Την κατηγορία πως ο Σταύρος Μπένος γυρίζει «όλη την Ελλάδα ως σκιώδης υπουργός Πολιτισμού και κλείνει δουλειές» για λογαριασμό του μη κερδοσκοπικού σωματείου Διάζωμα, το οποίο ίδρυσε ο ίδιος το 2008 με στόχο -θεωρητικά- την ανάδειξη και την προστασία των μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς μας, είχε κάνει δημόσια ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2018 ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.
Όταν, δηλαδή, επικεφαλής στο υπουργείο Πολιτισμού ήταν η Λυδία Κονιόρδου, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η οποία μάλιστα συνοδευόταν από τον κ. Μπένο ακόμη και σε επίσημα ταξίδια της.
Πρόκειται για τον ίδιο Σταύρο Μπένο τον οποίο προχθές ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όχι μόνο έχρισε επικεφαλής της ειδικής επιτροπής που θα συσταθεί για την ανασυγκρότηση της Εύβοιας, αλλά και παρουσίασε με τα πιο θερμά λόγια, επισημαίνοντας πως «έχει το όραμα και την εμπειρία για να πετύχει αυτό που θέλουμε». Το θέμα είναι, βεβαίως, τι ακριβώς κρύβει αυτό το «θέλουμε».
Φυσικά, ο Σταύρος Μπένος δεν είναι ούτε παλιός ούτε άγνωστος στην πολιτική ζωή αυτού του τόπου, καθώς μετά την πολύχρονη παραμονή του στον δημαρχιακό θώκο της Καλαμάτας κατάφερε να αναδειχθεί στα ανώτερα αξιώματα της κεντρικής πολιτικής σκηνής του τόπου, διαγράφοντας λαμπρή πορεία στο εκσυχρονιστικό όχημα του Κώστα Σημίτη, που έσυρε τη χώρα και την έριξε στην πιο βαθιά χαράδρα της μεταπολιτευτικής ιστορίας της.
Ανέβηκε, μάλιστα, από νωρίς σε αυτό το όχημα, αφού χρίστηκε υπουργός από την πρώτη… εκσυχρονιστική κυβέρνηση, του Κώστα Σημίτη, μαζί με άλλους… ογκόλιθους της πολιτικής ζωής αυτού του τόπου, όπως ο Θεόδωρος Τσουκάτος (πήρε τα λεφτά από τα ταμεία της Siemens, αλλά δεν καταφέραμε να αποδείξουμε πως τα πήγε στα ταμεία του ΠΑΣΟΚ), ο Άκης Τσοχατζόπουλος (καταδικάστηκε για τα εξοπλιστικά) και ο Ευάγγελος Βενιζέλος.
Η τελευταία ανοιχτή πολιτική κίνηση του κ. Μπένου ήταν πάντως το 2013, όταν υπέγραψε μαζί με άλλους το πολυθρύλητο στην ελληνική ιστορία κείμενο των 58 για «μια δημοκρατική προοδευτική παράταξη» που είχε ως κεντρική κατεύθυνση την παρότρυνση προς ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜ.ΑΡ., με τους υπογράφοντες να δηλώνουν πως «δεν αναγνωρίζονται ούτε στη Δεξιά ούτε στη νεοκομμουνιστική – εθνολαϊκιστική Αριστερά».
Ο κ. Μπένος, δηλαδή, δήλωνε τότε πως δεν ανήκει ούτε στη Νέα Δημοκρατία, με την οποία συνεργάζεται σήμερα, ούτε στον ΣΥΡΙΖΑ, με στελέχη του οποίου φαίνεται πως συνεργάστηκε μέσω του σωματείου του στο παρελθόν.
Σε κάθε περίπτωση, σε αυτή την πολιτική παρέα ανήκει ο κ. Μπένος που θα ανασυγκροτήσει τη βόρεια Εύβοια και ίσως γι’ αυτό εξελίχθηκε σε θαυμαστό πολιτικό χαμαιλέοντα, αφού κατάφερε και να επεκτείνει τις «δουλειές» του επί ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και να αναπτύξει θερμότατους φιλικούς δεσμούς με την οικογένεια Μητσοτάκη.
Προφανώς και δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως η αδελφή του πρωθυπουργού Αλεξάνδρα Μητσοτάκη είναι αρωγό μέλος του σωματείου του κ. Μπένου, του κάνει προτάσεις συνεργασίας και δηλώνει γι’ αυτόν «εξαρχής ήμασταν κοντά πνευματικά».
