Μετά το πογκρόμ που οργάνωσαν οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις εναντίον του ουκρανικού στόλου, αρχίζει να ανακάμπτει και με την αξίωση να γίνει ισχυρότερος από πριν. Τα τελευταία νέα για την αναβίωση του Ουκρανικού Ναυτικού (VMSU) είναι η δρομολόγηση της νέας ουκρανικής κορβέτας Hetman Mazepa στην Τουρκία. Γιατί είναι σημαντικό αυτό που συμβαίνει για το ρωσικό ναυτικό γενικά και τον στόλο της Μαύρης Θάλασσας ειδικότερα; (γράφει η ρωσική Vzglyad.
Μπορείτε να θυμηθείτε τις αποτυχίες του ρωσικού ναυτικού όσο θέλετε, την απώλεια του καταδρομικού Moskva, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι το Ουκρανικό Ναυτικό σχεδόν έπαψε να υπάρχει ως οργανωμένη δύναμη μάχης μέσα σε λίγους μήνες. Αυτή τη στιγμή, το Ουκρανικό Ναυτικό κρατά τις εκβολές του Δνείπερου, που, λόγω της κατάστασης κοντά στη Χερσώνα, είναι πολύ κακή για τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ρωσικής Ομοσπονδίας, αλλά ταυτόχρονα δεν έχει χαρακτήρα κρίσιμης απειλής.
Αποτυχία και επιμονή
Το Κίεβο έχει ακόμα έναν συγκεκριμένο αριθμό σκαφών, αλλά αυτά τα σκάφη δεν πάνε στη θάλασσα. Επίσης, η Ουκρανία έχει ένα πολεμικό πλοίο – το Yuriy Olifirenko, αλλά δεν κάνει τίποτα άλλο από το να κρύβεται.
Ένα μέρος των ναυτικών ειδικών δυνάμεων παρέμεινε, αλλά σταδιακά αδρανοποιείται στη στεριά, χωρίς ιδιαίτερο αποτέλεσμα προς τις ρωσικές δυνάμεις.
Η Ουκρανία διαθέτει επίσης έναν ορισμένο αριθμό πυραύλων εναντίον των πλοίων, οι οποίοι καθιστούν επικίνδυνη τη μετάβαση στη θάλασσα για τα πλοία μας.
Αλλά με καλή εκπαίδευση, μπορούν να καταρριφθούν και αυτό είναι το τελευταίο πράγμα που έχει απομείνει από το Ουκρανικό Ναυτικό.
Απώλειες έχουν και στο προσωπικό τους επιτελείο διοίκησης. Ωστόσο, ακόμη και μετά από τέτοιες απώλειες, το Ουκρανικό Ναυτικό προσπαθεί όχι μόνο να επιβιώσει, αλλά και να παίξει κάποιο ρόλο στο μέλλον.
Πρώτον, αφορά την επιμονή τους στις εκβολές του Δνείπερου – οι Ναυτικές Δυνάμεις κατάφεραν να αποκτήσουν μια καλή βάση εκεί, να ναρκοθετήσουν πλήρως τις εκβολές και να την αποκλείσουν με φορτηγίδες με εκρηκτικά. Έκρυψαν επίσης τα υπόλοιπα σκάφη και αποβατικά σκάφη.
Αυτό υποστήριξε τις δομές διοίκησης και το επιζών προσωπικό, το οποίο διαφορετικά θα έπρεπε απλώς να πάει στο πεζικό για να αναπληρώσει τις απώλειες.
Δεύτερον, αυτή είναι η βοήθεια των Αμερικανών, οι οποίοι υπόσχονται περιοδικά να μεταφέρουν σκάφη στην Ουκρανία, με τη βοήθεια των οποίων το Ουκρανικό Ναυτικό θα μπορεί και πάλι να λύσει τουλάχιστον ορισμένες εργασίες. Εάν η Ρωσία ολοκλήρωσε γρήγορα μια ειδική στρατιωτική επιχείρηση, το Ουκρανικό Ναυτικό θα έπαυε να υπάρχει κατ’ αρχήν – δεν θα υπήρχε κανένας και κανένας λόγος να τα κρατήσει στη ζωή. Αλλά το NVO αποδείχθηκε αρκετά μακρύ ώστε τα απομεινάρια του ουκρανικού στόλου, που προσκολλώνται πεισματικά στη ζωή, να αρχίσουν να λαμβάνουν πραγματική βοήθεια από τη Δύση.
Ναρκαλιευτικά
Τα πρώτα σημεία ήταν δύο πρώην βρετανικά ναρκαλιευτικά τύπου Sandown – Ramsey και Blyth, που μεταφέρθηκαν στην Ουκρανία από το Ηνωμένο Βασίλειο στις 30 Σεπτεμβρίου 2022.
Αυτά τα δύο είναι αρκετά σοβαρά πλοία κατά των ναρκών. Αν και τέθηκαν σε υπηρεσία το 2000 και το 2001 αντίστοιχα, αυτά τα πλοία είναι πιο αποτελεσματικά από οποιοδήποτε ρωσικό πλοίο κατά των ναρκών.
Τώρα και τα δύο ναρκαλιευτικά βρίσκονται στη ναυτική βάση Clyde στη Σκωτία.
Πιθανότατα, θα παραμείνουν εκεί μέχρι το τέλος της σύγκρουσης, έστω και μόνο επειδή ο Βόσπορος και τα Δαρδανέλια είναι κλειστά για όλα τα πολεμικά πλοία, συμπεριλαμβανομένων των ουκρανικών.
