Σε κατάθεση Τροπολογίας στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με σκοπό τη σύσταση εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου προχώρησε η Βουλευτής Β’ Πειραιά του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίνα Κασιμάτη, προκειμένου να αποκατασταθούν τα εργασιακά δικαιώματα των διδασκόντων καθηγητών και να ομαλοποιηθεί επιτέλους το ωρολόγιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Καλλιτεχνικών Σχολείων, συμπεριλαμβανομένου του υπερτοπικού Καλλιτεχνικού Σχολείου Κερατσινίου-Δραπετσώνας, όπου χιλιάδες παιδιά κάθε χρόνο δεν διδάσκονται για τη μισή χρονιά(!) τα μαθήματα της καλλιτεχνικής κατεύθυνσης στην οποίαν διαγωνίστηκαν για να εισαχθούν στο Καλλιτεχνικό Σχολείο και να τη διδαχθούν.
Όπως επισημαίνεται στην Αιτιολογική Έκθεση, αν και τα μαθήματα Χορού και Κινηματογράφου αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του εκπαιδευτικού προγράμματος των Καλλιτεχνικών Σχολείων και παρά το γεγονός ότι διδάσκονται εδώ και χρόνια από ειδικά προς τούτο εξειδικευμένο προσωπικό, εντούτοις το εν λόγω προσωπικό προσλαμβάνεται από μια ειδική διαδικασία που διαφοροποιείται κατά πολύ από τη διαδικασία πρόσληψης του λοιπού εκπαιδευτικού προσωπικού. Ο λόγος αυτός της διαφοροποίησης είναι ότι για το προσωπικό αυτό δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμα εκπαιδευτικός κλάδος.
Η αδικαιολόγητη διαφοροποίηση ως προς τη μεταχείριση του προσωπικού αυτού έχει ως αποτέλεσμα να ξεκινάει η διδασκαλία των σχετικών μαθημάτων κάθε διδακτικό έτος με καθυστέρηση αρκετών μηνών (πολλές φορές ακόμη και τον μήνα Ιανουάριο), παρόλο που οι ανάγκες σε προσωπικό εξειδικευμένο στα αντίστοιχα αντικείμενα είναι πάγιες και διαρκείς και η διδασκαλία τους δεν διαφοροποιείται σε τίποτα από τη διδασκαλία των λοιπών μαθημάτων.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν διασφαλίζεται η συνέχεια και η συνέπεια του εκπαιδευτικού προγράμματος ως προς τα μαθήματα αυτά, δημιουργώντας έτσι ανασφάλεια στους μαθητές που επιλέγουν να ακολουθήσουν ορισμένες εκπαιδευτικές κατευθύνσεις, ορισμένες δε φορές και καίριες ελλείψεις στην εκπαίδευσή τους, που θέτουν εμπόδια στην σπουδαστική και επαγγελματική τους εξέλιξη. Επιπλέον, το εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο σταθερά εδώ και έτη διδάσκει τα μαθήματα αυτά, δεν έχει δικαίωμα να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό προσωπικό, ώστε να αξιολογηθεί και να διοριστεί αντιστοίχως.
Με την υπό κρίση διάταξη επιλύεται το εν λόγω πρόβλημα, καθώς με τη σύσταση αντίστοιχων εκπαιδευτικών κλάδων οι διδακτικές ανάγκες των Καλλιτεχνικών Σχολείων θα καλύπτονται πλέον έγκαιρα και σταθερά με τον διορισμό εκπαιδευτικού προσωπικού από τους σχετικούς πίνακες κατάταξης του Α.Σ.Ε.Π. Παράλληλα, το προαναφερθέν εξειδικευμένο προσωπικό διδασκόντων θα έχει τη δυνατότητα να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό προσωπικό και να προσφέρει τις υπηρεσίες του με τους αντίστοιχους όρους.
Γνώμονας της συγκεκριμένης διάταξης αποτελεί η πεποίθηση, ότι παράλειψη της οριστικής ρύθμισης του εξαιρετικού αυτού καθεστώτος θα παραβίαζε, αφενός, την αρχή της νομιμότητας της διοικητικής δράσης, αφετέρου δε, την αρχή της ισότητας βάσει της οποίας υποχρεούται να δρα η Διοίκηση, ρυθμίζοντας κατά τρόπο παρεμφερή τις ουσιωδώς όμοιες καταστάσεις.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων:
«Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις»
ΘΕΜΑ: «Σύσταση εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ Χορού και ΠΕ Κινηματογράφου».
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Η κάλυψη των διδακτικών αναγκών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση γίνεται από το εκπαιδευτικό προσωπικό της βαθμίδας που ανήκει στις αντίστοιχες κατηγορίες εκπαιδευτικών κλάδων. Ο διορισμός του προσωπικού αυτού γίνεται μέσα από τους σχετικούς πίνακες κατάταξης του Α.Σ.Ε.Π. (άρθρα 53 επ. του Ν. 4589/2019). Σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών ή έκτακτων αναγκών προσλαμβάνονται αναπληρωτές, όλως δε εξαιρετικώς και ωρομίσθιοι, εκπαιδευτικοί από τους αντίστοιχους πίνακες του οικείου κλάδου.
