Επιμέλεια του Αντώνη Αντωνά. Αποσπάσματα με πρόσθετες πληροφορίες και σχόλια.
Προκλητικός εμφανίστηκε για ακόμη μια φορά ο Τουρκοκύπριος ηγέτης, Ερσίν Τατάρ, αναφερόμενος στην εξεύρεση λύσης στο Κυπριακό. Μιλώντας σε εκδήλωση της «πλατφόρμας μνήμης μαρτύρων Κύπρου», ισχυρίστηκε ότι η ελληνοκυπριακή πλευρά εξακολουθεί να επιθυμεί να μετατρέψει την Κύπρο σε «ελληνικό νησί». Η Κύπρος ήταν και είναι Τουρκική …!!! Δύο κράτη η μόνη λύση….!!! Και όλοι σωπαίνουν και κανείς διαπρεπής και διάσημος δεν αποστομώνει τον θρασύτατο … Κανείς! Αυτό δε τo σιγάν ομολογούντος εστί σου. Ευριπίδης
Δοτέ Πρόεδρε του Ταταρικού καθεστώτος, που εξελέγης με τις ψήφους των κουβαλητών δεκάδων χιλιάδων εποίκων και όχι των γηγενών μουσουλμάνων Κυπρίων, τους οποίους και εσύ και το Ερντογανικό καθεστώς και οι όμοιοι σας,κοντεύετε να εξαφανίσετε, αφού τους θεωρείται ξένο σώμα, λινοπάμπακους και κρυπτοχριστιανούς, εσύ τουρκογεννημένος είσαι και καθαρόαιμος Τούρκος. Ποια η θέση σου στη Κύπρο;
Βεβαίως είναι η πρώτη και μοναδική φορά που συμφωνώ μαζί του, αλλά άλλο τι θέλουμε και άλλο τι θα επιβληθεί στην μικρή Ελληνική Κύπρο. Ίδωμεν….άγνωστοι αι βουλαί του Κυρίου, άλλο το επιθυμητό και άλλο το εφικτό….
*Ο Ερσίν Τατάρ (τουρκικά: Ersin Tatar γεννηθείς το 1960) είναι Τουρκοκύπριος πολιτικός και σημερινός πρόεδρος της μη αναγνωρισμένης διεθνώς ΤΔΒΚ. Εξελέγη στις 18 Οκτωβρίου 2020 με 51,74% έναντι του Μουσταφά Ακιντζί που εξασφάλισε ποσοστό 48,26% Πρόκειται για πολιτικό που ταυτίζεται απολύτως με τις επιλογές του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, τάσσεται υπέρ της «λύσης» των δύο κρατών στη μεγαλόνησο και αναίσχυντα ισχυρίζεται ότι η Κύπρος είναι Τουρκική…!!!
*Ο πατέρας του ο Ρουστέμ Τατάρ, γνωστός επιχειρηματίας και πολιτικός με στενές σχέσεις και συνεργασία με την εθνικιστική ηγεσία των τ/κ. Το όνομα του Ρουστέμ Τατάρ ενεπλάκη και σε φάκελο-υπόθεση διαφθοράς που απασχόλησε τα κυπριακά μέσα ενημέρωσης της περιόδου.( Όπως και αργότερα του Ερσίν Τατάρ με μέγα σκάνδαλο στη Βρετανία με εγκέφαλο τον συνεργάτη του αρχιμαφιόζο Ασίλ Ναδίρ.) Γεννήθηκε στη Μικρά Ασία και ήταν Τούρκος υπήκοος. Ήταν ο πρώτος γενικός λογιστής της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1960 και μετά την τουρκοανταρσία του 63 διετέλεσε “ταμίας” της ΤΜΤ, στενός συνεργάτης του Ντεκτάς και στέλεχος της τρομοκρατικής εξτρεμιστικής οργάνωσης ΤΚ ΤΜΤ. *Περί ‘Ερσίν Τατάρ, ίδετε αποκαλυπτικά άρθρα της διαπρεπούς Φανούλλας Αργυρού. Απόσπασμα. Ο ηγέτης των Τουρκοκυπρίων Τουρκοκύπριος Ersin Tatar υπηρετούσε ως «λογιστής» της εταιρίας του Ασίλ Ναδίρ Polly Peck στα κατεχόμενα, προτού καταρρεύσει η εταιρία στο Λονδίνο με τις αποκαλύψεις για το σκάνδαλο καταδολίευσης. Με τον ιδιοκτήτη της τουρκοκύπριο Ασίλ Ναδίρ ( στενό συνεργάτη του μέχρι σήμερα) να «διαφεύγει» από το Λονδίνο στα κατεχόμενα το 1993 για να επιστρέψει σχεδόν μια 20ετία αργότερα το 2010 για να ξεκαθαρίσει το όνομά του, όπως είχε δηλώσει τότε. Δικάστηκε στα βρετανικά δικαστήρια για 76 κατηγορίες καταδολίευσης και καταδικάστηκε από το Κακουργιοδικείο του Λονδίνου στις 23 Αυγούστου 2012 για 10 χρόνια φυλάκισης σε βρετανικές φυλακές για 10 κατηγορίες κλοπής (καταδολίευσης) ύψους άνω των £28.8 εκ. από την εταιρία του Polly Peck που κατέρρευσε το 1990. Ο Ναδίρ αργότερα με παρέμβαση της Τουρκίας μεταφέρθηκε για εκτέλεση της υπόλοιπης ποινής στην Τουρκία τον Απρίλιο του 2016 όπου εντός 24 ωρών αφέθη ελεύθερος και επέστρεψε στα κατεχόμενα… Βρετανικό ένταλμα σύλληψης του Ersin Tatar απεσύρθη για λόγους «δημοσίου συμφέροντος» και πάλι με παρέμβαση Ερντογάν.
