Γράφει ο Γιώργος Βενετσανος
Δεν ξέρω πόσοι μπορέσατε να ανεβείτε στον ιερό βράχο της ακρόπολης των Αθηνών οπού θα είχατε την ευκαιρίανα απολαύσετέ ένα θαύμα της μηχανικής και των αρχιτεκτόνων της αρχαιότητας και εκεί που βλέπεις ότι ορισμένα τμήματα ναών ή και ολόκληροι έχουναναστηλωθεί και είναι χάρμα οφθαλμών για τους επισκέπτες θαυμάζοντας το αρχαίο κάλλος. Ανεβαίνοντας τα προπύλαια και αφού τα περάσεις βρίσκεσαι μπροστά σε μια λεωφόρο στην κυριολεξία, η οποία καταλήγει στην ανατολική πλευρά του Παρθενώνασε πλατεία και που και που ανάμεσά από αυτήν την λεωφόρο, ξεπροβάλουν θλιβερά απομεινάρια τμήματατου ιερού βράχου.
Απορία μεγάλη ήταν ανάγκη να χρησιμοποιήσουνμπετόν για να καλυφθεί ο βράχος; Μας είπαν ότι είναι για τα άτομα με αναπηρία, να μπορούν να κινούνται με ευκολία, για αυτό έβαλαν και το ασανσέρ για να έχουνεύκολη πρόσβαση στον Παρθενώνα, άντε και είναι έτσι, άντε να το πιστέψουμε, άντε και να πούμε χαλάλι τα χιλιάρικα που έπεσαν.
Δεν μου λέτε βρε λεβεντόπαιδαένας πολίτης που είναι ΑμεΑ μπορείτε να μου πείτε που θα πάει να κάνει την ανάγκη του; Σηκωτό θα τον πηγαίνουν τον άνθρωπο αν είναι σε καροτσάκι; Όλα τα σκεφθήκατε μια τουαλέτα που να έχει εύκολη πρόσβαση για ΑμεΑ; Αλλά είμαστε για τους εύκολουςεντυπωσιασμούς και τα γυαλιστερά καθρεφτάκια, με μια διαφορά δεν είμαστε ιθαγενείς από τα βάθη της Αφρικής για να τα μασάμε, μάτια έχουμε και βλέπουμε ότι τσιμεντώσατε, αντί να χρησιμοποιήσετε υλικά που υπάρχουν και τα οποία ούτε φθορά θα προκαλούσαν και εύκολα στην αφαίρεση θα ήταν και βεβαίως έναςδιάδρομος για ΑμεΑ και για επισκέπτες ήταναπαραίτητος, όχι όμως και λεωφόρος και τα αποτελέσματα τραγικά για την Ελλάδα, που χάρη σε μικρό νους ξεφτιλίζεται στα μάτια της διεθνούςκοινότητας χαρακτηριστικά η γαλλική εφημερίδαLiberaτion γράφει για τα συγκεκριμένα έργακαταστροφής του αρχαίου τοπίου:
«Ακρόπολη, τσιμενταρισμένη και παραμορφωμένη ομορφιά», «Στο πιο επισκέψιμο μνημείο της Ελλάδας, επί του παρόντος πραγματοποιούνται εργασίες, με το πρόσχημα της αποκατάστασης και της βελτιωμένης προσβασιμότητας του χώρου, οι οποίες απειλούν να μεταμορφώσουν για πάντα στον λόφο στην καρδιά της Αθήνας». Και η LeMonde ασχολείται με το θέμα της παρέμβασης στην Ακρόπολη. «Akropolis SOS», «Στην Ακρόπολη, αρχαιολόγοι και ιστορικοί μιλούν για ιεροσυλία» και υπότιτλο «Αισθητική καταστροφή», το οποίο υπογράφει η Roxana Azimi.
Ακόμη και η συντηρητική και ιδίων απόψεων πολιτικώνμε την σημερινή κυβέρνηση εφημερίδα «Le Figaro» για το τσιμέντο στην Ακρόπολη γράφει: «Αθήνα: Δάκρυα γύρω από τα τσιμεντένια νέα μονοπάτια της Ακρόπολης», «Έγκλημα», «αηδία», «ακαλαίσθητο», μεταξύ των χαρακτηριστικών. Σημειώνει πως οι χαρακτηρισμοί αυτοί αφορούν τα νέα «μονοπάτια» από τσιμέντο πάνω στον βράχο της Ακρόπολης που ενώνουν τα Προπύλαια, τον Παρθενώνα και το Ερεχθείο και πως οι διάδρομοι αυτοί από τσιμέντο, μπορεί να φτάνουν σε μερικά σημεία και τα οκτώ μέτρα πλάτος. Το άρθρο επίσης σημειώνει την άποψη του αρχιτέκτονα δρ. Τάσου Τανούλα που δήλωσε ότι «πρόκειται για τραυματισμό του βράχου γιατί είναι μνημείο. Το να καλύπτεις τον βράχο είναι σαν να καλύπτεις το μνημείο».
