Αυτόν τον Όμηρο θα τον διδάξουμε;

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Του Χρυσόστομου Τσιρίδη.

“αλλ᾽ όμως είν᾽ αισχύνη,
πολύν να έμεινες καιρόν και άδειος να γυρίσεις” (μετ. Ι.Πολυλά).

FA5ECC01 17EB 4E42 97BD FF47715BE01A
.
(Η σύντομη ιστορία του…επιγράμματος).
Τον Ομηρικό αυτό στίχο δημιουργικής Εξωστρέφειας “αισχρόν τοι δήρόν τε μένειν κενεόν τε νέεσθαι”, μας τον θύμιζε συχνά ο φιλόλογος
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΛΑΛΕΝΗΣ, καθηγητής στο Γυμνάσιο Αρρένων, αρχές 10ετίας του ΄60.
.
Αργότερα ως Λυκειάρχης στο τότε Θηλέων (σημερινό 3ο Γυμνάσιο Καβάλας,
από όπου και η φωτογραφία, με το λιτό, ωραίο ΛΟΓΟΤΥΠΟ της σχολικής Ιστοσελίδας), αποτύπωσε τον στίχο της ΙΛΙΑΔΑΣ στην ΕΙΣΟΔΟ (υπέρθυρο) του σχολείου.
.
Από το ΠΑΝΘΕΟ του ΓΕΝΑΡΧΗ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Πολιτισμού, ΟΜΗΡΟΥ.
.
(ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ…): Ο Όμηρος έναν Χαοτικό πόλεμο Μύθων θα τον ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΕΙ σε
ΜΥΘΟΠΛΑΣΤΙΚΟ γεγονός εκλογίκευσης, με δομή και Σχέδιο / Έναν ΠΕΙΡΑΤΙΚΟ ΝΟΣΤΟ,
σε Ταξίδι ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ (έστω με…αστερίσκους).
.
(ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ…): Ο ισχυρός Αχιλλέας θα υποχωρήσει μπροστά στον ΑΔΥΝΑΜΟ Πρίαμο
και σε μια ΥΠΕΡΒΑΣΗ ανθρωπισμού, θα χαρίσει ένα αξιοπρεπές τέλος στον θανάσιμο εχθρό του Έκτορα.
.
(ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ Εξέλιξη…): Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ Οδυσσέας θα “υποχρεωθεί” και θα προστρέξει στην
βοήθεια ποιμένων-ΣΚΛΑΒΩΝ, παραχωρώντας μέρος των δικαιωμάτων του.
.
(η ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ…): Πολλών ανθρώπων ίδεν άστεα και νόον έγνω / αισχρόν δήρον μένειν
κενεόν τε νέεσθαι (ΕΙΚΟΝΑ).
.
(ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ…): Κεράνυμι, κίρνημι, κερόω / κλισίη, θρήνυς, θρόνος, κλισμός,
δίφρος, έδρη….(εκπλήσσει η ΠΟΛΥΤΥΠΙΑ του Ομηρικού λόγου).
.
(ΛΟΓΟΔΟΣΙΑ και ΕΥΘΥΝΗ…): Ο ΙΔΙΟΦΥΗΣ Έλληνας ΠΟΙΗΤΗΣ με μια ΚΟΡΥΦΑΙΑ(επική)
ΕΙΡΩΝΕΙΑ μέσα από τα…. (τυπικώς) ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΑ ερωτήματα, διδάσκει “ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
ΕΥΘΥΝΗΣ” στις ΕΠΟΜΕΝΕΣ Γενιές.
.
ΠΗΝΕΛΟΠΗ: Γιατί δεν μου λές όλη την αλήθεια Οδυσσέα; ΔΙΚΑΙΟΥΜΑΙ (!) να ξέρω.
ΙΘΑΚΗΣΙΟΙ: Τί απέγιναν βασιλιά, οι πατεράδες, τα αδέλφια μας, τα παιδιά μας. ΖΗΤΑΜΕ
να ΜΑΘΟΥΜΕ.
.
Προσπάθησα να δείξω ότι ο Όμηρος ίσως είναι και…. κάποια άλλα πράγματα.
.
Αυτόν τον Όμηρο, θα τον διδάξουμε ποτέ;

ΔΗΜΟΦΙΛΗ