Η κυβέρνηση επέλεξε να ανοίξει τον τουρισμό «χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο υγειονομικής θωράκισής του και δίχως να έχει αντιμετωπίσει το σημερινό κύμα της πανδημίας» τονίζει στην ΑΥΓΗ η Έλενα Κουντουρά, επισημαίνοντας ότι και τα υγειονομικά πρωτόκολλα καθυστέρησαν και δεν έχουν διευθετηθεί βασικά ζητήματα επαναπρόσληψης εργαζομένων και οικονομικής στήριξης επιχειρήσεων.
Η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία και πρώην υπουργός Τουρισμού μας θυμίζει ότι από την αρχή της χρονιάς είχε προτείνει συνολικό πακέτο μέτρων που συνδύαζε δωρεάν τεστ, κατά προτεραιότητα εμβολιασμό, οικονομική ενίσχυση εργαζομένων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων και γενναίο πρόγραμμα εσωτερικού τουρισμού. Όσον αφορά το ταμείο ανάκαμψης, η Έλ. Κουντουρά σημειώνει ότι «η στήριξη παραμένει δυσανάλογα μικρή».
Πώς κρίνετε το σχέδιο ανοίγματος του τουρισμού στη χώρα μας; Υπάρχει επαρκής υγειονομική θωράκιση; Ποια σύγκριση θα κάνατε σε σχέση με τους σχεδιασμούς άλλων τουριστικών χωρών;
Η απουσία ευρωπαϊκού συντονισμού και το άναρχο άνοιγμα των συνόρων στην Ελλάδα το 2020 κόστισαν στη δημόσια υγεία, στον τουρισμό και στην οικονομία. Το 2021 είναι επίσης δύσκολη και ρευστή χρονιά. Σε επίπεδο σχεδιασμού, οι συγκρίσεις μεταξύ των χωρών δεν ευνοούν λόγω των αποκλίσεων στην πρόοδο των εμβολιασμών και την επιδημιολογική τους κατάσταση, που επηρεάζουν τις πολιτικές τους αποφάσεις.
Η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε να ανοίξει τον τουρισμό χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο υγειονομικής θωράκισής του και δίχως να έχει αντιμετωπίσει το σημερινό κύμα της πανδημίας. Καθυστέρησε να εκδώσει τα υγειονομικά πρωτόκολλα για τα τουριστικά καταλύματα, μολονότι αφορούσαν μικρές βελτιώσεις των περσινών. Ακόμη και σήμερα υπάρχουν ελλείψεις και προβληματικά σημεία στην επανέναρξη δραστηριοτήτων, όπως τα συνέδρια, οι οργανωμένες ξεναγήσεις και η εστίαση. Ενώ δεν έχουν διευθετηθεί βασικά ζητήματα για την επαναπρόσληψη των εργαζομένων και την οικονομική στήριξη των επιχειρήσεων. Η κυβέρνηση όφειλε να έχει αντιληφθεί έγκαιρα τις ανάγκες του κλάδου και να έχει ανταποκριθεί με ένα ξεκάθαρο πλαίσιο ασφαλούς τουριστικής επανεκκίνησης, που είναι προϋπόθεση για την εμπιστοσύνη του ταξιδιωτικού κοινού και τη φήμη της χώρας μας ως ασφαλούς προορισμού.
Πέρα από τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ποιες άλλες ανάγκες έχει ο τουριστικός τομέας μετά από τόσους μήνες lockdown; Η αντίδραση της κυβέρνησης είναι επαρκής; Τι άλλο θα πρέπει να γίνει;
Ο τουρισμός άνοιξε και η Ελλάδα παραμένει σε άσχημη επιδημιολογική κατάσταση γιατί η κυβέρνηση δεν κατάφερε να διαχειριστεί την κρίση της πανδημίας. Κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως υπουργός Τουρισμού στη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ 2015 – 2019 αντιμετωπίσαμε αποτελεσματικά αλλεπάλληλες σοβαρές κρίσεις και πετύχαμε τις υψηλότερες ιστορικά επιδόσεις σε έσοδα και αφίξεις ακριβώς επειδή εφαρμόσαμε συγκεκριμένο σχέδιο και στρατηγική. Για το 2021 σε δημόσιες τοποθετήσεις μου από την αρχή της χρονιάς είχα προτείνει ένα συνολικό πλαίσιο μέτρων:
* Ολοκληρωμένο σχέδιο υγειονομικής θωράκισης και τουριστικής επανεκκίνησης μετά από διαβούλευση με όλους τους φορείς.
