Παναγιώτης Δημητριάδης
Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α
Το τελευταίο διάστημα οι μερισματούχοι του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας παρατηρούν έκπληκτοι την έντονη και εκτεταμένη προσπάθεια της Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (ΕΑΑΣ) να μεταβάλει την κατανομή των πόρων των Μετοχικών Ταμείων αποστέλλοντας επιστολές προς τον κ Πρωθυπουργό, την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ αλλά και σε όλα τα κόμματα του Ελληνικού κοινοβουλίου.
Τις επιστολές ακολούθησαν ερωτήσεις βουλευτών προς τον κ ΥΕΘΑ με πρώτο το ΚΚΕ το οποίο την 20/4/2022 κατέθεσε ερώτηση αναφέροντας ότι << Τι μέτρα θα ληφθούν ώστε το κράτος να εισφέρει όσα του αναλογούν στα Μετοχικά Ταμεία επ ωφελεία των εν ενεργεία και αποστρατεία στελεχών των Ε.Δ>>.
Στις 9 Μαΐου 2022 ακολουθούν: το κόμμα Μέρα 25 αναφέροντας ότι <<η Ε.Α.Α.Σ. φρονεί ότι δικαιότερο θα ήταν η κατεύθυνση των πόρων να γίνει προς τους Ειδικούς Κλάδους Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων (ΕΚΟΕΜ), αντί των Μετοχικών Ταμείων >>. Την ίδια ημέρα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καταθέτουν δύο ξεχωριστές ερωτήσεις για το ίδιο θέμα αναφέροντας ότι << η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (Ε.Α.Α.Σ.), έχει πολλές φορές αναφέρει το ζήτημα της άδικης κατανομής των πόρων που προέρχονται από την κράτηση 4% καθόσον αυτό αποτελεί για τους αξιωματικούς του Στρατού Ξηράς, εν ενεργεία και αποστράτους, μείζον θέμα άνισης μεταχείρισης και άδικης συμπεριφοράς της Πολιτείας προς αυτούς>>. Για να ακολουθήσει η ΝΔ δια του βουλευτή κ Θεόφιλου Λεονταρίδη να ζητά την εξέταση των διαλαμβανομένων επιστολών.
Την 12 Μαΐου 2022 ακολούθησε το κόμμα της Ελληνικής Λύσης αναφέροντας ότι << Σε τι ενέργειες θα προβείτε προκειμένου να επιλύσετε την αδικία που υφίστανται τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και δη την άνιση μεταχείριση για τους Αξιωματικούς του Στρατού Ξηράς;>>
Φυσικά, η ΕΑΑΣ στην επιστολή της, αναφέρει εντέχνως ότι τους αδικεί η πολιτεία θυμίζοντας την ρήση του Κ.Φ Κλαούζεβιτς <<Κανένας Στρατηγός δεν έγινε μεγάλος, χωρίς θράσος>>
Επειδή η επιθετικότητα αυτή της ΕΑΑΣ θυμίζει άλλες εποχές θα πρέπει να τονισθεί ότι δεν υπάρχει ομόφωνη απόφαση στο Συντονιστικό Συμβούλιο των τριών Ενώσεων Απόστρατων, ούτε και τα Μετοχικά Ταμεία Ναυτικού και Αεροπορίας συμφωνούν με τις παραλογές απαιτήσεις της ΕΑΑΣ και του ΜΤΣ.