Ο συνήθως καλά ενημερωμένος σε θέματα μόδας και styling ιστότοπος Jenny.gr μετέδωσε μια είδηση μετίτλο: «Είναι επίσημο: Ο οίκος Dior θα παρουσιάσει την συλλογή του στην Ακρόπολη τον Ιούνιο». Το υπουργείο Πολιτισμού σε απάντηση εξέδωσε ανακοίνωση που έλεγε:
«στελέχη του οίκου μόδας Dior έχουν ζητήσει να επισκεφθούν στις 26, 27 και 28 Απριλίου αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία. Συγκεκριμένα, την Ακρόπολη, το Ηρώδειο, τον Ναό του Ηφαίστου, το Παναθηναϊκό Στάδιο, τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, και τον Ναό του Δία, στη Νεμέα». Διευκρινίζοντας μάλιστα πως δεν υποβλήθηκε άλλο «επίσημο αίτημα» και πως «εφόσον υποβληθεί, θα εξετασθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στον νόμο 3028/2002 «Περί Προστασίας των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Στελέχη του οίκου έχουν επισκεφθεί το τελευταίο διάστημα την Ελλάδα και την Αθήνα. Σημειώνεται, ότι στην ανακοίνωση του γαλλικού οίκου για την παρουσίαση της επόμενης συλλογής, γίνεται αναφορά στην Αθήνα, ως τόπος παρουσίασης της συλλογής και όχι σε συγκεκριμένο τόπο».Τελικά φαίνεται ότι το «επίσημο αίτημα» υπήρξε και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) έδωσε το «πράσινο φως» στο αίτημα του Οίκου Christian Dior, αποφασίζοντας ομόφωνα και θετικά για την φωτογράφιση των μοντέλων στον ιερό βράχο της Ακρόπολης (και έτσι μας λύθηκε η απορία γιατί έφτιαξαν λεωφόρο στον βράχο της ακρόπολης).
Τελικά φαίνεται ότι οι κρατούντες αυτή την στιγμή τα ινία της Ελλάδος δεν θέλουν, δεν επιζητούν, δεν γουστάρουν βρε αδελφέ, να προβάλλουν την παράδοση και τον πολιτισμό χιλιάδων ετών ιστορίας και προϊστορίας, όπως θα περίμενε λογικά κάποιος από μια συντηρητική κυβέρνηση, που υποτίθεται ότι διαπνέεται από ισχυρό εθνικό φρόνημα; Η μήπως όπως αποδείχτηκε στην πράξη, ξεχάστηκε κάτω από περικεφαλαίες και σάρισες, αφού πρώτα εκτέλεσε τον σκοπό του.
Δηλαδή τι ακριβώς ζητούν, τι Θέλουν, ποιος είναι ο τελικός σκοπός; Αν αυτό το κάτι διαφορετικό στον πολιτισμόμας λέγεται πουλάμε – κονομάμε και που κατά τις δηλώσεις της φέρεται να ασπάζεται η σημερινήυπουργός αρμόδια επί του πολιτισμού, η οποία έχειδηλώσει, στις 17 Ιανουαρίου 2021 σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ», σχετικά με την πρόθεσή της να μετατρέψει τα πέντε από τα κορυφαία κρατικά μουσεία από υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, ενώ είχε προσθέσει και την εξής φράση, που τελικά αποδείχτηκεότι έχει βάση: «Και σας θυμίζω ότι το 1953 (1951 ήταν) ο οίκος Dior πραγματοποίησε επίδειξη πάνω στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης. Οι εποχές αλλάζουν και πρέπει να συνυπολογίσουμε ότι άλλες μεσογειακές χώρες με αντίστοιχο πολιτιστικό απόθεμα, όπως η Ιταλία ή η Αίγυπτος, άνοιξαν προς τέτοιες κατευθύνσεις. Η Ελλάδα, πάντοτε με το δικό της θεσμικό πλαίσιο, με τους δικούς της κανόνες, δεν μπορεί να μένει πίσω.». Προθέσεις και νόημα σαφές: να μη μείνουμε πίσω από τις εξελίξεις! «Να φύγουμε μπροστά», μια και κατά την άποψη της «ορισμένα πράγματα δεν μπορούν πλέον να αποτελούν ταμπού», προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα από εκδηλώσεις, όπως είχε δηλώσει σε μια άλλη συνέντευξη στην εφημερίδα «Ελεύθερο Τύπο».
Για να μην είμαι όμως άδικος, βλέπω ότι το υπουργείοπολιτισμού έχει κάνει κάποια βήματα προς την συντήρηση και ανάδειξη αρχαιοτήτων και όχι μόνο στην Αθήνα, είναι μια κίνηση που πιστώνεται στα θετικά του και μακάρι να συνεχιστεί, και αν έμενε μόνο στην ανάδειξη τους θα έπρεπε να δώσουμε συγχαρητήρια, ανασταλτικό όμως σε αυτό είναι η ελαστικότητα στα θέματα ηθικής και σεβασμού της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Μερικά πράγματα δεν είναι για εμπόριο, ειδικά ο Παρθενώνας, αυτό πρέπει να το καταλάβουν όσοι έχουν τα ινία του πολιτισμού. Η Ελλάδα έχει εκατοντάδες αρχαιολογικούς χώρους και τόπους, όπου μπορούν να κάνουν τις οποίες φωτογραφίσεις τους και προβολές τους. Ο βράχος της Ακρόπολης έχει χαρακτηρισθεί από το σύνολο των Ελλήνων ως ιερός, και πώς να μην είναι,όταν στην εθνεγερσία του 1821 «οι Έλληνες προτίμησαν να δώσουν στους βαρβάρους τις σφαίρες με τις οποίες θα τους σκότωναν, παρά να δουν τον Παρθενώνα να καταστρέφεται μπροστά στα μάτια τους.» ή όταν έδωσεδιαταγή η επαναστατική κυβέρνηση προς τον φιλέλληνα πυροβολητή Ολιβιέ Βουτιέ που το 1822 είχε στήσει δυο κανόνια στου Φιλοπάππου, να προσέξει ώστε να μην καταστρέψει με τα βόλια του τις αρχαιότητες. Αφήστε λοιπόν ήσυχο τον το ναό της Παλλάδας Αθήνας, να συμβολίζει με την ακτινοβολία του απανταχού της γης αξίες και αρχές του Πολιτισμού των Ελλήνων: την ΤΕΧΝΗ, το ΠΝΕΥΜΑ, την ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ, την ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.