπλοκή των υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Εργασίας.
Οπως αναφέρει και ο Σύλλογος Υπαλλήλων του ΜΤΠΥ, «η περιουσία των μετόχων – μερισματούχων είναι ΜΗ κρατική περιουσία από την ίδρυσή του έως και σήμερα. Αποκτήθηκε από κληροδοτήματα (διαθήκες) και από τις καταθέσεις των μετόχων (δημοσίων υπαλλήλων). Ιδιοκτήτες της ακίνητης περιουσίας του ΜΤΠΥ είναι περίπου 300.000 εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι και άλλοι 300.000 συνταξιούχοι δημόσιοι υπάλληλοι, χήρες,
χήροι, ορφανά και ανάπηρα τέκνα. Παρέμβαση σε αυτήν συνιστά ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ των περιουσιακών τους δικαιωμάτων και καταλύει την έννοια της ιδιοκτησίας, όπως αυτή περιγράφεται στο Σύνταγμα της Ελλάδας, στον Αστικό και Ποινικό Κώδικα και στο Κληρονομικό Δίκαιο».
Αξίζει δε να σημειώσουμε ότι στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων, που ιδρύθηκε το 1867, ουδέποτε συνεισέφερε σε αυτό το ελληνικό κράτος. Διαθέτει, σήμερα, κινητή περιουσία 440.000.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία 40.000 τ.μ., που αποφέρουν 5.200.000 ευρώ ετησίως στο Ταμείο. Το πλέον τραγελαφικό; Οτι στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων ανήκουν ακόμη και το κτίριο που στεγάζει τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης στην πλατεία Συντάγματος και το κτίριο που στεγάζει το Γενικό Λογιστήριο του
Κράτους επί της Πανεπιστημίου και Κοραή. Επίσης, ιδιοκτησίας του είναι το Μέγαρο Δεληγιώργη στη συμβολή των οδών Ακαδημίας και Κανάρη, το κτίριο στο οποίο στεγάζεται το ΜΤΠΥ στη γωνία Αθηνάς και Λυκούργου κ.ά.
Η κυβέρνηση σκοπεύει να αλλάξει ριζικά τον τρόπο διοίκησης του ΜΤΠΥ, αφαιρώντας αρμοδιότητες από τους εκπροσώπους των εργαζομένων, ενώ την ίδια στιγμή εκχωρεί υπερεξουσίες στον διοικητή, θέση η οποία τώρα δημιουργείται. Μοναδικό προαπαιτούμενο για τον «εκλεκτό» θα είναι η κατοχή πτυχίου ΑΕΙ, όταν υπάρχουν χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι με σαφώς περισσότερα προσόντα. Σε ό,τι αφορά δε τις αποδοχές, αυτές θα
προσδιοριστούν στο μέλλον μέσω Κοινής Υπουργικής Απόφασης, με τον κ. Χατζηδάκη να έχει δώσει τα χειρότερα διαπιστευτήρια με τη δημιουργία δεκάδων golden boys με υπέρογκους μισθούς στον ΕΦΚΑ.
Τέλος, συστήνεται για πρώτη φορά και θέση γενικού διευθυντή, με τις ανάλογες
αποδοχές. Με άλλη διάταξη, ο υπουργός σκοπεύει να μετατρέψει το σημερινό 7μελές
διοικητικό συμβούλιο σε 9μελές. Από τα επτά μέλη που συμμετέχουν σήμερα, οι τρεις θέσεις αφορούν τον εκπρόσωπο των εργαζομένων του Μετοχικού Ταμείου, τον εκπρόσωπο της τριτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης των δημοσίων υπαλλήλων από την ΑΔΕΔΥ, τον εκπρόσωπο των συνταξιούχων και ένα μέλος διορισμένο από τον εκάστοτε υπουργό
Εργασίας, ο οποίος ήταν όμως πάντοτε και αυτός εργαζόμενος στο ΜΤΠΥ.