Στην πρόσφατη επιστολή της η ΕΑΑΣ στην Εθνική Ηχώ (τεύχος Απριλίου) παρουσιάζει μια νέα πρόταση, αφού οι παλιές δεν βρήκαν στόχο, αναφέροντας ότι οι καταθέσεις των πόρων εκ του 4% να γίνονται σε έναν κοινό λογαριασμό ΕΚΟΕΜ και από εκεί να υπάρχει αναλογικό μοίρασμα. Δηλαδή αυτά που έλεγαν πριν, σήμερα τα παρουσιάζουν με άλλο σχήμα λόγου. Ίσως η πρόταση έχει να κάνει με την τελευταία εισήγηση του ΥΠΟΙΚ η οποία όμως σε ότι αφορά την πρόταση τροποποίησης του τελικού ύψους απόδοσης πόρων, είναι θέμα επεξεργασίας – διαφοροποίησης και θεσμοθέτησης κατά τον ισχύοντα νόμο του 1959 χωρίς να ζημιώνεται το Μετοχικό Ταμείο ενδιαφέροντος και όχι όπως θέλει να το παρουσιάσει η ΕΑΑΣ. ( έχουν γνώση οι φύλακες).
Στην εφημερίδα ΄΄Εθνική Ηχώ΄΄ της ΕΑΑΣ, πέραν της πρόσφατης δημοσίευσης, σε άρθρο τον Ιούνιο 2021, παρουσίαζε, όπως και σήμερα, την αδικία που υφίστανται οι μερισματούχοι του ΜΤΣ, στέλνοντας επιστολές σε όλα τα κόμματα του Ελληνικού κοινοβουλίου.
Στις 7 Απριλίου 2021 κατατέθηκε ερώτηση στη ΒτΕ από την Ελληνική Λύση έχοντας συνημμένη την επιστολή της ΕΑΑΣ. Στην επιστολή αυτή, η ΕΑΑΣ υποστήριζε ότι η κατανομή των πόρων πρέπει να γίνεται με τον καταργημένο ΑΝ 2141 / 39 του Μεταξά. Την ίδια απαίτηση είχε θέσει το ΜΤΣ όπως και το ίδιο το ΓΕΣ προωθώντας νομοθετική ρύθμιση χωρίς να έχει τέτοια αρμοδιότητα. ( εκτός αν η αλλαγή δομής Διοίκησης του Α/ΓΕΕΘΑ , έχει επηρεάσει και άλλους τομείς δίνοντας δικαίωμα στο ΓΕΣ να επιβάλλεται στα Γ.Ε Ναυτικού και Αεροπορίας όπως συνέβαινε επί χούντας ).
Η ΕΑΑΣ θα έπρεπε να γνωρίζει ότι ο Α.Ν 2141/39 του Μεταξά καταργήθηκε με τον ν 3981/59 ο οποίος αναφέρει ότι <<To άρθρον 2 του Α.Ν. 2141/1939 «περί καθορισμού ενιαίων κρατήσεων υπέρ Μ.Τ.Σ., Μ.Τ.Β.Ν., και Μ.Τ.Β.Α, καταργείται, και αποδίδεται, υπέρ του οικείου Ταμείου, ως ίδιος εκάστου πόρος>>. Επίσης θα έπρεπε να γνωρίζει ότι ο νόμος 4494/17 άρθρο 35 επικαιροποιεί το νόμο 3981/59 αναφέροντας ότι: «Από την ισχύ της παραγράφου 1 δεν θίγονται οι διατάξεις που διέπουν την ίδρυση και λειτουργία των Μετοχικών Ταμείων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας και των Ειδικών Λογαριασμών και Κλάδων των Ταμείων αυτών.>>.
Ο κ ΥΕΘΑ απάντησε ότι <<, οι πάσης φύσεως δαπάνες προμηθειών των ΕΔ υπόκεινται σε κράτηση υπέρ των οικείων Ταμείων>>. Ο δε Aναπληρωτής ΥΠΟΙΚ στην από 13 Μαι 2021 απάντηση πήγε λίγο ποιο πέρα και ανέφερε ότι <<Το 2012 το ΜΤΣ βρέθηκε σε δυσχερή οικονομική κατάσταση, από ελλείμματα προηγούμενων ετών ύψους 338 εκ. ευρώ, τα οποία προήλθαν από ανισορροπία μεταξύ των εισπραττόμενων εισφορών και των χορηγούμενων μερισμάτων . Για να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του το ΜΤΣ το 2013 χρηματοδοτήθηκε από τον κρατικό προϋπολογισμό με ποσό ύψους 179,2 εκατ. ευρώ.>> Δηλαδή το ΜΤΣ έδινε περισσότερες παροχές από ότι εισέπραττε..