Μονάδα μάχης
Το “Mazepa” δεν πρέπει να γίνει απλώς το πιο ισχυρό πλοίο στην ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού. Πρόκειται για ένα από τα ισχυρότερα πολεμικά πλοία στη λεκάνη της Μαύρης Θάλασσας, με εξαίρεση τα τουρκικά πλοία.
Ανήκει στον τουρκικό τύπο «Ada» (Ada, νησί) και είναι ένα σύγχρονο πλοίο πολλαπλών χρήσεων με έντονη ανθυποβρυχιακή προκατάληψη.
Σε αντίθεση με τα ρωσικά πλοία, δεν έχει σχεδιαστεί για να χτυπά επίγειους στόχους. Αν και αν πιστεύετε τις αναφορές ότι το πλοίο είναι οπλισμένο με αντιπλοϊκούς πυραύλους Harpoon, τότε μπορεί να επιτεθεί σε έναν στόχο στην ακτή με αυτούς, τα Harpoons έχουν μια τέτοια ευκαιρία.
Το πλοίο προστατεύεται καλά από αεροπορικές επιθέσεις και πυραυλικές επιθέσεις, τουλάχιστον στην κοντινή του ζώνη.
Το αντιαεροπορικό πυραυλικό σύστημα VL MICA-M, πιθανώς, μπορεί να είναι επικίνδυνο για στόχους σε απόσταση έως και 20 χιλιομέτρων από το πλοίο.
Επιπλέον, είναι εξοπλισμένο με ίσως την πιο αποτελεσματική βάση πυροβολικού Oto Melara στην κατηγορία του σε διαμέτρημα 76 mm και δύο τυφέκια επίθεσης Oerlikon των 35 mm.
Το πλοίο μπορεί να επιτεθεί σε επιφανειακούς στόχους, αλλά το πιο σημαντικό, μπορεί να χτυπήσει υποβρύχια.
Το πλοίο φέρει αμερικάνικο ανθυποβρυχιακό ελικόπτερο SH-60, διαθέτει σύγχρονο σύστημα σόναρ και ανθυποβρυχιακές τορπίλες.
Είναι δύσκολο να πούμε τι είδους τορπίλες χρησιμοποιήθηκαν εκεί.
Σύμφωνα με δυτικές πηγές, πρόκειται για το MU-90 Impact.
Η τορπίλη είναι πολύ καλή στα χαρακτηριστικά του πίνακα, αλλά τρομερά δύσκολο να κυριαρχήσει στους στόλους – στο Αυστραλιανό Ναυτικό, η μεταφορά της σε κατάσταση ετοιμότητας για μάχη απαιτούσε πολλά χρόνια σκληρής δουλειάς.
Το πόση αυστραλιανή εμπειρία ελήφθη υπόψη σε μια σειρά τορπιλών για άλλες χώρες είναι άγνωστο.
Αλλά είναι πολύ χειρότερο εάν, στην πραγματικότητα, υπάρχουν και άλλες τορπίλες, τουλάχιστον η αμερικανική «γριά» Mk.46, της οποίας η ικανότητα να βυθίζει υποβρύχια δεν αμφισβητείται.
Ή το τουρκικό ASELSAN Tork, το οποίο μπορεί να χτυπήσει όχι μόνο υποβρύχια, αλλά και να αναχαιτίσει τορπίλες που έρχονται στο πλοίο.
Έχοντας παραλάβει αυτή την κορβέτα, η Ουκρανία θα αυξήσει δραματικά τις δυνατότητες μάχης του στόλου της.
Θα έχει τουλάχιστον ένα πλοίο ικανό να πολεμήσει τα πλοία του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας.
Και με πιθανότητα επιτυχίας, ειδικά αν βοηθήσουν οι πληροφορίες του ΝΑΤΟ.
Η κορβέτα είναι πραγματικά ικανή να αλλάξει την ισορροπία δυνάμεων στη Μαύρη Θάλασσα, όχι υπέρ μας.
Η καταστροφή «επείγον ζήτημα για το ρωσικό στόλο»
Η εμφάνιση νέων πολεμικών πλοίων στο Ουκρανικό Ναυτικό και η ασφαλής μετάβασή τους στην Ουκρανία πριν από το τέλος των εχθροπραξιών, εάν αυτό συμβεί στην πραγματικότητα, είναι ένα γεγονός που μπορεί να έχει μεγάλη σημασία.
Εάν η ΕΕ συμφωνήσει για τη μεταφορά ναρκαλιευτικών και η Τουρκία απελευθερώσει ένα πλοίο με ουκρανικό πλήρωμα σε ουδέτερα ύδατα, τότε η καταστροφή τους θα γίνει επείγον ζήτημα για τον ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας.
Ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει απολύτως όλα τα εργαλεία για αυτό – τόσο σε σχέση με ναρκοκαθαριστή όσο και σε σχέση με την κορβέτα.
Εάν τα ναρκαλιευτικά και το “Mazepa” θα μεταφερθούν στην Ουκρανία μετά το τέλος της στρατιωτικής επιχείρησης με την Ουκρανία και την επίτευξη κάποιου είδους ειρηνευτικής συμφωνίας, τότε αυτή είναι μια ιστορία. Και αν όχι, είναι τελείως διαφορετικό. Ο ρωσικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας θα πρέπει να βάλει τέλος σε αυτή την ιστορία.
—
© Βαλκανικό Περισκόπιο –Γιῶργος Ἐχέδωρος