Στο δια ταύτα όσον αφορά ανιστόρητες απόψεις του,περί της Ελληνικής Κύπρου, ας σημειώσει ότι η Κύπρος από γέννησης της Ελληνική ήταν και Ελληνική θα παραμείνει, έστω κα αν μας επιβληθεί όποια λύση. Αλλά … Το προαιώνιο όνειρο των Ελλήνων Κυπρίων ήταν να ενωθεί με την μητέρα Ελλάδα, αυτό είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός,αφού ο ομφάλιος λώρος μας συνδέει ανά τους αιώνες. Εσείς θεωρείται την Κύπρο τουρκική λοιπόν και ερωτώ… Μπορείτε να μας υποδείξετε έστω και ένα αρχαιολογικό εύρημα, που να φέρει σφραγίδα τουρκικήή έστω μια λέξη; Ένα!
Στο δια ταύτα προσθέτω ως σταγόνες μνήμης και ιστορίας και καταθέτω πιο κάτω ολίγα από τα μύρια που περίτρανα αποδεικνύουν ότι η Κύπρος ήταν και είναι ΕΛΛΗΝΙΚΗ.
Και σε βάθος 100 μέτρων αν κάνετε αρχαιολογικές ανασκαφές μόνο αρχαία ένδοξα Ελληνικά μνημεία θα βρείτε και στην Ελληνική Κύπρο και στην Μικρά Ασία….!!! Τίποτα δεν σας ανήκει ….. Aυτή η γη είναι δική μας εδώ και αιώνες. Είναι η ιερή μας γη, αγίων και ηρώων… οι πατρογονικές μας εστίες …!!!
Όταν οι Ελληνες έκτιζαν Παρθενώνες, είχαν ιστορία, πολιτισμό, φιλοσοφία, δημοκρατία, εσείς σε αχυροκαλύβες, σπηλιές και σε … δέντρα … ζούσατε ….
«Τούτων δε των βαρβάρων τινές μεν γυμνοί το παραπάν βιούντες, κοινάς έχουσι τας γυναίκας και τα τέκνα παραπλησίως ταις των θρεμμάτων αγέλαις, ηδονής δε και πόνου την φυσική μόνο αντίληψη ποιούμενοι των αισχρών και καλώς ουδεμίαν λαμβάνουσιν έννοιαν»
Το μόνο έδαφος που σας ανήκει είναι εκεί, που ζούσαν πρωτόγονα και βάρβαρα οι νομάδες αγροίκοι πρόγονοι σας, στις στέπες της βαθύτερης Ανατολής … Σε καταπατημένα Ελληνικά εδάφη από γένεσης τους, ποτισμένα με ελληνικό αίμα, της Ελληνικής Μ. Ασίας και της Κύπρου, ζείτε σήμερα…
Ενδεικτικά….
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ Η ΑΔΕΛΦΗ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ. ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑΣ, ΤΗΣ ΑΡΣΙΝΟΗΣ….
Η ονομασία Αμμόχωστος υπήρχε από τους πρώτους μ.Χ. αιώνες ως τοποθεσία. Αλλά και η θαμμένη κάτω από την άμμο ερειπωμένη Αρσινόη συνετέλεσε στην ονομασία της νέας πόλης. Η λέξη αμμόχωστος ήταν τοπωνύμιο και αρχικά περιέγραφε, ως επίθετο, τη χωσμένη στην άμμο περιοχή και την ερειπωμένη και θαμμένη Αρσινόη: η αμμόχωστος πόλις. Ο οικισμός που αναπτύχθηκε πάνω ή δίπλα από τα ερείπια της Αρσινόης αναφερόταν με το επίθετο αυτό και σταδιακά έλαβε την ονομασία Αμμόχωστος. Με αυτόν τον τρόπο δόθηκε το όνομά της στην πόλη. Αμμόχωστος σημαίνει «πόλη χωσμένη στην άμμο». Πράγματι, η πόλη του Ευαγόρα είναι ξακουστή για την αμμουδιά της, που θεωρείται από τις καλύτερες της Μεσογείου. Είναι γνωστή και ως «η πόλη του πορτοκαλιού», χάρις στα πλούσια περιβόλια της, και ως «η πόλη των ανεμομύλων».
Μετά την κατάληψη και τις γενοκτονίες, το 1573 οι Οθωμανοί, με Διάταγμα του Σουλτάνου, έδιωξαν τους Χριστιανούς από την εντός των τειχών πόλη και τους υποχρέωσαν να εγκατασταθούν σε προάστιο (varos, βαρούς) έξω από την πόλη. Έτσι η νέα πόλη πήρε το όνομα Βαρώσι ή Βαρώσια. Οι Τούρκοι, όμως, την ονόμασαν Marash (το 1738 ο Pococke την αποκαλεί «χωριό με το όνομα Merash») που είναι χωριό στην Τουρκία και το υιοθέτησαν κατά συνήχηση του Varos, όπως συνάγει ο Χατζηιωάννου. Ο ίδιος το γράφει με ο (Βαρόσι) και όχι με ω, που, όπως λέγει, προέρχεται από λανθασμένη ετυμολόγηση, κάποιον Βαρώνον Ρόσσην (βλέπε πιο κάτω). Την παλιά πόλη οι Τούρκοι την ονόμασαν Gazimagusa.
