Καθώς ο Ερντογάν εντείνει την υβριδική του επίθεση κατά της Πατρίδας μας εργαλειοποιώντας για άλλη μια φορά το μεταναστευτικό, η κυβέρνηση με τις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ το μόνο που έκανε ήταν να δρομολογήσει την επέκταση του υφιστάμενου φράκτη στον Έβρο και την περαιτέρω ενίσχυση της φύλαξης των ελληνικών συνόρων. Σημειωτέον ότι ο φράκτης στον Έβρο σήμερα έχει μήκος 37 χιλιόμετρα. Έτσι στο επόμενο διάστημα θα κατασκευαστεί νέος φράκτης 80 επιπλέον χιλιομέτρων (https://www.kathimerini.gr 20/8/2022) και θα προσληφθούν και νέοι συνοριοφύλακες. Και όλα αυτά την ώρα που όπως ενημέρωσε αρμοδίως ο υπουργός προστασίας του Πολίτη Τάκης Θεοδωρικάκος κατά την διάρκεια του τρέχοντος μηνός 25.000 μετανάστες επιχείρησαν να εισέλθουν παράνομα στη χώρα (https://www.naftemporiki.gr 24/8/2022).
Ταυτόχρονα εντείνονται και οι μεταναστευτικές πιέσεις στα νησιά του Αιγαίου με τον Ερντογάν μάλιστα να λέει ότι η Τουρκία δήθεν έσωσε 41.000 μετανάστες στο Αιγαίο οι οποίοι δεν κατάφεραν να φτάσουν την Ελλάδα (https://www.protothema.gr22/4/2022). Το ερώτημα βέβαια είναι πως κατάφεραν οι χιλιάδες αυτοί μετανάστες να επιβιβαστούν από τα τουρκικά παράλια σε λέμβους με κατεύθυνση τα νησιά του Αιγαίου την ώρα που στην αστυνομοκρατούμενη Τουρκία «δεν περνάει κουνούπι» χωρίς την έγκριση της τουρκικής στρατοχωροφυλακής και των υπόλοιπων τουρκικών δυνάμεων ασφαλείας. Στην ουσία ο Ερντογάν με τη δήλωσή του αυτή ομολογεί ότι το ίδιο το τουρκικό κράτος «με την αρωγή» των τουρκικών δουλεμπορικών κυκλωμάτων προωθεί προς την Ελλάδα χιλιάδες παράνομους μετανάστες.
Όμως η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού από τον Ερντογάν δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με τον φράκτη στον Έβρο και με την εντατικοποίηση της φύλαξης των ελληνικών συνόρων.
Αντίθετα η Αθήνα οφείλει να διαμορφώσει ένα συνεκτικό σχέδιο δράσης για το μεταναστευτικό το οποίο θα μπορούσε να περιλαμβάνει:
1.Θέσπιση επιπλέον ευρωπαϊκών μέτρων για την μετεγκατάσταση στις άλλες χώρες της ΕΕ όχι μόνο των ασυνόδευτων ανήλικων, αλλά και όλων των υπολοίπων αιτούντων άσυλο.
2.Άμεση επίδοση των αποφάσεων χορήγησης Ασύλου σε όσους οι αιτήσεις τους έγιναν δεκτές και εφοδιασμός τους με τα ταξιδιωτικά έγγραφα που δικαιούνται προκειμένου να πάνε στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που επιθυμούν, κυρίως στη Γερμανία.
3.Ελληνική πρωτοβουλία σε επίπεδο ΕΕ ώστε τα hot-spots να λειτουργούν πλέον στην Τουρκία, όπου η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία ασύλου να δέχεται και να εξετάζει τις αιτήσεις παροχής διεθνούς προστασίας που θα υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι.
4.Μέχρις ότου υλοποιηθεί η παραπάνω πρόταση, η εξέταση των αιτήσεων Ασύλου να γίνεται στις πρεσβείες και στα προξενεία της Ελλάδας.
5. Ανάληψη δράσης της Frontex εντός των χωρικών υδάτων της Τουρκίας, για την πάταξη των κυκλωμάτων των διακινητών.
6.Επαναπροωθήσεις παρανόμων μεταναστών από Ελλάδα προς Τουρκία και άλλες τρίτες χώρες υπό την αιγίδα και ευθύνη της Frontex. Η παροχή κάθε μορφής κονδυλίων της ΕΕ και τελωνειακών και εμπορικών διευκολύνσεων προς την Τουρκία και άλλες τρίτες χώρες να γίνεται υπό την αίρεση αποδοχής εκ μέρους τους των παραπάνω επαναπροωθήσεων.