* Τεστ για όλα τα ταξίδια πριν από την άφιξη, που ως Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητήσαμε να διενεργούνται δωρεάν.
* Τακτικά δωρεάν τεστ στις δομές φιλοξενίας για επισκέπτες και εργαζόμενους.
* Κατά προτεραιότητα εμβολιασμός όλων των εργαζομένων που έρχονται σε επαφή με τους επισκέπτες.
* Έγκαιρος εμβολιασμός σε όλα τα νησιά και τους τουριστικούς προορισμούς.
* Επείγουσα οικονομική ενίσχυση των εργαζομένων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, θέση μου που έχει υιοθετηθεί σε ψηφίσματα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
* Γενναίο πρόγραμμα εσωτερικού τουρισμού για να στηριχθούν οι τοπικές οικονομίες.
Το ταμείο ανάκαμψης αντιμετωπίστηκε ως μια διαφοροποίηση σε σχέση με τις νεοφιλελεύθερες εμμονές της Ε.Ε. Σε σύγκριση με τις πολιτικές Μπάιντεν στις ΗΠΑ, βλέπετε σημαντική μετατόπιση στη συνήθη οικονομική πολιτική της Ε.Ε.;
Η συμφωνία για το ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας επήλθε μέσα από παρατεταμένες και επώδυνες ζυμώσεις. Είναι πράγματι ένα ιστορικό βήμα και ίσως η αφετηρία μιας νέας αντίληψης ρόλου και ευθυνών της Ε.Ε. που επέβαλε η πανδημία. Όμως η στήριξη αυτή παραμένει δυσανάλογα μικρή του βάρους που έχει επωμιστεί η ευρωπαϊκή οικονομία και κοινωνία. Οι εκταμιεύσεις καθυστερούν. Και υστερεί έναντι της Αμερικής, που υλοποιεί ένα πολύ πιο φιλόδοξο πακέτο διάσωσης της οικονομίας της και δείχνει πολιτικά να αντιλαμβάνεται το όφελος των κοινωνικών δαπανών και των δημόσιων επενδύσεων. Το ταμείο ανάκαμψης επιβάλλεται να αποτελέσει όχημα μετασχηματισμού της οικονομίας και κοινωνίας. Η Ε.Ε. πρέπει να το ενισχύσει και να εξασφαλίσει ότι οι πόροι του δεν θα κατευθυνθούν σε λίγα ισχυρά οικονομικά συμφέροντα, αλλά θα κατανεμηθούν δίκαια προς όφελος της εργασίας, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και περιφερειών για να αμβλυνθούν οι ανισότητες μεταξύ των κρατών – μελών αλλά και μεταξύ των περιοχών και των πολιτών μέσα σε κάθε χώρα.
Συμφωνείτε με τη γενική αίσθηση ότι βρισκόμαστε κοντά στο τέλος της πανδημίας; Αν αυτό ισχύει, πώς θα πρέπει να πολιτευτούν οι ευρωπαϊκές ηγεσίες στη μετά τον κορωνοϊό εποχή; Ποια είναι «μαθήματα» της πανδημίας;
Δεν έχουμε ακόμη τελειώσει με την πανδημία και απαιτούνται προσεκτικοί χειρισμοί το επόμενο διάστημα για να βγούμε πιο γρήγορα από την κρίση που, εκτός από υγειονομική, είναι βαθιά κοινωνική και οικονομική. Η πανδημία κατέστησε σαφές ότι η Ε.Ε. και οι εθνικές κυβερνήσεις οφείλουν να εγκαταλείψουν οριστικά τις αποτυχημένες νεοφιλελεύθερες τακτικές της λιτότητας, των Μνημονίων και της συρρίκνωσης του κοινωνικού κράτους που κυριάρχησαν στο παρελθόν. Επίσπευσε την ανάγκη για πολιτικές με επίκεντρο τον άνθρωπο και με ισχυρό κοινωνικό πυλώνα την ενίσχυση της δημόσιας Υγείας, την αξιοπρεπή διαβίωση, τη δίκαιη μετάβαση χωρίς αποκλεισμούς και για μονιμότερους μηχανισμούς στήριξης και αλληλεγγύης. Μόνο έτσι θα γίνουμε πιο ανθεκτικοί απέναντι σε μελλοντικές κρίσεις και θα εξασφαλίσουμε την ανάκαμψη και ίσες ευκαιρίες ανάπτυξης και ευημερίας για όλους.