Η ονομασία Βαρώσι επικράτησε κατά την Οθωμανική Περίοδο και κατά την Αγγλοκρατία σε μεγάλο βαθμό, εφόσον οι Άγγλοι χρησιμοποιούσαν το όνομα στα επίσημα έγγραφα. Οι κάτοικοι της πόλης εκφράζονταν με ξεκάθαρη διάκριση μεταξύ των δύο όρων. Αμμόχωστος ήταν γι’ αυτούς η παλιά πόλη, που κατοικείτο σχεδόν αποκλειστικά από Τουρκοκυπρίους. Ενώ η νέα πόλη ήταν Βαρώσιν ή Βαρώσια. Το όνομα Βαρώσια, έχει τις ρίζες του στην τουρκική λέξη varoş που σημαίνει προάστιο και ήταν η τοποθεσία όπου εξορίστηκαν ο Ε/Κ μετά την κατάληψη της *Αμμοχώστου.
*Η πολιορκία της Αμμοχώστου από τους Τούρκους που κράτησε σχεδόν ένα χρόνο, από τις 16 Σεπτεμβρίου 1570 μέχρι και την 1η Αυγούστου 1571, υπήρξε ένα από τα πιο συγκλονιστικά γεγονότα του 16ου αιώνα. Η επική αντίσταση της πόλης με ελάχιστους υπερασπιστές και τεράστιο πλήθος πολιορκητών συγκλόνισε και ενέπνευσε την Ευρώπη. Η πτώση της Αμμοχώστου σήμαινε και την πλήρη κατάληψη της Κύπρου από τους Οθωμανούς, δεδομένου ότι ολόκληρη η υπόλοιπη Κύπρος είχε ήδη καταληφθεί από τον Ιούλιο-Σεπτέμβριο του 1570.
Ευρέως πάντως χρησιμοποιείτο πάντα η ονομασία Αμμόχωστος. Σταδιακά ητουρκική ονομασία Βαρώσι/α εγκαταλείπεται, αν και στην καθομιλουμένη συνεχίζει να χρησιμοποιείται, έστω σε συνεχώς μειωμένο βαθμό, όταν γίνεται αναφορά στη νέα πόλη, σε αντιδιαστολή προς την εντός των τειχών πόλη. Κατά τα άλλα η ονομασία Αμμόχωστος έχει επικρατήσει σχεδόν ολοκληρωτικά, ιδιαίτερα σε επίσημη χρήση και σε ονομασίες συλλόγων, οργανώσεων κλπ. Η πόλη της Αμμοχώστου περιλαμβάνει ολόκληρη την έκταση του Δήμου. Η πόλη έχει επανεύρει το ελληνικό της όνομα, που άρχισε να χρησιμοποιείται ως τοπωνύμιο πριν από 16 περίπου αιώνες.
ΣΤΡΑΒΩΝ, 64 π.Χ.-24 μ.Χ.
Όπως μαρτυρεί ο Στράβων στις αρχές του 1ου αι. μ.Χ.: «H Aρσινόη… Και μετά ταύτα η Σαλαμίς…είτ’ Αρσινόη πόλις και λιμήν. Ειτ’ άλλος λιμήν Λεύκολλα είτ’ άκρα Πηδάλιον…». Το όνομα Αμμόχωστος δεν αναφέρεται από τον Στράβωνα, παρόλο που αναφέρει την Αρσινόη, τη Λεύκολλα και το Πηδάλιον, που ουσιαστικά αποτελούν την περιοχή της Αμμοχώστου.
«Ας παύσουν, λοιπόν, όσοι από άγνοια ή αφέλεια το κάνουν, να χρησιμοποιούν το όνομα “Βαρώσια” και να πέφτουν στην παγίδα των ξένων που ομιλούν για επιστροφή των κατοίκων στην “περίκλειστη περιοχή των Βαρωσίων” αντί της απελευθέρωσης ολόκληρης της πόλης της Αμμοχώστου μέσα στα δημοτικά σύνορα προ της τουρκικής εισβολής του 1974. Οι κάτοικοι, λοιπόν, ελληνικής καταγωγής από της εποχής του Τεύκρου, του Ονήσιλου και του Ευαγόρα πρέπει να προσαγορεύονται με το ελληνογενές ως “Αμμοχωστιανοί” και όχι με το τουρκογενές “Βαρωσιώτες”».
ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΑΝΑ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ….
Το όνομα Κύπρος φέρεται να επικράτησε από τους Έλληνες από την εποχή του Ομήρου,
Όμως το ελληνικό όνομα Κύπρος απαντάται τόσο στην Ιλιάδα όσο και την Οδύσσεια. Κατά πρώτον απαντάται στο Λ 21 της Ιλιάδας μαζί με την Κινύρα παράδοση. Επίσης στην Οδύσσεια στους στίχους δ.83, θ 363, ρ 442, και 448. Στη δε Ιλιάδα στους στίχους Ε 330, 422, 458, 768 και 873. Επίσης το όνομα Κύπρις φέρεται ως επίθετο της θεάς Αφροδίτης. Επίσης το βασίλειο του ΚΙΤΙΟΥ είναι η αρχαιότερη Ελληνική πόλη.