7.Η αναπτυξιακή βοήθεια της ΕΕ στις διάφορες αναπτυσσόμενες χώρες να συνδυαστεί με την εκ μέρους τους ανάληψη της υποχρέωσης να αναλάβουν τη φιλοξενία των ομοθρήσκων και των ομοεθνών τους οι οποίοι έχουν παρανόμως καταφύγει στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Επιπλέον η Αθήνα οφείλει να θέσει και το ΝΑΤΟ προ των ευθυνών του καθώς η εμπλοκή του στο Αφγανιστάν είχε και έχει άμεση σχέση με τον αυξημένο αριθμό προσφύγων που συρρέουν στην Τουρκία και εν συνεχεία επιχειρούν να περάσουν στην Ελλάδα.
Για τον λόγο αυτόν η κυβέρνηση θα πρέπει να αναλάβει ανάλογες διπλωματικές πρωτοβουλίες και σε επίπεδο ΝΑΤΟ. Έτσι:
1.Θα πρέπει άμεσα να ζητήσει την δίκαιη κατανομή των προσφυγικών ροών ανάμεσα σε όλες τις χώρες του ΝΑΤΟ, απαιτώντας να θεσμοθετηθεί ρήτρα κατανομής των Αφγανών προσφύγων με βάση την έκταση, τον πληθυσμό, το ΑΕΠ και την ανεργία κάθε χώρας του ΝΑΤΟ, σε συνδυασμό και με τον βαθμό εμπλοκής της κάθε χώρας στην εισβολή και κατοχή στο Αφγανιστάν.
Ο 30 χώρες του ΝΑΤΟ έχουν πληθυσμό ένα δισεκατομμύριο κατοίκους και συνολικό ΑΕΠ, το 2019, λίγο πάνω από 39 τρις δολάρια σύμφωνα με στοιχεία του ίδιου του ΝΑΤΟ τον Μάρτιο 2021. Επομένως η αναλογία για την χώρα μας είναι κάτι λιγότερο από το 1% και σε αυτό το ποσοστό κατανομής θα πρέπει να σταθούμε χωρίς καμία υποχώρηση.
2.Να ζητήσουμε λειτουργία hot-spots στις γειτονικές με το Αφγανιστάν χώρες που διατηρούν οικονομικές σχέσεις με την ΕΕ όπως είναι το Πακιστάν, το Ουζμπεκιστάν, το Τατζικιστάν και το Τουρκμενιστάν, καθώς επίσης και σε μη συνορεύουσες χώρες όπως είναι η Τουρκία, η Ιορδανία και ο Λίβανος όπου τόσο η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία ασύλου όσο και οι αντίστοιχες υπηρεσίες ασύλου των ΗΠΑ, της Βρετανίας, του Καναδά και των άλλων χωρών του ΝΑΤΟ να δέχονται και να εξετάζουν τις αιτήσεις παροχής διεθνούς προστασίας που θα υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι.
3.Επιπλέον η εξέταση των αιτήσεων Ασύλου να γίνεται και στις πρεσβείες των κρατών του ΝΑΤΟ στις παραπάνω χώρες μέχρις ότου ιδρυθούν εκεί τα hot-spots.
4.Η παροχή κάθε μορφής κονδυλίων της ΕΕ και τελωνειακών και εμπορικών διευκολύνσεων προς Πακιστάν, Τουρκία και τις άλλες ως άνω τρίτες χώρες να γίνεται υπό την αίρεση αποδοχής εκ μέρους τους της ίδρυσης στην επικράτειά τους των παραπάνω hot-spots.
5.Τέλος οι υπόλοιπες χώρες των G-20, όπως η Ιαπωνία και η Νότιος Κορέα που είχαν στενές οικονομικές σχέσεις με το προηγούμενο καθεστώς της Καμπούλ (www.dw.com 17/8/2021) αλλά και η Κίνα, η Ρωσία και η Ινδία που φιλοδοξούν να διαδραματίσουν ρόλο στο Αφγανιστάν πρέπει επίσης να αναλάβουν τις ευθύνες τους φιλοξενώντας και αυτές Αφγανούς πρόσφυγες.
Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ,Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής, [email protected]