Το 2012 το ΜΤΣ εν μέσω ενθουσιασμού και πανηγύρεων δηλώνει ότι ΄΄τα χρήματα αυτά είναι για αποπληρωμή σωρευμένων υποχρεώσεων και ότι θα τους οδηγήσει σε υψηλό πλεόνασμα προς όφελος των μετόχων του Ταμείου ΄΄. Σήμερα έχουμε 2022 .και την κατάσταση την περιγράφουν οι απόστρατοι οι αιτούντες ΒΟΕΑ.
Με λίγα λόγια το ΜΤΣ ανέφερε ότι χρωστούσε ακόμα και στην ΕΑΑΣ, ενώ έδινε αυξήσεις στους μερισματούχους με κρατικές επιχορηγήσεις, και συσσωρευμένη υποχρέωση αρκετών εκατ ευρώ για ικανοποίηση του ΒΟΕΑ.
Η ΕΑΑΣ δεν αναφέρει ότι η κρατική επιχορήγηση του ΜΤΣ είναι δωρεά από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ επιχορηγήσεις έχουν το ΝΙΜΤΣ και το 401 ΓΣΝ, όχι όμως το ΜΤΑ το 251 ΓΝΑ , το ΜΤΝ και το ΝΝΑ. Δεν αναφέρει ότι στο συντονιστικό των τριών Ενώσεων που τέθηκε το θέμα δεν υπήρχε ομόφωνη απόφαση, επομένως κάθε επίκληση στους μερισματούχους των άλλων Μετοχικών Ταμείων είναι άκυρη.
Η ΕΑΑΣ επανέρχεται με την ίδια αποτυχημένη τακτική, ενεργώντας αυτόνομα ως να μην υπάρχουν οι μερισματούχοι συνάδελφοι του Ναυτικού και της Αεροπορίας. Εκτιμώ ότι δεν θα πράξουν το ίδιο και στις επιχειρήσεις όταν θα υπάρχουν απαιτήσεις Εγγύς Αεροπορικής Υποστήριξης. Αλήθεια γιατί η ΕΑΑΣ εφήρμοσε την ίδια αποτυχημένη πρακτική προκειμένου να περάσει τις θέσεις του ΜΤΣ και να υφαρπάξει πόρους των άλλων Μετοχικών Ταμείων;. Γιατί χρησιμοποίησε καταργημένο νόμο;. Γιατί προβαίνει σε ενέργειες που απαξιώνουν το Συντονιστικό Συμβούλιο των τριών Ενώσεων;.
Η επιδίωξη της ΕΑΑΣ να πετύχει την αναλογικότητα μέσα από την τοποθέτηση των κονδυλίων σε έναν κοινό λογαριασμό ΕΚΟΕΜ και όχι στον λογαριασμό μερίσματος εκάστου Μ.Τ, θυμίζει τον λύκο να φυλάει τα πρόβατα. Αλήθεια από πού προκύπτει η εμπλοκή της ΕΑΑΣ σ ένα τόσο σοβαρό οικονομικό θέμα που αφορά τα Μετοχικά Ταμεία τα καθ ύλην αρμόδια; Διαθέτει η ΕΑΑΣ το ενδεδειγμένο S.A με τις προτάσεις που καταθέτει, ώστε να μην οδηγηθούν τα ταμεία μελλοντικά σε δρόμο χωρίς επιστροφή;. Υπάρχει απόφαση του ΔΣ του ΜΤΣ που τους έχει αναθέσει το έργο διάλυσης των Μετοχικών Ταμείων Ναυτικού και Αεροπορίας πιθανών λόγω της μη εξυγίανσης των οικονομικών δεδομένων του ταμείου; Αλήθεια που βρίσκεται το θέμα της εξυγίανσης του ΜΤΣ που θα έπρεπε να είναι η πρώτη προτεραιότητα της ΕΑΑΣ .
