Αίσθηση έχει προκαλέσει στην κοινή γνώμη της Πατρίδας μας η δραματική έκκληση της Κύπρου προς τις πρωτεύουσες των κρατών μελών της ΕΕ να επιμεριστούν εδώ και τώρα το βάρος των μεταναστευτικών ροών που πλήττουν την Μεγαλόνησο τους τελευταίους μήνες (www.naftemporiki.gr 29/12/2021).
Ήδη από τις αρχές του χρόνου πάνω από 12.000 παράνομοι μετανάστες και δήθεν πρόσφυγες έχουν βρεθεί στην Κύπρο ζητώντας άσυλο (www.dw.com 29/12/2021).
Να σημειωθεί ότι η συντριπτική τους πλειοψηφία έφτασε στην ελεύθερη Κύπρο περνώντας από τα κατεχόμενα, με τους κυανόκρανους του ΟΗΕ απλά να κάνουν τον τροχονόμο.
Είναι λοιπόν προφανές ότι ο Ερντογάν εργαλειοποιεί πλέον το μεταναστευτικό και εις βάρος της Κύπρου μας.
Και αντί η ΕΕ να λάβει μέτρα και να επιβάλει κυρώσεις κατά της Άγκυρας όπως άλλωστε έπραξε ήδη με τη Λευκορωσία τελικά πριν λίγες μέρες προχώρησε στην έγκριση οικονομικού πακέτου 560 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της Άγκυρας για το προσφυγικό (www.ec.europa.eu 21/12/2021)!!!
Έτσι την ώρα που ο Ερντογάν ψάχνει το συνάλλαγμα με το κιάλι οι Βρυξέλλες του εξασφάλισαν πάνω από μισό δις ευρώ!!!
Αυτό θα πει ευρωπαϊκή αλληλεγγύη προς την Κύπρο.
Και όλα αυτά την ώρα που στις Βρυξέλλες υποτίθεται ότι λαμβάνονται μέτρα για την ενίσχυση των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ με το πρόσφατο μάλιστα Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να λαμβάνει μεγαλόσχημες αποφάσεις «για τις εξωτερικές πτυχές της μετανάστευσης».
Έτσι στις 14 Δεκεμβρίου 2021 η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι προτείνει επικαιροποιημένους κανόνες «για την ενίσχυση της διακυβέρνησης του χώρου Σένγκεν».
Σύμφωνα με την Κομισιόν «οι στοχευμένες αλλαγές θα έχουν ως αποτέλεσμα μεγαλύτερο συντονισμό σε επίπεδο ΕΕ και θα εξοπλίσουν καλύτερα τα κράτη μέλη για την αντιμετώπιση αναδυόμενων προκλήσεων κατά τη διαχείριση τόσο των κοινών εξωτερικών συνόρων της ΕΕ όσο και των εσωτερικών συνόρων εντός του χώρου Σένγκεν. Στόχος της επικαιροποίησης είναι να διασφαλιστεί ότι η επαναφορά των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα παραμένει μέτρο έσχατης ανάγκης».
Και η Κομισιόν συνέχισε: «Η εργαλειοποίηση των μεταναστών εξετάζεται επίσης στην επικαιροποίηση των κανόνων Σένγκεν, καθώς και μέσω παράλληλης πρότασης για μέτρα που μπορούν να λάβουν τα κράτη μέλη στους τομείς του ασύλου και της επιστροφής σε μια τέτοια περίσταση» (www.ec.europa.eu/commission 14/12/2021).
Σύμφωνα με την Κομισιόν η Πρότασή της επιδιώκει:
1.Πιο διαρθρωμένη διαδικασία για την επαναφορά των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα, με περισσότερες διασφαλίσεις.
2.Προώθηση της χρήσης εναλλακτικών μέτρων.
3.Περιορισμό του αντικτύπου των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα στις συνοριακές περιοχές.
4.Αντιμετώπιση των μη επιτρεπόμενων μετακινήσεων εντός του χώρου Σένγκεν.
5.Στήριξη των κρατών μελών στη διαχείριση καταστάσεων εργαλειοποίησης της μετανάστευσης.