Αρχαιότερη επιγραφή που φέρει το όνομα Κύπρος ανάγεται στο 459 π.Χ.. Επίσης πολλά αρχαία προσωπικά ονόματα φέρονται συνδεδεμένα με το όνομα Κύπρος, όπως Αριστόκυπρος, Αριστοκύπρα, Θεμιστοκύπρα, Κυπραγόρας, Κυπρόθεμις, Κυπροκράνης, Ονασίκυπρος, Πασίκυπρος, Στασίκυπρος, Τιμόκυπρος, Φιλόκυπρος,Κύπρος κ.ά. Υπάρχουν διάφορες απόψεις. Μία άποψη λέει πως το όνομα προέρχεται από τον βασιλιά Κύπρο του οποίου την κόρη Έννη νυμφεύτηκε ο Αχαιός Τεύκρος, γιος του βασιλιά της Σαλαμίνας Τελαμώνα, όταν και ήρθε εξόριστος μετά τον Τρωικό πόλεμο και ίδρυσε την πόλη Σαλαμίνα στην Κύπρο.
Την εποχή του Χαλκού το νησί δέχτηκε δυο κύματα από Έλληνες μετανάστες. Οι έμποροι από τις Μυκήνες επισκέφτηκαν την Κύπρο γύρω στο 1.400 π.Χ. Το δεύτερο μεγαλύτερο κύμα ήρθε στο νησί μετά την πτώση των Μυκηνών, το νησί εκείνη την περίοδο έδειξε στον μεγαλύτερο βαθμό τον Ελληνικό του χαρακτήρα. Η Κύπρος έπαιξε σημαντικό ρόλο στην Ελληνική μυθολογία θεωρείται η γενέτειρα της Αφροδίτης και του Άδωνη, από την Κύπρο κατάγονταν οι βασιλείς Κινύρας, Τεύκρος και Πυγμαλίων. Στις αρχές του 8ου αιώνα οι Φοίνικες ίδρυσαν τις πρώτες αποικίες στις νότιες ακτές του νησιού κοντά στις πόλεις Λάρνακα και Σαλαμίνα.
Ο Αλέξανδρος ο Μέγας κατέκτησε την Κύπρο (333 π.Χ.), με την διαίρεση της αυτοκρατορίας του την Ελληνιστική περίοδος κυβερνήθηκε από την Δυναστεία των Πτολεμαίων. Ήδη ο Αλέξανδρος για την πολύτιμη βοήθεια που του παρεχώρησαν οι Ελληνες Κύπριοι βασιλείς, τους παρεχώρησε πλήρη αυτονομία. Στην Ελληνιστική περίοδο άνθισαν οι τέχνες και έχουμε μαρτυρίες σε αμφορείς και πλάκες με γραφές. Άνθισε, επίσης, και η αρχαία ελληνική θρησκεία προς τους 12 θεούς του Ολύμπου με ιερά σε όλο το νησί με μεγαλύτερο της Θεάς Αφροδίτης στην Πάφο (Κούκλια) πλησίον στο τόπο όπου γεννήθηκε (“Πέτρα του Ρωμιού” και “Λουτρά της Αφροδίτης”). Την ίδια περίοδο ο Κύπριος φιλόσοφος Ζήνων ο Κιτιεύς ίδρυσε την περίφημη Σχολή των Στωικών στην Αθήνα. Ακολουθεί η Ρωμαϊκή περίοδος η οποία διήρκεσε από το 58 π.Χ. – 330 μ.Χ. Ο Απόστολος Παύλος και ο Απόστολος Βαρνάβας επισκέφθηκαν την Πάφο όπου κατόρθωσαν να εκχριστιανίσουν το Ρωμαίο Ανθύπατο Σέργιο Παύλο, έτσι η Κύπρος έγινε το πρώτο νησί που απόκτησε Χριστιανό ηγέτη.
Βυζαντινοί χρόνοι.
Όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία διαιρέθηκε στην Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ή Βυζαντινή Αυτοκρατορία και στην Δυτική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, η Κύπρος έγινε τμήμα της Ανατολικής με πρωτεύουσα την Κωνσταντινούπολη και παρέμεινε περίπου 800 χρόνια. Την Βυζαντινή περίοδο ο Ελληνικός πολιτισμός επικράτησε στο νησί, σε συνδυασμό με την χριστιανική θρησκεία δημιούργησε μια συμπαγή Ελληνοχριστιανική κοινότητα που διατηρείται μέχρι σήμερα. Από τις αρχές του 649 η Κύπρος δέχτηκε σκληρές πειρατικές επιδρομές από την Ανατολή που συνεχίστηκαν περισσότερο από 300 χρόνια, οι επιδρομές είχαν δραματικές συνέπειες πολλοί κάτοικοι σφαγιάστηκαν και η περιουσία τους λεηλατήθηκε. Δεν έχουν διασωθεί εκκλησίες από εκείνη την περίοδο, χιλιάδες κάτοικοι θανατώθηκαν, πολλές πόλεις όπως η Σαλαμίνα ισοπεδώθηκαν και δεν ξανακτίστηκαν ποτέ. Η Βυζαντινή κυριαρχία αποκαταστάθηκε όταν ο Νικηφόρος Β´ Φωκάς πέτυχε μια μεγάλη σειρά από νίκες στην ξηρά και στην θάλασσα/
Η Κύπρος την εποχή των Πτολεμαίων, εξελληνίστηκε πλήρως και οι λίγοι Φοίνικες εκδιώχθηκαν.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΑΔΕΛΦΗ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ.