Ο τρόπος διαχείρισης τους θέματος από την ΕΑΑΣ με την επαναλαμβανόμενη χρησιμοποίηση βουλευτών του Ελληνικού κοινοβουλίου για να επιτύχουν τον σκοπό τους, δείχνει αφ ενός ότι απέχουν ειλικρίνειας έναντι των συναδέλφων τους των άλλων Ταμείων και αφ ετέρου ότι οι κ βουλευτές που προωθούν μονομερώς το αίτημα της ΕΑΑΣ έχουν έλλειψη ενημέρωσης και εικόνας για τα συμβαίνοντα.
Η ΕΑΑΣ θα πρέπει να δώσει πιστικές εξηγήσεις στους συναδέλφους του Ναυτικού και της Αεροπορίας για το πως προέκυψαν τα 338 εκατ. συσσωρευμένα χρέη του ΜΤΣ όπως αναφέρει ο Αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ;. Γιατί οι οικονομικοί επιθεωρητές του ΓΕΣ δεν αντελήφθησαν τα συσσωρευμένα χρέη; Ποιες ήταν οι παρεμβάσεις του ΓΕΣ για την μη δημιουργία του τεράστιου ελλείμματος;. Πόσα έσοδα έχει το ΜΤΣ από την ετήσια εισφορά που πληρώνουν οι μερισματούχοι της Αεροπορίας στο ΝΙΜΤΣ με νόμο της χούντας του 1972 (ποσό που φτάνει σήμερα το 1,5 εκατ ευρώ ετησίως συνδεδεμένο με το 3% του μερίσματος), ενώ η εισφορά αυτή θα έπρεπε να παύσει με την ίδρυση του 251ΓΝΑ αλλά και με την πτώση της χούντας μετά το πραξικόπημα στην Κύπρο.
Θυμίζω ότι στις 24 Σεπ 2012 δημοσιεύθηκε ο φάκελος της οικονομικής επιθεώρησης του ΜΤΣ που διενεργήθηκε από το ΥΠΕΘΑ και το 2014 ασκήθηκε ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος σε βάρος του. Η ζημιά του Ταμείου υπολογίσθηκε στα 450 εκατ.
Οι κρατήσεις υπέρ των Μετοχικών Ταμείων, τα οποία είναι ανεξάρτητα και αυτόνομα ΝΠΔΔ, γίνονται σύμφωνα με τους προαναφερθέντες νόμους. Οι όποιες τροποποιήσεις γίνουν, αυτές πρέπει είναι με γνώμονα τη στήριξη των Ταμείων για την μελλοντική τους επιβίωση ώστε να έχουν την δυνατότητα να ικανοποιούν τις ανάγκες των μετόχων, μερισματούχων, ορφανικών οικογενειών και τις οικογένειες των πεσόντων χωρίς επιχορήγηση από τον κρατικό κορβανά όπως συμβαίνει με το ΜΤΣ.
Δεν θα πληρώσουν τα Μετοχικά Ταμεία Ναυτικού και Αεροπορίας την κακοδιαχείριση του ΜΤΣ, την αδυναμία εξυγίανσης και τις παράλογες απαιτήσεις.
Στη Δημοκρατία δεν υπάρχει ο όρος του <<αποφασίζουμε και διατάσουμε.>> Στη Δημοκρατία τα άσφαιρα φυσίγγια κάνουν τον ίδιο κρότο όπως οι άδειοι ντενεκέδες. Στη Δημοκρατία υπάρχει ο διάλογος.