Την ώρα που η αγωνία μεγαλώνει για την τύχη των επτά Ελλήνων ναυτικών και του ενός Κύπριου που βρίσκονται από χθες στα χέρια των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης, μετά από καταδρομική επιχείρηση των Ιρανών σε δύο ελληνικά τάνκερ στον Περσικό Κόλπο, οι διαβουλεύσεις της Αθήνας και της Λευκωσίας με την Τεχεράνη συνεχίζονται για να αποτραπεί η πλήρης ρήξη των σχέσεων.
Θυμίζουμε ότι στα χέρια του Ιράν βρίσκονται από χθες τα πλοία Delta Poseidon της εταιρείας Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη και το Prudent Warrior της εταιρείας Polembros Shipping Limited συμφερόντων του Σπύρου Πολέμη. Στο Delta Poseidon βρίσκονταν 25 άτομα πλήρωμα και στο Prudent Warrior βρίσκονταν 23 άτομα πλήρωμα.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Κύπρου με ανακοίνωσή του καταδίκασε την επίθεση στα ελληνικά δεξαμενόπλοια, η οποία αποτελεί «παράβαση του Διεθνούς Δικαίου καθώς και των κανόνων διεθνούς ναυσιπλοΐας και καλεί για άμεση απελευθέρωση των πλοίων και του πληρώματος»
Επίσης, ο Πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Τεχεράνη ζήτησε με τη μορφή του κατεπείγοντος συνάντηση στο Υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν για να λάβει εξηγήσεις και πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με το περιστατικό, να ενημερωθεί για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το πλήρωμα και συγκεκριμένα ο Κύπριος υπήκοος και να ζητήσει τον άμεσο τερματισμό της ομηρίας.
Τοπικά πρακτορεία ειδήσεων ανέφεραν ότι τα δύο πετρελαιοφόρα συνελήφθησαν με τη συμμετοχή στρατιωτικών ελικοπτέρων πριν ρυμουλκηθούν στις ιρανικές ακτές, ενώ επικαλούμενα ενημερωμένες πηγές, ανέφεραν την πιθανότητα σύλληψης άλλων 17 ελληνικών πλοίων που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στον Περσικό Κόλπο, «εάν η Ελλάδα συνεχίσει να ασκεί τις κακόβουλες ενέργειές της».
Σύμφωνα με το Lloyd’s List Navigation τα δύο ελληνικά τάνκερ μετέφεραν φορτία πετρελαίου από λιμάνι της ιρακινής πόλης Βασόρα και το ένα από αυτά προοριζόταν για τις Ηνωμένες Πολιτείες.
https://twitter.com/alalam_arabic/status/1530494808883601409?s=21&t=K7-PF5UZlrxe00yBwSGzyQ
Σύμφωνα με τον επίσημο λογαριασμό των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης στο Telegram, Έλληνας ειδικός παραδέχθηκε στο Sky News ότι η Ελλάδα έκανε λάθος που κατέσχεσε ιρανικό πετρελαιοφόρο (τον Απρίλιο στην Κάρυστο)!
Όπως γράφει η ανάρτηση, ο Έλληνας αναλυτής Δρ. Κλεάνθης Κυριακίδης (σ.σ. επίκουρος καθηγητής και διευθυντής Μεταπτυχιακού Προγράμματος Διπλωματίας στη Σχολή Ασφαλείας και Διεθνών Σπουδών του Αμερικανικού Πανεπιστημίου στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) παραδέχτηκε «αφού δεν κατάφερε να ξεφύγει από τις ερωτήσεις του παρουσιαστή του Sky News»:
«Ναι, η Ελλάδα έκανε λάθος και δεν έπρεπε να παραδώσει ιρανικό πετρέλαιο στις ΗΠΑ! … Δεν είμαστε εχθροί του Ιράν, αλλά οι σύμμαχοί μας, όπως οι ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία και το Ισραήλ, είναι εχθροί του Ιράν. Ίσως θα ήταν καλύτερα να επιστρέψουμε το πετρέλαιο στο Ιράν….».