Επομένως, οι μέτοχοι του Ταμείου ήταν και αυτοί που είχαν την πλειοψηφία. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, από τα εννέα μέλη που θα έχει το νέο διοικητικό συμβούλιο, τα πέντε θα διορίζονται από τον κ. Χατζηδάκη. Επίσης, προβλέπεται ότι εάν απουσιάζουν από συνεδρίαση του Δ.Σ. οι τρεις εκπρόσωποι των μετόχων, μπορεί να διεξαχθεί διοικητικό συμβούλιο, αλλά αν απουσιάζουν τρία εκ των διορισμένων από τον υπουργό μέλη, δεν μπορεί να γίνει συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου!
Με αυτόν τον τρόπο ο κ. Χατζηδάκης και ο εκλεκτός του, που θα διοριστεί διοικητής, μπορούν να αποκλείσουν από τις συνεδριάσεις τους μετόχους του Ταμείου. Ο λόγος για τον οποίο σχεδιάστηκαν αυτά τα κωμικοτραγικά είναι το γεγονός ότι ο νέος διοικητής θα έχει τη δυνατότητα εκχώρησης του συνόλου της μεγάλης κινητής και ακίνητης περιουσίας του Ταμείου σε ανώνυμη εταιρία που συστήνεται για αυτόν τον σκοπό. Ομως, εκ του νόμου η εταιρία αυτή δεν θα έχει την υποχρέωση να ενημερώνει τα μέλη του ΜΤΠΥ, καθώς δεν θα
είναι μέτοχοι σε αυτήν την εταιρία! Επομένως, η περιουσία-φιλέτο του Ταμείου γίνεται βορά σε μια εταιρία η οποία δεν θα λογοδοτεί στους ιδιοκτήτες της.
Αδεια προστασίας της μητρότητας
Η θετική παρέμβαση για την αύξηση της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας από τους έξι στους εννέα μήνες χαιρετίζεται από το σύνολο των πολιτών, ωστόσο καταγράφονται σημαντικά παράπονα από όσους εξαιρούνται, και συγκεκριμένα από τους έμμισθους δικηγόρους, γιατρούς και μηχανικούς, που κάνουν λόγο για άδικη και άνιση μεταχείριση.
Αναπηρικές συντάξεις: Καταγγελία για άνιση μεταχείριση των ασφαλισμένων
Κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου στα τέλη Αυγούστου στους εκπροσώπους του Τύπου, το υπουργείο Εργασίας σημείωνε ότι «ξεκινά η διαδικασία ενιαιοποίησης των κανόνων για τις συντάξεις αναπηρίας. Συγκεκριμένα, επέρχεται μείωση του ποσοστού αναπηρίας (από 67% σε 50%) για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων, ως προϋπόθεση λήψης παροχών αναπηρίας, ώστε να υπάρξει εναρμόνιση με όσα ισχύουν για τους ασφαλισμένους των υπόλοιπων πρώην Ταμείων. Από τη νέα ρύθμιση καλύπτονται πρωτίστως οι “παλαιοί ασφαλισμένοι” (προ 1993), ιδίως του πρώην ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΝΑΤ. Επίσης, θεσπίζεται ενιαία ημερομηνία καταβολής σύνταξης αναπηρίας, από την πρώτη ημέρα υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας».
Ομως, ουδεμία διάταξη που να αφορά το συγκεκριμένο θέμα συμπεριελήφθη στο κείμενο που τέθηκε σε διαβούλευση, αν και αυτό έχει τον τίτλο «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις». Επόμενο ήταν να προκληθούν και σε αυτή την περίπτωση αντιδράσεις και κατηγορίες προς τον Κωστή Χατζηδάκη για άνιση μεταχείριση μεταξύ ασφαλισμένων οι οποίοι υπάγονται πλέον στο ίδιο Ταμείο.