Η Σαλαμίνα υπήρξε πρωτεύουσα της Κύπρου για χίλια περίπου χρόνια και σύμφωνα με τα αρχαιολογικά ευρήματα ιδρύθηκε από τον Τεύκρο, γιο του Τελαμώνα, βασιλιά του νησιού της Σαλαμίνας και αδελφού του Αίαντα, ο οποίος κατέφθασε στην Κύπρο μαζί με άλλους Έλληνες, με το τέλος του Τρωικού πολέμου. Στην «Ελένη» του Ευριπίδη, ο Τεύκρος εξηγεί, ότι τον διέταξε ο Απόλλωνας να μην επιστρέψει στα πάτριά του εδάφη, αλλά να πάει στο νησί της Κύπρου, αφού δεν είχε καταφέρει να προλάβει την αυτοκτονία του Αίαντα, ούτε κατάφερε να εκδικηθεί το θάνατό του.Η πόλη πήρε το όνομά της από τη Σαλαμίνα της Αττικής.
Στη σύγχρονη γλωσσολογία, θεωρείται πως το όνομα «Σαλαμίς» προέρχεται από τη ρίζα Σαλ- (άλας· δηλαδή αλμυρό νερό) και -άμις (δηλαδή στη μέση), έτσι Σαλαμίνα είναι (ο τόπος) εν μέσω θαλασσινού νερού. Την ιστορία της Σαλαμίνας κατά τη διάρκεια των πρώτων αρχαϊκών και κλασικών χρόνων, αντικατοπτρίζει στις αφηγήσεις του ο Έλληνας ιστορικός Ηρόδοτος και πολύ αργότερα, ο Έλληνας ρήτορας Ισοκράτης. Η πόλη ήταν τότε η πρωτεύουσα του νησιού και οδήγησε τις άλλες κυπριακές πόλεις, στις προσπάθειές τους για την απελευθέρωσή τους από την περσική κυριαρχία.
Ο σημαντικότερος ηγεμόνας του βασιλείου της Σαλαμίνας ήταν ο Ευαγόρας Α΄ (410-374 π.Χ.), ο οποίος στην πραγματικότητα ήταν ηγεμόνας όλου του νησιού, που με τους αγώνες του κέρδισε την ανεξαρτησία από την Περσία. Στη βασιλεία του Ευαγόρα η ελληνική τέχνη και ο πολιτισμός άνθισαν στην πόλη. Ένα μνημείο, γεγονός το οποίο καταδεικνύει το τέλος των κλασικών χρόνων στη Σαλαμίνα, είναι ο τύμβος, που όταν ανασκάφτηκε αποκάλυψε το κενοτάφιο του Νικοκρέων, ο οποίος ήταν ο τελευταίος βασιλιάς της Σαλαμίνας. Από τη μνημειώδη εξέδρα βρέθηκαν διάφορες πήλινες κεφαλές, ορισμένες από τις οποίες είναι πορτραίτα, ίσως των μελών της βασιλικής οικογένειας, που τιμήθηκαν μετά το τραγικό θάνατο τους στην πυρά. Πιστεύεται, ότι ο τάφος του Νικοκρέοντος βρίσκεται σε κάποιον από τους τύμβους, που δεν έχουν ανασκαφή ακόμα στην Έγκωμη. Μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου όταν ο Πτολεμαίος κατέλαβε την Κύπρο ο Νικοκρέων αναγκάστηκε να αυτοκτονήσει το 311 π.Χ.. Στη θέση του ήρθε ο βασιλιάς Μενέλαος, ο οποίος ήταν αδελφός του Πτολεμαίου και ανέλαβε κυβερνήτης όλης της Κύπρου, κάνοντας την Σαλαμίνα πρωτεύουσα της. Η πόλη του 11ου αιώνα μ.χ. περιορίστηκε σε μικρή έκταση γύρω από το λιμάνι, αλλά σύντομα επεκτάθηκε προς τα δυτικά, για να καταλάβουν την περιοχή που σήμερα καλύπτεται από δάση. Το νεκροταφείο της Σαλαμίνας καλύπτει μια μεγάλη περιοχή, από τα δυτικά όρια του δάσους, στην Ιερά Μονή του Αγίου Βαρνάβα προς τα δυτικά, προς τα βόρεια και το χωριό Άγιος Σέργιος και προς τα περίχωρα της Έγκωμης στα νότια.
