Κέρδισε συντηρητική κατάσχεση πλοίου της εταιρείας.
Ρεπορτάζ: Βασίλης Τζήμτσος
Την συντηρητική κατάσχεση πλοίου μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες που διακινούν χιλιάδες κοντέινερ καθημερινά στον κόσμο, της κινεζικής Cosco, κατάφερε ένας 37χρονος λιμενεργάτης, πατέρας ενός μικρού παιδιού.
Με απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά αποφασίστηκε η συντηρητική κατάσχεση πλοίου μεταφοράς κοντέινερ της κινεζικής Cosco για να εξασφαλιστεί η απαίτηση ύψους 400.000 ευρώ του 37χρονου Παναγιώτη Πέττα ο οποίος είδε τη ζωή του να καταστρέφεται τον περασμένο Απρίλιο, όταν έπεσε στο κενό από ύψος 12 μέτρων, ενώ εκτελούσε εργασίες μέσα σε πλοίο της εταιρείας CSCL PACIFIC OCEAN SHIPPING CO LTD στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) Πειραιά που διαχειρίζεται άλλη θυγατρική εταιρεία του κινεζικού κολοσσού.
Η πρόεδρος του δικαστηρίου Γεωργία Παναγιωτοπούλου που εξέτασε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων του λιμενεργάτη, την έκανε δεκτή ως βάσιμη και κατ’ ουσίαν, διατάσσοντας τη συντηρητική κατάσχεση του υπό σημεία HONG KONGπλοίου c/v “CSCL PACIFIC OCEAN” πλοιοκτησίας της ομώνυμης κινεζικής εταιρείας, προς εξασφάλιση της ένδικης απαίτησης του για το ποσό των 400.000 ευρώ.
Με την ίδια απόφαση δόθηκε η δυνατότητα στην πλοιοκτήτρια εταιρεία να ματαιώσει ή να αντικαταστήσει την συντηρητική κατάσχεση με το μέτρο της εγγυοδοσίας, καταθέτοντας στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων γραμμάτιο εισπράξεως χρηματικής παρακαταθήκης για την παροχή εγγύησης ύψους 400.000 ευρώ, όπως και έκανε προκειμένου να αρθεί η απαγόρευση απόπλου του καραβιού και να συνεχίσει τα ταξίδια του.
Με την ίδια απόφαση καταδικάστηκε η πλοιοκτήτρια εταιρεία στην καταβολή των δικαστικών εξόδων του λιμενεργάτη.
Το μεροκάματο του τρόμου!
Ο άτυχος λιμενεργάτης Παναγιώτης Πέττας εργάζεται επί σειρά ετών από το 2011 στις εγκαταστάσεις των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ στο Νέο Ικόνιο Περάματος.
Από την 1-6-2019 έχει προσληφθεί με την ειδικότητα του λιμενεργάτη-φορτοεκφορτωτή-αχθοφόρου, από εταιρεία-υπεργολάβο για την εκφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων από διάφορα πλοία μεταξύ των οποίων και το υπό σημαία Χόνγκ Κονγκ πλοίο «CSCL PACIFIC OCEAN», στις εγκαταστάσεις της εταιρείας COSCO στον προβλήτα ΙΙ του λιμανιού του Πειραιά.
Το σάπιο προστατευτικό κιγκλίδωμα
Στις 28-4-2022 ο λιμενεργάτης βρισκόταν στο πλοίο προκειμένου να λύσει αμπάρι και να απασφαλίσει κοντέινερ, ώστε στη συνέχεια να πραγματοποιηθεί η εκφόρτωση τους από το πλοίο.
Κατά τη διάρκεια της εργασίας του ανέβηκε σε πατάρι του πλοίου όπου υπάρχει διάδρομος πλάτους 90 εκατοστών, φέροντας τον αναγκαίο προστατευτικό εξοπλισμό και δη την ολόσωμη ζώνη ασφαλείας η οποία συνδέεται με γάντζο με ειδικό ιμάντα, ο οποίος τοποθετείται με κρίκο σε ασφαλές και σταθερό σημείο, με σκοπό να συγκρατήσει τον εργαζόμενο σε ενδεχόμενη πτώση.