Τι θα γίνει με το «πέναλτι» στους συνταξιούχους που εργάζονται
Καμία παρέμβαση δεν αναμένεται και για τους εργαζόμενους συνταξιούχους. Σύμφωνα με πληροφορίες που είχαν δει το καλοκαίρι το φως της δημοσιότητας, προωθούνταν η αλλαγή του πλαισίου για το «πέναλτι», το οποίο σήμερα έχει μειωθεί σε 30% από 60% που ήταν παλαιότερα.
Από το υπουργείο Εργασίας λεγόταν ότι έρχεται ρύθμιση που θα ορίζει ότι το
«πέναλτι» δεν θα είναι ένα σταθερό ποσοστό, αλλά η περικοπή της σύνταξης θα γινόταν ανάλογα με τις ημέρες απασχόλησης του συνταξιούχου. Πρακτικά, δηλαδή, να μη μειώνεται το ίδιο η σύνταξη αν ένας συνταξιούχος εργάζεται μία ή 30 ημέρες τον μήνα.
Διατηρείται «ζωντανή» η Ασφαλιστική Εισφορά Αλληλεγγύης
Ενα άλλο σημείο κριτικής είναι το γεγονός ότι η κυβέρνηση παραπλανά σε σχέση με την Εισφορά Αλληλεγγύης, αφού ναι μεν καταργείται η φορολογική εισφορά για συνταξιούχους και δημοσίους υπαλλήλους από το 2023, ωστόσο διατηρείται η Ασφαλιστική Εισφορά Αλληλεγγύης. Η κατάργηση της φορολογικής εισφοράς αλληλεγγύης ανακοινώθηκε με τυμπανοκρουσίες από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, αποκρύπτοντας όμως το γεγονός ότι αυτή επιβάλλεται από δικαστικές
αποφάσεις και μάλιστα η κυβέρνηση έχει καθυστερήσει για πάνω από έναν χρόνο.
Ταυτόχρονα, αποσιωπάται ότι η ειδική εισφορά αλληλεγγύης στους συνταξιούχους (ΕΑΣ), που επιβλήθηκε την 1/8/2010, θα καταβάλλεται κανονικά (στον λογαριασμό του ΑΚΑΓΕ), με σκοπό την κάλυψη ελλειμμάτων των κλάδων κύριας σύνταξης φορέων κοινωνικής ασφάλισης. Η εν λόγω εισφορά επιβάλλεται στα εισοδήματα άνω των 1.400 ευρώ (16.800 ευρώ) κλιμακωτά, ενώ και επιπλέον εισφορά σε ποσοστό από 3%-10% καταβάλλουν όσοι συνταξιούχοι έχουν επικουρική από 300 ευρώ και άνω.
Η ΕΑΣ παρακρατείται μηνιαία από τις συντάξεις που καταβάλλονται από το
Δημόσιο ως εξής:
α) Για συντάξεις από 1.400,01 έως 1.700 ευρώ, ποσοστό 3%.
β) Για συντάξεις από 1.700,01 έως 2.000 ευρώ, ποσοστό 6%.
γ) Για συντάξεις από 2.000,01 έως 2.300 ευρώ, ποσοστό 7%.
δ) Για συντάξεις από 2.300,01 έως 2.600 ευρώ, ποσοστό 9%.
ε) Για συντάξεις από 2.600,01 έως 2.900 ευρώ, ποσοστό 10%.
στ) Για συντάξεις από 2.900,01 έως 3.200 ευρώ, ποσοστό 12%.
ζ) Για συντάξεις από 3.200,01 έως 3.500 ευρώ, ποσοστό 13%.
η) Για συντάξεις από 3.500,01 ευρώ και άνω, ποσοστό 14%.
Σημειώνεται ότι το ΣτΕ έκρινε την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων συνταγματικά ανεκτή, ενώ το Ελεγκτικό Συνέδριο την έκρινε αντισυνταγματική για τα έτη 2017 – 2018, αλλά συνταγματικά επιτρεπτή για το μέλλον! Οφείλονται δε για τη διετία στους συνταξιούχους περίπου 500.000.000 ευρώ αναδρομικά, για τα οποία η κυβέρνηση κάνει το κορόιδο.