Δυστυχώς όλους τους πιο πάνω αρχαιολογικούς θησαυρούς τους έχουν λεηλατήσει οι βάρβαροι εισβολείς, όχι μόνο στην Ελληνική Αμμόχωστο, αλλά και σε όλη την κατεχόμενη Β. Κύπρο. Τίποτα ΕΛΛΗΝΙΚΟ δεν άφησαν οι τυχοδιώκτες, κλέφτες και καταπατητές …ΤΙΠΟΤΑ ούτε ιερά, ούτε όσια … Ούτε εκκλησίες, ούτε μουσεία, ούτε θησαυροφυλάκια και λεηλάτησαν όλη την Ελληνική Β. Κύπρο…..! Απαντήστε βάρβαροι, όταν σας ρωτούν ξένοι δημοσιογράφοι, ποιος βομβάρδισε, έκαψε, ισοπέδωσε και άλωσε αυτόν τον τόπο ….Ποιος κατέσφαξε 5000 αμάχους, ποιος εξαφάνισε 1619 αγνοούμενους, ποιος κακοποίησε 800 ομήρους γυναίκες από 12 έως 82 ετών, ποιος έκλεψε όλες τις οικοσκευές των νοικοκυρεμένων κυπριακών σπιτιών, ποιος σύλησε 550 χριστιανικές Ελληνικές εκκλησίες, ποιος κατέλαβε με την βία και με την υπέρτερη δύναμη των όπλων το 37% των κυπριακών εδαφών, ποιό θρασύδειλο κράτος 82 εκατ. επιτέθηκε σε ένα άοπλο νησί των 500 χιλ. κατοίκων. ΠΟΙΟΣ;;; Και δεν αισχύνεσθαι και εορτάζετε την ντροπιαστική σας νίκη…; UTANC VERICI ZAFER … SHAMEFULL VICTORY …BARBARIANS….
Όλα σχεδόν τα τοπωνύμια στην Ελληνική Κύπρου, προέρχονται από ένδοξους Έλληνες προγόνους μας ιδρυτές Μερικά τοπωνύμια της Κύπρου, τα οποία βεβαιώνουν τις βαθιές ελληνικές αρχέγονες της ρίζες…..
1. Αθηαίνου, από τον πρώτο οικιστή Έλληνα Αθηνογένη.
2. Αστρομερίτης, από τον πρώτο οικιστή Έλληνα που καταγόταν από το Άστρος Πελλοπονήσου ή και από όνομα Αφροδίτης που ονομαζόταν και Αστρά.
3. Άσσια,από τους πρώτους οικιστές που καταγόταν από το Άσσος Μ. Ασίας.
4. Αχερίτου, από όνομα θεάς Αφροδίτης που ονομαζόταν και Ασιερά, Αστάρτη.
5. Βρομολαξιά ή σημερινή Δρομολαξιά, από το Βρόμιον (Βρομολαξιά), επίθετο του Βάκχου. Αρχαίος οικισμός βρέθηκε περί τα 2 χλμ. από το χωριό, που χρονολογείται από το 1400 π.Χ. Αρχαία αγγεία απεικονίζουν τον Βάκχο Βρόμιον.
6. Δερύνεια, από οικιστές που ήρθαν από την πόλη του Νέστωρα, Γερύνεια
7. Ιδάλιον, από χρησμό του Μαντείου των Δελφών που δώθηκε σε έλληνες οικιστές με αρχηγό τον Χαλκάνορα να βρουν στη Κύπρο το μέρος όπου ο ήλιος ανατέλλει φωτεινός. Φτάνοντας στη περιοχή όλοι φώναξαν για τον ήλιο του Ιδαλίου… «Ίδον Άλιον», είδα τον λαμπερό ήλιο.
7. Καραβάς, από οικιστή ναυπηγό που ναυπηγούσε τέλειες πολεμικές τριήρεις. Οι πολεμικές τριήρεις της Κύπρου, ήταν ξακουστές και χρησιμοποιήθηκαν και στην εκστρατεία του Μ. Αλέξανδρου σε όλες τις ναυμαχίες και ειδικά στην Ινδία.
8. Καρπάσι, από την αρχαία λέξη Κάρπασος, λεπτό λινάρι, που παραγόταν στη περιοχή. Από αγνό Καρπασίτικο βαμβάκι που το χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι σαν φυτίλι, για την άσβεστο φλόγα της θεάς Αθηνάς στον Παρθενώνα.
9. Μόρφου, από εποίκους Λάκωνες, που έκτισαν περικαλλή ναό της θεάς Αφροδίτης, η οποία έφερε και όνομα Θεά – Μορφώ (Όμορφη). Αρχικά λεγόταν Θεομόρφου και μετά παρέμεινε το Μόρφου.
10. Λήδρα, η σημερινή Λευκωσία, από την αρχαία Ελληνική πόλη Λέδρες. (Λευκωσία, από τον πρίγκηπα Λεύκιο γιο του έλληνα βασιλιά της Αιγύπτου Πτολεμαίο Α΄, ο οποίος την ανοικοδόμησε και ανακαίνησε.)
11. Λάρνακα – Κίτιον, από τις αρχαίες ελληνικές νεκροπόλεις όπου οι νεκροί θάβονταν σε μαρμάρινες λάρνακες σαρκοφάγους.
ΚΙΤΙΟΝ. Η ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΗ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.
Κίτιον. Αρχαία Μυκηναϊκή πόλη, βασίλειο της Κύπρου. Η πόλη αναφέρεται από τον 12ο αιώνα π.Χ. σε Αιγυπτιακές γραφές και στην Αγία Γραφή. Μετά τον Τρωικό πόλεμο το Κίτιον εξελίσσεται σε πνευματικό και εμπορικός κέντρο του Ελληνισμού. Κατά τον Ιώσηππο (Ιωσήππου Εβραϊκά αρχ. Α. 7.), η πόλη ιδρύθηκε μετά τον κατακλυσμό του Νώε και δόθηκε από τον Νώε στον Χετίμ ή Κιτίμ γιο του Ιαυάν, ο οποίος, κατά την παράδοση ήταν Έλληνας. Είναι η πρώτη πόλη, που ιδρύθηκε στον Ελληνικό χώρο και η αρχαιότερη. Αναφέρεται 28 φορές στην Παλαιά Διαθήκη.