Εκείνο, ωστόσο, που αναρωτιέται κανείς είναι αν είναι τυχαίο το γεγονός πως η κυρία Μητσοτάκη ηγείται ακόμη του Ινστιτούτου για τη Μεσόγειο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου (EPLO), που έχει αναλάβει να κάμψει τις αντιδράσεις της κοινωνίας για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων, δηλαδή ανεμογεννητριών, για τον οποίο σκοπό στα τέλη του περασμένου Ιουνίου δόθηκαν αρκετές χιλιάδες ευρώ από το Πράσινο Ταμείο. Αλήθεια, είναι και σε αυτό το θέμα η κυρία Μητσοτάκη και η οικογένειά της πνευματικά… κοντά με τον κ. Μπένο και σε ό,τι αφορά τη βόρεια Εύβοια;
Βαριές κατηγορίες και ακυρώσεις
Οι καταγγελίες των Ελλήνων αρχαιολόγων, τις οποίες προαναφέραμε, για τον κ. Μπένο και το σωματείο του, το οποίο σήμερα χρηματοδοτείται από εταιρίες-κολοσσούς αλλά και όλες τις συστημικές τράπεζες, ήταν σφοδρές.
Σε ανοιχτή επιστολή που δημοσίευσαν οι αρχαιολόγοι ανέφεραν -μεταξύ άλλων- πως ο κ. Μπένος είχε καταφέρει το σωματείο του «να διαχειρίζεται τεράστια ποσά, εκτός δημόσιου λογιστικού», «να ασκεί δημόσια πολιτική» και «να αποφασίζει ποιοι χώροι και ποια μνημεία θα χρηματοδοτηθούν και ποια θα μένουν εκτός χρηματοδότησης», πάντα με στόχο «τη “μόχλευση” κοινοτικών πόρων από τα συγχρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα», αλλά και «την αποδυνάμωση της κρατικής προστασίας, την οικειοποίηση εσόδων από τα μνημεία (το ΔΙΑΖΩΜΑ συζητά και «συνδιαχείριση»!) και τον στραγγαλισμό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας».
Νωρίτερα και συνδικαλιστές του υπουργείου Πολιτισμού είχαν εμπλακεί σε δημόσιο διάλογο με τον κ. Μπένο, καταγγέλλοντας πως ο πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ παρουσιάζει «ως έργο του Διαζώματος όλα τα χρήματα που έχουν κατευθυνθεί στα μνημεία από το 2011 ως το 2017, συμπεριλαμβανομένων ακόμη αυτών από εθνικούς πόρους»!
Λίγες μέρες, πάντως, πριν από τις εκλογές του 2019, κι ενώ η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού έχει αλλάξει και πολιτική προϊστάμενος είναι πλέον η Μυρσίνη Ζορμπά, η εφημερίδα «Έθνος» αποκαλύπτει πως η υπουργός αδειάζει το Διάζωμα, ανακαλώντας την αποδοχή δωρεάς εκπονηθείσας µελέτης µε τίτλο «Μελέτη αποκατάστασης αρχαίου θεάτρου Ορχοµενού Αρκαδίας» στο σύνολό της και αναδροµικά από τον χρόνο έκδοσής της, λόγω «έκδοσης κατά παράβαση της αρχής της νομιμότητας και δη λόγω παράβασης νόμου, κατά παράβαση ουσιώδους τύπου και λόγω έκδοσης κατά πλάνη περί τα πράγματα».
Από το υπουργείο Πολιτισμού γίνεται λόγος για «συγκεκαλυµµένη κάτω απ’ τον μανδύα της νομιμότητας δράση» του σωματείου του κ. Μπένου, ο οποίος θα ανασυγκροτήσει τη βόρεια Εύβοια, όπως μας ανακοίνωσε με μεγάλη χαρά και περηφάνια ο Έλληνας πρωθυπουργός.
Αμέσως μετά τις εκλογές του 2019 ο κ. Μπένος παραχωρεί συνεντεύξεις με αγιογραφική διάθεση σε διάφορα μέσα, στα οποία μεταξύ άλλων ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ δηλώνει τον θαυμασμό του για τη νέα υπουργό πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία εξάλλου ξεκίνησε την πολιτική καριέρα της ως γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, επίσης επί Κώστα Σημίτη. Εξάλλου, τι είναι οι πολιτικές αποστάσεις σήμερα; Από το Τατόι μέχρι τη βόρεια Εύβοια, μερικές ανεμογεννήτριες δρόμος…