Αναφερόμαστε στη μελέτη του 2021 που χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ- Centre for Media Pluralism and Media Freedom με τίτλο “MONITORING MEDIA PLURALISM IN THE DIGITAL ERA”Η μελέτη 172 σελίδων αναφέρεται σε εφαρμογή του Media Pluralism Monitor στην Ευρωπαϊκή Ένωση, Αλβανία, Μαυροβούνιο, Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας, Σερβία & Τουρκία το έτος 2020.
Ο πλουραλισμός των μέσων ενημέρωσης αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της δημοκρατίας. Η ελευθερία της έκφρασης και η ελευθερία και ο πλουραλισμός των μέσων ενημέρωσης κατοχυρώνονται στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (άρθρο 11) και η προστασία τους υποστηρίζεται σύμφωνα με το άρθρο 10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Αυτή η έκθεση παρουσιάζει το αποτελέσματα και τη μεθοδολογία του Media Pluralism Monitor (MPM2021). Αυτό είναι ένα εργαλείο που αποσκοπεί στην αξιολόγηση των κινδύνων για τον πλουραλισμό των μέσων ενημέρωσης στα κράτη μέλη της ΕΕ και στις υποψήφιες χώρες χώρες (32 χώρες συνολικά).
Η κάθε χώρα αξιολογείται και βαθμολογείται για κάθε αντικείμενο-τομέα με βαθμολογία Low, Medium και High Risk
Η Ελλάδα με βάση την μελέτη είχε τα εξής αποτελέσματα
Low Risk στους τομείς
Indicator on State regulation of resources and support to the media sector
Funding for the online mission of the public service media
Medium Risk στους τομείς
Fundamental Protection area
Protection of freedom of expression
Protection of the right to information
Indicator on Journalistic profession, standards and protection
Indicator on Independence and effectiveness of the media authority
Indicator on the universal reach of traditional media and access to the Internet
Market Plurality area
Transparency of media ownership
News media concentration
Political Independence area
Indicator on Audio visual media, online platforms and elections
Social Inclusiveness area
Indicator on Access to media for local/regional communities and for community media
Indicator on Media literacy
Indicator on protection against illegal and harmful speech
Digital safety of journalists
Sub-indicator of Media literacy on the Digital competencies of individuals
Sub-indicator of on the Protection against hate speech
High Risk στους τομείς
Online platforms concentration and competition enforcement
Media viability
Commercial & owner influence over editorial content
Indicator on Political independence of media
Indicator on Editorial autonomy
Social media guidelines for journalists
Sub-indicator on Distribution of state advertising
Indicator on Independence of public service media governance and funding
Indicator on Access to media for minorities
Variable on the Editorial autonomy in self-regulating the social media use
Indicator on Access to media for women
Ακολουθούν ορισμένες ενδεικτικές περιοχές υψηλού κινδύνου για την χώρα μας…
Κατανομή κρατικών διαφημίσεων
Οι καμπάνιες για τον COVID-19 οδήγησαν σε ορατή αύξηση των διαφημιστικών δαπανών (με εκστρατείες «μένουμε σπίτι» σε όλη την ΕΕ), και υπήρξαν ακόμη και περιπτώσεις στις οποίες το κράτος Το advertising πλαισιώθηκε ως μια μορφή υποστήριξης των μέσων ενημέρωσης από τις κυβερνήσεις. Η ελληνική κυβέρνηση ξεκίνησε εκστρατεία ευαισθητοποίησης για τη δημόσια υγεία χωρίς διευκρινίσεις και προσδιορισμό των κριτηρίων με τα οποία θα επιλέγονταν τα ΜΜΕ, αλλά παρόμοια παραδείγματα αδιαφάνειας μπορούν επίσης να βρεθούν σε πολλές άλλες χώρες
Αυτονομία συντακτών και δημοσιογράφων
Η ελευθερία των δημοσιογράφων και των συντακτών να λαμβάνουν αποφάσεις χωρίς παρέμβαση από τους οι ιδιοκτήτες μιας έκδοσης, οι πολιτικές τους τάσεις ή εξωτερικές πολιτικές πιέσεις, θα πρέπει αποτελεί πρωταρχική προϋπόθεση για ένα ελεύθερο περιβάλλον μέσων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του MPM2021, αυτό δεν συμβαίνει σε 26 από τις 32 χώρες που εξετάζονται: 12 χώρες σημειώνουν μεσαίο κίνδυνο, εκ των οποίων οι 3 ήταν πολύ κοντά στα όρια του υψηλού (Ιταλία, Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας και Ισπανία), ενώ η συντακτική αυτονομία βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα κινδύνου σε 14 χώρες (Αλβανία, Αυστρία, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Τσεχία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Λιθουανία, Μάλτα, Μαυροβούνιο, Πολωνία, Ρουμανία και Τουρκία).
Πολιτική Ανεξαρτησία των ΜΜΕ
Ανεξαρτησία διακυβέρνησης και χρηματοδότησης δημόσιων ΜΜΕ
Η ομάδα της ανωτέρω μελέτης για την Ελλάδα ήταν …”Greece ELIAMEP Evangelia Psychogiopoulou, Anna Kandyla”