Εντούτοις, η παραπάνω ρύθμιση δεν ισχύει για όλα τα μαθήματα. Δηλαδή δεν υφίστανται για όλα τα μαθήματα που διδάσκονται στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί κλάδοι. Και τούτο ακόμη και για μαθήματα που διδάσκονται εδώ και πολλά έτη στα δημόσια σχολεία. Για τη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών πραγματοποιούνται κάθε χρόνο προσλήψεις ωρομίσθιου προσωπικού, εξειδικευμένου στα συγκεκριμένα αντικείμενα, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης και αξιολόγησης από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των Καλλιτεχνικών Σχολείων και ιδιαίτερα των μαθημάτων Χορού και Κινηματογράφου. Αν και τα μαθήματα αυτά αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της εκπαιδευτικού προγράμματος των Καλλιτεχνικών Σχολείων αυτών και παρά το γεγονός ότι διδάσκονται εδώ και
χρόνια από ειδικά προς τούτο εξειδικευμένο προσωπικό, εντούτοις το εν λόγω προσωπικό προσλαμβάνεται από μια ειδική διαδικασία που διαφοροποιείται κατά πολύ από τη διαδικασία πρόσληψης του λοιπού εκπαιδευτικού προσωπικού. Ο λόγος αυτός της διαφοροποίησης είναι ότι για το προσωπικό αυτό δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμα εκπαιδευτικός κλάδος. Και τούτο, παρά το γεγονός ότι το προσωπικό αυτό αποτελείται από απόφοιτους των Ανώτερων Σχολών Χορού και Κινηματογραφίας-Τηλεοράσεως αντίστοιχα, η λειτουργία των οποίων ρυθμίζεται βάσει του ν. 1158/1981.
Η αδικαιολόγητη διαφοροποίηση ως προς τη μεταχείριση του προσωπικού αυτού έχει ως αποτέλεσμα να ξεκινάει η διδασκαλία των σχετικών μαθημάτων κάθε διδακτικό έτος με καθυστέρηση αρκετών μηνών (πολλές φορές ακόμη και τον μήνα Ιανουάριο), παρόλο που οι ανάγκες σε προσωπικό εξειδικευμένο στα αντίστοιχα αντικείμενα είναι πάγιες και διαρκείς και η διδασκαλία τους δεν διαφοροποιείται σε τίποτα από τη διδασκαλία των λοιπών μαθημάτων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο δεν διασφαλίζεται η συνέχεια και η συνέπεια του εκπαιδευτικού προγράμματος ως προς τα μαθήματα αυτά, δημιουργώντας έτσι ανασφάλεια στους μαθητές που επιλέγουν να ακολουθήσουν ορισμένες εκπαιδευτικές κατευθύνσεις, ορισμένες δε φορές και καίριες ελλείψεις στην εκπαίδευσή τους, που θέτουν εμπόδια στην σπουδαστική και επαγγελματική τους εξέλιξη. Επιπλέον, το εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο σταθερά εδώ και έτη διδάσκει τα μαθήματα αυτά, δεν έχει δικαίωμα να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό προσωπικό, ώστε να αξιολογηθεί και να διοριστεί αντιστοίχως. Τούτο δε παρά το γεγονός ότι, εξαιτίας της μακρόχρονης διάρκειας της ως άνω κατάστασης, έχει καταστεί εκ των πραγμάτων εκπαιδευτικό προσωπικό, αναπόσπαστα συνδεδεμένο με την παροχή ορισμένων μαθημάτων στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Με την υπό κρίση διάταξη, επιλύεται το εν λόγω πρόβλημα, καθώς με την σύσταση αντίστοιχων εκπαιδευτικών κλάδων οι διδακτικές ανάγκες των Καλλιτεχνικών Σχολείων, θα καλύπτονται πλέον έγκαιρα και σταθερά με τον διορισμό εκπαιδευτικού προσωπικού από τους σχετικούς πίνακες κατάταξης του Α.Σ.Ε.Π. Παράλληλα, το προαναφερθέν εξειδικευμένο προσωπικό θα έχει τη δυνατότητα να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό προσωπικό και να προσφέρει τις υπηρεσίες του με τους αντίστοιχους όρους. Γνώμονας της συγκεκριμένης διάταξης αποτελεί η πεποίθηση, ότι παράλειψη της οριστικής ρύθμισης του εξαιρετικού αυτού καθεστώτος θα παραβίαζε, αφενός, την αρχή της νομιμότητας της διοικητικής δράσης, αφετέρου δε, την αρχή της ισότητας βάσει της οποίας υποχρεούται να δρα η Διοίκηση, ρυθμίζοντας κατά τρόπο παρεμφερή τις ουσιωδώς όμοιες καταστάσεις.
Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ- ΠΡΟΣΘΗΚΗ Άρθρο ….
1. Συνιστώνται κλάδοι εκπαιδευτικού προσωπικού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως εξής:
α) Κλάδος ΠΕ 92 Χορού
β) Κλάδος ΠΕ 93 Κινηματογράφου
2. Τυπικά προσόντα διορισμού στους κλάδους της προηγούμενης παραγράφου ορίζονται:
α) Για τον κλάδο ΠΕ 92 Χορού: Δίπλωμα Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης ή Ανώτερης Σχολής Χορού που λειτουργεί σύμφωνα με τον Ν. 1158/1981 ή ισότιμο πτυχίο αντίστοιχης ειδικότητας της αλλοδαπής και πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας.
β) Για τον κλάδο ΠΕ 93 Κινηματογράφου: Πτυχίο Κινηματογραφίας Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμο πτυχίο αντίστοιχης ειδικότητας της αλλοδαπής ή Δίπλωμα Ανώτερης Σχολής Κινηματογραφίας – Τηλεοράσεως που λειτουργεί σύμφωνα με τον Ν. 1158/1981 και Πτυχίο Α.Ε.Ι. της ημεδαπής και πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας.
Η προτείνουσα Βουλευτής Κασιμάτη Νίνα
Αθήνα, 13 Ιουλίου 2022