Κατά την προσπάθεια του να απασφαλίσει το περιστρεφόμενο κλειδί («παπουτσάκι») ενός εμπορευματοκιβωτίου και ενώ ακουμπούσε στο προστατευτικό κιγκλίδωμα που βρισκόταν μπροστά του και στο οποίο είχε τοποθετήσει τον κρίκο από τον προστατευτικό ιμάντα, τεντώνοντας το σώμα του για να προσεγγίσει το συρματόσχοινο και να απασφαλίσει το «παπουτσάκι», το προστατευτικό κιγκλίδωμα, πιθανότατα λόγω οξείας διάβρωσης, υποχώρησε και έσπασε, με αποτέλεσμα ο λιμενεργάτης να χάσει την ισορροπία του και να πέσει στο κενό από ύψος 12 έως14 μέτρων, χτυπώντας κατά την πτώση του σε εμπορευματοκιβώτια.
Άμεσα μεταφέρθηκε σε ιδιωτικό θεραπευτήριο με πολλαπλά κατάγματα εγκαρσίων αποφύσεων στη σπονδυλική στήλη και κάταγμα κεφαλής περόνης και κάταγμα πλευρού.
Επίσης, διαπιστώθηκε θλαστικό τραύμα στο κεφάλι του, εκδορές στα χέρια και πόδια και κάκωση αγκώνων του.
Παρέμεινε νοσηλευόμενος μέχρι τις 6-5-2022, ενώ μετά από αλλεπάλληλα χειρουργεία, με τελευταίο αυτό πριν από μία εβδομάδα, βρίσκεται κλινήρης στο σπίτι του, αντιμετωπίζοντας δυσχέρεια στην κίνηση και αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης.
Σύμφωνα με το δικηγόρο του λιμενεργάτη, Παναγιώτη Σαπουντζάκη, τραυματίστηκε σοβαρά στο κεφάλι και τα πλευρά, συνέπεια εργατικού ατυχήματος που οφείλεται στη μη τήρηση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία και το πλήρωμα του πλοίου, των όρων και των κανονισμών ασφαλείας που έπρεπε να είχαν τηρηθεί, σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων.
Εξαιτίας του τραυματισμού του που είχε ως συνέπεια τη βαριά σωματική του βλάβη, ο εντολέας του έχει καταστεί ανίκανος για την άσκηση του ναυτικού επαγγέλματος, αλλά και κάθε άλλου χειρωνακτικού επαγγέλματος, για άγνωστο και πάντως ιδιαίτερα μεγάλο χρονικό διάστημα.
Το σκεπτικό της δικαστικής απόφασης
Η πρόεδρος του δικαστηρίου Γεωργία Παναγιωτοπούλου που αποφάσισε την συντηρητική κατάσχεση του πλοίου ή την κατάθεση εγγύησης 400.000 ευρώ, όπως και έγινε, πιθανολόγησε την ευθύνη της πλοιοκτήτριας εταιρείας στο ατύχημα που προκάλεσε το σοβαρό τραυματισμό του λιμενεργάτη.
Η δικαστική απόφαση αναφέρει σχετικά:
“Πιθανολογήθηκε ότι το ατύχημα που είχε ως συνέπεια τον τραυματισμό του αιτούντος, προκλήθηκε κατά κύριο λόγο από υπαιτιότητα της πλοιοκτήτριας εταιρείας του πλοίου, συνιστάμενη στο ότι, κατά παράβαση, από αμέλεια της, (…) δεν είχε λάβει τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας και δεν είχε τηρήσει τους προβλεπόμενους κανονισμούς, όπως όφειλε και μπορούσε προκειμένου να προστατεύσει όσους εργάζονταν στο πλοίο, ακόμα και αν δεν ανήκαν στο προσωπικό της και ειδικότερα όφειλε να είχε μεριμνήσει για την επισκευή άλλως για την αντικατάσταση των σημείων του μεταλλικού προστατευτικού κιγκλιδώματος, που είχαν υποστεί διάβρωση, ώστε αυτό να είναι σταθερό και ανθεκτικό παρέχοντας στους εργαζόμενους την απαιτούμενη ασφάλεια.
Η υποχρέωση αυτή της καθ’ ης δεν αναιρείται από την τυχόν συνυπαιτιότητα του αιτούντος και την εκτέλεση της εργασίας του στον συγκεκριμένο χώρο, η οποία εκτιμάται ως συντρέχον πταίσμα του στην επέλευση του τραυματισμού του”.
Ο 37χρονος λιμενεργάτης κέρδισε την… μάχη των ασφαλιστικών μέτρων, αλλά η δικαστική… Οδύσσεια αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι να δικαιωθεί.
Το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι αν ο κινεζικός κολοσσός της Cosco θα αναλάβει την ευθύνη που της αναλογεί για το σοβαρό τραυματισμό του λιμενεργάτη, πατέρα ενός μικρού παιδιού…