Την ωριμότητα και εφικτότητα του αγωγού Eastmed έρχεται να επιβεβαιώσει ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV προχωρώντας στην επανέκδοση της Δήλωσης Σκοπιμότητας (Feasibility Statement), σε συνέχεια της επικαιροποιημένης αξιολόγησης του Βασικού Σχεδιασμού σε Προχωρημένο Στάδιο (FEED) από την IGI Poseidon.
Γραφει ο Μιχάλης Μαστοράκης απο το energypress.gr
Ειδικότερα, η αξιολόγηση του DNV επιβεβαιώνει την τεχνική ωριμότητα του έργου και έρχεται σε συνέχεια των πρόσφατων μελετών για την βέλτιστη διαδρομή του αγωγού καθώς και γεωφυσικών μελετών. Με την παρούσα κίνηση, ο DNV επικαιροποιεί την έκθεση για την εφικτότητα του έργου, μετά την πρώτη αξιολόγηση που είχε κάνει το 2020, καλύπτοντας τις Pre-FEED δραστηριότητες. Βασιζόμενος στην αξιολόγηση του αναλυτικού σχεδιασμού και της έρευνας που διεξήγαγε η IGI Poseidon, ο DNV επιθεωρεί το υφιστάμενο status του έργου από τεχνική σκοπιά και επισημαίνει ζητήματα που χρειάζεται να διευθετηθούν, ενόσω το έργο ολοκληρώνει την φάση του FEED (Front End Engineering Desing).
Να σημειωθεί επίσης ότι προ ημερών το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε την μελέτη για τον προκαταρκτικό προσδιορισμό των περιβαλλοντικών απαιτήσεων (ΠΠΠΑ), πράγμα που υποδηλώνει ότι τουλάχιστον, τα επιμέρους βήματα προς την τελική επενδυτική απόφαση συνεχίζουν κανονικά. Σύμφωνα με εκτίμηση του νορβηγικού νηογνώμονα, όπως αναφέρεται σε σχετική του ανακοίνωση, η IGI Poseidon αυτή την στιγμή, ολοκληρώνει τις απαιτούμενες ενέργειες για την ανάπτυξη του έργου, ελπίζοντας ότι θα διαμορφωθούν οι κατάλληλοι όροι και προϋποθέσεις ώστε να παρθεί η τελική επενδυτική απόφαση εντός του 2022.
Σχολιάζοντας την επανέκδοση της Δήλωσης Σκοπιμότητας, ο Αντιπρόεδρος και περιφερειακός διευθυντής Ενεργειακών Συστημάτων της DNV για την Νότια Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική και Λατινική Αμερική, Santiago Blanco, ανέφερε πως «ο αγωγός Eastmed, μαζί με τον αγωγό Poseidon, είναι το πιο ώριμο έργο στην περιοχή της Μεσογείου, όντας τώρα στην τελική φάση σχεδιασμού και με σκοπό να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2027. Θα συνδέει απευθείας την Ευρώπη με τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου, δημιουργώντας ευκαιρίες για πρόσβαση σε νέες αγορές στην περιοχή με παραγωγή υδρογόνου».
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί η χθεσινή αναφορά της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σε ομιλία της στο πανεπιστήμιο Μπεν-Γκουριόν στο Ισραήλ, όπου μίλησε για “έναν αγωγό αερίου και πράσινου υδρογόνου”. Όπως έγραψε το energypress, αν και η Λάιεν δεν αναφέρθηκε λεπτομερώς στο έργο και δεν διευκρίνισε αν αναφέρεται στον EastMed, σχολίασε ότι και αυτή η υποδομή θα συμβάλει στην απανθρακοποίηση του ευρωπαϊκού ενεργειακού μίγματος.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της IGI Poseidon, Fabrizio Mattana, συμπλήρωσε από την πλευρά του, πως ο αγωγός θα προσφέρει στην Ευρώπη νέα όδευση για το φυσικό αέριο και συνδυαστικά με το LNG θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και διαφοροποίηση της περιοχής.
Με μήκος περίπου 2.000 χιλιόμετρα, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 χιλιόμετρα θα είναι υποθαλάσσια, ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed θα συνδέει το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα. Μέσω Κρήτης θα φθάνει στην Νοτιοανατολική Πελοπόννησο και στη συνέχεια θα διασχίζει για περίπου 600 χιλιόμετρα την ελληνική ηπειρωτική χώρα για να φτάσει στην Ιταλία μέσω του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ, μήκους περίπου 210 χιλιομέτρων. Τόσο ο EastMed, όσο και ο «ΠΟΣΕΙΔΩΝ», προωθούνται από την IGI Poseidon στην οποία συμμετέχουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.