12. Πάφος. Από τον γιο του Κίνυρα του ιδρυτή της πόλης Πάφου.
13. Κερύνεια, από Αχαιούς που ήλθαν από τη αρχαιότατη πόλη Κυρηνεία της Αχαϊας από το 1300 π.Χ. Ιδρυτές οι Αχαιοί Κηφέας και Πράξανδρος θρυλικοί ήρωες του Τρωικού Πολέμου. Κ.λ.π.
Κίτιον (*Λάρνακα), η πόλη του Ζήνωνα του Κιτιέα του ιδρυτή της Στωικής Φιλοσοφίας, του ιατρού Απολλώνιου, του Περσαία του Κιτιέα, του Ισίγονα του Κιτιέα, του Φιλόλαου του Κιτιέα, του Απολλόδωρου του Κιτιέα, του Ερμεία του Κιτιέα, του Αγίου Θεράποντα, φιλόσοφου και επισκόπου της πόλης, κ.ά.π., από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα είναι σημαντικότατο Πνευματικό Κέντρο της Κύπρου και του Ελληνισμού.
*Το όνομα Λάρνακα, από τα αρχαία νεκροταφεία, στα οποία οι νεκροί θάβονταν σε λαξευμένες πέτρινες Λάρνακες
Τονίζεται ότι το Αρχαίο Κίτιο, είναι η πόλη, που τιμά ιδιαίτερα τον Στρατηγό Αθηναίο Κίμωνα, γιο του *Μιλτιάδη, νικητή του Μαραθώνα και της πριγκίπισσας Ηγησιπύλις, οποίος ήταν ο *μοναδικός Έλληνας Στρατηγός, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, που προσέτρεξε να βοηθήσει τους αδελφούς Κυπρίους στον αγώνα τους κατά των Περσών. Με τις 200 πολεμικές του τριήρεις, διέσχισε Αιγαίο και Μεσόγειο και φτάνοντας στο Κίτιο κατατρόπωσε τους Πέρσες.. Ήταν το 450 π.Χ….. «Και νεκρός ενίκα…» Μετά τον θάνατο του Κίμωνα την αρχηγία του στόλου ανέλαβε ο Στρατηγός Αναξικράτης.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθεί ότι και ο Παυσανίας το 477 π.Χ., σε μικρότερης κλίμακας εκστρατεία προσέτρεξε να βοηθήσει τους αδελφούς Έλληνες Κυπρίους, όπως και ο Χαριτίδης το 459/458.
* Ο Μιλτιάδης, είχε ιδιαίτερες σχέσεις με Κύπριους φιλοσόφους και την Κύπρο, όπως και ο γιος του Κίμωνας.
Γράφει ο Πλούταρχος… Τιμώσι δε και Κιτιείς τάφον τινά Κίμωνα… εν λοιμώ και γης αφορία του Θεού προστάξαντος αυτοίς μη αμελείν Κίμωνος, αλλ΄ ως κρίττονα σέβεσθαι και γεραίρειν – Τιμούν και οι Κιτιείς τάφο του Κίμωνα…, επειδή ο Θεός τους διέταξε, σε κάποια περίοδο λοιμού και ακαρπίας της γης, να μην παραμελούν τον Κίμωνα, αλλά να τον σέβονται και να τον τιμούν σαν ανώτερη ύπαρξη.
Ο Κίμωνας μετά την νικηφόρα πολιορκία κατά των Περσών στο *Κίτιο, πληγωμένος και ταλαιπωρημένο από λιμό, που επικρατούσε πέθανε 56 ετών, στην ναυαρχίδα του. Σημειώνεται ότι είχαν προηγηθεί νικηφόρες μάχες στο Μάριο και στους Σόλους.
Καθόλου απίθανο λοιπόν, μυστικά να είχε ταφεί και τιμηθεί στο Κίτιο, αφού δύσκολο θα ήταν να μεταφερθεί το νεκρό του σώμα στην Αθήνα, το οποίο είναι βέβαιον ότι θα αλλοιωνόταν μετά από σχεδόν ένα μήνα ταξιδιού και ταλαιπωρίας και μάλιστα καλοκαιρινή περίοδο… Η αναφορά του Πλούταρχου ενισχύει αυτό το ενδεχόμενο…. Άλλες ιστορικές πληροφορίες αναφέρουν ότι η σωρός του μεταφέρθηκε και θάφτηκε με τιμές στις Μελίτιδες Πύλες (;) Ίσως λοιπόν στις Μελίτιδες Πύλες να δημιουργήθηκε κενοτάφιο, διότι πραγματικά, αν μετά το Κίτιο την νικηφόρα ναυμαχία στη Σαλαμίνα, την επιστροφή κατά την διάρκεια της οποίας είχαν αρκετές νικηφόρες αψιμαχίες του Ελληνικού στόλου, κατά εχθρικών στόλων, σίγουρα αρκετές βδομάδες θα περνούσαν, μέχρι την άφιξη τους, στην Αθήνα και ένα άταφο σώμα μάλλον δύσκολο έως αδύνατο ήταν να διατηρηθεί και μεταφερθεί,,,( ; ).