Με τη σειρά του, ένας Ιρανός αναλυτής που ήταν καλεσμένος στην ίδια εκπομπή έκανε λόγο για ξεκάθαρα αντίποινα και επανέλαβε τις απειλές που εμφανίστηκαν και χθες, ότι δηλαδή υπάρχουν ακόμα 17 ελληνικά πλοία στον Περσικό Κόλπο!
«Η ενέργεια του Ιράν δεν ήταν πειρατεία αλλά μια αμοιβαία απάντηση στην Ελλάδα. Η Ελλάδα αν θέλει να επαναλάβει αυτήν την ενέργεια, θα πρέπει να ξέρει ότι άλλα 17 ελληνικά πλοία βρίσκονται ακόμα στον Περσικό Κόλπο. Κατασχέσατε το ιρανικό πετρέλαιο και αυτό που κάναμε ήταν αντίποινα. Δώσαμε στην Ελλάδα ένα μάθημα. Να ξέρει ότι μια χώρα πρέπει να παραμείνει ουδέτερη…», είπε χαρακτηριστικά.
«Νόμιμο και αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας μας»
Την ίδια στιγμή, ο αρχισυντάκτης της ιρανικής εφημερίδας Kayhan Hossein Shariatmadar,, γράφει σήμερα στο κύριο άρθρο της εφημερίδας, με τίτλο «Τώρα είναι η σειρά της Νότιας Κορέας», ότι το Ιράν έχει δικαίωμα βάσει διεθνούς δικαίου να προστατεύει τα συμφέροντά του.
Αναφερόμενος στο ρεσάλτο στα ελληνικά πλοία, σχολιάζει:
«Μια ενέργεια που, πρώτον, βασίζεται στην αποδεκτή αρχή του «δικαιώματος αντιποίνων», είναι νόμιμο και αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας μας και δεύτερον, σύμφωνα με τις δύο διεθνείς συμβάσεις του 1958 της Γενεύης και της Τζαμάικα του 1982, οι οποίες ασχολούνται με το ‘νομικό σύστημα των διεθνών πλωτών οδών και το δικαίωμα διέλευσης πλοίων’. Το Ιράν έχει το δικαίωμα και μπορεί, εάν διακυβεύονται τα εθνικά του συμφέροντα, να κλείσει τα στενά του Ορμούζ σε όλα τα πετρελαιοφόρα, ακόμη και τα πλοία που μεταφέρουν εμπορικά αγαθά και όπλα χωρών που έχουν παραβιάσει τα εθνικά και νόμιμα δικαιώματα της χώρας μας.
Η παράγραφος 1 του άρθρου 16 της Σύμβασης της Γενεύης αναφέρει ότι «είναι ευθύνη μιας χώρας να καθορίσει εάν τα πλοία είναι ασφαλή να διασχίσουν ένα διεθνές στενό – εδώ το Ορμούζ. Η κατάσχεση των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων αποτελεί λοιπόν νομικό βήμα σύμφωνα με τους νόμους που ορίζονται στο διεθνές δίκαιο».
Σε ότι αφορά τη Νότια Κορέα, η ιρανική εφημερίδα αναφέρει:
«Θα πρέπει επίσης να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ σε δεξαμενόπλοια και πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα της Νότιας Κορέας και εφόσον η χώρα δεν έχει πληρώσει το χρέος των 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο Ιράν. Έχουμε ήδη αναφέρει την αναγκαιότητα αυτής της ενέργειας. Διότι η Νότια Κορέα δεν έχει νομική δικαιολογία για την άρνησή της να πληρώσει το χρέος της ύψους 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο Ιράν, και απλώς επικαλείται μια δήλωση που ονομάζεται ‘δευτερεύουσες κυρώσεις’ … Γιατί οι χώρες που εφαρμόζουν τις κυρώσεις των ΗΠΑ κατά του Ιράν να είναι ασφαλείς από τις συνέπειες αυτής της παράνομης και χυδαία πράξης;».