Επιπλέον στα Συμπεράσματά του της 16ης Δεκεμβρίου 2021 και στο σημείο 18 «το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο επαναλαμβάνει ότι καταδικάζει τις προσπάθειες τρίτων χωρών να εργαλειοποιήσουν τους μετανάστες για πολιτικούς σκοπούς. Υπογραμμίζει την ανάγκη να αναπτυχθούν μέσα αντιμετώπισης της εργαλειοποίησης των μεταναστών»(www.consilium.europa.eu 16/12/2021).
Ειδικότερα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στα παραπάνω Συμπεράσματά του αναφερόμενο στις εξωτερικές πτυχές της μετανάστευσης επισήμανε ότι είναι
σημαντικό να υπάρχει μέριμνα για όλες τις μεταναστευτικές οδούς, στο πλαίσιο
ολοκληρωμένης προσέγγισης με βάση το σύνολο της διαδρομής (σημείο 15).
Στο πλαίσιο αυτό κάλεσε την Επιτροπή και τον ύπατο εκπρόσωπο να
μεριμνήσουν, από κοινού με τα κράτη μέλη, ώστε τα σχέδια δράσης για
τις χώρες καταγωγής και διέλευσης να τεθούν σε λειτουργία και εφαρμογή χωρίς
περαιτέρω καθυστέρηση, σε συνεργασία με τις χώρες-εταίρους (σημείο 16). Για τους λόγους αυτούς ζήτησε την ενεργοποίηση χωρίς καθυστέρηση μιας επαρκούς χρηματοδότησης.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις επιστροφές παρανόμων μεταναστών απαιτώντας την ενεργοποίηση της σχετικής διαδικασίας ζητώντας ταυτόχρονα «μια πιο ενοποιημένη πολιτική της ΕΕ όσον αφορά τις επιστροφές και καλεί την Επιτροπή και τον ύπατο εκπρόσωπο να αναλάβουν ταχέως δράση, από κοινού με τα κράτη μέλη, για να εξασφαλίσουν πραγματικές επιστροφές από την ΕΕ προς τις χώρες καταγωγής» αξιοποιώντας τους διάφορους μοχλούς πίεσης που διαθέτουν όπως είναι η αναπτυξιακή πολιτική, το εμπόριο, οι θεωρήσεις κλπ και όλα αυτά με στόχο να «εξασφαλίσουν την πλήρη εφαρμογή των ισχυουσών συμφωνιών και
ρυθμίσεων επανεισδοχής, καθώς και τη σύναψη νέων, και να υποβάλουν έκθεση στο
Συμβούλιο» (σημείο 17).
Στη συνέχεια το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάλεσε «το Συμβούλιο και την Επιτροπή να εξετάσουν τρόπους για την ενίσχυση των ρυθμίσεων συνεργασίας ώστε να στηρίξουν τα κράτη μέλη που είναι αντιμέτωπα με ειδικές προκλήσεις στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, μεταξύ άλλων όσον αφορά τους συνοριοφύλακες καθώς και την εναέρια επιτήρηση» (σημείο 19).
Κλείνοντας το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κάλεσε το «Συμβούλιο, υπό την καθοδήγηση της Προεδρίας του, να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την ταχεία και αποτελεσματική εφαρμογή της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ για τη μετανάστευση και να δώσει περαιτέρω ώθηση όπου αρμόζει» δηλώνοντας ότι θα επανέλθει στο συγκεκριμένο θέμα.
Παρόλες λοιπόν τις παραπάνω μεγαλόστομες διακηρύξεις της ΕΕ η Λευκωσία ακόμη περιμένει την περίφημη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη ενόψει της προκλητικής εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού από τον Ερντογάν εις βάρος της Κύπρου.
Θα τολμήσει άραγε η ηγεσία της ΕΕ να εφαρμόσει τις παραπάνω αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2021 λαμβάνοντας μέτρα κατά του Ερντογάν;
Οψόμεθα.
Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ,Καθηγητής Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής, notismarias@gmail.com