Ειδικά οι Αθηναίοι, ποτέ δεν θα άφηναν τόσες μέρες *άταφο ηρωικό νεκρό, διότι το θεωρούσαν ασέβεια προς τους Θεούς, προς τον ίδιο τον ήρωα, αλλά και αισχύνη για τους ίδιους… διότι πίστευαν ότι η φθορά του ιερού σώματος θα μόλυνε και τον νεκρό και τους ίδιους. Πλην εάν σε ηρωική μάχη έπεφταν όλοι μαχόμενοι όπως οι 300. Ίσως στην Αθήνα, να μεταφέρθηκε μόνο κενοτάφιο και κρατήθηκε και αυτό μυστικό…
*Ίδε δίκη Στρατηγών του Μιλτιάδη.
.
Μετά τον θάνατο του Κίμωνα στο Κίτιο οι Στρατηγοί του, κράτησαν μυστικό τον θάνατό του και προχώρησαν προς Σαλαμίνα της Κύπρου, όπου σε ναυμαχία, αλλά και μάχη στην ξηρά οι Έλληνες κατανίκησαν τους Πέρσες… Οι Πέρσες υπό τον φόβο της παρουσίας του Κίμωνα ετρέποντο σε φυγή… Και Νεκρός Ενίκα… Ευχόμαστε και σήμερα κάποιος άλλος Κίμωνας να πράξει το ίδιο τόλμημα, χωρίς να θεωρήσει ότι η ΕΛΛΗΝΙΚΗ Κύπρος κείται μακράν!
Σεφέρης ….ενδεικτικά αποσπάσματα …..
Τον έχω αγαπήσει αυτόν τον τόπο. Ίσως γιατί βρίσκω εκεί πράγματα παλιά που ζουν ακόμη, ενώ έχουν χαθεί στην άλλη Ελλάδα… ίσως γιατί αισθάνομαι πως αυτός ο λαός έχει ανάγκη από όλη μας την αγάπη και όλη τη συμπαράστασή μας. Ένας πιστός λαός, πεισματάρικα και ήπια σταθερός. Για σκέψου πόσοι και πόσοι πέρασαν από πάνω τους: Σταυροφόροι, Βενετσιάνοι, Τούρκοι, Εγγλέζοι – 900 χρόνια. Είναι αφάνταστο πόσο πιστοί στον εαυτό τους έμειναν και πόσο ασήμαντα ξέβαψαν οι διάφοροι αφεντάδες πάνω τους.»
«Η γης δεν έχει κρικέλια για να την πάρουν στον ώμο και να φύγουν μήτε μπορούν, όσο κι αν είναι διψασμένοι να γλυκάνουν το πέλαγο με νερό μισό δράμι. 20 Και τούτα τα κορμιά πλασμένα από ένα χώμα που δεν ξέρουν, έχουν ψυχές. Μαζεύουν σύνεργα για να τις αλλάξουν, δε θα μπορέσουν· μόνο θα τις ξεκάμουν 25 αν ξεγίνουνται οι ψυχές. Δεν αργεί να καρπίσει τ’ αστάχυ δε χρειάζεται μακρύ καιρό για να φουσκώσει της πίκρας το προζύμι, δε χρειάζεται μακρύ καιρό 30 το κακό για να σηκώσει το κεφάλι, κι ο άρρωστος νους που αδειάζει δε χρειάζεται μακρύ καιρό για να γεμίσει με την τρέλα, νῆσός τις ἔστι …». –
«Από την πρώτη μαύρη μέρα που μπήκαν στην Ευρώπη οι Μωαμεθανοί – Τούρκοι, ήταν το μόνο δείγμα της ανθρωπότητας που έδειξε τη μεγαλύτερη έλλειψη ανθρωπισμού. Οπουδήποτε κι αν πήγαν, μια πλατιά κηλίδα αίματος έδειχνε τα ίχνη της διαβάσεώς τους και σ΄ όλη την έκταση της κυριαρχίας τους ο πολιτισμός εξαφανιζόταν».
Γλάδστων, Πρωθυπουργός της Βρετανίας, 1876
– «Δεν υπάρχει περίπτωση στην Ευρώπη, στην Ασία ή στην Αφρική, η εγκαθίδρυση της τουρκικής κυριαρχίας να μην είχε σαν συνέπεια την υποβάθμιση του πολιτισμού. Η Τουρκία, όπου βγήκε νικήτρια έφερε την καταστροφή».
Κλεμανσώ, πρωθυπουργός της Γαλλίας (Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος)
«ΛΑΕ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ» ( Μ. Λούθηρος), ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΣΑΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΒΑΡΒΑΡΟΙ. Ο ΚΟΜΠΟΣ ΕΣΠΑΣΕ ΚΑΙ ΤΑ ΧΤΕΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΧΤΕΝΑ …!
Αποσπασματικές πληροφορίες Ιστορία της Κύπρου – Αρχαία Γραμματεία – Ιστορία Μ. Αλέξανδρου – Ιστορικοί αρχαίοι συγγραφείς – Ιστορικά βιβλία του Α. Αντωνά.
Επιμέλεια από Αντώνη Αντωνά – Συγγραφέα. www.ledrastory.com