H εταιρία μέσα σε μία εβδομάδα εξέδωσε (πάλι) λογαριασμό για την ίδια περίοδο, διπλασιάζοντας τη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Την απόδειξη της εγκληματικής αισχροκέρδειας των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω του μεγάλου κόλπου που ακούει στο όνομα «ρήτρα αναπροσαρμογής», αποτελεί η καταγγελία-φωτιά που έφτασε στα χέρια της «δημοκρατίας» και αφορά την ιδιωτική εταιρία παροχής ηλεκτρικής ενέργειας Elpedison.
Tης Εμμανουέλας Τσουδερού
Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη καταγγελία, και όπως προκύπτει από τους λογαριασμούς που έχουμε στα χέρια μας, καταναλωτής της Elpedison έλαβε εκκαθαριστικό λογαριασμό για την περίοδο 01/03/2022 με 01/04/2022, με ρήτρα αναπροσαρμογής που έφτανε στα 754 ευρώ και συνολικό ποσό πληρωμής 1.179 ευρώ.
Μία εβδομάδα αργότερα, όταν η εταιρία ειδοποιήθηκε πως ο συγκεκριμένος πελάτης είχε κάνει αίτηση αποχώρησης και μετακίνησης σε άλλον πάροχο, έστειλε… ξανά τον τελικό λογαριασμό, που αφορούσε ακριβώς την ίδια χρονική περίοδο, για να αλλάξει κάποια νούμερα που δεν της άρεσαν(!).
Έτσι, αντί η ρήτρα να παραμείνει στα 754, είχε ως «διά μαγείας» διπλασιαστεί (!) στα 1.421 ευρώ, χωρίς καμία απολύτως εξήγηση! Μάλιστα, το συνολικό «μαλλί» της χρέωσης, που αντιστοιχούσε σε έναν μήνα κατανάλωσης, έφτανε πλέον στα 2.219 ευρώ. Κι αυτό γιατί, εκτός από τη διπλασιασμένη ρήτρα, η εταιρία είχε υπολογίσει δύο φορές τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, οι οποίες έτσι κι αλλιώς είχαν αυξηθεί εξαιτίας του διπλασιασμού της ρήτρας αναπροσαρμογής, ενώ είχε χρεώσει και την εμπρόθεσμη εξόφληση, αντί να υπολογίσει την έκπτωση που κανονικά αναλογεί σε αυτήν!
Αλήθεια, γιατί έγινε επανυπολογισμός στις χρεώσεις της ίδιας περιόδου (μετά την ειδοποίηση ότι ο πελάτης θα μετακινηθεί), από τη στιγμή που είχε ήδη οριστικοποιηθεί ο λογαριασμός για τη συγκεκριμένη περίοδο μετά την τελευταία καταμέτρηση; Επιπλέον, τι άλλαξε στο διάστημα της μίας εβδομάδας που μεσολάβησε μεταξύ του πρώτου εκκαθαριστικού λογαριασμού και του δεύτερου εκκαθαριστικού λογαριασμού, έτσι ώστε η ρήτρα αναπροσαρμογής να διπλασιαστεί;
Όπως είναι λογικό, ο καταναλωτής απευθύνθηκε όχι μόνο στην εταιρία, αλλά κατήγγειλε το γεγονός και στον Συνήγορο του Καταναλωτή και στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Εκτός από το θέμα της ρήτρας αναπροσαρμογής, ζητούσε να του διευκρινιστεί για ποιον λόγο, ενώ με βάση τις επίσημες ανακοινώσεις το κόστος του ηλεκτρισμού είχε από τον Δεκέμβριο σταδιακά αυξηθεί κατά 88%, ο ίδιος πλήρωνε την τιμή της κιλοβατώρας με αυξήσεις που ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο στο 99,50% και έφτασαν μέχρι τον Μάρτιο στο 114,8%.
Κάπως έτσι, η εταιρία «καταδέχτηκε», να απαντήσει στα emails του, τα οποία προηγουμένως αγνοούσε για μεγάλο διάστημα. Αρχικά, εργαζόμενη που επικοινώνησε με τον καταναλωτή ισχυρίστηκε πως ο εκκαθαριστικός δεν ήταν εκκαθαριστικός, γι’ αυτό μετά βγήκε κι ένας… τελικός εκκαθαριστικός!
Εν συνεχεία, του εστάλη και email από την εταιρία. Σε αυτό ισχυρίζονταν, σε σχέση με τη ρήτρα αναπροσαρμογής, πως, επειδή δεν διαθέτουν τα δεδομένα της χονδρεμπορικής, «καθώς αυτά εκκαθαρίζονται επτά (7) βδομάδες μετά την περίοδο που αφορούν», η ρήτρα αναπροσαρμογής «δεν εμφαίνεται στον πρώτο μετά την κατανάλωση λογαριασμό, αλλά στον λογαριασμό που εκδίδεται δύο (2) περιόδους κατανάλωσης μετά». Υποστήριξαν, δηλαδή, και πάλι πως ο εκκαθαριστικός δεν είναι εκκαθαριστικός, αλλά συνεχίζουν να προσθέτουν χρεώσεις και στη συνέχεια.
Κάπως έτσι φτάνουμε στο πρόσφατο πόρισμα της ΡΑΕ, σύμφωνα με το οποίo τα υπερκέρδη των εταιριών ηλεκτρικής ενέργειας από τον Οκτώβριο του 2021 έως τον Μάρτιο του 2022 αγγίζουν τα 591.450.000 ευρώ.