του Χρυσόστομου Τσιρίδη
Σήμερα βέβαια μπορεί να ακούγονται γνωστά.
Γιατί στο μεταξύ, από την εποχή του Ομήρου, έχουν ειπωθεί
πολλά ανάλογα για τον πόλεμο.
.
Μην ξεχνάμε όμως ότι ο ιδιοφυής ΕΛΛΗΝΑΣ Ποιητής τα επισημαίνει
και τα καταθέτει πρώτος, κληρονομιά στην παγκόσμια σκέψη,
από τον 8ο π.Χ αιώνα.
— Ο Πόλεμος είναι (αυτο)αναπαραγόμενο…είδος.
Αρχίζει με συγκεκριμένα αίτια και αφορμές, αλλά… καθοδόν
αποκτάει την δική του “δυναμική”, ανεξάρτητα από την θέληση
και τις αρχικές προθέσεις.
.
Για Ελένη έφυγαν οι Αχαιοί στην Τροία, τους προέκυψε καβγάς για Βρισηίδα,
που έγινε θυμός (μήνις)…. κλπ.
.
Πάντα ΡΕΑΛΙΣΤΗΣ ο Όμηρος θα πει ακόμη:
.
— Οι πόλεμοι “κυοφορούνται” στην διάρκεια της ΕΙΡΗΝΗΣ
Από την άποψη αυτή φαίνονται αναπόφευκτοι.
.
Ποιος να φανταζόταν ότι ένα ειρηνικό γεγονός (διαγωνισμός ομορφιάς)
και… μια κηδεία (1), θα κατέληγαν στον πιο διάσημο πόλεμο.
.
— Ο πόλεμος είναι τραγωδία (λυγρός όλεθρος) για όλους. Όχι μόνο
για τους ηττημένους, αλλά και για τους νικητές.
.
Από τον Τρωικό (σωστότερα ΙΛΙΑΔΙΚΟ) πόλεμο, σχεδόν κανείς δεν έμεινε
και δεν επέστρεψε σώος και αβλαβής.
.
Μερικά ακόμη, ελπίζω ενδιαφέροντα.
.
Ο ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ Όμηρος “διαβάζει” έναν πραγματικό πόλεμο, τον Τρωικό,
ΑΛΛΑ εμπνέεται και γράφει την λογοτεχνική ΙΛΙΑΔΑ και ΟΔΥΣΣΕΙΑ,
έχοντας μετατρέψει τους “ήρωες” του Τρωικού σε ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ των
.
Πάει πολύ πιο μακριά από μια απλή περιγραφική επική αφήγηση “γεγονότων”,
στα ΑΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΤΑ (ακόμη τότε) νερά της ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ
ΤΕΧΝΗΣ
.
.
Αφήνουν ερωτήματα, υλικό προβληματισμού για τις επόμενες γενιές.
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ (1): Φεύγοντας από την ΣΠΑΡΤΗ, προκειμένου να παραστεί
στην κηδεία του παππού του, στην ΚΡΗΤΗ, ο πάντα καλοπροαίρετος και έξω καρδιά
ΜΕΝΕΛΑΟΣ, αφήνει μόνους στο παλάτι την 25χρονη ΕΛΕΝΗ και τον 20χρονο ΠΑΡΗ
.
Μόνοι πλέον, χωρίς την παρουσία του συζύγου, θα διαπιστώσουν ότι