Ο Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν προχώρησε στην εξής δήλωση αναφορικά με τα πληρώματα των δύο ελληνικών τάνκερ που κατασχέθηκαν με ρεσάλτο των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης:
«Τα πληρώματα των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων δεν έχουν τεθεί υπό κράτηση και όλα μέλη τους είναι καλά στην υγεία τους. Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα πλοία, τα πληρώματα προστατεύονται, συντηρούνται και τους παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο».
Στην ιρανική ανακοίνωση επισημαίνεται αναλυτικά:
«Έχουν δεσμευτεί 2 ελληνικά πλοία λόγω ναυτικών παραβιάσεων και το θέμα διερευνάται βάσει στοιχείων, εγγράφων και μετά τη συμπλήρωση των εγγράφων θα κινηθούν οι απαραίτητες νομικές ενέργειες.
Ο Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας, αρνείται την κράτηση του πληρώματος των δύο αυτών ελληνικών δεξαμενόπλοιων και δηλώνει: Όλα τα πληρώματα και των δύο ελληνικών πλοίων είναι καλά στην υγεία τους και ενώ βρίσκονται στο πλοίο προστατεύονται και συντηρούνται σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Και τους παρέχονται οι όποιες απαραίτητες υπηρεσίες.
Ο Οργανισμός Λιμένων και Ναυτιλίας τονίζει επίσης ότι η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν, ως συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας του 2006, εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της προς όλους τους ναυτικούς, συμπεριλαμβανομένων των ναυτικών που θεωρούνται φιλοξενούμενοι».
«Η Ελλάδα πρώτα να απελευθερώσει το κατασχεθέν ιρανικό πετρέλαιο, να αποζημιώσει τη ζημιά και στη συνέχεια να υποβάλει το αίτημά της»
Οι Ιρανοί με άλλη ανάρτησή τους στην επίσημη σελίδα των Φρουρών στο Telegram, αναφέρονται στο νομικό καθεστώς των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων και παραπέμπουν σε ένα άρθρο στην ιστοσελίδα eghtesadsalem.com το οποίο γράφει χαρακτηριστικά (μεταξύ άλλων):
«Πριν από ένα μήνα η ελληνική κυβέρνηση «κατάσχεσε» δια της βίας ένα ιρανικό πετρελαιοφόρο που είχε πλησιάσει στις ακτές του για να λάβει υπηρεσίες λόγω τεχνικών προβλημάτων και το εμπόδισε να φύγει από τα νερά του και το παρέδωσε στις ΗΠΑ … Ελλείψει διεθνών κυρώσεων στο Ιράν από τα Ηνωμένα Έθνη η Ελλάδα χρησιμοποίησε βία για να καταλάβει το ιρανικό τάνκερ. Σύμφωνα με το άρθρο 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, μια ένοπλη επίθεση είναι ενάντια στα συμφέροντα του Ιράν και δίνει το δικαίωμα στο Ιράν για ‘αμοιβαία απάντηση και νόμιμη άμυνα’.
Χθες το βράδυ, οι Φρουροί της Επανάστασης κατέλαβαν δύο ελληνικά τάνκερ στα ύδατα του Περσικού Κόλπου και του Στενού του Ορμούζ, χρησιμοποιώντας το δικαίωμα του Ιράν για “νόμιμη άμυνα” και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο για την προστασία των εθνικών συμφερόντων του Ιράν και η Ελλάδα δεν έχει το δικαίωμα να αντιταχθεί σε αυτήν την ενέργεια.
Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και τα έθιμα, η Ελλάδα μπορεί να ζητήσει την απελευθέρωση των δύο δεξαμενόπλοιων της εάν πρώτα απελευθερώσει το κατασχεθέν ιρανικό πετρέλαιο, αποζημιώσει τη ζημιά και στη συνέχεια υποβάλει το αίτημά της. Η δράση των Φρουρών της Επανάστασης έγινε ως απάντηση στην πειρατεία της Ελλάδας και τη νόμιμη υπεράσπιση των εθνικών συμφερόντων του Ιράν».
Αντίδραση από το βρετανικό ΥΠΕΞ
«Η κατάσχεση ελληνικών πλοίων από τους IRGC (Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης) είναι απαράδεκτη. Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει δεσμευτεί για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και την ασφάλεια της ναυτιλίας στα στενά του Ορμούζ».
Αυτό απάντησε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ εκπρόσωπος του βρετανικού υπουργείου Εξωτερικών όταν του ζητήθηκε η θέση του Ηνωμένου Βασιλείου για την κατάληψη των δύο ελληνικών τάνκερ.
Τον Ιούλιο του 2019 και η Βρετανία αντιμετώπισε παρόμοια προβλήματα όταν τότε οι Φρουροί της Επανάστασης κατέλαβαν δύο βρετανικά πετρελαιοφόρα: το Stena Impero και το Mesdar. Το δεύτερο το άφησαν ελεύθερο σχεδόν άμεσα μετά από οδηγίες που πήραν από τις ιρανικές αρχές. Το Stena Impero όμως, αφού «ακολουθήθηκε η νόμιμη διαδικασία και ξεκίνησαν οι απαραίτητες έρευνες», σύμφωνα με τους Φρουρούς της Επανάστασης, κατασχέθηκε γιατί «δεν τηρούσε τους διεθνείς θαλάσσιους κανονισμούς».
Η Βρετανία όπως και άλλες δυτικές χώρες υποστήριζαν ότι η κατάσχεση του Stena Impero αποτελούσε αντίποινα για την κατάσχεση του ιρανικού υπερ-δεξαμενόπλοιου Grace 1 κοντά στο Γιβραλτάρ, 15 μέρες πριν. Οι Βρετανοί τότε κατηγόρησαν το Grace 1 ότι παραβίασε τις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Συρίας. Τελικά το Stena Impero απελευθερώθηκε δύο μήνες αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2019.